Www.etikk.net1 Etikk i veiledning Lars Gunnar Lingås, fil dr.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Parsons og Merton Dahrendorf Luhmann, og differensiering
Advertisements

Etikk i møte med mennesket
Møteplass for etisk refleksjon
Mellom omsorgsverdier og effektivitetskrav
Samfunnskunnskap - Makt
Det gode Det rette Det rettferdige
Etiske modeller - hva er det?
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Regionrådets Landskonferanse for Interkommunalt Samarbeid
Sosiologi i barnehagen
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
ETIKK Hva er det? Hvor kommer det fra? Hva brukes det til?
Etikk og brukermedvirkning
Utdanningsforbundet Halden
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform
Veiene videre for Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Lærerprofesjonens etiske plattform
Noen etiske perspektiver Pensumboka: Lingås, 1999
Rotarys formål Å utvikle vennskap som grunnlag for å gagne andre
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 5 Roller, krav og ansvar 1 Lederstil - situasjonen avgjør.
1 Lederstil - situasjonen avgjør 2 Din rolle som leder Hvordan vil du beskrive din rolle som leder? Hvorfor har du valgt å ta den rollen?
Utfordringer og forventninger til kommende rotaryår Distriktssamling 2009 R.I. distrikt 2310 DGE Per Olav Stenseth18. april
Energisektorens muligheter for å tilpasse seg et endret klima: En vurdering av tilpasingskapasitet Tor Håkon Inderberg, Fridtjof Nansens Institutt CANES-møte.
vidundermedikamentene??
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Etikk i pedagogisk arbeid
Etikk i arbeidslivet Noen filosofiske morgentanker
Et globalt og mobilt samfunn Filosofiske og etiske utfordringer Henrik Syse, forsker og filosof Solakonferansen, 16. september 2014.
Etikk i Haugesund Kommune
Kjennetegn på situasjoner som egner seg til etisk refleksjon:
informasjon fra Haugesund kommune
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Horten vidergående skole
Profesjonsfellesskap til beste for barn og unge Lars Gunnar Lingås Førsteamanuensis i profesjonsetikk og veiledning, fil dr
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Institusjonalisering av ulikhet Formelle eksempler: Inntektssystemet, herretoalett og dametoalett, utdanningssystemet - kanskje de tre mest iøyenfallende.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
Gruppeoppgave – Kort refleksjonsmodell
Studentlivs lederkurs - Modul 5 Roller, krav og ansvar1 Lederstil - situasjonen avgjør.
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
YrkesetikkYrkesetikk Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab høst 2008.
Veiledning og rådgivning
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
NAV og vår yrkesetikk. YRKESETISK GRUNNLAGSDOKUMENT Vedtatt på kongressen i 2002 Yrkesetiske prinsipper.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Diktatur I diktaturer er det viljen til én person eller en liten gruppe som bestemmer politikken. Et slikt fåmannsstyre kaller vi ofte for oligarki. Når.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Yrkesetikk Forelesning Rakel K.R.Næss Kilder: Hovedsakelig basert på Kristin Tholins bok: ”etisk omsorg i barnehagen og skolen, 2003 Gunn Imsen, lærerens.
Samhandling for effektive planprosesser
1) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
Kapittel 1 SAMSPILL.
Etikk, omsorg og straff – noen filosofiske refleksjoner
Bred eller smal – rund eller spiss og klar?
Samling 2 klasse 5, Tromsø 28. – 30. april 2015
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Menneskeretter og demokrati som skolefag.
Utskrift av presentasjonen:

Etikk i veiledning Lars Gunnar Lingås, fil dr

Del I Yrkesetikk Verdigrunnlag Etisk refleksjon

Hvorfor yrkesetikk? Informere Skape indre avklaring Legitimere

Den skal informere: – utpeke fagområdet: hva kan brukere og samfunn vente seg av faggruppen? – beskrive etiske problem-områder: på hvilke områder har faggruppen bruk for etikk?

Den skal skape oppslutning – om verdier: faggruppens verdigrunnlag – om yrkesutøvelsen: faggruppens yrkesidentitet – om normene for yrket: faggruppens selvpålagte og pålagte påbud, forbud og forskrifter

Den skal legitimere gjennom kvalitet og kvalitetssikring: faglig oppdatering gjennom profesjonalitet: kunne det en gjør og gjøre det en kan gjennom sikring mot misbruk av makt og autoritet

Etiske utfordringer - ulike typer Å fremme verdier Å prioritere Å velge det minste av to onder (dilemma)

Lojalitetskonflikter Etiske problemer som følge av interessemotsetninger

Rollekonflikter Etiske problemer som følge av motstridende roller, dobbeltroller og uklare forventninger

Mål-middel-konflikter Etiske problemer som følge av motsigelser mellom målsetninger og virkemidler som er tilgjengelige eller ønskelige

Hva er verdigrunnlag? Mål (teleologiske verdier) Rettigheter (deontologiske verdier) Viktige måter å arbeide på (instrumentelle verdier)

Til dialog……… (og oppfølging ) Finn ut hva som er de offisielle målsetningene med rådgivning i skolen? Hvilke av disse målene har karakter av verdier? Hvilke rettigheter har de som mottar rådgivning? Regner du paroler om brukermedvirkning, samarbeid og effektivitet som verdier?

Etisk refleksjon GODT Grunnlagsverdier Omstendigheter/påvirkninger Deontologiske perspektiver Teleologiske perspektiver

Grunnlag Hvilke verdier angår (den konkrete) avgjørelsen? Er noen av disse verdiene i konflikt med hverandre?

Omstendigheter Hvordan er avgjørelsen påvirket av ytre forhold? Hvordan er avgjørelsen påvirket av dine tilvante måter å løse problemer på?

Deontologiske perspektiver Hva er dine motiver? (sinnelagsetisk perspektiv) Er virkemidlene i seg selv holdbare relatert til verdier? (pliktetisk perspektiv)

Teleologiske perspektiver Hvilke mål vil du oppnå? (formålsetisk perspektiv) Hva er konsekvensene på kort og lang sikt for de involverte? (konsekvensetisk perspektiv)

Del II Menneskesyn og samfunnsyn i relasjon til testing (og diagnostisering)

Markedsverdi eller menneskeverd? Økonomisk lønnsomhet Samfunnsmessig nytte Retten til samfunnsdeltakelse Meningen i å klare seg

Menneskesyn Subjektrelasjoner Fri vilje og ansvar Likeverd Objektrelasjoner Determinisme – biologismen i vinden Gradering av menneskeverd

Kategoriseringstendenser Den diagnostiske kulturs svøpe Klassifikasjonssystemer som kategorisering ”Den som har en hammer ser spiker overalt” Markedsdannelser i arbeid med mennesker Skolen som sorteringsmaskin

Testingens formål Som profesjonsbekreftelse? Som metodologisk perfeksjonisme? Som sorteringsmekanisme for et arbeidsdelt samfunn? Som hjelp til selvhjelp og egne valg? Som paternalisme?

Det instrumentalistiske mistaket Hans Skjervheims kritikk: poeisis eller praxis? Klassifikasjonssystemenes objektgjørende effekt Brukermedvirkning eller reell subjektgjøring?

Forklaringsparadigmer Demonisering/stempling Avvik Reduksjonistisk forklaring Dynamisk diagnostisering Mekanisk mestringsmodell Dynamisk mestringsmodell (Lie)

Diskrimineringsaspektet Utstøtning Filantropi Særbehandling Kompensatorisk politikk Integrering Tilrettelegging/universalisering