INTRO GRAMMATIKK A1A/B 23.09.2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Elevtekster og ortografi
Alt henger sammen her også, gitt!
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
1 S PESIALPEDAGOGISK HJELP OG SPESIALUNDERVISNING – KVA INNEBER RETTEN ? Tysvær
Informasjonskompetanse Evnen til å… –finne –avgrense –evaluere –bearbeide –anvende –forstå –bruke lovlig og etisk …informasjon.
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
STASJONSUNDERVISNING
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Modell for analyse av elevtekster
Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer
Noen utvalgte kompetansemål fra "Kunnskapsløftet” ”Eleven som forsker”
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Analyser en sakprosatekst
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Oslo kommune Line Tyrdal
Strategier og kompetanse
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Egenvurdering og kameratvurdering Videreutdanning 18. okt
Artikkel. Bruk ulike kilder på en selvstendig måte Overskrift: Kort setning/frase som fremhever innholdet Første avsnitt: Hvem Hva Når Hvor Legg vekt.
som lingvistisk disciplin
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
Essay SGO 4001 Bjørnar Sæther. Hva forventer vi av et essay? Forventningene skiller seg ikke mye ut fra arbeider dere tidligere har levert –Redegjør klart.
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Sammenheng i tekst Trinnforelesning A
Elevtekster Trinnforelesning A
Syntaks Astrid Granly
Fortelling Skrivetips til stil Fortellingens tre hoveddeler
Skriving i begynneropplæringa
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Grunnleggende grammatikk- og språkkunnskap LUB
Elevtekster LUT
Munnleg og skriftleg.
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
GRAMMATIKK OG GRAMMATIKKDIDAKTIKK Hva er grammatikk? GRAMMATIKK FONOLOGIMORFOLOGISYNTAKSTEKSTGRAMMATIKKSEMANTIKK.
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Erfaringsutveksling i plenum: Del erfaringer fra «skriving på fagets premisser»
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Erfaringsutveksling i plenum: Hvilke erfaringer har dere gjort dere med tenkeskriving i klasserommet?
Elevtekstanalyse ``Godhetens gud er død`` Janne og Geir sitter i et tre. He he he Lol azz:P La stå! Ukens ordenselever: -Tony og Trude Nå må dere begynne.
Videregående matematikkopplæring Matematikk og minoritetselever Tverrfaglig prosjekt Lisbet karlsen.
Fagdag engelsk Hamar 1. november 2016 v/ Helle Kristin Gulestøl, engelsknemnda.
A1a: Sammenheng i tekst Hva en tekstlingvistikk? Den delen av grammatikken som sier oss noe om hvordan tekster henger sammen og gir mening.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Fagdag norsk, Fylkesmannen i Hedmark Hvorfor skal DU melde deg som sensor? Kompetanseheving Lærende nettverk Erfaringsdeling Du vet hvor elevene.
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
Velkommen Foreldremøte 4. klasse.
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Revidert læreplan i engelsk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

INTRO GRAMMATIKK A1A/B 23.09.2008

”Anna”, 7 år (skriving på eget initiativ) DEVARGANG EN PRINSESSE. SÅM BODI EIT HØKTSLÅT. ÅGOHADE. EIN FAR SÅMARSÅSINT. ÅG KVER. TIRSTAG SÅ KÅMDETBUD. IF.RÅ. TRÅLEÅG. BUDE VA ENDRAKESÅM. KÅNGEN. MÅTEGI 9VELTØDESVIN. MEN ENDAG SÅDLEDETOMTIHUSETON (Lånt fra Dagrun Skjelbreds materiale, fra Grammatikken i bruk, kap. 3)

Til diskusjon: Hva er det Anna kan? Hva er det Anna ikke kan?

Teksten i kontekst Vet vi noe om konteksten som kan kaste lys over teksten? Hvem skriver eleven for? Hvilket forhold ser eleven ut til å ha til sin egen tekst? Hva skriver eleven om?

Hva er grammatikk?

Grammatikk som fag En grammatikk er et utsnitt av språket – og et utsnitt laget av noen Grammatikk er et fag som stadig er i endring – og som endrer seg ut fra hva man ønsker å beskrive

Tekstnivået Sjanger Hvilken sjanger? Skrivemønster? Sjangerblanding? Sjangerbrudd? Stil Komposisjon Hvordan har eleven disponert stoffet sitt? Har teksten en ”rød tråd”? Har teksten innledning, hoveddel og slutt?

Tekstnivået Sammenheng mellom tekstelementer Hvordan behandler eleven kjent og ny informasjon? Har teksten avsnittsinndeling? Benytter eleven tekstordnere og metakommentarer? Hvordan har eleven fått til sammenheng mellom setningene?

Setningsnivået Ser eleven ut til å ha god setningsforståelse? Er setningene enkle eller komplekse? Hvordan er rekkefølgen av ledd i setningene? Har eleven brukt setningsadverbial som dempere/forsterkere?

Ordnivået Viser eleven forståelse for ordenheten? Hvilke ordklasser er mest brukt/lite brukt? Har eleven brukt språklige bilder? Hvilke stilnivå dominerer? Har eleven problemer med rettskriving?

Hvorfor grammatikk? Hva skal vi med grammatikk, og hva er vitsen med å undervise i grammatikk?

Argumenter for grammatikkundervisning Formaldanningsargumentet: Grammatikk skjerper forstanden og har overføringsverdi til logisk resonnering – man blir dannet og får evne til empati Fremmedspråksargumentet: Grammatikk på morsmålet er nødvendig for å lære et fremmedspråk Språkferdighetsargumentet: Man må lære grammatikk for å snakke og skrive riktig

Allmenndanningsargumentet: Grammatikk er noe man skal lære på linje med matematikk og litteratur. Det funksjonelle argumentet – eller metaspråksargumentet: Grammatikk er et språk om språket, noe vi trenger når vi skal snakke om og analysere språk.

Noen mål fra LK 06 Hovedområder i faget, språk og kultur: Elevene skal få kunnskap om språket som system og språket i bruk i en rekke eldre og nyere tekstformer Kompetansemål etter 4. årstrinn: Beskrive språk og språkbruk, ordklasser og deres funksjon Variere setningskonstruksjon

Kompetansemål etter 7. årstrinn: Strukturere tekst etter tidsrekkefølge og tema og skape sammenheng mellom setninger og avsnitt Mestre ortografi, tegnsetting, variert ordforråd og bruk av ulike setningskonstruksjoner Forklare hvordan tekster er laget ved hjelp av begreper fra grammatikk og tekstkunnskap

Kompetansemål etter 10. årstrinn: Uttrykke seg presist og med et variert ordforråd i ulike typer tekster på bokmål og nynorsk Vise hvordan tekster i ulike sjangrer kan bygges opp på ulike måter