Samfunnet-der kulturer møtes- samfunnskunnskap EN PRESENTASJON LAGET AV …

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

5 Kultur.
Normer, verdier og holdninger
Mangfold og det flerkulturelle samfunn
6 Kulturmøter.
Kapittel 8 Hovedpunkter.
Det flerkulturelle samfunnet
Livssynshumanismen Hva er livssyn? -Ser på livet
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Samliv og familie i Norge Det er mange typer familier i Norge Introduksjonsprogrammet
DEN AMERIKANSKE REVOLUSJON (en revolusjon = en veldig stor og rask forandring) Før 1500: Indianere alene i Amerika. Mange ulike grupper, ulike språk, ulike.
Det flerkulturelle samfunnet Norge er et flerkulturelt samfunn. Svært forenklet betyr det at det bor folk fra mange kulturer her. I denne sammenhengen.
Glede, helse og fellesskap – bare i idrettslaget? Brukerseminar Kari Steen-Johnsen, NIH og Anne-Lene Bakken Ulseth, ISF.
Likeverd og likestilling. Kva meinar vi med likeverd? Alle er like verdifulle. Uavhengig av kjønn, rase, nasjonalitet, stilling eller status. -døme: svarte.
Sosiale systemer og sosial struktur Et sosialt system er et sett av roller som står i et gjensidig definert forhold til hverandre. Sosiale strukturer er.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
Organiseringen av FN Generalforsamlingen (ofte kalt Hovedforsamlingen) er kanskje det nærmeste vi kan komme et verdensparlament FN-sekretariatet, som er.
Kvinnesyn i bibelen og i kirkehistorien
PÅSKE TRADISJONER. Påske er en viktig høytidstid og i Norge betyr påsken ferie og mange fridager. Den tradisjonelle norske måten å feire påske på er knyttet.
BUDDHISMEN 4. STØRSTE RELIGION CIRKA 550 MILLIONER.
SKRIV OM SLIK AT SETNINGENE BETYR OMTRENT DET SAMME Kapittel 8 oppgave j.
En helt i hjemlandet mitt Hun heter Pumpuang Duangchan, og hun er en sanger fra Thailand Hun vokste opp i ei lita bygd, og familien hennes hadde dårlig.
Viktige begreper i kapittel 3. Menneskesyn Hvilke tanker vi har om mennesket, og hvilken verdi vi setter på det.
FN- Forente nasjoner Bilder og tekst hentet fra
Tvangsekteskap,- kultur, overgrep eller visumavtale?
Sokrates.
Likner du på han her? Tema: Hominidene Plan for timen:
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
ISLAM.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Krle 9.trinn Beatrice Bjørnbakken
Gang.
Identitet handler om hva du tror er den dypeste og mest virkelige virkeligheten, om hvem eller hva som beskriver denne virkeligheten, hvordan du forholder.
For å forstå oss selv, henter vi svar fra blant annet naturvitenskap, religion og filosofi.
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
Menneskerettigheter Før man går i gang med selve presentasjonen som er forløperen til IGP (individ-gruppe-plenum) arbeidet der elevene selv skal lage rettigheter.
Roller og forventninger
FNs bærekraftsmål FNs bærekraftsmål skal sikre at hele verden tar vare på miljøet samtidig som at alle mennesker kan ha muligheter for et godt liv.
2) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Kapittel 32 Forholdet til læreren.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
En gang skal det bli min tur
Kapittel 27 Kommunikasjon med hjemlandet og å sende pakker
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Hva vet vi om barn og smak
Den matematiske samtalen
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
8mill 4-5mill 2,5mill.
Matematikk på ungdomstrinnet
Gruppeoppgaver.
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Redsel Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er redd
Hva er kultur? Kultur er den komplekse helheten som består av kunnskaper, trosformer, kunst, moral, juss og skikker, foruten alle de andre ferdighetene.
Vold Hva tenker dere om dette bildet?
Sokrates.
Ungdom med kort botid i Norge – NAFO – 21.10
Å leve med tro og livssyn i Norge
Religion og Identitet Lisa Stornes
Diskuter formålet med FN og anna internasjonalt samarbeid
Fysisk og psykisk helse
Hva er TOLERANSE? A. Misforstått oppfatning av toleranse:
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Hvor privilegert er du?
Utskrift av presentasjonen:

Samfunnet-der kulturer møtes- samfunnskunnskap EN PRESENTASJON LAGET AV …

Hva er et samfunn?  Et samfunn er en gruppe individer (mennesker) som lever sammen og deler institusjoner (skoler, sykehus m.m.) og som ofte har en felles kultur, felles tradisjoner og interesser. (Vikipedia)institusjonerkultur tradisjoner  Læreboka, Kosmos 9, definerer et samfunn som en gruppe mennesker som lever sammen innenfor et begrenset geografisk område. Da kan vi si at alle som bor i Norge, er den del av det norske samfunnet.

Altså:  Læreboka sier at alle som bor i Norge er en del av det samme samfunnet.  Wikipedia sier at alle i et samfunn ofte har samme kultur, samme tradisjoner og samme interesser.  Men har alle vi samme kultur? Har vi samme tradisjoner? Har alle vi samme interesser?

Kultur  Kultur er det du har lært.  I mange, mange år var den norske kulturen ganske ensartet. Folk i Norge hadde samme leveregler, samme religion og samme tradisjoner, og de var stort sett enige om de viktige tingene i livet.

Tradisjon  Ordet «tradisjon» kommer fra latin og betyr å overføre.  Tradisjon er en sosial praksis, en forestilling, en institusjon eller et produkt som overføres over flere ledd (Wikipedia).  En tradisjon er altså det vi gjør i generasjon etter generasjon etter generasjon.

Eksempler på noen tradisjoner i Norge:  Barnedåp  Konfirmasjon  17.mai-feiring  Julefeiring  Nyttårsfeiring  Likestilling  Påskeferie med skiturer  Turer ut i skog og mark  Begravelser

Eksempler på tradisjoner i andre kulturer:  Faste  Id-fest  Pilegrimsreiser  Renselsesritualer  Mannen er sjefen i sin familie  Fysisk makt (vold) er tillatt  Gutter og jenter har ulike rettigheter  Omskjæring  Bryllup  Begravelser

Religion eller tradisjon?  Kulturen er alltid en blanding av religion og tradisjon.  Det er ofte vanskelig å skille religion og tradisjon fra hverandre.  I mange kulturer har de vokst sammen.  For å skille religion fra tradisjon, må man studere de religiøse skriftene og se hva de sier.  Når det blir konflikt mellom kulturen min og samfunnet jeg bor i, kan det bli vanskelig.

Migrasjon  Migrasjon betyr folkevandring. Inn- og utvandring  I alle tider har folk flyttet på seg  Noen ganger har små eller store folkemengder «vandret» til nye områder for å kunne overleve  Årsaken kunne være sult, krig, overbefolkning, naturkatastrofer m.m.  Andre har flyttet p.g.a. eventyrlyst.

Immigrasjon  Immigrasjon betyr å flytte inn i et land. De som kommer fra et annet land og bosetter seg i f.eks. Norge, er immigranter her.  De første som levde i Norge, var samene. De er Norges urbefolkning. Så kom folk fra lenger sør i Europa, og fra øst, og bosatte seg her.  Vi tror at immigrantene fulgte iskanten etter hvert som snøen og isen smeltet etter den siste istiden.  De siste årene har vi fått mange nye immigranter. Mange kommer fra Øst-Europa, mange kommer fra Afrika og mange har kommet fra Asia, særlig fra Pakistan.  Noen har kommet for å få jobb.  Noen kommer fordi de er flyktninger.

Emigrasjon  Emigrasjon er å flytte fra et land.  En flyktning har emigrert fra hjemlandet sitt og immigrert til et nytt land.  På 1800-tallet og tidlig på 1900-tallet var det mange nordmenn som emigrerte til USA.  Det var vanskelig å dyrke nok mat til alle her.  Noen reiste også fordi det ikke var full religionsfrihet her.  Noen reiste nok også p.g.a. eventyrlyst.  Etter hvert ble de en del av det nye landet.

Hva kan skje når kulturer møtes?  Et tanke-eksperiment:  Jeg får en nabo som er veldig ulik meg.  Han går i andre slags klær.  Han spiser annerledes mat, og jeg synes det lukter vondt når han lager mat.  Kona hans får ikke kjøre bil.  Han slår barna sine om de ikke gjør som han sier.  Han ber til en gud som sier at de vantro (jeg) skal drepes.

eller  Du flytter til et sted og får en nabo som krenker din religion.  Du blir arrestert om du oppdrar barna dine slik som foreldrene din oppdro deg.  Hvis du ikke følger reglene i det nye landet, tar de barna dine fra deg.  Menneskene rundt deg gjør ting som ikke er bra eller ikke er riktig etter din religion/ tradisjon.  Du er redd for at barna dine skal bli slik som menneskene i dette landet.  ……men har vi snakket sammen om hvorfor vi gjør det vi gjør? Kjenner vi hverandre?

Vi er naboer, men  Jeg vil ikke snakke med deg  Du vil ikke snakke med meg  Kanskje vi har fordommer mot hverandre?

Hva gjør fordommene med oss?  Skeptiske  Redde  Hvis det ukjente kommer for nær, vil vi beskytte oss  Vi «bygger murer» rundt oss

Fordommer  Hva er fordommer og hvorfor har vi mennesker fordommer?  En fordom er en forutfattet, oftest negativ, holdning overfor noe eller noen. At den er forutfattet, betyr at den ikke baserer seg på saklig, rasjonell betraktning.[1] Fordommer kan ofte være basert på mangelfull kunnskap. En fordomsfull holdning gjør en person disponibel til å uttrykke antipati overfor personer og menneskegrupper, men også ideer eller objekter. Begrepet brukes vanligvis i en negativ beskrivelse av personers holdning basert på gruppetilhørighet. Det kan da gjøre seg utslag i diskriminering.

Hvorfor har vi fordommer?  Forutfattet og ofte negativ:  Jeg har hørt noe negativt, og derfor er jeg negativ.(…..jeg tror at…)  ikke baserer seg på saklig, rasjonell betraktning  Det jeg har hørt, kan være usaklig og stemmer egentlig ikke med virkeligheten, men det vet ikke jeg.  Derfor uttrykker jeg antipati  ……jeg liker ikke…….!  -jeg liker ikke naboen min- du liker ikke naboen din-

Rasisme  Fordommer KAN føre til rasisme.  Rasisme betegner oppfatningen om at arten homo sapiens – menneske – kan deles inn i forskjellige raser, hvorav noen mener de er mer intelligente eller har andre egenskaper som gjør dem mer verdifulle enn andre. Rasistiske oppfatninger brukes av noen til å legitimere diskriminering basert på etnisk bakgrunn

Raser  Mennesker har ulik etnisk opprinnelse, det vi si at forfedrene våre har levd i ulike deler av verden og vi har ulike ytre kjennetegn.  Noen er hvite, noen er gule, noen er svarte, noen er brune og noen er røde.  Noen har lang nese, noen har rødt hår, noen er høye og noen er korte.  Men er noen «raser» mer intelligente enn andre?

 Begrepet «rasisme» er et ganske ungt begrep.  Men de fleste nasjoner eller folkegrupper har diskriminert grupper av mennesker. I alle kulturer.  Virkelig ille var det med slavehandelen, holocaust og apartheid.  Slavehandelen og det senere apartheid-systemet i USA kjenner vi til.  I Hitlers propaganda under den andre verdenskrig var den ariske rasen (de høye, hvite) «overmennesker», mens bl.a. jøder og sigøynere var «undermennesker». Hans mål var at germanerne (tyskerne) skulle være «herrefolket» og styre verden. De han ikke likte, skulle han utrydde.

Mål vi må jobbe mot:  De forente nasjoner vedtok i 1966 Den internasjonale konvensjon om utryddelse av alle former for rasediskriminering, hvor definisjonen på rasisme er:  «...enhver distinksjon, ekskludering, restriksjon eller preferanse basert på rase, farge, avstamning eller nasjonalt eller etnisk opphav som har til formål eller effekt å nullifisere eller svekke anerkjennelse, nytelse eller utøvelse på like vilkår av menneskerettigheter og fundamentale friheter i det politiske, økonomiske, sosiale, kulturelle eller noe annet område i det offentlige liv.»

Hva kan VI gjøre i VÅRT samfunn for å unngå fordommer, rasisme og diskriminering ?  Ha treffsteder der vi kan snakke sammen og gjøre ting sammen.  Bli kjent med hverandre så vi kan oppdage at vi er mennesker…både du og jeg!  Med følelser, tanker, erfaringer, verdier, moral o.s.v.  Kanskje vi er mer like enn vi trodde?  Kanskje vi kan respektere hverandre bedre når vi forstår hverandres bakgrunn og historie?  Kanskje samfunnet vårt blir rikere og mer fargerikt.

Vi vil at våre barn og barnebarn skal arve en ny og bedre verden