Forskningsadministrativ avdeling Forskningsledelse og -organisering som viktige grep i en forskningsstrategi Presentasjon på UHRs rektorskole 10.03.2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

Fou-utfordringer og strategier i seksjonen Seksjonsmøte trening og coaching,
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
SLIK SIKRER VI SYSTEMATISK LIKESTILLINGSARBEID Anne Marit Skarsbø Seniorrådgiver Mangfold og likestilling i arbeidslivet 28.september.
Planer og visjoner for organisasjon og forskning Stabsseminar på Randsvangen 6. og 7. november 2008.
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Prosjektorganisering
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Høringssvar Strategi 2020 Rektor Ole Petter Ottersen UiOs styremøte 2. mars 2010.
Videreføring av EFV (EFV-V) Ambisjonsnivå EFV-V prosjektet 4.september 2013.
EFV-V forskningsadministrative støttefunksjoner organisering og system.
Rolighetsmoen barnehage
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
Allmøtet USIT 5. desember 2013.
NTNU Noen administrative utfordringer.
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
Forskning på fagskole. NUFHS møte Arne Roar Lier Høgskolen i Oslo og Akershus
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Eksternt finansiert virksomhet Bakgrunn – erfaringer – og spørsmål. Kåre Rommetveit universitetsdirektør.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Evaluering av rådmannen ved Finn Christian Brevig
Ledelses- og styringsmodellen ved MN Innspill fra administrasjonssjefene.
Oppgave- og rolledeling mellom instituttleder og kontorsjef Sett i en instituttleders perspektiv (Jarl Giske, BIO)
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
Horten vidergående skole
Anbefalinger fra sekretariatet
Forskningsadministrativ avdeling Prosess faglig prioritering Plan for fase 3 (Aktiviteter på UiO-nivå) Oppdatert
1 Nettverksmøte for lokal prosjektstøtte ved NTNU.
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Prosjektfaser m.m. Nylen 2-3..
Oppsummering tiltaksseminar - I 1.Vurdering av forslag til modell –God beskrivelse av status i dag og utfordringer –Stor sett enighet om modellen –Forslaget.
Prosjekt Bedre forskerstøtte
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Årets norske Leanvirksomhet Lean Forum Norge ønsker å kåre Årets norske Leanvirksomhet. Målet er å sette et fokus på virksomheter som kan være forbilder.
Forskningsledelse og -organisering som viktige grep i en forskningsstrategi Presentasjon på UHRs dekanskole v/seniorrådgiver Olaug Kristine Bringager.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Karriereplanlegging – den enkelte forskers ansvar alene? Trond Singsaas, NTNU 15. februar 2012.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Innovasjon Norges Evalueringsstrategi
Mandat og rammeverk for evalueringen
Oppsummering av FOU - prosjekt
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
Knut Liestøl Programstyreleder
Top 10 IT Issues Årsplan USIT IT-direktør Lars Oftedal
Hvordan oppleves UiO utenfra?
Årets norske Leanvirksomhet
NFR februar 2012 Rektor Torunn Lauvdal, UiA
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
HP Sektor organisasjon, styring og utvikling
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Oppsummering av FOU - prosjekt
Betydningen av tidlig og langsiktig forankring i institusjonenes ledelse Finn-Eirik Johansen, visedekan for forskning, Det matematisk-naturvitenskapelige.
12. Organisasjonsutvikling
Tematiske inngangsveier
Plurel: Område 1 og 2 En innledning om premisser og struktur
12. Organisasjonsutvikling
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Årets norske Leanvirksomhet
Utskrift av presentasjonen:

Forskningsadministrativ avdeling Forskningsledelse og -organisering som viktige grep i en forskningsstrategi Presentasjon på UHRs rektorskole v/ forskningsdirektør Terje Mørland og seniorrådgiver Olaug Kristine Bringager

Forskningsadministrativ avdeling Disposisjon Del 1: Forskningsledelse ved UiO – bakgrunn og historikk Del 2: Forskningslederfunksjonen under utvikling - begreper, definisjoner og filosofier Del 3: Konkrete eksempler fra UiO –Felles forskningslederprogram –Eksempel på grep ved et fakultet

Forskningsadministrativ avdeling Del 1: Forskningsledelse ved UiO – bakgrunn og historikk UiO toppuniversitet med ambisjoner, men fortsatt ujevn kvalitet Har miljøer på alle utviklingstrinn når det gjelder forskningsledelse og organisering MEDNAT først ute, HUMSAM kommer raskt etter Forskningsledelse sentralt element i Strategisk plan De aller fleste ser nå nødvendigheten av god organisering og ledelse av forskningen – og etterspør opplæring Men i enkelte miljøer ennå ikke helt stuerent å snakke om forskningsledelse

Forskningsadministrativ avdeling Del 2: Forskningsledelse i organisasjonen – Ulike nivåer - ulike funksjoner og oppgaver Institusjonsnivået -rektor og prorektor –Mål og strategi, verdisetting, ledelsesoppmerksomhet Fakultetsnivået - dekan/prodekan – vanskelig mellomnivå –Helhet og fornyelse: overskride instituttenes egeninteresser –Forskningsfinansiering/ressursfordeling og prioritering –Ressursutnyttelse og faglige gevinster: Initiativ på tvers av institutter og fakulteter Instituttlederen –Samlet perspektiv forskning/undervisning/formidling –Personalansvar: medarbeidersamtaler og forskningsplaner –Rammebetingelser (avprivatisere utfordringer): forskningstid, organisering, spre/utnytte kunnskap mht ekstern finansiering –Forpliktelser ift fakultet: strategi og årsplan, dokumentere resultater Forskningslederen - på operativt nivå –gruppeleder og prosjektleder (ett omfattende prosjekt/prosjektportefølje)

Forskningsadministrativ avdeling Del 2 forts: Forskningslederfunksjonen Ulike ambisjonsnivåer og forskjellige lederroller Eks: Senter for fremragende forskning med høye, felles ambisjoner, erkjent ledelsesbehov og profesjonalisering av lederrollen Eks: Stimulere til økt forskningsaktivitet og utvikle fellesprosjekter i ”løs” gruppe med sprikende forskningsinteresser Gruppeorganisering med forskningsleder – ulike faser: Fase 0/1: den individuelle forsker/forskere med felles infrastruktur Fase 2: Gruppen formes - ut fra ulike utgangspunkt: –en grunnlegger med faglige ambisjoner –flere forskere som ønsker å oppnå noe sammen –eksterne krav til gruppe-/ prosjektorganisering fra finansieringskilden –Ledelsesinitiert: ønsker om å løfte forskningsaktiviteten/-kvaliteten gjennom gruppeorganisering Fase 3: gruppen performer og lykkes – sterk faglig og organisatorisk utvikling, synlig leder og flere faglige nivåer Fase 4: gruppen setter dagsorden internt og eksternt, ekspansjon –En større, målrettet og ambisiøs forskningsgruppe med funksjonell arbeidsdeling –Et løsere samarbeid mellom flere grupper og ambisjoner om synergi Fase 5: gruppen begynner å fungere som et institutt/senter – basisorganisasjon med forvaltning av kompetanse

Forskningsadministrativ avdeling Del 2 forts: Forskningsledelse ved UiO (”vår filosofi”) 3 viktige hensyn spiller sammen: Medarbeidernes egenart (de som skal ledes) Virksomhetens egenart (forskningen og forskningssystemet) Lederens personlighet og egenskaper Faglig legitimitet og tyngde avgjørende for å lykkes i rollen: Forskningslederen er aktiv forsker, autoritet kan bare gis – ikke tas All erfaring tilsier At instruksjon, styring av innhold, overdreven omsorg ikke fungerer At påtvunget/konstruert samarbeid fungerer dårlig, forskere vil bare samarbeide med attraktive kolleger Derfor vekt på forskningslederen som miljøbygger, teamutvikler, tilrettelegger (forskningstid, samarbeid), motivator og inspirator Styrket forskningsledelse utvikles best nedenfra Gradvis utvikling av forskningslederfunksjonen – ulike grader av formalisering Bygge opp felles kjernebegreper

Forskningsadministrativ avdeling Del 3: Konkrete eksempler fra UiO Forskningslederprogrammet Mål, ambisjonsnivå: endret lederatferd med ringvirkninger for miljøet Volum: 42 deltakere,10 dager over ca et år Målgruppe og deltakelse: –Felles: operativ funksjon som gruppe- og prosjektleder –Heterogenitet mht fag, erfaringsbakgrunn etc –Stor egeninnsats Helhet: Tematisk og personlig forløp/progresjon, ikke frittstående moduler, stram kursledelse Pedagogikk: –Gruppen viktigste arena for læring, selvstyrt og fasilitert gruppearbeid –Samspill faglig input (teori, refleksiv ramme) og praksisnære øvelser –Varierte arbeidsformer: personlige case, rollespill, plenum/gruppeøvelser, styrt interaksjon –Basert på tillit til refleksjonens betydning Eksempler på hovedtema: –Ledelse av grupper: lederrollen, teamroller, hvordan utvikle samarbeid i grupper etc –Hvordan utvikle og kommunisere felles mål og forme fremtiden (legge strategi) for gruppen, faglig prioritering –Personlig utvikling som forskningsleder –”Sluseledelse” – hvordan mediere mellom gruppen/overordnet nivå, gruppen/eksterne krav

Forskningsadministrativ avdeling Del 3 forts.: Konkrete eksempler fra UiO Eksempel på lokale grep ved det Utdanningsvitenskapelige fakultet

Forskningsadministrativ avdeling For mer informasjon Forskningslederprogrammet: Utvikling av forskningsorganisering ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet: Kontaktperson: Olaug Kristine Bringager Tlf.: