Kapittel 15. Konflikter og terrorisme Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VIETNAMKRIGEN Krigen mellom SØR-VIETNAM og NORD-VIETNAM fra 1963 til USA og Australia støttet Sør-Vietnam - og Kina og Sovjet støttet kommunistiske.
Advertisements

Midtøsten, Iran, Afghanistan
Evner Vesten å bruke makt rasjonelt? Oslo Militære Samfund Mandag 8. oktober 2012.
Kapittel 9: Vikingferder, kristning og rikssamling i Norge
Christiane &Bianca 2013.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
15 En urolig verden.
Kapittel 23. Okkupasjonstid
Kapittel 22: Vekstkritikk og norsk oljeeventyr
Mangfold og det flerkulturelle samfunn
Terrorisme og demokrati ─ hva har demokrati med saken å gjøre?
Kapittel 26: Fred og konflikt i en globalisert verden
Kapittel 18: Okkupasjonstida i Norge
Kapittel 11: Den store krigen
Kapittel 19: Imperiene rakner
Kapittel 29. Midtøsten Elevene skal kunne
Kapittel 19. Nasjonalisme
Opplevelsessenteret Hvite Busser
13 En verden uten grenser.
14 Samarbeid over grenser
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
World Trade Center 10 september World Trade Center 11 september 2001.
Tverrfaglige prosjekt
Ungdomsbevegelsen til Kirkens Nødhjelp
Norwegian Institute of International Affairs Norsk Utenrikspolitisk Institutt Kurs i internasjonal politikk Oslo, Fanehallen, 26. november 2010 Dr. Nina.
Norsk Folkehjelp Den globale virkeligheten. Norsk Folkehjelp Sentrale temaer Risikofaktorer og trusler Tusenårsmålene De største utfordringene: –Hva vil.
Torbjørn L. Knutsen Internasjonal politikk etter den kalde krigen: Nye konflikter, nye kriger?
Hemmelig.
1. Verdenskrig Mål: Du skal vite hvorfor 1. verdenskrig brøt ut og hvordan krigen utviklet seg Du skal ha kjennskap til hvordan det var å leve.
Kapittel 13. Internasjonalt økonomisk samarbeid Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen:
Fattige og rike land Av Elisabeth Slaaen Blikstad.
Konfliktar etter den kalde krigen. Ordforklaringar  Krig mellom statar: Blir brukt våpen mellom dei militære styrkane (USA mot Irak)  Borgarkrig: Bruk.
VIRKELIGHETSOPPFATNING: Den annen verdenskrig dreide seg om at fascismen, en totalitær variant av kapitalismen, prøvde å knuse kommunismen og ta over resten.
Kapittel11. Etablering av bedrift Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne.
Kapittel 10. Arbeid Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne informasjon om.
Kapittel 5. Politikk og demokrati Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.
Kapittel 9. Norsk økonomi Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne informasjon.
Kapittel 14. Fattigdom og utvikling Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere.
Kapittel 4. Kultur og religion Del 2 Kultur Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2e definere begrepet kultur og.
Kapittel 3. Kriminalitet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere sentrale begreper.
DEN RUSSISKE REVOLUSJON Hva betyr ordet «revolusjon?» STOR FORANDRING – SKJER FORT.
Kapittel 2. Familie og forbruk Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere sentrale.
Lite demokrati RESTEN AV MIDTØSTEN. Store forskjeller i levestandard Oljelandene: Saudi-Arabia, Kuwait og Qatar er blant verdens rikeste land Allikevel.
Kapittel 16. Arbeid for fred og menneskerettigheter Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen:
Mål for utenrikspolitikken Sikkerhetspolitiske – forsvar av eget territorium, ressurser og befolkning Økonomiske – utvikling og vedlikehold av handel og.
Kapittel 6. De politiske partiene Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.
 Konflikten mellom Israel og Palestina.  CA 6 Mill. Jøder blir drept under 2. VK  Stor sympati for jødene etter 2. VK  Enighet om at jødene skulle.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
Terrorisme og militære aksjonar USA og krigen mot terrorisme etter 11.september 2001 Mål for økta: Vite årsaker til terror(xit-pass)
KOLONIENE BLIR SELVSTENDIGE IMPERIALISME: Hva? Typer? Hvor? Når? Hvem var imperial.?
1 Hvorfor skal jeg velge statsvitenskap? Studier, forskningsspørsmål og karrieremuligheter med utgangspunkt i statsvitenskap.
Fattige og rike på samme klode FNs tusenårsmål, HDI, Vann, Utdanning.
Fattige og rike land Kapittel 6. Rike land  Vest-Europa, USA, Canada, Australia og Japan  Også mennesker som lever under fattigdomsgrensen i disse landene.
Tsarene Den nest siste tsar: Aleksander Undertrykking Jødeforfølgelse Drept i et attentat 1894.
Konfliktar etter den kalde krigen
Dette er ord som kanskje ikke alle forstår. MORSMÅL
Representative inhabitants survey in Norway
Samfunnsfag.
Formålet med opplæringen er å vise hvorfor terrorhandlinger er en trussel mot demokratiske verdier. I opplæringen skal det også informeres om radikalisering.
Kapittel 7. Veier til politisk innflytelse
VIETNAM-KRIGEN Vietnam fransk koloni
Kapittel 8. Hva kan true demokratiet?
Den kalde krigen – hvem var fiender?
Fredsstudier Endowment/Major Gift Advisor Ingrid Grandum Berget
Økte forskjeller Inntektsforskjellene er mye større nå enn for 200 år siden. De siste 20 årene har inntektsforskjellene mellom landene blitt mindre, mens.
Den internasjonale arenaen
Bærekraft og global bevissthet
Gruppearbeid om væpnede konflikter
Fra ruiner til velferdsstater
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 15. Konflikter og terrorisme Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere begrepet makt og gi eksempler på hvordan makt blir brukt i verdenssamfunnet 5b definer begrepet globalisering og vurdere forskjellige konsekvenser av globalisering 5c gjøre greie for EUs mål og styringsorganer og diskutere Norges forhold til EU 4i Diskutere begrepet økonomisk vekst, levestandard, livskvalitet og bærekraftig utvikling og forholdet mellom dem 5d finne eksempler på forskjellige typer konflikter og menneskerettighetsbrudd og drøfte hva FN og andre internasjonale aktører kan gjøre 5e gjøre greie for ulike forklaringer på hvorfor det finnes fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verden 5f diskutere kjennetegn og årsaker til terrorisme 2f beskrive trekk ved samisk kultur i dag og reflektere over hva det vil si å være urfolk

Kapittel 15. Konflikter og terrorisme Hvorfor er det utenkelig med krig mellom Norge og Sverige? (268) Begreper Konflikt Minst to parter kjemper om fordelingen av goder eller om hvilke verdier som skal gjelde (268)

Kapittel 15. Konflikter og terrorisme Krig Krig er bare fortsettelse av politikk med andre midler. Karl von Clausewitz ( ) (268) Væpnet konflikt mellom to parter (268) Borgerkrig er en konflikt mellom to stammer, politiske - eller etniske grupper i samme land (259) (270) (271)

Kapittel 15. Konflikter og terrorisme Geriljakrig. (270) «Krigføring hvor små militære grupper går til overraskende angrep på en overlegen fiende.» Fred (269) Fravær av krig kan kalles fred Strukturell vold (269) Sult, nød, og lidelse skapt av undertrykking

Kapittel 15. Konflikter og terrorisme Kriger i dag. De to store krigene, den første og andre verdenskrigen, er vår tids mest omtalte kriger. Etter andre verdenskrig og fram til 2007 hadde vi 236 væpnede konflikter i 150 land, med mer en 10 millioner militære og sivile drepte (269) Mange mennesker døde også av sykdom og sult i kjølevannet av konfliktene (269)

Kapittel 15. Konflikter og terrorisme Kjennetegn ved dagens kriger (270) De fleste er borgerkriger Mange har etniske konflikter som årsak Mange av konfliktene finner sted i de fattigste statene i verden i Afrika og Asia

Kapittel 15. Konflikter og terrorisme Mange er svært langvarige – mer enn 20 år Konfliktene utkjempes med enkle og billige våpen som håndvåpen og personellminer Konfliktene rammer sivilbefolkningen hardt. De fleste drepte og skadde er uskyldige sivile

Kapittel 15. Konflikter og terrorisme Årsaker til krig (270) Kamp om territorier og ressurser Etniske og kulturelle konflikter Kamp mellom klaner og bander Fattigdom og urettferdig fordeling av ressurser

Kapittel 15. Konflikter og terrorisme Årsaker til krig (271) Miljøødeleggelser eller nedgang i levestandard Diktatur og undertrykkelse Utbredelse av våpen

Kapittel 15. Konflikter og terrorisme Internasjonal terrorism. (272) World Trade Center Osama bin Ladens gruppe Al Qaida kaprer fire passasjerfly og to krasjer in i WTC i New York (272) Terroraksjoner som selvmordsbombere og bilbomber er ofte rettet mot sivile mål (272) Hensikten er å få til politisk forandring ved å skape frykt (273)

Kapittel 15. Konflikter og terrorisme Internasjonal terrorisme (272) Vi skiller ofte mellom lokal terrorisme og internasjonal terrorisme (273) Statsterrorisme har vi når statlige agenter myrder opposisjonelle (273)

Kapittel 15. Konflikter og terrorisme Hvor går grensen mellom terrorisme og kamp mot en okkupasjonsmakt?

Kapittel 15. Konflikter og terrorisme Årsaker til terror (275) Årsakene til terrorisme er i stor grad sammenfallende med årsakene til krig Undertrykkelse av etniske og religiøse grupper (275) Mangel på demokrati og sivile rettigheter (275)

Kapittel 15. Konflikter og terrorisme Årsaker til terror (275) Tilhengere av ekstreme ideologier (275) Ønske om å skape frykt (275) Fattigdom (275)

Kapittel 15. Konflikter og terrorisme USA har i stor grad vært hovedmålet for internasjonal terrorisme (276) Terroraksjonen mot USA i 2001 hadde viktige symbolske motiver (276) Å angripe World Trade Center og Pentagon var å ramme selve symbolet på kapitalmakt og militærmakt (276)

Kapittel 15. Konflikter og terrorisme

Kapittel 15. Konflikter og terrorisme Oppgaver Flervalgsoppgave Kryssord Luketekst Terrorisme (Læreplanmål 5f) World Trade Center 11. september 2001 (Læreplanmål 5f) World Trade Center 11. september 2001 (Læreplanmål 5f) Konflikter i verden (Læreplanmål 5d) Konflikter i verden (Læreplanmål 5d)

Kapittel 15. Konflikter og terrorisme Utforskeren 1b utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løsningsforslag muntlig og skriftlig med presis bruk av fagbegrep. Velg deg en konflikt eller et menneskerettighetsbrudd og drøfte hva FN og andre internasjonale aktører kan gjøre for å få til en god løsning på problemet.