Helhetlig forvaltning av vassdrag og kystvann - planprosessen - Anders Iversen, DN.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Status for vannforvaltning i Møre og Romsdal
Advertisements

Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
Nasjonale miljømål og oppfølging av arbeidet med forurensede sedimenter Ren Drammensfjord, Frokostmøte
EUs rammedirektiv for vann EUs rammedirektiv for vann Hvor står vi og hvor går veien videre ? Ola Skauge Direktoratet for naturforvaltning.
Fylkesmannen Vest-Agder – Kristiansand kommune
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
FRIVILLIGHETSMELDING Hedmark fylkeskommune 1. Verbalforslag årsbudsjett 2011 “Fylkestinget ber fylkesrådet utarbeide en frivillighetsmelding med fokus.
Vannområdene Glomma og Grensevassdragene
Vesentlige vannforvaltningsspørsmål Midtveishøring på veien mot forvaltningsplan Høringsfrist Arne Magnus Hekne, miljørådgiver.
Vannforvaltning som regional planlegging
Vannforvaltning som regional planlegging - Verktøy for teknokrati eller politikk? Fagkonferansen, HIOA, 24. oktober 2013 Sissel Hovik.
Arealpolitikk Ole Haabeth, fylkesordfører Østfold Fylkesordførernes sommermøte 8. aug 2011.
Forvaltningsnivåenes roller i planleggingen
Planstrategi som nytt verktøy
Bruk av ulike plantyper og utredninger
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Første møte i Nordåsvannet vannutvalg (VOU)
Christian Grorud
Prosjektområde Ytre Oslofjord Kjell Løkke Leder i Styringsgruppen.
Rjukan – Notodden Industriarv Nominasjon til Unescos Verdensarvliste
Vannkraft i forhold til Vannforskriften
AREALIS I 9-K - samarbeid med Fylkesmannen Eidsfoss AREALIS I FULL SKALA - VESTFOLD FYLKE Tiltak og resultater Temakart som beslutningsgrunnlag.
Kerry Agustsson Finnmark fylkeskommune/Vannregionmyndighet
Mange bekker små gjør en stor Å! Fra helhetlig tenkning til helhetlig handling i ? Kristin Uleberg Vest-Agder fylkeskommune Prosjektleder for.
Planprosess i vannområdet Alta, Kautokeino, Loppa og Stjernøya
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
PSG januar 2015: Torleiv O. Momrak, fung. prosjektleder, (Aust-Agder fylkeskommune)
Fellesmøte - Nordre Fosen vannområde Saksliste 1.Prosjekt spredte avløp 2.Regional vannforvaltningsplan – følger for landbruket 3.Erfaringer.
Oppryding i spredte avløp, Nordre Fosen Vannområde
Viktige utfordringer i Nordåsvannet vannområde Uttalelser fra høringsrunden.
Vannforskriften og vannregion Agder Forurensningskonferanse
Regional plan for vannforvaltning. 01/15: Velkommen og godkjenning av saksliste 02/15: godkjenning av referat fra møte i AU 9. mai 2014 (ettersendt).
Regional planstrategi
Oppstartsmøte Vassområda på Sunnmøre Baronen Hotell Spjelkavik 24. Mai 2011.
Miljømål og klassifisering av miljøtilstand
Helhetlig forvaltning av vassdrag og kystvann - forvaltningsplanen - Anders Iversen, DN Jon Lasse Bratli, Klif.
1 8. september 2010 Spesialrådgiver Christine Hjortland, KRD Forvaltningsreformen.
Regionale vannforvaltningsplaner Leidulf Skjørestad direktør Bymiljø og utbygging KS-representant i direktoratsgruppen for vannforskriften Norsk vann,
Ny planlov, nye muligheter Morten Strand, spesialrådgiver i KS.
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
Regional plan for vannregion Rogaland - Vannforskriften -Vannregion Rogaland -Vannområdene Presentasjon til møte i Jæren vannområde 6. januar 2016 v/ Karen.
Vannforvaltning fra regionalt ståsted - erfaringer fra Nordland 15. September 2010 Svolvær.
Seminar om overvånking av vannmiljø Stavanger Rune Lian, seksjonsleder landbruk og miljø, Sola kommune Kartlegging av miljøpåvirkning i kanalene.
Kommunal planstrategi Folkevalgtopplæring Sigdal Kommune Tyrifjord Hotell
Om nasjonal godkjenning Innenfor de kommunale ansvarsområdene er det ikke foretatt endringer Departementet foretar endringer innenfor vannkraft – Viktigste.
Forvaltningsplanen er sektorovergripende og skal bidra til å styre og samordne både vannforvaltning og arealbruk på tvers av kommune- og fylkesgrenser.
Sammenhengen mellom; regional plan for vannforvaltning og regionalt overvåkningsprogram! Presentasjon - Seminar om overvåkning av vannmiljø, 9. februar.
Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven
Kommunal planstrategi
Hva betyr helhetlig vannforvaltning for lokal forvaltning og saksbehandling? Rådgiver, Lars Ekker Nordland fylkeskommune/ vannregionmyndigheten i Nordland.
Vannregionutvalget vannregion Trøndelag
Samhandling for effektive planprosesser
Midtre Telemark vannområde
AU 07. september 2015.
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
Vannområdenes rolle, myndighet, ansvar og handlingsrom
Vannområde Morsa – Hvordan jobber vi, hva legger vi vekt på?
Regional plan for vannregion Rogaland
Vannforskriften og massehåndtering Fagdag 26. april 2017
Forslag til endringar i naturmangfaldslova og vassforskrifta
Forslag til endringar i naturmangfaldslova og vassforskrifta
Regional plan for internasjonalisering i Nordland
Viktige milepæler Videre gjennomføring av tiltak.
Planhjul for vannforvaltning etter vannforskriften
Presentasjon til møte i Haugalandet vannområdeutvalg 14
VELKOMMEN TIL FAGSEMINAR
Presentasjon av Høringsdokumentene
Høringskonferanse 21.mai
Regional høringskonferanse 14.mai
Høringsmøte om planprogram og hovedutfordringer i Nordland og Jan Mayen vannregion og Ranfjorden vannområde Rådgiver, Håkon Roald Nordland fylkeskommune/
Utskrift av presentasjonen:

Helhetlig forvaltning av vassdrag og kystvann - planprosessen - Anders Iversen, DN

Målet med den nye, helhetlige vannforvaltningen: godt vannmiljø ”sikre helhetlig beskyttelse og bærekraftig bruk av vannforekomstene” (Vannforskriften § 1: Formål)

Miljøtilstand Påvirkninger og risiko Tilstandsklasse Forvaltningsplan Miljømål Tiltaksprogram Miljøtiltak Gjennomføring Overvåkning Kartlegge og undersøke Tilstand og tiltak Rulleres hvert 6. år Planhjulet

Sluttprodukter i planprosessen: sektorovergripende dokumenter Forvaltningsplanen vedtas som regional plan godkjennes sentralt legges til grunn for regionale organers virksomhet og for kommunal og statlig planlegging og virksomhet Tiltaksprogram vedtas regionalt Begge dokumentene revideres/oppdateres hvert 6. år.

Oversikt: A. Frister B. Roller C. Samordning D. Medvirkning Foto: Anders Iversen

PLANPROSESS BESL.-GRUNNLAG PLAN PROGRAM på høring innen utgangen av 2010 VESENTLIGE UTFORDRINGER på høring innen utgangen av 2011 HØRING VEDTAK I FYLKESTING og sentral godkjenning innen utgangen av UTKAST TIL FORVALTNINGSPLAN OG TILTAKSPROGRAM på høring innen 1. juli 2014 OVERVÅKING LOKAL TILTAKSANALYSEKARAKTERISERING OG RISIKOVURDERING KLASSIFISERING IVERKSETTE VEDTATT PLANGJENNOMFØRE VEDTATT PLAN UTFØRE

A. Frister (§ 28) Vannregionmyndigheten skal sørge for at: a) fremdriftsplan og arbeidsprogram (planprogram) for utarbeidelse av forvaltningsplan sendes på offentlig høring innen utgangen av 2010, b) foreløpig oversikt over vesentlige spørsmål vedrørende vannforvaltningen i vannregionen sendes på offentlig høring innen utgangen av 2011, c) utkast til forvaltningsplan sendes på offentlig høring innen 1. juli Høringsfristen skal være minst 6. måneder. (Vannforskriften § 28: høring)

B. Roller Foto: Anders Iversen

Roller og ansvar - oversikt: Vannregionmyndigheten (VRM) – tilrettelegge for samarbeid Vannregionutvalget (VRU) – arenaen for samarbeid, viktigste produkter Regional referansegruppe (RRG) – arena for medvirkning Vannområdeutvalg (VOU) – grunnlaget for gode planer legges lokalt

Organisering i vannområdene

Grunnlaget for gode regionale planer legges lokalt. Kommunene er en sentral og myndighet. Aktivisering av lokal kunnskap og lokale tiltaksforslag. Kommunene bør lede arbeidet lokalt, ha eierskap. Suksesskriterier: Vannområdeutvalg med relevante myndigheter OG interessenter. Fast prosjektleder for vannområde har gitt gode resultater. Veiledning, bistand og presise forventinger fra VRM.

Bruk info-arkene på Vannportalen.

Vannregionutvalg (VRU) -Arena for sektorsamarbeid – Sektormyndigheter i regionen Fylkeskommuner Kommuner Alle sektormyndigheter har ansvar for å: -Delta, prioritere innsats, samordne med andre -Bidra med kunnskap om påvirkninger og tiltak Her utarbeides sektorovergripende forvaltningsplan og tiltaksprogram som hele VRU har eierskap til. Vannregion- myndighet (VRM) koordinere lede VRU legge til rette for: arbeidet samordning, medvirkning og informasjon forestå høringen oversende til Fylketinget Lede Legge til rette Regional Referanse- gruppe (RRG) Rettighetshavere Bransjer Organisasjoner Interessenter Medvirkning Innspill Forslag Vannområdeutvalg (VOU) -Grunnlaget for gode planer legges lokalt– Kommunene er myndighet ift VA, landbruk, forurensing, arealbruk etc. Alle interessenter: aktivisere lokalt kunnskap og løsningsforslag. Regionale myndigheter ved behov. Miljøtilstand Karakterisering. Analyse av påvirkninger, trender og risiko. Kartlegging og overvåking. Klassifisering av miljøtilstand basert på miljøkvalitetsnormer. Lokal kunnskap Tiltaksanalyser Kunnskaps- grunnlag

C. Samordning

Alle sektorers oppgaver -bidra og delta – Kunnskap: Oppdatert oversikt over sektorenes påvirkninger og tiltak Overvåking av påvikning og tiltak, levere miljødata. Iverksette nødvendig FoU. Prosess: Ressurser til å kunne delta og bidra i prosessen. Prioritere innsats i de viktige vannområder. Samordne med egne planer og virkemidler.

Samarbeid VRM og FM miljøvernavdeling - forvaltningsreformen - MDs forventingsbrevet til Fylkeskommunene 2010: Vanndirektivet er et miljødirektiv, og det forutsettes derfor et tett samarbeid mellom FK som plan- og prosessleder og FM som miljøfaglig myndighet om utarbeidelse og gjennomføring av de regionale vannforvaltningsplanene. Fylkesmennenes miljøvernavdelinger vil ha ansvaret for å gjennomføre de miljøfaglige oppgavene knyttet til bl.a. miljøovervåking og miljødata, og tilstandsvurderinger etter økologiske miljøkvalitetsnormer. MDs embetsoppdrag til FM på miljøvernområdet 2010: Forvaltningsreformen vil forutsette et tett samarbeid mellom FK (som overtar planprosess og samordning) og FM som fremdeles vil ha hovedansvar for arbeidet knyttet til det miljøfaglige beslutningsgrunnlaget (overvåking, karakterisering, klassifisering og standard miljømål).

Samordningsgevinster Fjord med belastet vannmiljø Kommunalt renseanlegg Diffus avrenning fra landbruk Avrenning fra gamle gruver Gamle, nedgravde industrisynder Punktutslipp fra dagens industri Utslipp fra fiske oppdrett Eksempel på påvirkninger (forurensing til fjord): Hvor mye påvirker hver enkelt sektor? Hva er de billigste og beste tiltakene for å oppnå godt vannmiljø? Spredte avløp Nye utvinningsplaner Endret tilsig pga vassdragsreguleringer Havner og vegfyllinger

Suksesskriterier for sektorsamarbeid Samhandling blir mulig hvis det er felles forståelse av: kunnskapsgrunnlag tilstandsbeskrivelse påvirkninger problembeskrivelse Dette gir grunnlaget for en felles vurdering av behov for tiltak, og samordnet innsats.

D: Medvirkning Arenaer: Referansegruppen (og vannområdeutvalgene). § 27: (offentlig deltakelse og informasjon) § 28: (høringer) a) planprogram innen utgangen av 2010, b) vesentlige spørsmål innen utg. av 2011, c) forvaltningsplan innen 1. juli Høringsfristen skal være minst 6. måneder. Foto: Anders Iversen – fra Nordpå

Takk for meg Foto: Anders Iversen – fra Nordpå