Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Regulerende omsorg for barn og unge

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Regulerende omsorg for barn og unge"— Utskrift av presentasjonen:

1 Regulerende omsorg for barn og unge
Christy B. Edwardsen & Marianne S. Ryeng RVTS Nord

2 Oversikt over dagen 09:00 – 09:45 10:00 – 10:45 11:00 – 11:30
Quiz Traumeforståelse og den traumatiserte hjernen Mulige konsekvenser etter traumeerfaringer 11.30 – 12.00 Lunsj 12.00 – 12.45 13:00 – 13:45 14:00 – 14:45 Regulerende omsorg Flerkulturelt perspektiv Samregulering og oss som hjelpere  14.45 – 15.00 Oppsummering/Spørsmål

3 RVTS Nord – Hvem er vi? Regionalt ressurssenter om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging, Nord Fagteam vold og overgrep Fagteam flyktninghelse Fagteam selvmordsforebygging Kliniske stillingsbrøker Tlf

4 Quiz!

5 Diskuter med sidemannen
Var innholdet i quiz`en kjent? -Hva var eventuelt nytt? Tror du tallene er representative for din kommune? - Hvorfor/ hvorfor ikke?

6 Vi skal gå over til å se på konsekvensene av vold, og spesielt i de tilfellene de gir traumer
Konsekvenser av Vold

7 Skillet mellom situasjon og reaksjon
Traume = sår Viser til konsekvensene og reaksjonene hos den enkelte. – Ikke den dramatiske hendelsen! Man må skille mellom situasjon og reaksjon

8 Ulike typer sår – ulike typer traumer
Enkeltstående traumer - Type I traumer Gjentatte og/eller vedvarende traumer Type II traumer/ Utviklingstraumer

9 Hjernen og traumer Tenkehjernen Frontallappene Thalamus
Det limbiske system Amygdala Hippocampus Hjernestammen

10 Alarm-modus

11 Fryktresponser Tenke, føle og handle Kamp Flukt Gråt Aktivering
Orienterings respons Total overgivelse

12 Toleransevinduet

13 Gjenopplevelser

14 Vanlige traumereaksjoner innebærer
Unngåelse Av steder Av personer Av gjenstander Av lukter Av tema Av følelser Av kroppslige fornemmelser Av handlinger Gjenopplevelser Trigges av: Steder Personer Gjenstander Lukter Tema Følelser Kroppslige fornemmelser Handlinger

15 Diskuter med sidemannen
Kan du kople det du nå lærte med eksempler fra der du jobber?

16 Type ii traumer

17 En negativ barndomsopplevelse kommer sjelden alene
Omsorgssvikt Psykisk vold Fysisk vold Seksuelle overgrep

18 Kols Selvmord Økonomiske problemer Rusmisbruk med injiserende stoffer
ACE-studien Kols ACE = Adverse Childhood Experiences Inkluderte ca pers i første runde Ønsket å undersøke sammenhengen mellom negative barndomserfaringer og helse i den voksne befolkningen (Se for eksempel: Felitti, 2002) Økonomiske problemer Selvmord Rusmisbruk med injiserende stoffer

19 Tid Negative barndomsopplevelser Konsekvenser over tid
Tidlig død Sykdommer,  og sosiale problemer Tilegnelse av risikofylt helseatferd Sosiale, emosjonelle og kognitive forstyrrelser Forstyrret utvikling av hjernen og nervesystemet Negative barndomsopplevelser Tid

20 Prinsipper for hjernens utvikling

21 Hjernens cellelag

22 Nerveceller Dendritter - mottakere Cellekropp Akson - avsender

23 Signalmolekyler Signalmolekyler Reseptor

24 Utvikling og erfaring påvirker

25 Utvikling og erfaring påvirker

26 Utvikling og erfaring påvirker

27 CT-bilde av hjernen til et barn utsatt for omsorgssvikt
Bruce Perry, 1997

28 Repeter med sidemannen
Hvilke nevrobiologiske mekanismer er det som bidrar til ACE-pyramiden?

29 Hvordan kommer dette til uttrykk?

30 Konsekvenser: Type I traumer
Angst Smerter Hyperaktivitet Skvettenhet Mareritt Tankekjør Aggresjon Rus Søvnproblemer Fordøyelsesproblemer Selvskading Anspenthet Isolasjon Feil miljø Depresjon Håpløshet Energiløshet Nummenhet Skam

31 Konsekvenser: Type II traumer
 Utfordringer med å planlegge og blir impulsiv  En skjevutvikling av relasjonsevner  Høyere sannsynlighet for ha kroppslige symptomer       som fordøyelsesproblemer og smerteproblematikk   Problemer med balansen   Oftere har et skille, eller en dissosiasjon,        mellom tanker/kropp eller tanker/følelser  Forstyrrelser i identitet og opplevelsen av seg selv  Forstyrrelser i andre deler av oppfattelsen av verden       rundt

32 Konsekvenser av relasjonstraumer
Mistillit til de fleste Skyld (ansvar) Skam Opplevelse av å være ødelagt (permanent) Problemer med å vite hva man vil ”Ingen kan forstå!” Farlig eller godt å bli sett? Jfr. Sadistiske eller ikke-sadistiske overgrep Det gode kan bli koblet til det onde

33 Traumeerfaringer og relasjoner
Traumatisk hendelse skjer ofte i en relasjon  Frykt for nærhet eller fysisk berøring Var på stemninger, signaler og bevegelse  Frykt for uenighet og konflikt  - Det kan være andre mennesker er ansvarlig, det kan være andre mennesker som ikke grep inn eller hjalp –Sviket kan oppleves som det verste. Det påvirke hvordan du opplever det å være i relasjon til andre mennesker. Tillit til og stole på andre mennesker kan påvirkes.  - berøring som skjer uten at du er forberedt vil kunn e oppleves ekstra strekt og trigge  - Kan bli vanskelig å gi uttrykk for egne behov på en god måte

34 Eksempler på reaksjoner og konsekvenser over tid
Fysiske Mentale Emosjonelle Atferd/handlinger Aktivering Muskel-   spenninger Søvnproblemer ÷Matlyst Fordøyelses-   problemer ÷Immun-   system Fysiske skader ÷Bearbeiding Hukommelses- Begrenset sansning Feilaktig tenkning Konsentrasjons- oppmerksomhets og   hukommelses-problem Lav selvtillit og selv-verdi Gjenopplevelser Sjokk og mistro Tristhet og   fortvilelse Selvbebreidelser,   skyld og skam Angst og uro Sorg Aggresjon Store svingninger i humør Impulsivitet Dårlige  problemløsningsevn e Høy aktivitet og   rastløshet Lav aktivitet og   stagnasjon Skole Sosiale Rus Diagnoser Dårligere   prestasjon pga.   ettervirkningene Reduserte krav   kan være   nødvendig   (Sykmelding /   fritak /   permisjon) Ensomhet Problemer i forholdet til   andre mennesker Manglende sosial støtte   (Følelsesmessig,   praktisk, vurdering og   informasjon) Deltakelse i negative miljø Narkotika Alkohol Sniffing PTSD ADHD Angst (fobi,   generalisert angst,   panikkanfall, sosial-   fobi, tvangslidelse) Depresjon Atferdsforstyrrelser

35 Konsekvenser: Hukommelse, oppmerksomhet og læring
Dårligere hukommelse Både for det som har skjedd og det som skal skje Dårligere evne til å konsentrere seg Hyperaktivering  Hypoaktivering  Dårligere læring

36 Konsekvenser knyttet til skjevutvikling av tenkehjernen
Planlegging Resonnering Impulskontroll Følelsesregulering Tidsoppfattelse Romlig orienteringsevne Svart-hvitt-tenkning (Mentalisering)

37 Konsekvenser: Sosialt
Feiltolke nøytrale signaler som negative Mistillit eller ukritiskhet Grunnleggende dårlig selvfølelse og selvtillit

38 Konsekvenser av kompleks PTSD
Vansker med regulering av følelser og impulser Vansker med regulering av oppmerksomhet og bevissthet Endring av oppfattelsen av seg selv og overgriper Vansker i relasjon til andre Fysiske sykdommer eller psykosomatiske symptomer Endring i meningssytemer

39 Konsekvenser av utviklings- og tilknytningstraumer
Regulering av følelser  Oppmerksomhet og atferd Sosioemosjonell regulering Verdiløshet  Beredskap for avvisning Vansker med å akseptere gjenforening etter adskillelse  Hypersensitiv for smerte og sanseinntrykk Nummenhet Skam

40 Toleransevindu: Toleransevindu: Overaktivering/sympaticusaktivering:
Kamp- eller fluktforsvaret aktiveres A Frontallappene avstenges K Høy puls, blodtrykk, hjerterytme og stoffskifte T Motorisk urolig, stresset, ukonsentrert I V Innenfor toleransevinduet: E Optimal aktivering R Tilgang til kognitive funksjoner N G Underaktivering/parasympaticusaktivering: Immobilisering-/ underkastelsesforsvaret aktiveres Nedsatt kognitiv fungering Lav puls, blodtrykk, hjerterytme og stoffskifte Nummen, slapp/stiv, "tom i hodet", sliten

41 Traumerelatert trigger
Minner deg om en smertefull erfaring Sterk indre frykt for minner eller følelser og reaksjoner  Var for triggere  Unngåelse  Tidspunkt og sted Ytre sanseinntrykk – Lyder, smaker ect. Relasjoner  Fysisk smerte, sykdom eller kroppslig reaksjoner Behandling

42 Traumeerfaringer og relasjoner
Traumatisk hendelse skjer ofte i en relasjon  Frykt for nærhet eller fysisk berøring Var på stemninger, signaler og bevegelse  Frykt for uenighet og konflikt 

43 "Regulerende omsorg" I«Regulerende omsorg» utdyper Nordanger selve begrepet «utviklingstraumer»:  «Utviklingstraumeperspektivet handler mer om å kompensere for barnets tapte erfaringer enn å «reparere skader» Uttrykket Regulerende omsorg kommer fra Dag Nordanger - I den innledende artikkelen "Regulerende omsorg"  Han understreker at omsorgssytemet da blir den viktigste arenaen for endring. Som hjelpere må vi yte regulerende omsorg påpeker han. 

44 Hovedprinsipper i traumebehandling

45 Hvordan håndtere triggere
Minne på at faren er over  Avledningsteknikker Eksponeringsteknikker Moderere situasjoner  Å identifisere og korrigere misforståelser  Målet er å lære å håndtere følelser og minner på en god måte!

46 Regulerende teknikker ved overaktivering
Over toleransevinduet: Ukonsentrert, uoppmerksom, stresset og urolig Bruke kroppen for å roe Puste: Prøv å pust raskt inn gjennom nesen og langsomt ut gjennom munnen. Vi prøver noen ganger. Hvordan føltes det?  Telling: Tenkehjernen er veldig glad i tall.   Grunne: Har du lagt merke til hvordan det føles å holde fast i stolen? Har du noen gang prøvd å hvile ryggen mot en vegg? Fokusere Sanse: Kjenne på en penn, bløte ting ect.  Forestille seg Selvinstruksjoner: "Nå er det over" Målet er å regulere seg ned og komme inn i toleransevinduet 

47 Regulerende teknikker ved underaktivering
Under toleransevinduet: Uoppmerksom, ukonsentrert, tung, trist og utenfor Trenger bevegelse   Puste  Gni hendene  Trampe hardt i gulvet  Kjenne på gjenstander  Børste bort vonde tanker eller minner  Ta fram gode minner  Gode selvinstruksjoner: "Nå er jeg trygg" Målet er å komme inn i toleransevinduet  

48 Søvnhygiene Kaffe, te og Cola Dagslys Rutine Tv, PC og videospill
Aktivitet og måltid nært leggetid Varm dusj og bad Snakke til hjernen  Mareritt Pustemetode 

49 Enslige mindreårige flyktninger

50 Hva er menneskehandel? Menneskehandel er utnyttelse av mennesker i svært sårbare livssituasjoner Bruk av tvang, vold, trusler En alvorlig form for kriminalitet som innebærer grove krenkelser av ofrenes menneskerettigheter

51 Former for menneskehandel
Arbeidskriminalitet Utnyttelse til trygdesvindel Overgrepsbilder på bestilling Prostitusjon Utnyttelse av tigging Ulovlig adopsjon Organ handel

52 Samspill og samregulering

53 Eksempel på samspill Vi fødes med forutsetninger for samspill
Synkroniserte samspill

54 Synkronisert samspill
Synkroniserte samspill: Inntoning Rytme Ansiktsuttrykk, lyd, kroppsspråk Turtaking Speiling  Gjensidig regulerende

55 Desynkroniserte samspill
Motsatte av synkroniserte Forsker: Edward Tronick Synkroniserte samspill er byggesteiner for senere utvikling

56 Grunnlaget for samspill: Speilnevroner

57 Hva som fremmer regulering hos traumatiserte
Passelig inntoning Aksept Tilstedeværelse Tilgjengelighet Forutsigbarhet

58 Hva som fremmer regulering hos traumatiserte
Vår mentalisering Vår egenregulering

59 Reflekter med sidemannen
Bruk 1 min til å tenke etter. Diskuter deretter med sidemannen: Er det noen personer som du blir eller har blitt regulert av å være sammen med? Hvordan merker du det? Hva kjennetegnet denne personens måte å være på?

60 Ressurser

61 Ressurser

62 Ressurser og referanser
Aasen, A-L. (2010). Fra bekymring om omsorgssvikt til handling : en kvalitativ studie av førskolelæreres praksis når et barns omsorgssituasjon vekker bekymring. Masteroppgave, Universitetet i Oslo. Kripos. (2016). Seksuelle overgrep mot barn og unge under 14 år. Mossige, S. & Stefansen, K. (2016). Vold og overgrep mot barn og unge: Omfang og utviklingstrekk 2007–2015. (NOVA Rapport 5/2016). Myhre, M., Thoresen, S., & Hjemdal, O. K. (2015). Vold og voldtekt i oppveksten. En nasjonal intervjuundersøkelse av 16- og 17-åringer. (NKVTS Rapport 1/2015). Oslo: Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress. Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS). (2015). Håndbok for helse- og omsorgspersonell ved mistanke om barnemishandling. Elektronisk. Stiftelsen Sor. E-læringskurs om forebygging og håndtering av seksuelle overgrep mot psykisk utviklingshemmede

63 Ressurser og referanser
Winters, G.M. & Jeglic, E.L. (2016): Stages of Sexual Grooming: Recognizing Potentially Predatory Behaviors of Child Molesters. Deviant Behavior, DOI: / Øverlien, C. (2012). Vold i hjemmet - barns strategier. Oslo: Universitetsforlaget.


Laste ned ppt "Regulerende omsorg for barn og unge"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google