Jeg Bygge VerdiSett Pål Solhaug og Ruben Gausdal Kristiansand 23.02.2016.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Traumebevisst skole i Grimstad
Advertisements

Traumebevisst omsorg RVTS i barnehøyde 5. juni, 2012
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Ta livet og øyeblikket tilbake
Robert F. Anda, M.D. Vincent J. Felitti, M.D.
- felles forståelse av hva dialogen handler om - det vi samarbeider om er håndterbart for alle parter - dialogen er meningsfull for alle parter Samarbeidets.
Traumebevisst praksis
Veiledning av elever / lærlinger
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Hva mener vi når vi sier: ”Hun trenger traumebehandling”?
«Brain Based Parenting»
Smart Langsom «Dum» Rask. Smart Langsom «Dum» Rask.
Snuoperasjoner Bedre psykisk helse
TRAUMATISERING OG SEKUNDÆRTRAUMATISERING I ARBEIDET
Hvordan gi profesjonell kollegastøtte
LÆRING Grunnleggende prosesser
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Brotts – Brytet Stjørdal 11. november 2009 Et kriminalitetsforebyggende program.
Avdeling for sosionomutdanning
Mestring og forebygging av depresjon
12 Reflekterende lesing.
Å forstå det uforståelige
Jakten på den umulige brukeren…
Inger Lise Andersen og Wibeke Hansteensen
BARNAS BARNEVERN 2020.
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
TBO Trinn 3 dag april 2016 Iveland Aud Ørnes og Ruben Gausdal.
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
Vi Bygge VerdiSett Ledersamling 2 Pål Solhaug og Ruben Gausdal Kristiansand
Felles tema i mars: Selvkontroll
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
DU SER DET IKKE PÅ MEG å leve med overgrepserfaring.
Hvordan skrive personlig logg?
SEKSUELLE OVERGREP Utfordringer knyttet til å delta i menighetsfellesskapet Elisabeth Torp kirkeligressurssenter.no.
TBO Trinn 3 dag mai 2016 Iveland Aud Ørnes, Øyvind Dåsvatn og Ruben Gausdal.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Velkommen – presentasjon av deg selv
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Verktøy for å kartlegge holdninger
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID
Kort om implementering
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Menneskerettigheter Før man går i gang med selve presentasjonen som er forløperen til IGP (individ-gruppe-plenum) arbeidet der elevene selv skal lage rettigheter.
VEILEDNING Psykologisk førstehjelp, mellomtrinnet
Psykologisk førstehjelp, mellomtrinnet
Medfølelse Til dette temaet er noen av bildene ganske tøffe. Disse er samlet mot slutten. For de yngste elevene må en vurdere om det er lurt å hoppe over.
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Handlekraft Handlekraft: Implementering av traumesensitiv praksis – erfaringer og resultater i Bufetat region Vest Fredrik Melander Prosjektleder Bufetat.
Sinnemestring Ut av tåka 2018
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Venner & valg Velkommen.
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Referat foreldremøte 11. september 2018
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
Sinne Film:
Foreldremøte Laksevåg barnehage « Gode voksne for barn»
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Danning og voksenrollen i barnehagen
Regulerende omsorg for barn og unge
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Jeg Bygge VerdiSett Pål Solhaug og Ruben Gausdal Kristiansand

Masken – heie på hverandre

Mål for dagen Bli bedre kjent med deg selv som leder Forstå sammenhengen mellom lederprogrammet og Kompetanseprogrammet for alle ansatte. Få innføring i grunnleggende traumeforståelse

Kompetanseprogram Jeg – bygge Vi – Bygge Id – Bygge FremtidsBygge Verktøy 4T TBO Organisasjonskultur NMT Psykoedukasjon Refleksjonsboka

Verdier / holdninger Kunnskap Erfaring / ferdigheter Kompetanse Falender C. Kompetanse

Fagfolks utvikling tiltak metode teori Kultur/Verdier

Tiltak Metode Teori Kultur/Verdier Grensesetting, gi råd, individuelle samtaler, familiesamtaler, utredning, følelsesregulering CBT,Familieterapi, Affektintervju, Motiverende intervju, PMTO, MST Atferdsteori, psykoanalyse, Traumebevisst forståelse, utviklingspsykologi, tilknytningsteori Egne holdninger, mentale modeller, teorier om hva barn trenger, selvforståelse

Mål med VerdiSett Bruk 5 minutter på å skrive ned på minst 3 gule lapper hva du tenker er målet med dette programmet Gå sammen i gruppe, samle de lappene som er felles og drøft dere frem til hva som er de viktigste målene med dette programmet Presenter disse for oss

Fra refleks til refleksjon

FagOppdrag - Triggerplakat 1.Hva trigget deg? 2.Hva følte du da? 3.Plasser følelsen der du kjente den! 4.Hvor kommer triggeren fra?

4 Temperament – Kunsten å forstå seg selv Handlingsorientert Personorientert Trygghetsorientert Normorientert

Profilen din

Individuell oppgave Bruk 5 minutter på å les gjennom profilen din. Stemmer dette? Hva stemmer og hva kjenner du deg ikke igjen i?

Traumeforståelsen

Rammeverk. Traumebevisst omsorg Allmennmenneskelige behov Traumespesifikke behov Individspesifikke behov

Adverse Childhood Experiences (ACE’S) “Krenkede barn blir syke voksne” Å gjøre gull til bly (V. Felitti) Robert F. Anda, M.D. Vincent J. Felitti, M.D. Kaiser Permanente and the Centers for Disease Control

Ace og psykoemosjonelle vansker

ACE og rusmisbruk

”Kids do well, if they can”

Ikke alle traumatiske hendelser er traumatiserende, men innebærer en overveldende psykisk påkjenning Traumatiske hendelser utløser en sterk overlevelsesreaksjon i nervesystemet vårt, nærmere bestemt i stress- respons systemet

Underkastelse

Hva skjer ved traumatisering? Sanseinntrykk/følelser/kroppslige reaksjoner lagres dysfunksjonelt og fragmentert. Sammenhengen mellom hendelsen og reaksjonen på hendelsen koples vekk = dissosiering. Traumet skjer ved at hendelsen ikke blir integrert. Trauma = sår, skade (gresk)

REGULERING Utviklingspsykologien: Det er sannsynligvis den viktigste funksjonen ved den tidlige omsorgen Nevrobiologisk forskning: Reguleringsstøtte er helt avgjørende for en normal hjerneutvikling. Traumepsykologien. De mest skadelige traumene: De som skjer i barndommen, og hvor barnet er overlatt til seg selv, og selv må regulere seg i forhold til intens frykt. F. eks vold i nære relasjoner, rusmisbruk etc. D.Ø. Nordanger 2013.

Komplekse traumer Single-event traume Hjernens organisering og utvikling Gjenopplevelse av traumet Unngåelse, Nummenhet, følelsesmessig avflatning, og distanse til andre mennesker Økt kroppslig aktivering; søvnvansker, irritabilitet, Sinneutbrudd, konsentrasjonsvansker, overdreven Vaktsomhet, skvettenhet, økt reaksjonsberedskap

Reguleringsvansker Vi må se etter mønster av generelle reguleringsvansker, ikke diagnoser! Fordi reguleringsvansker går på tvers av diagnoser Derfor får disse barna mange diagnoser …som ikke alltid er strukturerte og oppdaterte etter den nye kunnskapen D. Ø Nordanger 2012

Vi må redefinere hva slags kompetanse disse barna trenger! Komplekst traumatiserte barn trenger først og fremst høyt spesialisert hjelp! Komplekst traumatiserte barn trenger først og fremst vanlig omsorg! ……bare en ”overdose” av det! Og… de trenger tjenesteapparater som samhandler til beste for barna! D.Ø. Nordanger 2012

Hjernen formes av bruken

All rights reserved © Bruce D. Perry and The Child Trauma Academy Hva er NMT? The Neurosequential Model of Terapeutics er en ”traume - informert”, utviklingssensitiv tilnærming til den kliniske prosessen. Det er ikke – og innebærer ikke - noen enkeltstående terapeutisk teknikk eller metode. Den verken anbefaler eller framhever enkeltstående teknikker eller metoder.

NMT er en tilnærming som Tar hensyn til hva forskningen sier oss om hjernen generelt, og hvordan hjernen utvikler seg spesielt Tar hensyn til hva forskningen sier oss om hvordan hjernen utvikler seg når barn utsettes for komplekse traumer eller deprivasjon. Tar hensyn til hvilke terapeutiske tilnærminger som virker, og når, for barn/unge som er utsatt for overgrep og neglekt. Det er en overordnet/overgripende utviklingsmessig og relasjonell tilnærming som tar inn over seg kunnskap om hjernen, traumer og neglekt for å identifisere sårbare områder, og dermed målrette tilnærmingen All rights reserved © Bruce D. Perry and The Child Trauma Academy

Neocortex Limbic Diencephalon Brainstem Abstract thought Concrete Thought Affiliation "Attachment" Sexual Behavior Emotional Reactivity "Arousal" Appetite/Satiety Blood Pressure Heart Rate Body Temperature Sleep Motor Regulation All rights reserved © Bruce D. Perry and The ChildTrauma Academy

17,5 år gammel gutt

Cortical Limbic DE BS Cortex Limbic DE BS C ORTICAL M ODULATION Cortex Limbic All rights reserved © Bruce D. Perry and The ChildTrauma Academy

NMT Valg og timing av terapeutisk aktivitet vil avhengige av resultat av målingen. Vanligvis best å starte med enkle rytmiske og repetitive aktiviteter for å få hjernestammens neurale system til å bli bedre organisert og regulert. Når hjernestammen er mer regulert kan en sette inn aktiviteter som retter seg mot høyere og mer komplekse deler av hjernen. Etter hvert vil mer konvensjonelle individaulterapier være mulig å bruke / gi resultater. For eksempel Traumefokusert Kognitiv atferdsterapi. All rights reserved © Bruce D. Perry and The Child Trauma Academy

Den tredelte hjernen

TFS Analyse - Fra refleks til refleksjon TankeHvilke tanker går gjennom hodet? FølelseHvilken følelse har/fikk jeg? Når har jeg denne følelsen ellers? Hvor kommer den fra? Følg den bakover i tid Sansning/motorikk/pr osedyre Hva gjør kroppen min? stresset, armbevegelser, begynner foten å riste, blir jeg kortpustet, får lyst til å gå, tar jeg på folk, legger jeg armene i kors… Hva skjer med musklene i ansiktet, begynner jeg å massere skulderen min, drar jeg meg i håret osv

Traumebevisst omsorg

T – Bruk tankene dine

F – Vis følelsene dine

S – Kroppslige reaksjoner

Medarbeiderskap Handler om hvordan man forholder seg til... Arbeidsoppgavene Arbeidsgiveren Arbeidskollegaen e Hva vil det si «å være profesjonell» på disse tre hjørnesteinene? Teamworks

Yrkesstolthet og arbeidsglede er et resultat av å være... Faglig dyktig og engasjert i oppgavene En redelig og konstruktiv arbeidstaker En kollega som gjør at andre blir effektive Hva kan være lettere sagt en gjort i en travel hverdag? Teamworks

”Ledere gjør det bra, hvis de kan”

Ansatte gjør det bra hvis de kan Plan A: Leder gjennomfører sin intensjon uansett (impose your will) Plan B: Ikke gjør noe (drop your expectations for now) Plan C: Den ansatte gjør det beste han/ hun kan. Utforske

Plan C 1)Identifisere og forstå den ansattes bekymring 2)Dele den ansattes bekymring 3)«Brain-storme» løsninger 4)Vurdere løsninger, prøve ut noe som begge kan leve med 5)Evaluere, evt ny brainstorming

FagOppdrag til neste gang 1.Gå gjennom ”de sporene livet har satt”. Se på denne i sammen med svarene på spm i 4T. 2.Se video om TFS – analyse. Bruk TFS- analyse på minst 2 situasjoner på jobb. Skriv et refleksjonsnotat i refleksjonsboka di om din tolkning av situasjonene. 3.Se filmene ”Toleransevinduet” og ”Traumer og Dissosiasjon” på websiden 4.Fortell de ansatte hva dere har vært med på i dag