Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Regulerende omsorg for barn og unge
Christy B. Edwardsen & Marianne S. Ryeng RVTS Nord
2
Oversikt over dagen 09:00 – 09:45 10:00 – 10:45 11:00 – 11:30
Quiz Traumeforståelse og den traumatiserte hjernen Mulige konsekvenser etter traumeerfaringer 11.30 – 12.00 Lunsj 12.00 – 12.45 13:00 – 13:45 14:00 – 14:45 Regulerende omsorg Flerkulturelt perspektiv Samregulering og oss som hjelpere 14.45 – 15.00 Oppsummering/Spørsmål
3
RVTS Nord – Hvem er vi? Regionalt ressurssenter om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging, Nord Fagteam vold og overgrep Fagteam flyktninghelse Fagteam selvmordsforebygging Kliniske stillingsbrøker Tlf
4
Quiz!
5
Diskuter med sidemannen
Var innholdet i quiz`en kjent? -Hva var eventuelt nytt? Tror du tallene er representative for din kommune? - Hvorfor/ hvorfor ikke?
6
Vi skal gå over til å se på konsekvensene av vold, og spesielt i de tilfellene de gir traumer
Konsekvenser av Vold
7
Skillet mellom situasjon og reaksjon
Traume = sår Viser til konsekvensene og reaksjonene hos den enkelte. – Ikke den dramatiske hendelsen! Man må skille mellom situasjon og reaksjon
8
Ulike typer sår – ulike typer traumer
Enkeltstående traumer - Type I traumer Gjentatte og/eller vedvarende traumer Type II traumer/ Utviklingstraumer
9
Hjernen og traumer Tenkehjernen Frontallappene Thalamus
Det limbiske system Amygdala Hippocampus Hjernestammen
10
Alarm-modus
11
Fryktresponser Tenke, føle og handle Kamp Flukt Gråt Aktivering
Orienterings respons Total overgivelse
12
Toleransevinduet
13
Gjenopplevelser
14
Vanlige traumereaksjoner innebærer
Unngåelse Av steder Av personer Av gjenstander Av lukter Av tema Av følelser Av kroppslige fornemmelser Av handlinger Gjenopplevelser Trigges av: Steder Personer Gjenstander Lukter Tema Følelser Kroppslige fornemmelser Handlinger
15
Diskuter med sidemannen
Kan du kople det du nå lærte med eksempler fra der du jobber?
16
Type ii traumer
17
En negativ barndomsopplevelse kommer sjelden alene
Omsorgssvikt Psykisk vold Fysisk vold Seksuelle overgrep
18
Kols Selvmord Økonomiske problemer Rusmisbruk med injiserende stoffer
ACE-studien Kols ACE = Adverse Childhood Experiences Inkluderte ca pers i første runde Ønsket å undersøke sammenhengen mellom negative barndomserfaringer og helse i den voksne befolkningen (Se for eksempel: Felitti, 2002) Økonomiske problemer Selvmord Rusmisbruk med injiserende stoffer
19
Tid Negative barndomsopplevelser Konsekvenser over tid
Tidlig død Sykdommer, og sosiale problemer Tilegnelse av risikofylt helseatferd Sosiale, emosjonelle og kognitive forstyrrelser Forstyrret utvikling av hjernen og nervesystemet Negative barndomsopplevelser Tid
20
Prinsipper for hjernens utvikling
21
Hjernens cellelag
22
Nerveceller Dendritter - mottakere Cellekropp Akson - avsender
23
Signalmolekyler Signalmolekyler Reseptor
24
Utvikling og erfaring påvirker
25
Utvikling og erfaring påvirker
26
Utvikling og erfaring påvirker
27
CT-bilde av hjernen til et barn utsatt for omsorgssvikt
Bruce Perry, 1997
28
Repeter med sidemannen
Hvilke nevrobiologiske mekanismer er det som bidrar til ACE-pyramiden?
29
Hvordan kommer dette til uttrykk?
30
Konsekvenser: Type I traumer
Angst Smerter Hyperaktivitet Skvettenhet Mareritt Tankekjør Aggresjon Rus Søvnproblemer Fordøyelsesproblemer Selvskading Anspenthet Isolasjon Feil miljø Depresjon Håpløshet Energiløshet Nummenhet Skam
31
Konsekvenser: Type II traumer
Utfordringer med å planlegge og blir impulsiv En skjevutvikling av relasjonsevner Høyere sannsynlighet for ha kroppslige symptomer som fordøyelsesproblemer og smerteproblematikk Problemer med balansen Oftere har et skille, eller en dissosiasjon, mellom tanker/kropp eller tanker/følelser Forstyrrelser i identitet og opplevelsen av seg selv Forstyrrelser i andre deler av oppfattelsen av verden rundt
32
Konsekvenser av relasjonstraumer
Mistillit til de fleste Skyld (ansvar) Skam Opplevelse av å være ødelagt (permanent) Problemer med å vite hva man vil ”Ingen kan forstå!” Farlig eller godt å bli sett? Jfr. Sadistiske eller ikke-sadistiske overgrep Det gode kan bli koblet til det onde
33
Traumeerfaringer og relasjoner
Traumatisk hendelse skjer ofte i en relasjon Frykt for nærhet eller fysisk berøring Var på stemninger, signaler og bevegelse Frykt for uenighet og konflikt - Det kan være andre mennesker er ansvarlig, det kan være andre mennesker som ikke grep inn eller hjalp –Sviket kan oppleves som det verste. Det påvirke hvordan du opplever det å være i relasjon til andre mennesker. Tillit til og stole på andre mennesker kan påvirkes. - berøring som skjer uten at du er forberedt vil kunn e oppleves ekstra strekt og trigge - Kan bli vanskelig å gi uttrykk for egne behov på en god måte
34
Eksempler på reaksjoner og konsekvenser over tid
Fysiske Mentale Emosjonelle Atferd/handlinger Aktivering Muskel- spenninger Søvnproblemer ÷Matlyst Fordøyelses- problemer ÷Immun- system Fysiske skader ÷Bearbeiding Hukommelses- Begrenset sansning Feilaktig tenkning Konsentrasjons- oppmerksomhets og hukommelses-problem Lav selvtillit og selv-verdi Gjenopplevelser Sjokk og mistro Tristhet og fortvilelse Selvbebreidelser, skyld og skam Angst og uro Sorg Aggresjon Store svingninger i humør Impulsivitet Dårlige problemløsningsevn e Høy aktivitet og rastløshet Lav aktivitet og stagnasjon Skole Sosiale Rus Diagnoser Dårligere prestasjon pga. ettervirkningene Reduserte krav kan være nødvendig (Sykmelding / fritak / permisjon) Ensomhet Problemer i forholdet til andre mennesker Manglende sosial støtte (Følelsesmessig, praktisk, vurdering og informasjon) Deltakelse i negative miljø Narkotika Alkohol Sniffing PTSD ADHD Angst (fobi, generalisert angst, panikkanfall, sosial- fobi, tvangslidelse) Depresjon Atferdsforstyrrelser
35
Konsekvenser: Hukommelse, oppmerksomhet og læring
Dårligere hukommelse Både for det som har skjedd og det som skal skje Dårligere evne til å konsentrere seg Hyperaktivering Hypoaktivering Dårligere læring
36
Konsekvenser knyttet til skjevutvikling av tenkehjernen
Planlegging Resonnering Impulskontroll Følelsesregulering Tidsoppfattelse Romlig orienteringsevne Svart-hvitt-tenkning (Mentalisering)
37
Konsekvenser: Sosialt
Feiltolke nøytrale signaler som negative Mistillit eller ukritiskhet Grunnleggende dårlig selvfølelse og selvtillit
38
Konsekvenser av kompleks PTSD
Vansker med regulering av følelser og impulser Vansker med regulering av oppmerksomhet og bevissthet Endring av oppfattelsen av seg selv og overgriper Vansker i relasjon til andre Fysiske sykdommer eller psykosomatiske symptomer Endring i meningssytemer
39
Konsekvenser av utviklings- og tilknytningstraumer
Regulering av følelser Oppmerksomhet og atferd Sosioemosjonell regulering Verdiløshet Beredskap for avvisning Vansker med å akseptere gjenforening etter adskillelse Hypersensitiv for smerte og sanseinntrykk Nummenhet Skam
40
Toleransevindu: Toleransevindu: Overaktivering/sympaticusaktivering:
Kamp- eller fluktforsvaret aktiveres A Frontallappene avstenges K Høy puls, blodtrykk, hjerterytme og stoffskifte T Motorisk urolig, stresset, ukonsentrert I V Innenfor toleransevinduet: E Optimal aktivering R Tilgang til kognitive funksjoner N G Underaktivering/parasympaticusaktivering: Immobilisering-/ underkastelsesforsvaret aktiveres Nedsatt kognitiv fungering Lav puls, blodtrykk, hjerterytme og stoffskifte Nummen, slapp/stiv, "tom i hodet", sliten
41
Traumerelatert trigger
Minner deg om en smertefull erfaring Sterk indre frykt for minner eller følelser og reaksjoner Var for triggere Unngåelse Tidspunkt og sted Ytre sanseinntrykk – Lyder, smaker ect. Relasjoner Fysisk smerte, sykdom eller kroppslig reaksjoner Behandling
42
Traumeerfaringer og relasjoner
Traumatisk hendelse skjer ofte i en relasjon Frykt for nærhet eller fysisk berøring Var på stemninger, signaler og bevegelse Frykt for uenighet og konflikt
43
"Regulerende omsorg" I«Regulerende omsorg» utdyper Nordanger selve begrepet «utviklingstraumer»: «Utviklingstraumeperspektivet handler mer om å kompensere for barnets tapte erfaringer enn å «reparere skader» Uttrykket Regulerende omsorg kommer fra Dag Nordanger - I den innledende artikkelen "Regulerende omsorg" Han understreker at omsorgssytemet da blir den viktigste arenaen for endring. Som hjelpere må vi yte regulerende omsorg påpeker han.
44
Hovedprinsipper i traumebehandling
45
Hvordan håndtere triggere
Minne på at faren er over Avledningsteknikker Eksponeringsteknikker Moderere situasjoner Å identifisere og korrigere misforståelser Målet er å lære å håndtere følelser og minner på en god måte!
46
Regulerende teknikker ved overaktivering
Over toleransevinduet: Ukonsentrert, uoppmerksom, stresset og urolig Bruke kroppen for å roe Puste: Prøv å pust raskt inn gjennom nesen og langsomt ut gjennom munnen. Vi prøver noen ganger. Hvordan føltes det? Telling: Tenkehjernen er veldig glad i tall. Grunne: Har du lagt merke til hvordan det føles å holde fast i stolen? Har du noen gang prøvd å hvile ryggen mot en vegg? Fokusere Sanse: Kjenne på en penn, bløte ting ect. Forestille seg Selvinstruksjoner: "Nå er det over" Målet er å regulere seg ned og komme inn i toleransevinduet
47
Regulerende teknikker ved underaktivering
Under toleransevinduet: Uoppmerksom, ukonsentrert, tung, trist og utenfor Trenger bevegelse Puste Gni hendene Trampe hardt i gulvet Kjenne på gjenstander Børste bort vonde tanker eller minner Ta fram gode minner Gode selvinstruksjoner: "Nå er jeg trygg" Målet er å komme inn i toleransevinduet
48
Søvnhygiene Kaffe, te og Cola Dagslys Rutine Tv, PC og videospill
Aktivitet og måltid nært leggetid Varm dusj og bad Snakke til hjernen Mareritt Pustemetode
49
Enslige mindreårige flyktninger
50
Hva er menneskehandel? Menneskehandel er utnyttelse av mennesker i svært sårbare livssituasjoner Bruk av tvang, vold, trusler En alvorlig form for kriminalitet som innebærer grove krenkelser av ofrenes menneskerettigheter
51
Former for menneskehandel
Arbeidskriminalitet Utnyttelse til trygdesvindel Overgrepsbilder på bestilling Prostitusjon Utnyttelse av tigging Ulovlig adopsjon Organ handel
52
Samspill og samregulering
53
Eksempel på samspill Vi fødes med forutsetninger for samspill
Synkroniserte samspill
54
Synkronisert samspill
Synkroniserte samspill: Inntoning Rytme Ansiktsuttrykk, lyd, kroppsspråk Turtaking Speiling Gjensidig regulerende
55
Desynkroniserte samspill
Motsatte av synkroniserte Forsker: Edward Tronick Synkroniserte samspill er byggesteiner for senere utvikling
56
Grunnlaget for samspill: Speilnevroner
57
Hva som fremmer regulering hos traumatiserte
Passelig inntoning Aksept Tilstedeværelse Tilgjengelighet Forutsigbarhet
58
Hva som fremmer regulering hos traumatiserte
Vår mentalisering Vår egenregulering
59
Reflekter med sidemannen
Bruk 1 min til å tenke etter. Diskuter deretter med sidemannen: Er det noen personer som du blir eller har blitt regulert av å være sammen med? Hvordan merker du det? Hva kjennetegnet denne personens måte å være på?
60
Ressurser
61
Ressurser
62
Ressurser og referanser
Aasen, A-L. (2010). Fra bekymring om omsorgssvikt til handling : en kvalitativ studie av førskolelæreres praksis når et barns omsorgssituasjon vekker bekymring. Masteroppgave, Universitetet i Oslo. Kripos. (2016). Seksuelle overgrep mot barn og unge under 14 år. Mossige, S. & Stefansen, K. (2016). Vold og overgrep mot barn og unge: Omfang og utviklingstrekk 2007–2015. (NOVA Rapport 5/2016). Myhre, M., Thoresen, S., & Hjemdal, O. K. (2015). Vold og voldtekt i oppveksten. En nasjonal intervjuundersøkelse av 16- og 17-åringer. (NKVTS Rapport 1/2015). Oslo: Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress. Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS). (2015). Håndbok for helse- og omsorgspersonell ved mistanke om barnemishandling. Elektronisk. Stiftelsen Sor. E-læringskurs om forebygging og håndtering av seksuelle overgrep mot psykisk utviklingshemmede
63
Ressurser og referanser
Winters, G.M. & Jeglic, E.L. (2016): Stages of Sexual Grooming: Recognizing Potentially Predatory Behaviors of Child Molesters. Deviant Behavior, DOI: / Øverlien, C. (2012). Vold i hjemmet - barns strategier. Oslo: Universitetsforlaget.
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.