Marika Lüders, PhD-student, Institutt for medier og kommunikasjon/UiO www.marikamedia.net Personlige medier og sosiale nettverk Marika L ü ders, PhD-student.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Behov for forskning og utvikling knyttet til brukerinvolvering i offentlige IT-prosjekter Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004.
Advertisements

Samhandling.
Institutt for samfunnsforskning | Institute for social research | Hvordan lage gode surveyspørsmål? En kommentar Rune Karlsen.
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Kommunestruktur og oppgaver Problemstillinger for diskusjon. Fylkesmøte i KS Buskerud 27. oktober 2009.
EiT landsby 18: Samarbeid over Internett Bruk av Rich Presence.
Sosiale medier & frivillige organisasjoner
Halvårspresentasjon Ungdomskunnskap 2013
Nettverk Kvinner i Ledelse - I - Inspirasjonskilde og kompetansebank Velkommen til våre websider! Nettverket vårt består av ca. 50 medlemmer, og ledes.
SOS 6507 – Prosjektoppgave • Navn på oppgaven: – Hvilken betydning kan Web 2.0 og Entreprise 2.0 ha for sosial nettverksbygging og kulturdannelse? • Arbeidsverktøy.
Å bli rett sett Noen tanker om respekt som forutsetning for motivasjon og mestring – særlig for ungdom som strever Generalsekretær Sturla Stålsett, Kirkens.
Sosiale nettverk Thomas Brevik Hovedbibliotekar Sjøkrigsskolen.
Fredag 22. januar 2010 PPU330- Fagdidatikk medier og kommunikasjon Kompendium 2 – Asmyhr, Sperlin og Granerud.
Hva har trafikk med maskulinitet å gjøre? Trafikk og kjønn Seminar Kristiansand, 16. mars 2011 Jørgen Lorentzen
RIO påvirker og utvikler prosessene som skal gi rusavhengige bedre tilbud Et samfunn hvor alle skal få tilrettelagt veien ut av rusrelaterte problemer.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø Innvandrere, hverdagsliv og sosial integrering Mestrer du møtet/ samarbeidet med.
Utviklingsøkologiske modell
Geimeinschaft Gesellschaft Kommunitarisme
Statlige føringer og behov for sterkere kommunesamarbeid Innlegg på KS/FM-konferanse Brekstad 11. juni 2009 fylkesmann Kåre Gjønnes.
Rotary Youth Leadership Awards Lederseminar for ungdom fra 19 til 24 år Distrikt – 21. mars 2010 Sundvolden Hotell Arrangør: KOLSÅS ROTARY KLUBB.
Munins betydning for studenter Mats Mortensen Institutt for informatikk.
Halvor Hanisch Postdoktor OUS
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
” Sosiale medier – å dele og delta med ny teknologi” Høyskolelektor Cecilie Staude, Institutt for markedsføring, Handelshøyskolen BI.
Modeller og sosiale nettverk
”HVA MENER DU?” FORSTÅ OG BLI FORSTÅTT
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Livskvalitet og antistoffsvikt
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Hindring eller katalysator?
I-TEMA: Identitet og tilhørighet i et mobilt arbeidsliv Per Morten Schiefloe, Studio Apertura/NTNU Tom Erik Julsrud, Telenor FoU
Lek og Læring i barnehagen
DELTAKELSE, TILHØRIGHET OG VENNSKAP - muligheter og utfordringer
Trådløs kulturby Andy Pham Damir Nedic Amund Letrud Ruben Vijayaroopan Sivarajah Espen Olsen.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
RFID på Deichmanske bibliotek. Problemstilling Hvordan påvirker innføringen av RFID, og annen teknologi på Deichmanske bibliotek, kundene og de ansatte.
RFID på Deichmanske bibliotek
Læring i små og mellomstore bedrifter Lærings- strategier i SMB KUV/NFR Working life changes and the training of older workers Eus 4.ramme- program Nett-og.
MEVIT03-MVIT forelesning 2 Mediumteori Pensum: Hjarvard, Meyrowitz, Horton/Wohl, Johansen.
Consuming digital adventure- oriented media in everyday life: contents and contexts.
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesing 1:Introduksjon Espen Ytreberg.
EXFAC03-MVIT Forvandlings-tenkning om kommunikasjon.
25.august 2009 Hans Fredrik Dahl Exfac03-MVIT: Kommunikasjon og mediering.
Betydningsfulle andre / signifikante andre
Lojal iverksetting eller målrettet medvirkning? Om kommunesektoren og EØS-avtalen NIBR-rapport 2008:12, forfattet av Marthe Indset og Sissel Hovik Rapport.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Samværstenkning om medier og kommunikasjon
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Kjærestevold blant norske tenåringer Resultater fra prosjektet ”Safeguarding Teenage Intimate Relationships” (STIR) Per Hellevik Doktorgradsstipendiat.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Sosiale medier Film: Social media revolution 2011Film.
Institutt for samfunnsforsknings erfaringer i lys av evalueringen av sosiologifaget 2.
The Relationship of Social Presence and Interaction in Online Classes Chih-Hsiung Tu; Marina McIsaac Gjermund Eikli.
Julie R. Andersen Kommunikasjonsrådgiver
Innleveringsoppgaver i forskningsmetode
Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004
SOSIALE MediER 1 Selvfremstilling, språk og relasjoner.
Sosiale medier – Hva nå, rådmann?
Prosjektoppgaven.
Digitale arenaer og privatliv: ungdoms bruk av offentlige digitale rom
Gode venner som hjelper andre
Stian Biong Fagsjef Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Introduksjon til kurset. Hva er strategi?
Om Verdensdagen for psykisk helse
Utskrift av presentasjonen:

Marika Lüders, PhD-student, Institutt for medier og kommunikasjon/UiO Personlige medier og sosiale nettverk Marika L ü ders, PhD-student ved Institutt for medier og kommunikasjon, UiO Doktorgradsprosjekt: Young people and the interplay of personal media: identity, social interaction and genre. Januar juli 2007

Marika Lüders, PhD-student, Institutt for medier og kommunikasjon/UiO Personlige medier og sosiale nettverk ”Becoming more like friends: the significance of personal media in social networking processes” Stikkord: sosiale nettverk, sosial teknologi, ungdom, interaksjon.

Marika Lüders, PhD-student, Institutt for medier og kommunikasjon/UiO Personlige medier og sosiale nettverk Problemstillinger: 1.Hvilke nettverksbyggende konsekvenser har mediert interaksjon, og hvordan påvirker mediert interaksjon svake og sterke sosiale bånd? 2.Hva kan forklare ulike sosiale konsekvenser? Metode: Kvalitative intervjuer/19 informanter/f2f og IM

Marika Lüders, PhD-student, Institutt for medier og kommunikasjon/UiO Personlige medier og sosiale nettverk Mediert interaksjon og kontakt med venner og bekjente. Større sosial omgangskrets takket være bruk av sosial teknologi. Men personlige mediers sosiale funksjon avhenger av: 1)Sosial kompetanse 2)Spesifikke behov og bruksmønstre 3)Geografisk og eller urban/rural lokalitet

Marika Lüders, PhD-student, Institutt for medier og kommunikasjon/UiO Eksisterende sosiale relasjoner Vedlikeholde sterke sosiale relasjoner: Mediert interaksjon er en integrert og naturlig del av ungdoms sosiale liv. Sterkere sosiale bånd: åpenhet, ærlig kommunikasjon. Hyperpersonlig kommunikasjon. Funksjoner som sosiale kalendre - online/offline Ulike typer vennskap og sosiale relasjoner

Marika Lüders, PhD-student, Institutt for medier og kommunikasjon/UiO

Marika Lüders, PhD-student, Institutt for medier og kommunikasjon/UiO

Marika Lüders, PhD-student, Institutt for medier og kommunikasjon/UiO

Marika Lüders, PhD-student, Institutt for medier og kommunikasjon/UiO Utvidet sosial omgangskrets Presentasjoner på nett skaper grunnlag for identifisering og sosial nettverksbygging. Sosiale nettverk under stadig endring. Tilpasses personlig sosial status. Interesse og verdi-fellesskap Kan veie opp for mangel på sosial aktivitet på hjemstedet. Ærlige men kontrollerte selv-presentasjoner - godt grunnlag for vennskap. Gradvis sterkere sosiale bånd, kulminerer i ansikt-til- ansikt møter.

Marika Lüders, PhD-student, Institutt for medier og kommunikasjon/UiO

Marika Lüders, PhD-student, Institutt for medier og kommunikasjon/UiO

Marika Lüders, PhD-student, Institutt for medier og kommunikasjon/UiO Konklusjon Mediert interaksjon har klar betydning for nettverksstrukturer og styrken i sosiale bånd. Personlige medier inkorporeres pragmatisk og udramatisk i hverdagslivet. Mediert tekstlig kommunikasjon - å pen og æ rlig kommunikasjon. Flyktige sosiale nettverk?