FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 PRESENTATØR, DATO. Siden starten i 2000 har FIRST Scandinavia hatt som formål å gi barn og unge god lærings- og mestringsopplevelser.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foreldre som en reell ressurs
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Jr. FIRST LEGO League – 2014.
Ue.no Gründercamp 2013 XX vgs. XX bedrift Ungt Entreprenørskap XX (fylke) FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
First Lego League 2013/14. HVEM ER VI?  Vi er Nonstop og kommer fra Frakkagjerd og går i 7.klasse  Laget består av 12 medlemmer  5 jenter og 7 gutter.
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Med forskning på timeplanen
Skap framtidens Ungdommens Hus på Stjørdal.. ue.no.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Eksamensoppgave i Design og innovasjon
Einar I. Pettersen Rica Seilet, Molde  Lagkriterier  Åtte ( seks )elever fra 7. trinn og to ( fire ) elever fra 6. trinn  Gruppestørrelse.
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
FIRST LEGO LEAGUE 2014.
FIRST LEGO League, Skandinavia Stiftelsen FIRST Scandinavia står bak FIRST LEGO League-turneringene i Skandinavia. ”Stiftelsens formål er å stimulere.
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Berit Bratholm : BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
FIRST LEGO League i Molde ?
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Februar 2009 til oktober 2013 Såå lenge. Ca innbyggere Ca elever 7 kommunale grunnskoler 1 privat grunnskole ( 1 videregående skole)
NFA Norsk Forening for Automatisering. NFA Prisen 2008 Kunstplakett signert Atle Kårstad Pengepremie på ,-
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
PETS ROTARY INTERNATIONAL, DISTRIKT 2305 Ja, jeg aksepterer oppdraget som DG for !
Vi ønsker deltakere og publikum velkommen til FIRST LEGO League-turnering i Bodø Spektrum 7. november! Lokale sponsorer FIRST LEGO Bodø Program for dagen.
Stiftelsen FIRST Scandinavia står bak FIRST LEGO League-turneringene i Skandinavia. ”Stiftelsens formål er å stimulere barns interesse for naturvitenskapelige.
Borre ungdomsskole
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Realfagsenter nannestad Rom for Newtonrom i norsk skolefysikk? Innlegg til Landskonferansen om fysikkundervisning august 2008.
FADDERBEDRIFT EN ORDNING SOM GJØR AT ELEVER BLIR KJENT MED EN BEDRIFT OG EN FADDER GJENNOM LÆRINGSOPPDRAG.
Jr. FIRST LEGO League praktisk rettet forsknings- og bygge prosjekt for barn fra 6 – 9 år - har som mål å ta vare på barns iboende nysgjerrighet.
- inspirerer elever til å velge realfag. Norsk næringsliv vil ha stort behov for arbeidstakere med realfaglig utdanning i årene som kommer. Allerede i.
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
- Ungdomsskolegutter inn som en ressurs i barnehagen.
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
Maria Tindberg.
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
Program for ungdomskolen i faget ”Utdanningsvalg”
Deltakende læring.
STYRKE næringsnær læring
FIRST® LEGO® LEAGUE 2016 PRESENTATØR, DATO. Siden starten i 2000 har FIRST Scandinavia hatt som formål å gi barn og unge god lærings- og mestringsopplevelser.
FIRST® LEGO® LEAGUE 2016 PRESENTATØR, DATO. Siden starten i 2000 har FIRST Scandinavia hatt som formål å gi barn og unge god lærings- og mestringsopplevelser.
DAGBOK FOR VAULEN LEGO TEAM OG VAULEN TEKNO TEAM !!!
Jr.FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 PRESENTATØR, DATO. Siden starten i 2000 har FIRST Scandinavia hatt som formål å gi barn og unge god lærings- og mestringsopplevelser.
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS SEPTEMBER 2016 MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS SEPTEMBER 2016 Så har vi kommet noen uker inn i det nye barnehageåret, og nye barn og voksne.
Jr.FIRST® LEGO® LEAGUE 2016 PRESENTATØR, DATO. Siden starten i 2000 har FIRST Scandinavia hatt som formål å gi barn og unge god lærings- og mestringsopplevelser.
Geir Anton Johansen Leder, TeknoVest Nasjonalt Råd for Teknologisk Utdanning Rådsmøte i Førde mai 2007 TeknoVest Utdanningsnettverk på Vestlandet.
Jr.FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 PRESENTATØR, DATO. Siden starten i 2000 har FIRST Scandinavia hatt som formål å gi barn og unge god lærings- og mestringsopplevelser.
Jr. FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 PRESENTATØR, DATO. Siden starten i 2000 har FIRST Scandinavia hatt som formål å gi barn og unge god lærings- og mestringsopplevelser.
FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 PRESENTATØR, DATO. Siden starten i 2000 har FIRST Scandinavia hatt som formål å gi barn og unge god lærings- og mestringsopplevelser.
Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt utbytte for den enkelte elev? Læringssamtalen Hvordan skal vi gjennom fokus på.
Vi ønsker deltakere og publikum velkommen til FIRST LEGO League-turnering i den nye ungdomsskolen på Finnsnes kl Åpningsseremoni med.
Erfaringer fra koding i teknologi i praksis. Bakgrunn Kjører koding i 50 % av valgfaget Teknologi i praksis Passer ganske greit inn i læreplanen Varierende.
Markedsføring.
Booking av Newtondag Deltakelse på jrFLL
Internasjonalisering
Realfagskommunen Asker
- en spennende forsknings- og teknologikonkurranse for barn og unge
Velkommen til Riska ungdomsskole
REalfagskommune!.
Velkommen til Riska ungdomsskole
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Studiespesialisering
Teknologi i realfagene B – Samarbeid
Valgfaget design og redesign
Velkommen til møte om fagvalg
Utskrift av presentasjonen:

FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 PRESENTATØR, DATO

Siden starten i 2000 har FIRST Scandinavia hatt som formål å gi barn og unge god lærings- og mestringsopplevelser med naturfag, matematikk og teknologi. Over barn har deltatt i våre aktiviteter og fått inspirerende læring gjennom undervisning i Newton-rom eller deltakelse i FIRST® LEGO® League. Vi gleder oss over et stort og voksende nettverk i Norge, Skandinavia og resten av verden. - Aliquid est possibile - Hvem står bak FLL i Skandinavia? Stiftelsen FIRST Scandinavia står bak FIRST LEGO League i Skandinavia

c FIRST Scandinavia c Stian Rigmor Per-Arild Ingvill Stian André Nina Mariann Ole Morten Kristin

Hva er FLL? 12 3 En teknologi og kunnskapskonkurranse for barn og unge i alderen 10-16år Har prosjektperiode inntil 8 uker (fra 12 september – 7 november 2015) Avsluttes med en turnering 7 november 2015 i 50 byer i Skandinavia

Hvorfor FLL? Få erfaring med en arbeidsmetode som brukes i videre utdanning og i arbeidslivet! 12 3 Med FLL ønsker vi å bidra at skolen skal kunne motivere våre barn til å like realfag, teknologi og design Gode opplevelser med teknologi og prosjektarbeid 4 En undervisningsform som egner seg godt for tilpasset opplæring Øker interessen for realfag og teknologi Øke rekrutteringen til realfaglige studier

Hvorfor FLL? FLL utfordrer barn og unge gjennom reelle problemstillinger Lagene møter mange av de arbeidsbetingelser man er underlagt i det virkelig arbeidsliv: o De har ikke nok ressurser o De vet ikke hva konkurrentene gjør o De må finne opp/designe/utvikle o Lage prototyp o Redesigne og bygge på nytt Til slutt skal lagene levere et produkt til rett tid.

FLL kjerneverdier  Vi jobber sammen som et lag.  Vi arbeider sammen for å finne løsninger, med veiledning fra våre veiledere.  Det vi lærer, opplever og erfarer er viktigere enn det å vinne.  Vi deler våre erfaringer med andre.  Vi er gode konkurrenter.  Vi er vennlige og profesjonelle i alt vi gjør.  Vi har det gøy!

Hvem kan delta? SKOLE - KLASSE - FRITIDSKLUBB - VENNEGJENG Alle mellom år!

Hvem kan delta? Vi vektlegger at FLL skal være forankret i skolen. Alle elementene i prosjektet tar utgangspunkt i kompetansemålene i Norge, Sverige og Danmark. Prosjektet er tverrfaglig med hovedvekt på naturfag, norsk og matematikk Det kreves ingen forkunnskaper for å delta, men lagene kan med fordel være sammensatt av jenter og gutter med forskjellige evner og interesser. 4 Deltakerne i FLL erfarer gjerne at de må bygge på hverandres kunnskap for få best mulig resultat. Laget ha minst én voksen veileder, og vi anbefaler en lag størrelse på 10 deltagere. Aldersgrensen er år.

Hvem kan delta? Her er det plass til alle!!! Teknologen Programmereren Forskeren Utrederen Entertaineren Kunstneren Teoretikeren Prosjektlederen Et godt resultat i FLL er avhengig av samarbeid mellom ulike mennesketyper med ulike kvaliteter! 4

Arbeidsfordeling Et forslag er å la elevene ”søke” på jobben o Teknologidelen med robotkonstruksjon og programmering o Bygging av challengesett o Forskningsdel o Profilering og markedsføring o Foto o Prosjektinnlevering

Skole-hjem samarbeid Foreldrenes rolle: o Faglige bidragsytere o Ansvar for noe av gruppene o Arrangere egne FLL kvelder, miljøarrangement o Hjelpe til med å passe tidsskjema på turneringsdagen o Supporter o Sponsorer?

Skole-hjem samarbeid En ressurs for lagene kan være å ta kontakt med lokale bedrifter og skaffe seg samarbeidspartnere som kan bidra både faglig, økonomisk eller på andre måter. Dommere i FLL kommer fra næringslivet og utdanningsinstitusjoner.

Årets oppdrag

Prosjektets inndeling Markedsføring & Samarbeid Forskning Teknologi

Forskning & markedsføring FORSKNING Gjøre bakgrunnsstudier om årets tema Definere et problem Finne en innovativ løsning Forberede en presentasjon Prosjektinnlevering MARKEDSFØRING Markedsføre prosjektet Planlegge og utforme en PIT Forberede en markedsføringspresentasjon Prosjektinnlevering

Teknologi  Sette sammen Challengesettet  Utvikle og bygge en robot  Programmere roboten  Velge strategi på robotbanen  Forberede en tekniskpresentasjon  Prosjektinnlevering

Samarbeid Blir vurdert i laget pit.

Turneringsdagen Presentasjon av forskning- og markedsføringsoppgaven for dommerne

Turneringsdagen Konkurrere med sine roboter på robotbaner

Turneringsdagen Teknologi presentasjon for dommerne

Turneringsdagen Samarbeid presenteres i pit.

Jr. FLL Enkelte turneringer har også med Jr. FLL lag Disse deltakerne er mellom 6 og 9år og har jobbet med samme tema som FLL lagene

Skandinavisk finale Laget som vinner FLL Championsprisen i hver turneringsby er kvalifisert til å delta. Skandivavisk finale er 3 uker etter de regionale turneringene.

Newton-nettverket Kostnader PÅMELDINGSAVGIFT: NOK 2 300,- DKK 2 200,- SEK 2 500,- (pr. lag) Inkluderer: 12 stk. T-skjorter - egen side på nett – oppdraget – support - turneringsdeltakelse ROBOTSETT: NOK ca ,- Besøk: inxcover.no for oppdatert pris CHALLENGESET: NOK 1 250,- DKK 1 100,- SEK 1 100,-

Viktige datoer 1. februar: Påmelding åpner 1. september: Påmelding lukkes 12. september: Oppdrag 2015 offentliggjøres kl Uke 38: Lokalt veiledermøte Uke 44: Dommersamling/ opplæring 7. november: Regionale turneringer 28. november: Skandinavisk finale

Virker det?

Tilgjengelige ressurser På websiden hjernekraft.org finner man et vidt spekter av ressurser og hjelpemiddel

For mer informasjon: Web: hjernekraft.org Facebook: FIRST LEGO League Skandinavia

Takk for oss