Akuttklinikken, Avd. for Anestesisykepleie ALNSF FAGKONGRESS 2013 PEDAGOGISK- OG LEDERSEMINAR, 31/8-13 FAGUTVIKLING I PRAKSIS Bjørg Ingunn Fjogstad Ledende.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Prosjekt ”Kompetansetillitsvalgtes rolle og kompetanseprofil” Fellesforbundet, konferanse om fag- og yrkesopplæring 30.november 2010.
SYSTEMATISK KOMPETANSEUTVIKLING INNEN PRIVAT OG OFFENTLIG VIRKSOMHET
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Forventninger og videre arbeid…...
Pedagogisk analyse.
Motivasjon.
Prosjektarbeid som arbeidsmetode
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
ATTFØRINGSBEDRIFTENES FAGKONFERANSE
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Instruktørkurs for kommuner Gjennomføring av lokale kurs (30 min)
Forbedringsprosjektet
Didaktisk relasjonstenkning
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
læringssyn - menneskesyn
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Veiledning av studenter
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Ungdomstrinn i utvikling
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Instruktørseminar 09 KCK
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Tine Widerøe Rektor NKF Oslo
Forebyggende innsatser i skolen
Oppsummering av FOU - prosjekt
Omstilling til nye arbeidssituasjoner Seniorrådgiver Kari Thoresen, Statskonsult, IT-avdelingen KORG-dagene mai 2001.
KNUTEPUNKT SØRLANDET: FORSTUDIE SAMARBEID INNEN OMSORG, HELSE OG SOSIAL Styret KnS
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Kommunen som arbeidsgiver
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
| 1 Instruktørkurs for kommuner Gjennomføring av lokale kurs (40 min)
KOMPETANSE FOR INNOVASJON En universitetspilot ved UMB Forskningsdirektør Odd Jarle Skjelhaugen.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Ungdomstrinn i utvikling
Hvordan helseforetakene kan bidra til å følge opp regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Helse- og omsorgsdepartementet.
Hvordan skape et godt læringsmiljø?
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
MINI-METODEVURDERING - NÅR OG FOR HVEM? Anund Rannestad Forsknings- og utviklingsavdelingen Helse Bergen HF
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Virksomhetsplan Mål, virkemidler og handlingsplan.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Prosjekt ”Pårørende en ressurs”
Oppsummering av FOU - prosjekt
Kompetanseplan oppvekst
”I pasientens fotspor”
Iverksetting – når retningslinjer møter virkeligheten
KOMPETANSE FOR INNOVASJON En universitetspilot ved UMB
Sykepleierens dokumentasjon av helsehjelp
KNUTEPUNKT SØRLANDET: SAMARBEID INNEN OMSORG, HELSE OG SOSIAL
økt grunnbemanning og ansvarliggjorte medarbeidere for økt nærvær
REalfagskommune!.
Oppsummering av FOU - prosjekt
TID Hva er TID? Kort introduksjon av modellen
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Som ble fylt med programmering
Utskrift av presentasjonen:

Akuttklinikken, Avd. for Anestesisykepleie ALNSF FAGKONGRESS 2013 PEDAGOGISK- OG LEDERSEMINAR, 31/8-13 FAGUTVIKLING I PRAKSIS Bjørg Ingunn Fjogstad Ledende spesialsykepleier FAG

Akuttklinikken, Avd. for Anestesisykepleie Hva er FAGUTVIKLING? SEKKEBEGREP: Undervisningsopplegg Forskning Implementering av ny kunnskap Forbedring av rutiner Veiledning Prosedyrer Fagutvikling ofte synonymt med kompetanseutvikling: Kunnskap Ferdigheter Evner Holdninger –som skal til for å gjennomføre våre oppgaver på, for pasienten, en best mulig måte!

Akuttklinikken, Avd. for Anestesisykepleie Er dette Fagutvikling?

Akuttklinikken, Avd. for Anestesisykepleie FOR: Hva er viktig for å få til læring 1.Sikre at de lærende er motiverte 2.Hjelpe de lærende til å finne relevant innhold 3.Gi meningsfulle læringssituasjoner e=m 2 c e=effekt (læringseffekt) m=motivasjon c=content presentation

Akuttklinikken, Avd. for Anestesisykepleie Husk også at:

Akuttklinikken, Avd. for Anestesisykepleie Didaktisk relasjonstenkning

Akuttklinikken, Avd. for Anestesisykepleie Hva så? MÅL: HØY KVALITET OG KOMPETANSE Overordnet mål gjennom sykehusets virksomhetsplan Avdelingsvis målsetning INNHOLD: UTARBEIDER ÅRLIG KOMPETANSEPLAN Oversikt eksisterende kompetanse Plan for iverksetting av kompetansetiltak Forskrifter og prosedyrer Årlige fokusområder Målbart ARBEIDSMETODER: Definere ulike læringsarenaer som undervisning, e-Læring, veiledning, kurs, sertifiseringsprogram og seminarer

Akuttklinikken, Avd. for Anestesisykepleie Hva så forts? RAMMEFAKTORER: Forankring i ledelsen Forutsigbart / Strukturert /Gjennomførbart Ytre rammer Ressurssituasjon Turnustilpasninger DELTAKERFORUTSETNINGER: Nødvendig kompetanse Arbeidssituasjon / oppgave Motivasjon Spesialområder Utviklingspotensialet Satsingsområder EVALUERING: Respons/Reaksjon Læring Adferd /Anvendelse Resultat/Nytte

Akuttklinikken, Avd. for Anestesisykepleie SÅ, uten tvil, her har alle gode krefter lagt opp til DETTE Avdelingens kompetansebygging er målrettet i forhold til avdelingen samt den enkelte sykepleiers behov etter gitte kriterier som f. eks nedfelt i dokument for spesialistgodkjenning Det er MÅLBART Det har innhold av god KVALITET Vi har sikret oss gode undervisere og et passende opplegg og gode METODER Det er gode RAMMEVILKÅR med et forutsigbart og godt planlagt opplegg som lar seg gjennomføre med forankring i ledelsen. Der er maksimal utnyttelse av tid og ressurser → Praktisk implementering gjennomføres forenlig med forsvarlig drift DELTAKERENE er motiverte og fornøyde og ser nytteverdien Vi EVALUERER og vi gjør de små forbedringer som vi ser er nødvendige til neste runde.

Akuttklinikken, Avd. for Anestesisykepleie Men så, av og til / ofte ( stryk det som ikke passer) skjer dette: Avlyst AHLR-trening: Rommet er hacket av andre, apparaturen er deffekt, ingen som kan avløse deg, mangel på instruktører MTU-sertifiseringspålegget ikke oppnådd: Ikke avsatt tid i turnus, driften går foran, dårlige rammevilkår Dårlig deltakelse på kurs og seminarer: Må gjøres på fritid, dårlig økonomisk kompensasjon, ”orker ikke/gidder ikke”, mer enn nok med hverdagen. Studietid i turnus inndratt pga mangel på personell ift arbeidsmengde: Egensykdom, syke barn, Bakvaktsordninger. Høy gjennomsnittsalder og derav mer småplager? Minus brannøvelser, strålevern og lignende: Ikke høyt nok prioritert når knappe ressurser Ikke gjennomført pålagte eLæringskurs: Ikke avsatt tid, kursene ikke produsert, liten tilgang på PC

Akuttklinikken, Avd. for Anestesisykepleie HVA GJØR DERE? GODE IDEER OG TILTAK ER TIL FOR Å DELES?!

Akuttklinikken, Avd. for Anestesisykepleie TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN