Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Advertisements

1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Velkommen til informasjon om valg av programfag for skoleåret
Ue.no Jobbskygging 10. trinn Utdanningsveier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE 1.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Else Marie Ness 27.Januar 2016.
SYSTEMATISK KVALITETSARBEID Foto: Crestock. Prof. V Robinson five dimensions: Establishing goals and Expectations Mål etablert på skoleeiernivå / delvis.
Fagskoleutdanning Yrkesrettet høyere utdanning GENG
Valg av programområde og fag til Vg2 Et viktig valg for tiden din her på Nadderud, og for veien videre.
Nord-Trøndelag fylkeskommune VEKSLINGSMODELL. Politisk styringsgrunnlag for utdanningssektoren i Nord-Trøndelag  Elever, lærlinger og lærekandidater.
”Vandreboka” et nasjonalt prosjekt ”Mappevurdering som lim i et fireårig yrkesfaglig opplæringsløp”
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE i videregående skole Velkommen til informasjonsmøte om Hovedprosjektet
FYR – SETT FYR PÅ MATEMATIKKEN ØNSKER Å – SÅ ELEVENE FORSTÅR DET.
Velkommen til Informasjonsmøte for foreldre OM VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
Medbestemmelsesmøte 21.januar 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Kunnskapsløftet er utdanningsreformen som ble implementert i Reformen innebar en rekke endringer i skolens innhold, struktur og organisering fra.
Velkommen til foreldremøte på Lundehaugen ungdomsskole.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Idrettsfag. VG1VG2VG3 12 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag) 17 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag)
NOOS Landskonferanse Langesund september 2015 Hans Jacob Edvardsen Fagopplæringssjef.
Hedmark fylkeskommunes rutiner for inntak av minoritetsspråklige v/Kasper Tøstiengen.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Samling for Rådgivernettverk - fylkesnivå Merethe Schjem april 2016.
«Hva skjer i voksenopplæringa i Stavanger og Sandnes?» Odd Ragnar Ommundsen, rektor Johannes læringssenter Harald Nedrelid, rektor Sandnes læringssenter.
JOBCAF’E
YrkesfaglIge utdanningsprogRAM
Forum for Fagskoler studenter ved private fagskoler i 50 fagskoler over hele landet Skoler med yrkesrettet utdanning innen IKT, teknologi, design,
Rådgiversamling 2.november 2016
Mulighetene mot en yrkeskompetanse
Praksisbrev Torun Pedersen
Eilert Sundt videregående skole
Senter for økonomisk forskning, Rambøll Management Consulting,
Jobbskygging 10. trinn Utdanningsveier
Elevstatus, omvalg og forsering
Studieveien.
Alternative utdanningsløp
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE - Videregående opplæring
Rådgiversamling 3. mars 2017 Anna Skarheim.
Kontor –og administrasjonsfaget i konkurranse med høyere utdanning
Rådgiversamling 2. november 2016
Regionsamlinger november 2016
Fagforbundet Vest-Agder
Velkommen til August 2017.
BARNEHAGER Høsten 2016/våren 2017 ble prosessen med å legge ned Regnbuen barnehage f o m gjennomført. 17 barn og 7 ansatte er blitt fordelt.
INFORMASJON 10 KLASSE INNSØKING TIL VGS.
Tverrfaglig uke for LUT
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Kontaktutvalget 19.november 2015
VELKOMMEN til informasjonsmøte om videregående opplæring
Yrkesfaglig fordypning
Velkommen til informasjon om valg av programfag for skoleåret
Alternative veier til yrkeskompetanse
Yrkesfaglig Studiekompetanse
Jobbskygging 10. trinn Utdanningsveier
Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
Arealeffektiv bruk av skolebygg i videregående opplæring
STATUS - ARBEIDET MED LÆRLINGER PER JUNI 2014
Inntakskonferanse i Tromsø september 2017
FAGVALG KUNST, DESIGN OG ARKITEKTUR EDVARD MUNCH VIDEREGÅENDE SKOLE
Ditt valg! Videregående opplæring 2019–2020
Atrå barne- og ungdomsskole
Karrierenettverksmøte 5. september 2018
Hege Andreassen Utdanningsavdelingen rådgiver
NY STRUKTUR.
Kompetanseutvalget (2017- )
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Utskrift av presentasjonen:

Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen

Sikre en sterk offentlig fellesskole og beholde dagens lov om privatskoler Videreføre satsingen «bedre læringsmiljø», fortsette arbeidet mot mobbing Ta sikte på å opprette et nasjonalt senter for ernæring, fysisk aktivitet og helse i barnehager og skoler Regjeringen vil:

Utarbeide en fornyet generell del av læreplanverket for Kunnskapsløftet Nedsette et offentlig utvalg som får i mandat å utrede framtidens kompetansebehov og hvilke kompetanser, ferdigheter og kvalifikasjoner de mener er viktig for delta i videre utdanning, samfunns- og arbeidsliv Styrke skolens realfaglige, naturvitenskaplige og teknologiske kompetanse og øke rekrutteringen til disse fagområdene Regjeringen vil:

Forbedre kvaliteten og relevansen i videregående opplæring ved å gjennomgå tilbudsstrukturen i fag- og yrkesopplæringen i samarbeid med partene i arbeidslivet Utvide muligheten for tidlig fordypning i lærefagene Øke fleksibiliteten i videregående opplæring ved å sende på høring et forslag om at fag- og timefordeling blir veiledende innenfor rammen av totaltimetallet og ved å åpne for at fylkeskommunene kan tilby vekslingsmodeller i fag- og yrkesopplæringen Regjeringen vil:

Ta sikte på å gi elever med fullført og bestått fag og yrkesopplæring rett til påbygg til generell studiekompetanse og etablere flere y-veier fra yrkesfaglige programmer til høyere utdanning Gi skoleeier muligheter til å etablere yrkesfaglige veier til generell studiekompetanse Innføre praksisbrev som en del av tilbudsstrukturen i videregående opplæring, rettet mot elever som har svake forutsetninger for å gjennomføre et ordinært løp Regjeringen vil

Prøve ut modeller for kvalifisering mellom det andre og tredje året i videregående opplæring for elever som ikke får læreplass eller som ikke har forutsetninger for å gjennomføre VG3 påbygg Styrke kunnskapsgrunnlaget om videregående opplæring Videreføre en nasjonal satsing for å øke lærernes og instruktørenes vurderingskompetanse og styrke sammenhengen mellom underveis- og sluttvurdering Regjeringen vil:

Vurdere tiltak som styrker nynorsk som hovedmål Bidra til kompetanseutvikling av rådgivere med vekt på kjønnstradisjonelle valg Videreføre nasjonale skoleringstiltak knytet til utvikling av svakt presterende elevers grunnleggende ferdigheter Styrke fag- og yrkesopplæringen gjennom å legge til rette for tidligere og hyppigere veksling mellom opplæring i skole og arbeidsliv Regjeringen vil:

Styrke informasjonen om muligheten til å ta fag på høyere nivå Utvikle læringsressurser for elever på høyt faglig nivå Gjennomgå tilbudet av små og verneverdige fag Omgjøre utdanningsprogram for medier og kommunikasjon fra et yrkesfaglig til et studieforberedende program Regjeringen vil:

Ivareta yrkesfagene i utdanningsprogram for medier og kommunikasjon innenfor strukturen for yrkesfaglige utdanningsprogrammer (fotograf, mediegrafiker, mediedesigner) Opprettholde kravet til generell studiekompetanse, og samtidig forbedre karriere- og utdanningsmulighetene fra yrkesfaglige utdanningsprogrammer Etablere formgiving som eget studieforberedende utdanningsprogram Regjeringen vil:

Samle erfaringer med overganger fra studieforberedende til yrkesfaglige utdanningsprogrammer og vurdere å legge denne muligheten inn i tilbudsstrukturen Endre forskrift til Opplæringsloven slik at det legges opp til at mer av opplæringen i prosjekt til fordypning bør foregå i bedrift Arbeide aktivt for flere læreplasser i samarbeid med partene i arbeidslivet gjennom oppfølging av samfunnskontrakten for flere læreplasser Regjeringen vil:

Gjennomføre forsøk med alternativer til VG3 i skole for elever som ikke får læreplass Kartlegge utstyrssituasjonen i videregående opplæring for å sikre kvalitet i opplæringen Regjeringen vil:

Fortsette den langsiktige satsingen på kompetanse- og utviklingstiltak Etablere et system for kartlegging av lærerkompetanse for å sikre at ressurser brukes best mulig Sørge for at digitale ferdigheter og pedagogisk bruk av IKT er ivaretatt av videreutdanningstilbudene for å bedre elevenes digitale ferdigheter Regjeringen vil: