Finstad skole Visjon: Sammen om læring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
TØYENSTANDARDEN.
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
22 tips for den faglitterære forfatteren
Samarbeid mellom skole og hjem
Skole – hjem samarbeid.
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
”TALL-LINJEN” Positive og negative tall
Vurdering for læring på Linderud skole
Hvordan vi jobber på Bestum skole.
Om å skrive om litterære tekster
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger til oss som skole:
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
12 Reflekterende lesing.
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
PORTEFOLIO Ekrom skole.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
RUD SKOLE Informasjon i fra SFO Læresituasjon.
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Vurdering for læring.
Foreldremøte 28.mai førskoledag
GARDEROBE/GANG GI TRYGGHET TA ANSVAR VISE RESPEKT
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Lyshovden Oppveksttun!
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Problemløsning.
Læring og vurdering. Problemstilling ● Hva sier kunnskapsløftet om vurdering? ● Hvordan praktiseres vurdering I matematikk ved 5blå på Charlottenlund.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Brukerundersøkelse i barnehage Rælingen kommune Februar-mars 2016 Overordnet rapport for Petrine barnehage.
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Stavskrift Zeppelin: stavskrifthefte Bokbind  lettere gjenkjennelig for barna. Følg godt med på elevens sporing. Dette har vi lært på skolen.
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Foreldre og skole - Forventninger -. Mål for skole/ hjem samarbeid Samarbeid skole/hjem skal bidra til størst mulig læringsutbytte for alle våre elever.
Vurdering for læring i Fysikk 1
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
Nasjonale prøver Sandved skole
Velkommen til foreldremøte
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
1.-4.trinn Foreldremøte Eydehavn skole - august 2017.
Velkommen til foreldremøte!
Velkommen til Apalløkka
Lekser.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Foreldremøte høst september.
VERDAL KOMMUNE Hvordan kan tillitsvalgte og ledere sammen motivere for engasjement på egen skole? Temadag fagfornyelse Sentrumsnær skole – 1.-7.
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Utskrift av presentasjonen:

Finstad skole Visjon: Sammen om læring

Resultat Elevkonferansen 2015 Tema: Læring

Om elevkonferansene 2015 Grunnlag for valg av tema til elevkonferansen: Resultatene av - elevundersøkelsen - lærerundersøkelsen - foreldreundersøkelsen Skolens ledelse la fram resultatet for personalet, FAU og elevrådet. Resultat: Vi jobber videre med det vi trenger å jobbe med: Læring og renhold.

Generelle betraktninger ... fra elevene: Elevene trives. Elevene lærer. Elevene ønsker å lære mer, men må få mer informasjon om hvordan. (Vurdering for læring.) … fra foreldrene: Foreldrene er fornøyde med elevenes læringsmiljø, opplæringen som gis og elevenes resultater. Foreldrene ønsker generelt mer konkret informasjon om hvordan foreldre kan følge opp skolearbeidet. Foreldrene opplever at vurderingsarbeidet er et utviklingsområde. SFO: Foreldrene opplever at barna trives, men at informasjon, aktivitetstilbud, leksehjelp og mat kan bli bedre. … fra lærerne: Lærerne er fornøyde med elevenes resultater, med eget arbeid, med egen arbeidsplass og med oppfølging fra ledelsen, men ser at skolen bør arbeide bedre med elevenes evne til å uttrykke seg muntlig.

Elevundersøkelsen Indekser

Fokusområder: Grunnleggende ferdigheter og læringsmiljø Finstad skoles fokusområder er i tråd med nasjonale og lokale føringer, og forankret i Ski kommunes handlingsplan for barnehage, skole og SFO 2013-2022. Mål 2013-2022: «Barn og elever skal ha et godt læringsmiljø, som bidrar til at de får realisert sitt potensial for læring og utvikling og tilegner seg grunnleggende ferdigheter i tråd med disse.» Elev- foreldre- og lærerundersøkelsen er verktøy for å vurdere i hvilken grad skolen lykkes i å nå målet.

Hvordan kan de voksne hjemme best legge til rette for at jeg lærer Hvordan kan de voksne hjemme best legge til rette for at jeg lærer? Målet med opplæringen er at jeg skal bli den beste utgaven av meg selv Følgende er resultatet av elevenes arbeid i forbindelse med elevkonferansen i mars 2015. Vær tålmodig med meg. Vær interessert i hva jeg jobber med nå. Vis meg hvordan jeg kan finne svaret hvis jeg trenger hjelp. Ikke gi meg svaret. Da lærer jeg ingenting. Motivere meg! Oppmuntre og rose meg! Øv gloser sammen med meg. Snakk engelsk med meg med utgangspunkt i glosene mine. Sjekk leksene mine – se at jeg har gjort det jeg skal. Snakk med meg om leksearbeid. Vil jeg ha foreldrene ved siden av meg mens jeg gjør lekser? Holder det at de er tilgjengelige? Legg til rette hjemme slik at jeg får hjelp hvis jeg trenger hjelp. Lytte til meg mer enn å snakke til meg. Ikke hjelp meg før jeg har prøvd selv. Prøv å forstå det jeg synes er vanskelig. Jeg ønsker å lære. Fortell meg om de metodene du brukte da du var barn. Hvis voksne ikke forstår: Sende e-post til læreren, slik at læreren kan hjelpe så raskt som mulig. Så kan jeg fortelle deg hva jeg lærte når jeg kommer hjem igjen. Vær hjemme med barna når barna er hjemme. Snakk med meg om ukemålene på ukeplanen / læringsmålene. La meg delta med matlagingen, og fortell meg om måling og vekt. Gi meg tid til å gjøre lekser. Gi meg ro til å jobbe. Støtt meg gjennom det som er vanskelig. Gi meg ros, men krev at jeg gjør mitt beste. Vær engasjert i det som foregår på skolen.

Hvordan kan skolen / læreren best legge til rette for at jeg lærer Hvordan kan skolen / læreren best legge til rette for at jeg lærer? Målet med opplæringen er at jeg skal bli den beste utgaven av meg selv. Følgende er resultatet av elevenes arbeid i forbindelse med elevkonferansen i mars 2015. Gi meg konkrete tilbakemeldinger. Hva skal jeg gjøre for å bli bedre? Vi må jobbe mer med egenvurdering. Forslag: Tilpassing etter en prøve: «Her er det oppgaver for pluss, minus, ganging og deling – sett deg ved det bordet du trenger å sitte ved – med utgangspunkt i resultatet på prøva.» Praktiske oppgaver. Vi må jobbe mer med egenvurdering: Velge selv om vi skal jobbe mer eller kan det godt nok: Forslag: Ha arbeidstimer der elevene jobber med det de selv trenger å jobbe med – noen regning, noen skriving. Konkrete forslag til gode måter å lære mer på: Mattestafett og annen praktisk matte. Brøk med kaker og andre ting (konkreter). En må ut-oppgaver - refleksjonsoppgaver. Quiz på ukemålene – i grupper. Gi oss mulighet til å presentere ting vi jobber med (powerpoint, men også annen muntlig presentasjon) Gi fysiske oppgaver, praktiske oppgaver = morsom undervisning. Vi kan gjerne jobbe mer / lese mer utendørs i godt vær. Gi gruppeoppgaver og individuelle oppgaver med ulike nivåer. Vi må øve på å velge riktig nivå både på skolen og på ukeplanoppgavene. Gi meg positive kommentarer på det jeg mestrer. Gi ris og ros i passe mengde. Motivere! Vis fremgangsmetode. Vise smarte måter å jobbe på, ulike måter å løse oppgaver på for å nå målet Linje på prøva: Hvordan har jeg forberedt meg, og hvordan gikk det? Smilefjes? Felt for egenvurdering. Forslag til ukeplanen: Underskrift på ukeplanen: Vi har gjennomgått ukeplanmålene sammen med eleven. At både mål, skolearbeid og hjemmearbeid står på ukeplanen – da kan vi vite hva vi skal gjøre hvis vi er borte fra skolen eller når det er vikar.

Resultat fra elevkonferansen 2015 – om renhold Hva skal elevene / ansatte gjøre for at det skal være rent på skolen? Følg PALS-forventningene for - toaletter - fellesområder - uteområder Ta ansvar for renhold Være ærlig hvis du har rotet / sølt Si fra hvis uorden. Si fra hvis noe mangler (såpe, papir). Tenk at de som kommer etter deg skal finne rommet rent / ryddig Rydd etter andre også! Minne andre om å rydde Skylle vekk såpe osv i dusjen hvis noen har sølt Bruk utesko ute, innesko inne. Tørke opp etter seg hvis man søler. Rydde opp det man har brukt. Rydde klasserom hvis de er skitne. Trekke ned i do Søppel kastes i søppelkasse Rydde i garderoben Henge opp vått tøy på knaggene De ansatte må være gode forbilder. Vaske hendene for å holde oss friske Vi rydder ute og inne – tar ansvar for mine ting, og minner andre om å rydde sine ting. Flere søppelkasser ved ballbingen? Behov for nye PALS-plakater: PALS-TEAMET LAGER ET UTKAST TIL PALSPLAKATER FOR GYMGARDEROBENE. SAK TIL ELEVRÅDET. MÅL: SØRGE FOR RYDDING I GARDEROBEOMRÅDET. GJENGLEMTKASSE? Praktisk / Undersøke: Kommer insekter inn gjennom lufteventilene? Sette svaber i garderobene. Garderobedør guttegarderoben er løs / vanskelig å ta opp? Sjekk dørene i garderobene. Oppgave for eiendomsavdelingen.