ETTERMARKEDSFORUM BIL 30 januar 2013

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innflytterkvinners fortellinger om ”De viktige kvinnfolkan”
Advertisements

Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
SLÅTTHAUG VIDEREGÅENDE SKOLE Bilskade, lakk og karosseri 2TPBLK
“UNDER THE KNIFE” Et planleggingssystem for operasjonsavdelingen Fylkessykehuset i Molde Prototype for planlegging, logistikk, og kostnads estimering.
Argumentliste for at vi internt i LTL bedrifter skal kreve at NSAB blir benyttet NSAB er en nordisk avtale inngått mellom 8 parter. Partene er de fire.
Sommervikar i Blend.
Torstein Ertsgaard Daglig leder Stjørdal 3D verksted as
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
Implementerings- prosessen i Nets
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Kompleksiteten i arbeidet vil øke dramatisk for bilbransjen de neste årene. For å imøtekomme denne utfordringen må fokus økes på følgende områder;
Medlemsmøte i OOBF Tirsdag 25. februar 2014.
Verkstedet som ”bank og pengeinnkrever”
Norges Bilbransjeforbund ”Samhandling mellom forsikrings- og bilbransjen for samfunnsansvar” Skade- og lakk konferanse Gardermoen 22. mars 2011.
Hva skal vi snakke om? Hva er IK – Akvakultur? Hva er internkontroll?
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Side 1 •Enhver forhandler bør ha en oppdatert oversikt over sine bruktbiler på egen hjemmeside. Noen har ikke etablert dette pr dags dato, andre er misfornøyd.
”Sikre bilskadereparasjoner”
BraWeb Bestilling. Bravida tilbyr nå BraWeb Bestilling.Dette er et web-basert system for arbeidsbestilling. Systemet er interaktivt og dynamisk, og gir.
Møte i OOBF 2009 Forholdet mellom merkeverksteder og frittstående verksteder v/Torhild Luise Barlaup.
NY PKK Tor Simonsen.
Samarbeidsavtale mellom If og EBA
Merkeverkstedet Hvorfor burde kunden velge oss?. Tilbud og etterspørsel…. Erkjennelse: De frittstående hadde ikke vært her hvis det ikke fantes etterspørsel.
Medlemsmøte Paneldebatt – frittstående verksteder  I hvilken grad opplever de frittstående verkstedene at det er enkelt/lett å få tilgang til.
Orientering om NFFs budsjett for 2009 relatert til 1. divisjon kvinner.
Skade- og lakk-konferanse Gardermoen 22 mars 2011 If skadeforsikring ved Teknisk fagsjef Vidar Brustad.
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Dialog og samhandling? - En presentasjon av et veivalg NBF - Skade og lakkonferanse - Gardemoen 22. mars Knut G.H. Aas - Leder Bilkanalen i Norge.
Konstruksjoners sikkerhet
Sammen holder vi Lofoten ren! Hva skjer med de ulike fraksjonene i distriktene og hvor ender byggavfallet? Monica Kleffelgård Informasjons- og kvalitetsleder,
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Hvorfor vernerunder Kurs i vernearbeid/vernerunder 23. januar 2013
Hvordan redusere ventetiden for time hos fastlegen?
BEDRIFTSHELSETJENESTEN (1)
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
PROSJEKTSTATUS VÅREN BAKGRUNNSFORSTÅELSE Effektivt vannskadeforebyggende arbeid forutsetter samarbeid mellom fire parter: rørbransje, kunder, forsikring.
”Vann på avveier – en bransjeutfordring” Hvordan kan rørleggerbedriften redusere forekomsten av vannskader? Resultater fra FoU - bedriftene Hobøl 8. oktober.
Forebyggende arbeid satt i system. De fleste eldre er friske, men de fleste syke er eldre.
Professional Warranty - konsept for økt kundelojalitet!
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Farlig avfall 2010 Nye krav til farlig avfallsbransjen og andre viktige budskap til de frammøtte 14. September 2010 Rica Nidelven Hotel i Trondheim Harald.
Medlemsmøte skade/lakk 14.oktober 2014
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Svensker i Norge - Kampanje.
A Merkantildata Company empowering your business.
SKADE/LAKK KONFERANSEN 12 MARS 2015
Dokumentasjonsdag Torsdag 17.mars :00 – 15:00 Oppsummering fra gruppearbeid.
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Hva ønsker dere ?? Hvordan jobber vi og hva jobber vi med?
Norsk Finansbarometer 2015 © TNS Norsk Finansbarometer 2015.
Norsk Finansbarometer 2015 © TNS Norsk Finansbarometer 2015.
Tungvogngruppen BIL Per Ragnar Johansen Direktør Fagseksjonen.
Norsk Finansbarometer 2016 © TNS Norsk Finansbarometer 2016.
Målinger og bruk av Extranet –nasjonale og lokale registreringer Vi vet hva vi skal måle på og hvorfor ? Prosess målinger: 1.Andel operasjoner der sjekkliste.
3 situasjoner hvor du burde vurdere et billån – CompareKing.no.
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
Norsk Finansbarometer 2016
Om Norsk Finansbarometer 2014
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Virksomhetstilsyn av seilflyklubber
Fordeler som helårlisensløser
Utskrift av presentasjonen:

ETTERMARKEDSFORUM BIL 30 januar 2013 If skadeforsikring ved Teknisk fagsjef Vidar Brustad

Hvem er jeg 12 års erfaring fra Bilbransjen som Mekaniker, Teknikker, Teknisk Leder Begynte i forsikring i 1996, den gang Storebrand, nå If. Forskjellige arbeidsoppgaver innen forsikring. Teknisk Inspektør Takst Leder for Nordland, Troms og Finnmark Innkjøpsansvarlig i Nordland Troms og Finnmark Jobber aktivt innen Nordiske gruppe for Utvikling av Takst og Innkjøp i Norden Teknisk Fagsjef Norge for Takst og Innkjøp

Sikre Bilreparasjoner Norges Bilbransjeforbund, Bilimportørenes Landsforening, Finansnæringens Fellesorganisasjon og Vegdirektoratet står bak prosjektet og blitt enige om å iverksette de første tiltakene. Tiltakene går i korte trekk ut på å stille krav til verkstedene om at de har tilgang til og benytter bilprodusentenes reparasjonsmanualer i forbindelse med skadereparasjonene. For å kunne utføre bilskadereparasjonene i henhold til produsentenes manualer kreves det i tillegg at verkstedene har den nødvendige kompetansen, utstyret og verktøyet som den enkelte produsent/importør foreskriver. For å dokumentere at verkstedene både tilfredsstiller kravene og utfører bilskadereparasjonene i henhold til reparasjonsmanualene må verkstedet fylle ut og signere en egenerklæring. Egenerklæringen skal inngå i alle aktuelle skadereparasjoner og lastes inn som vedlegg i skadetaksten (DBS).

Ikrafttredelse og innføringsperiode Forsikringsselskapene reforhandler sine samarbeidsavtaler med verkstedene på ulike tidspunkter. I tillegg varierer avtalenes varighet. Dette gjør at de standardiserte kravene vil bli innarbeidet i avtalene på ulike tidspunkter. Nye samarbeidsavtaler som inngås høsten 2012 vil inneholde kravene, mens avtaler som er inngått før den tid vil få kravene implementert når de reforhandles på et senere tidspunkt. I praksis innebærer dette at innføringsperioden vil bli på ca. to år

Utfordringer og tilbakemeldinger Utfordringer og tilbakemeldinger Sikre Bilskadereparasjoner og egenerklæring Mange gode tilbakemeldinger fra verksted bransjen Tilgang på reparasjonsmanualer. Selv om disse manualene i utgangspunktet skal være tilgjengelig fra bilfabrikkene, kan det være tungvinte og tidkrevende prosedyrer for å få manualene hentet ut. Her må merkeforhandlere som ikke har eget karosseriverksted, men som har avtale med frittstående/felleseide verksteder være god på å formidle / dele informasjon, litteratur og reparasjons manualer til disse verkstedene. Slik at vi sikrer oss at bilene blir tilbakeført til samme sikkerhet den hadde før skade og kvalitet som kreves. Det er ikke alle verksteder som kan reparere alle type skader eller biler. Det er forskjell på en bil fra 1998 og en 2012 modell (gjelder også mindre merkeverksteder) Verkstedene og forsikringsbransjen må bli mer beviste vedrørende skadens kompleksitet. (Kompetanse på verksted, flytte bil )

Tiltak If har foretatt / foretar vedrørende Sikre Bilskadereparasjoner Implementering av egenerklæringen hos våre partnere. Krav om egenerklæring innføres i nye avtaler, og at den skal brukes ved skadereparasjoner Satt i gang prosjekt med å hugge flere biler enn tidligere. Biler eldre enn 5 år og med en markedsverdi under 250 000,- hugges. Evalueres våren 2013 Biler til oppbygging selges til verksteder som har kompetanse for å reparere denne type bil. ( i hovedsak verksteder som har normale reparasjoner for If) A-verksteder og større B- verksteder. Avtalen til de som kjøper oppbygningsvrak blir endret til å kreve enda bedre dokumentasjoner i forbindelse med oppbyggingen (rep manualer, bilder, deler, etc) Stikkprøvekontroller på biler som bygges opp etter kondemnasjoner. Kvalitetskontroller på normale reparasjoner, ferdig reparerte biler. Ikke av typen «sluttkontroll» men en inngående kontroll som tar for seg hele reparasjonen og kvalitet på den. B

Trend og utviklingen av skadereparasjoner i Norge Hvilken utvikling er det på skader Størrelse på skader Hvordan tilpasse oss morgendagen Utfordringer som skade / lakkbransjen og forsikring står ovenfor de kommende år.

Skadeutvikling på karosseri timer og lakk timer

Hvor mange jobber er under 5 timer

Lakk er en økende del av den totale reparasjonskostnaden *) *) Skader med karosseri jobb < 5 hours

Andel jobber hvor bil er på rettebenk og hvor det er behov for målretting

Utviklingen av bruk nye deler, brukte deler og plastreparasjoner

Utviklingen av snittskaden på arbeid, lakk, nye deler, brukte deler, plastreparasjoner og ”annet”

Hvordan tilpasse oss morgendagens struktur og få flere reparasjoner ? kondemneres det for mange kjøretøy i dag og mange gode reparasjoner forsvinner ? I Norge kondemneres ca 7% av skadene, mens i Sverige ca 5,9%. Årsak til dette, da biler er dyrere i Norge ? Forsikringsprodukt ? komplekse skader ? Delepriser ? Annet ? Vi må begynne å se på alternative og verditilpasset reparasjoner som ”spot” repair og ”smart” repair. Vil denne type reparasjoner gå utover den vanlige driften med ”tradisjonelle” reparasjonsmetoder ? Denne type reparasjoner vil heller være et supplement til de ”tradisjonelle” reparasjonsmetodene. Det vil bli færre karosseri og lakk verksteder da det kreves mer og mer kompetanse og verktøy for å reparere moderne biler

Skadeverkstedets struktur - Morgendagens Skadeverksteder små skader Mek.-Plast-lakk Skadeverksteder middels skader Kar/Mek.-Plast-lack Skadeverksteder store skader Kar Avansert/Mek. -Plast-lakk Med nytänkande och etablering av ”flermärkes-SkadeCenter” kategori lämpliga för Försäkringsbolag. Samt planera medelstora SkadeCenter och stora SkadeCenter för effektivare utnyttjande av investeringar i anläggningar och utrustning. Ex. För ett Bilmärke som Saab skulle det räcka med ca 18 st SkadeCenter i SE för stora skador för att täcka behovet. (Idag ställs krav på ca 100-110 st aukt. Skadeverkstäder att ha utrustning och kunnande för att klara dessa reparationer) med lågt utnyttjande av investeringar som följd. Ca 50 % av rep.volumet

Framtiden ? Antall karosseriskader er synkende ( nyere teknologi i biler, sikkerhetssystemer, ESP, ABS, Driver Alert Control, Lane Warning, etc Nye produkter fra forsikring som omhandler småskader «smart Repair» ? Forsikring dreier over mot «mekaniske» produkter i bil. Da kostnader ved reparasjoner på nyere moderne biler kan bli omfattende og kostbare. Om noen år kan det muligens være normalt at mange bilimportører kjøper «garanti» på sine merker av forsikringsselskap. ( Mazda har 10 år i Sverige) If har hatt en økning i skader, som omhandler mekaniske produkt med ca 20% hvert år de siste 2 årene. Da det er et økende antall skader på de mekaniske produktene, må mekaniske verksteder tilpasse seg denne type produkter og rutiner.

Erfaringer Utfordringer Tiltak Mekaniske Produkter If skadeforsikring har i dag lang erfaring innen skadereparasjoner og vi har et godt og velfungerende samarbeid mot karosseriverksteder i Norge. Karosseriverkstedene er i dag vant og jobbe opp mot forsikring da hovedtyngden av jobber kommer fra forsikring. Vi har i dag et godt opparbeidet system i ”gule sider” hvor vi har oppdaterte data og info om de karosseri verkstedene vi har avtaler med og også de som ikke er avtalepartnere.

Erfaringer Utfordringer Tiltak Mekaniske Produkter Skader som oppstår på Mekaniske produkter er i dag tidkrevende å behandle, dette skyldes i hovedsak : Vanskelig å komme igjennom på telefon til mekaniske verksteder Lange svartider på mail fra verksteder Vanskelig å få et reparasjonsoppsett før reparasjon påbegynnes Problemer med å stille feildiagnoser Lange ventetider på verksteder Mekaniske verksteder liten erfaring med forsikringsskader og rutiner. Mangelfull kunnskap når det gjelder forbrukerkjøpsloven og håndverkertjenesteloven. Mangelfull informasjon fra If og ut til bransjen på hva disse produktene dekker og hvordan disse produktene skal håndteres.

Erfaringer Utfordringer Tiltak Mekaniske Produkter Hva kan gjøres av If og bransjen i lag for å få en bedre flyt av denne type skader, slik at kundene får en veldig positiv opplevelse av forhandlerne / verkstedene og If. Verkstedene må ta i bruk WebDbs slik at de kan sende tilbud. Her kan If holde kurs i WebDbs. Forhandlere /Verksteder får oversendt informasjon av If på hva disse produktene inneholder og hvordan det skal håndteres. If får oversendt oppdaterte lister på mekaniske verksteder, med navn, telefonnr, mail, reparasjonsdistrikt, etc slik at vi får oppdatert vårt styringsverktøy slik at bilene kommer til rette verksteder. If holder gjerne innlegg i ettermarkedsmøter for å informere om produktene og hva som dekkes / ikke dekkes av feil.

Hva kan If gjøre for å utvikle partnere, slik at de håndterer våre felles kunder «Bedre» enn kunden forventer If har fokus på partnerutvikling: Tall og statistikker for våre partnere Samarbeid Opptatt av at skadeflyten og håndtering av skadene skal være lett for våre partnere. KTI undersøkelser hos våre partnere Opplæring Vi kjører 4 kommunikasjons kurs årlig, som er tilpasset for Bilbransjen. Kurs i forbrukerkjøpslov ? Effektivitetsanalyse

Kunden er den vi alle lever av enten det er bilbransje eller forsikring. En suksess faktor for å få en fornøyd kunde er samarbeid  Takk for meg