Skikkethetvurderinger og nemndsarbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitetssikring av høyere utdanning i Norge – Historikk, Praksis og Effekter Bjørn Stensaker.
Advertisements

Sissel Johansson Brenna, Høgskolelektor, HiB
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
Studiekvalitet Master i flerkulturelt forebyggende arbeid med barn og unge Dosent Hilde Larsen Damsgaard, november 2013.
Utredning av utviklingshemming hos voksne
Mestring og forebygging av depresjon
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Mål for utdanning- og yrkesrådgivning i den videregående skole
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Skikkethetsvurdering
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Opplæringsplanen for nytt kapittel 4 A i pasientrettighetsloven
Kari Annette Os 31. Mars 2011.
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Forståelse av avhengighet
Fagrettet praksis i allmennlærerutdanningen 8. september 2009
Praksis i studieåret 2009/2010: Trinn 2-AU
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
HVA BETYR STJERNØUTVALGETS FORSLAG I FORHOLD TIL FUSJONSPROSESSEN MED NVH? Terje Holsen.
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
Vurdering av lærerkompetanse
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Studieadministrativ dag
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Agenda Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra PuP (Bjørn Andersen) Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra instituttene Råd om/prosedyre.
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Hva er det vi har behov for å få hjelp til av spesialisthelsetjenesten? Av Per Willy Ormestad, Sosionom m/spesialkompetanse i sosialt arbeid på rusfeltet.
Muligheter for tilrettelegging Sosial- og helsedirektoratet Snart Student? Informasjon om høyere utdanning og funksjonsnedsettelse. September – men.
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
Saksbehandling i fuskesaker Kilder/nyttige nettsteder: 1.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Ledelses- og styringsmodellen ved MN Innspill fra administrasjonssjefene.
Kjersti Roalsvig – rådgiver/ jurist Fylkesmannen i Rogaland
Forskrift om skadedyrbekjempelse
Ot. prp. nr. 58 ( ) om lov om etikk og redelighet i forskning Statssekretær Åge R. Rosnes.
Mål for utdanning- og yrkesrådgivning i den videregående skole Rådgivningen skal hjelpe deg med viktige beslutninger vedr. utdanning og yrke: – Valg underveis.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Aggresjon.
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Velkommen til praksismøte i kunnskapsområdet: Samfunnsfag, religion, livssyn og etikk (SRLE) Fredag 2. oktober Barnehagelærarutdanninga 2015.
Russetid Eksamen Vitnemål Skoleåret Viktige datoer og perioder: 13. mai til 21. juni: Eksamensperiode 18.mai: Siste ordinære skoledag for Vg3.
Saker om skikkethet Dokumentasjon ved oversendelse av klage Marianne Klausen og Knut Andreas Bostad Felles klagenemnd.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 2 Rammeverk for helse- og omsorgstjenester i kommunen 1Del 2.
En mer produktiv stat Kristin Clemet Gullalderen 2005 – 2015: + ca. 100 mrd kr.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Dokumentasjon – Relevans, kvalitet og fullstendighet Juridisk perspektiv på dokumentasjonskravet ved særskilt skikkethetsvurdering.
Sosial kompetanse. Ferdigheter og villighet til å løse en konkret oppgave En kompetanse vi trenger for å fungere godt sammen med andre –Kompetansen viser.
Innsyn og adgangsbegresning
Revisjon av sentral godkjenning våren 2017
Kommunestyrekomiteer
Reaksjoner ovenfor helsepersonell
Administrative reaksjoner
NTNUs system for kvalitetssikring av utdanning
Utvidet ledergruppe Instituttstyre Instituttråd ?
politiattest og skikkethet - grenseoppganger -
Forslag til organisering av skikkehetsarbeidet ved UiO
Sosial kompetanse i yrkesrollen
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Nytt studieutvalg ved HF (2016-høst vår)
NTNUs system for kvalitetssikring av utdanning
Videregående opplæring for voksne
Studentenes Si fra-systemet 2018 Læringsmiljøutvalget 22.april 2019
Skikkethet i grunnskolelærerutdanningen
Utskrift av presentasjonen:

Skikkethetvurderinger og nemndsarbeid

Skikkethet – forsøk på en definisjon En kvalitetskontroll vi er pålagt å gjøre før sertifisering Dreier seg ofte om hvor store avvik fra idealet vi kan akseptere Kontroll som stort gjøres i klinisk praksis En samlet vurdering av faglige og personlige forutsetninger (inkluderer den holdningsmessige utvikling)

Løpende skikkethetsvurdering gjennom hele studiet Særskilt skikkethetsvurdering som starter med en tvilsmelding

Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning fra 2006 (hjemlet i loven om universitet og høyskoler)

3 nivåer i vurderingen Institusjonsansvarlig – utreder saken og vurderer om forsterket veiledning er forsøkt. Hvis ikke sendes saken tilbake til fakultet. Skikkethetsnemnd (vitenskapelig ansatte, representant for praksisfeltet, student, ekstern jurist – 8 medlemmer) Klagenemnd

Skikkethetsnemnd Fatter IKKE beslutninger Kan sende saken tilbake til institusjonsansvarlig med krav om bedre utredning Kan sende saken til klagenemnda som fatter beslutningen

Kriterier for manglende skikkethet Konkret atferd – mangel på respekt, empati Uansvarlig oppførsel – bruk av rusmidler Truende eller krenkende oppførsel i studiesituasjonen Uaktsomhet overfor pasienter Mangler evne og vilje til å endre atferd

Kriterier for manglende skikkethet Studenten har problemer av en slik art at han/hun fungerer svært dårlig i forhold til sine omgivelser. Studenten viser for liten grad av selvinnsikt i forbindelse med oppgaver i studiet og kommende yrkesrolle.

Et minstekrav for å kunne stadfeste et det foreligger manglende skikkethet for yrket er likevel at minst ett av kriteriene som følger av § 4 foreligger”. Dessuten: det må foreligge eventuell mulig FARE for pasienters fysiske og psykiske helse, rettigheter og sikkerhet.

Konsekvenser Utestenges fra studiet i inntil 3 år Deretter søke seg inn igjen på studiet