Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Midtre Telemark vannområde

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Midtre Telemark vannområde"— Utskrift av presentasjonen:

1 Midtre Telemark vannområde 15.06.2016
arbeidsgruppa

2 SAK 2 Nytt fra vannregionen og fylket,
Konstituering av styringsgruppa i Vest- Viken den Leder: Hanna Lisa Matt, MDG, Buskerud fk Repr. fra Telemark: Ottar Flatland, R og Veslemøy Waale, H Vara fra Telemark: Gunnar Sanden, SV, Lars Solbakken, V Opptatt av nærhet til VO, ønsker å følge med mer lokalt Oppfordring til Pl om å orientere i kommunestyrene Få på plass fast organisering med vannområdekoordinatorer og kommunalt lederskap Pol. leder av VO representant i VRU (vannregionutvalget) Godkjenning av regional plan i KLD - ca. 27.juni Pressemelding fra VRM Plan virksom Plan implementeres i kommunal planlegging, saksbehandling, virksomhet - veiledning fra staten kommer. Sektoransvar – tiltak for å oppnå miljømålene- igangsette tiltak innen 3 år etter godkjenning – år 2019

3 SAK 2 Nytt fra vannregionen og fylket, forts.
Nasjonal rapportering til ESA Nasjonal konferanse 2.-3.nov 2016; Trondheim - evaluering og planens virkning Revisjon av vannforskriften? Revisjon av veiledere, bla. : Om virkning av planene og tiltaksprogram, des. 2016 Åpning av vann-nett- hvem gjør hva? Statsbudsjett - hva får vi til neste år? Revisjon av planen- start i 2017 med planprogram og vesentlige spørsmål langsiktighet i organisasjon og økonomi er viktig Rapportering VO - årsrapport og tiltak Sak om organisering

4 SAK 2. forts. Ansvar og oppgaver
Vannregionmyndighet: plan- og prosessleder, fremdrift, rapportering til nasjonale myndigheter Fylkeskommunene: regional planmyndighet, følger opp plan i eget fylket, veileder overfor kommunene Fylkesmennene: miljøfaglig ansvarlig og rådgiver, miljøfaglig premissleverandør, statlig samordner Sektormyndigheter: beskrive egen sektors påvirkning, foreslå og vedta tiltak (kommune/ fylkeskommune er også sektormyndighet) Kommunene: legge regional plan til grunn for kommunal planlegging og virksomhet Statlige etater: legge regional plan til grunn for statlig planlegging og virksomhet

5 SAK 2. forts. Planens virkning (1)
Miljømål for elver, innsjøer, kystvann og grunnvann vf §§4-6 Miljøkvalitetsnorm; setter krav til hvordan miljøtilstanden skal være, men regulerer ikke direkte virksomhet eller aktivitet som påvirker miljøtilstanden Frist for måloppnåelse og unntak (utsatt frist/ mindre strengere miljømål) jfr. vf §§8-11 Offentlig forvaltning har ansvaret for at miljømålene nås Gjennom rettslige virkemidler i sektorlovverket Legges til grunn for kommunale, regionale og statlige organer pbl §8-2 regionale organers virksomhet kommunal og statlig planlegging for utøvelse av oppgaver som sektormyndighet Dette er overordnet plan – ikke enkeltsaksbehandling gyldig planvedtak skaper forpliktelser for offentlige myndigheter og organer til å søke å følge opp og gjennomføre planen. Dette kan skje som avtalt i forbindelse med handlingsprogrammet for planene, enten gjennom videre planlegging eller gjennom særlige tiltak, budsjetter og vedtak av enkeltsaker. Med uttrykket «legges til grunn» menes at planen heller ikke for myndighetene medfører absolutte forpliktelser av rettslig art. Den er imidlertid et grunnlag for å reise innsigelser til kommunale planforslag for de myndigheter som blir berørt og har innsigelseskompetanse.

6 SAK 2. forts. Planens virkning (2)
Sektormyndigheter vedtar gjennomføring av tiltak Vedtak om gjennomføring av tiltak treffes av ansvarlig myndighet etter gjeldende sektorlovverk Regional plan (miljømålet, forslag til tiltak) skal inngå i sektormyndighetens saksbehandling Saksbehandlingen skal foreta ytterligere avklaringer og vurdering av fordeler/ ulemper før endelig beslutning om gjennomføring blir tatt Dersom det blir aktuelt å fravike forutsetningen i planen skal dette rapporteres og begrunnes Tiltak skal være iverksatt innen 3 år etter godkjent plan foreligger

7 Innsigelse skal vurderes når planforslaget vil komme i konflikt med:
Sak 2 forts. Nasjonale og vesentlige regionale interesser på miljøområdet – klargjøring av miljøforvaltningens innsigelsespraksis 3.7 Vannmiljøkvalitet Innsigelse skal vurderes når planforslaget vil komme i konflikt med: - Godkjent regional vannforvaltningsplan. - Kravene i vannforskriften § 12 for å tillate ny aktivitet og nye inngrep i strid med miljømålene.

8 Sak 3. Organisering og finansiering 2017-2021

9 SAK 3. Organisering og finansiering. Gjøremål i vannområdene
Reorganisering - administrativt og politisk Budsjett til å drifte vannområdet; spleiselag Revidere prosjektplan Mandat koordinator (VRM) Vannportalen Oversikt over tiltak foreslått i hver sektor; tydeliggjøre miljømål og når måla skal nås Ta ut kart og tabell for hver sektor innenfor deres virkefelt Samordne aktuelle gjøremål med andre vannområder Møte med kommuner, sektorer/sammen - gjennomgang av miljømål og tiltak Utarbeide handlingsplaner/ virksomhetsplaner – hver sektor; samordning –vannkoordinator er bindeleddet. Høringer- befaringer Kunnskapsinnhenting .

10 Forts. sak 3. Gjøremål i VO Kurs i vann-nett og for hvem
Overvåkingsprogram, samarbeid med FM Feil i vann-nett loggføres og rettes etter at vann-nett åpnes igjen, samarbeid med FM Kontakt med frivilligheten, særlig de som har vært aktive i prosessen-, informere, samle inn kunnskap de måtte sitte på Kontakt med private aktører, f. eks. industrien, bondelag i landbruksområdene sammen med landbruksmyndighetene Initiere og delta i aktuelle prosjekter; forskning, undersøkelser, skoleklasser- vannfokus..– søke midler; Spredte utslipp- felles prosjekt? Få tak i de gode historiene - bruke hjemmesider, vannportalen, presse Befaringer; ta med arb.gruppa- styringsgruppa Rapportere fra befaringer Årsrapport til VRM Tiltaksrapportering- bistå sektorene- vann-nett?

11 SAK 3. Organsiering og finansiering av vannområdet 2017-2021
Fylkesutvalget sak 63/16, mai 2016 Vedtak: 1. Fylkesutvalet oppmodar vassområda i Telemark om å halde fram organisering med vassområdekoordinatorar i planperioden , alternativt for resten av valperioden fram til og med 2019. 2. Fylkesutvalet anbefaler ei bemanning av vassområdekoordinatorar i Telemark sin del av Vest- Viken vassregion tilsvarande minimum 3,5 årsverk. 3. For å finansiera årsverka nemnd i pkt. 2 anbefaler fylkesutvalet eit spleiselag. 4. Fylkesutvalet anbefaler eit spleiselag som følgjer: Fylkeskommune: 24%, Kommunane: 40%, Stat-lokalt: 12%, Stat-nasjonalt; 24% 5. Fylkesutvalet meiner at innbyggjartal bør nyttast som utrekningsfaktor for spleiselaget. 6. Fylkesutvalet ber fylkesrådmannen sørge for at fylkeskommunal del av spleiselag i planperioden fram til og med 2021 vert lagt inn i langtidsbudsjett og årleg budsjett;- minimum kr ,-årleg, med dekning frå post Ansvar Vassforvalting. 7. Fylkeskommunal deltaking i spleiselag i planperioden skjer under føresetnad av at stat og kommunar deltek økonomisk.

12 Sak 3. forts. Midtre Telemark VO
Fakta: Fra mars 2011 fungerte Fk som PL. Oppretta arbeidsgruppe og styringsgruppe. Enighet om økonomisk spleiselag fra kommuner, FK og FM. Prosjektleder: 60% stilling fra14. mars 2011 80% stilling 1.august des 2013 60 % stilling i 2014,2015, 2016 Forslag: Øke stillingen som vannområdekoordinator til 80% fra t.o.m Kostnad ca. kr ,- dekkes av midler fra Miljødirektoratet (FK utbetaler) Vannområdekoordinatorstilling 100% i perioden t.o.m 2021 Spleiselag i perioden 2017-t.om (planperioden) VRM/FK avklare med FM VRM/FK avklare med Miljødirektoratet Sak i kommunene i høst

13 SAK 3. forts. forslag Økonomi alle Vo
Grunnlag drift, utgifter og inntekter, estimat, FK MTVO SGVO ØTVO KVVO TVVO SFVO Summering Beregning, utgifter til drift. Minimum årlige budsjett , årlig justering etter konsumprisindeksen 100% stilling 80% stilling 50% stilling 40%stilling 360% - 3,6 årsverk lønn arb.g.avgift , sos. utg. 62 500 50 000 adm.kontor, kurs, reiser Sum driftsutgifter Mulig finansiering, drift Telemark fylkeskommune, ca.24% 90 000 72 000 68 000 Vestfold fylkeskommune (8% i SGVO, 2% I SFVO) 44 000 4 000 48 000 Kommunene, ca.40%, stat nasjonalt, ca.24% stat lokalt (FM), ca.12 %, Telemark og Vestfold 45 000 36 000 SUM , finansiering, drift

14 SAK 3. forts. ØKONOMI alle Vo
Grunnlag – overvåking, estimat , FK Utgifter til overvåking  MTVO  SGVO  ØTVO  KVVO  TVVO  SFVO  sum årlig estimert behov for overvåking 75 000 60 000 Finansiering av overvåking FM 80 000 50 000 40 000 andre (inkl. FK sektor) 70 000 55 000 25 000 20 000 Sum finansiering overvåking, Telemark i Vest- Viken

15 Sak 3. forts. Midtre Telemark VO
Drøfting økonomiske bidrag fra kommuner, FK og FM.  folketall  Spleiselag , forslag fra VO basert på vekting  spleiselag 1.planperiode VINJE 329 15 000 - TOKKE 732 19 500 36 500 5 918 34 500 61 000 NOTODDEN 12 447 39 500 67 500 SELJORD 2 979 49 000 SAUHERAD 4 322 55 500 NOME 6 530 SKIEN 2 702 24 500 74 500 HJARTDAL 1 583 KVITESEID 1 947 41 500 sum 39 489  Fylkeskommunen    73 500  Fylkesmannen  90 000

16 Forslag fordelingsnøkkel kommuner i MTVO
Forslag til økonomisk fordeling drift, kommunene i Midtre Telemark vannområde 2017 Kommune Folketall i VO Areal i VO Deltakelse i andre VO Vekting Sum vekting Forslag til finansiering i kommunene 2017 Antall % av VO Km2 % av VO (4250 km2) Folketall (1-5) Areal (1-5) Antall Vo (1–3) Før avrunding Avrundet til nærmeste 500,- Skien  2702 7 %  157 km2 4 % 2 1 5 24 590 24 500 Nome  6530 17 % 348 km2 8 % 3 7 34 426 34 500  5918 15 % 263 km2 6 % Sauherad  4322 11 %  301 km2 Notodden  12447 31 %  744 km2 18 % 8 39 344 39 500 Hjartdal  1583 4 %  768 km2 18 % 34 426 Seljord  2979  708 km2 17 % Tokke  732 2 %  246 km2 4 19 672 19 500 Kviteseid  1947 5 %  482 km2 11 % 24 590 Vinje  329 1 %  217 km2 5 % 14 754 15 000 Sum  39489 100 %  4254 61

17 Vekting av de forskjellige parameterne
Vekting av folketall (1-5): Vekting av areal (1-5): Vekting av antall VO (1-3): 0-5 % : 1 < 5 % : 1 Deltar i 3 VO : 1 6-20 % : % : 2 Deltar i 2 VO : 2 21-50 % : % : 3 Deltar i 1 VO : 3 51-80 % : % : 4 % : % : 5

18 Forts. sak 3 VO. SUM forslag innsats fra hver kommune. VO
Sum innsats hver kommune i 1. planperiode forskjell, økning eller reduksjon i forh. til 1. planperiode. VO forslag Deltar i VO SILJAN 40 000 - sfvo PORSGRUNN 55 000 66 000 sfvo, sgvo VINJE 36 500 tvvo,øtvo, mtvo? TOKKE 79 500 87 000 tvvo, mtvo 34 500 61 000 26 500 mtvo NOTODDEN 74 000 62 500 mtvo, øtvo SELJORD 39 500 49 000 9 500 SAUHERAD 55 500 21 000 NOME SKIEN 94 500 47 000 mtvo, sgvo HJARTDAL 14 500 KVITESEID 24 500 41 500 17 000 BAMBLE 65 000 kvvo, sgvo KRAGERØ 90 000 82 500 7 500 DRANGEDAL 30 000 52 500 kvvo FYRESDAL TINN 1 000 øtvo kongsbeg 10 000 72 000 62 000 Larvik 50 000 35 500 Forts. sak 3

19 SAK 7. Eventuelt Forurensingsregnskap


Laste ned ppt "Midtre Telemark vannområde"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google