Dramapedagogikk Fra estetisk pedagogikk til handling Modell

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Aud Berggraf Sæbø, foredrag HiO
Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
Kan læringsutbytte dokumenteres?
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Barnelitteraturen som sjanger?
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Roman- og novelleanalyse
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Pedagogisk utviklingsarbeid
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
Avdeling for sosionomutdanning
En vurdering av prosjekt som opplæringsform Med utgangspunkt i Illeris’ teorier Av Marthe, Kristin, May og Espen.
OPERAPROSJEKTET.
Presentasjon av operaprosjektet
OPERAPROSJEKTET. Den pedagogiske lederrollen Hvordan operaprosjektet kan påvirke den Må ta ansvar og kunne deligere ansvar Gruppeprosesser og samarbeid.
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Valgfag på Kastellet skole
Erling L. Barlindhaug Avd.direktør, KS-Utdanning
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Strukturell analyse -a short introduction
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Drama i barnehagen Rollefigur.
Improvisasjon F2C mandag Hege Hansson.
”Å se på leken med teaterbriller” Anne Lise Nordbø
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Fokus på barns medvirkning i drama/teaterpedagogisk arbeid
Hva er teater i samfunnet? For meg, for deg for hvem da?
DRAMA Estetiske læreprosesser i barnehagen Introduksjonsforelesning
Teater for barn II Hege Hansson F2C høst 2008.
Teater for barn Forelesning i forb. med Teaterproduksjon/Barneteaterfestival Våren 2009 F2A og F2B Hege Hansson.
HVA ER DRAMA. Forelesning i drama 1. semester/F1A og F1B 4
HVA ER DRAMA? Forelesning i drama F2C Hege Hansson
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Dramafaglig prosjektarbeid
DRAMA En uttrykksmåte for barna En arbeidsmåte for førskolelæreren
Den estetiske dimensjon i L-97
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Didaktikk: teori om undervisning og evt. anvisning for undervisning
Teater for barn introduksjon til teaterproduksjon
Å skrive for scene Han: Jeg flytter fra deg Hun: Hva heter hun?
Lekens betydning for læring av matematikk
Estetiske læreprosesser i barnehagen
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Boal - De undertryktes teater Et foredrag av Kristin Sørensen- dramatisk sykepleier.
Basert på Brandsford et. Al   Hva vet vi på grunnlag av nyere forskning samlet sett?  Tre nøkkelaspekter ved læring og undervisning:  Elevsentrering.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Kompetanse for mangfold
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Improvisasjon som metode i samarbeid/samhandling/samspill?
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Samtalens didaktiske muligheter
Kreativitet.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
”Hverdagspedagogikk” (Bruner 1997)
Valgfaget design og redesign
Utskrift av presentasjonen:

Dramapedagogikk Fra estetisk pedagogikk til handling Modell Fortellingen som startpunkt Andre startpunkt Arbeidsform – dramapedagogiske metoder

Kommentarer til definisjonen Fiksjon ”Dramapedagogikk er en kollektiv undersøkelsesprosess, som må inneholde en improvisert fiksjon, som oppstår når to eller flere deltagere- i et felles rom fremstiller ”som-om”handlinger, i det de bruker kropp og stemme” Kommentarer til definisjonen Fiksjon Improvisasjon som metode og arbeidsform Kollektiv Kropp og stemme 3. Hva er dramaforløp – en arbeidsform ”Begrepet er dansk. Dramaforløp innebærer arbeid rundt et gitt materiale. På engelsk omtales dramaforløp som prosess drama eller drama session. Betegnelsen dramaforløp brukes om et fast opplegg som er bygd rundt et spesielt emne eller tema som en jobber med i flere faser”

Hva vil vi gjøre som dramapedagoger? Estetisk teori-estetisk praksis-dramapedagogikk-handling Skape levende læring – et utvidet kunnskapesbegrep Både kunst og pedagogikk Eks fra mapper Både prosess og produkt Både drama og teater Både fag og metode

Hva er en helhetlig praksis Presisere det teater- og kunstbegrepet vi arbeider ut fra En teori om kunstproduksjon og prosesser knyttet til estetisk pedagogikk Teori om didaktikken

To fiksjonstyper Noen spiller og noen ser på Alle deltar; spiller, ser på og responderer

Dramatiske grunnelementer Figur Fabel Rom Tid FORTOLKNING

FRA HVA TIL HVORDAN Avhengig av hvordan vi konkret framstiller vårt fiktive univers altså det operasjonelle nivået

Register av muligheter for å bygge opp fiksjon + startpunkt * spillestil * Metodebruk Struktureringsform Drivkrefter Regler for fiksjon Rom for forhandling Strukturere på en måte som tilfredstiller deltagerne

Den dramatiske fiksjonens komposisjon(dramaturgi) Deltagerstyring Startpunkt Progresjon

Deltagerstyring noen valg Når og hvor mye innflytelse deltagerne har i forløpet Avstand mellom virkelighet og fiksjon(mot en symposk/poetisk form) Handlingsmuligheter underveis Synsvinkel

Det åpne univers Figur, fabel, rom oppstår i løpet av improvisasjonen Avhengig av samarbeid- akseptere tilbud Må ha dramafaglig erfaring Assosiativt bygd opp Forhandling og samhandling om betydning og komposisjon skjer i selve improvisasjonen.

Forts. åpne univers Krav til deltageren Deltagernes funksjoner

Det antydede univers Enkelte rammer er kjente Medbestemmelse, deltagerstyring Valg i forhold til figur, fabel, rom funksjoner

Det strukturerte univers Fastlagt konkret rom, fig, fabel Detaljert plan Medbestemmelse i forhold til figurarbeid Sikkerhet Avhengig av spenningskurve

Det tekst-styrte utgangspunkt Utgangspunkt i dramatisk tekst Veksling improvisasjon – arbeid med tekst Skape bakgrunn Ide om stykkets mulighet/ide

Vi lærer….. Etter endt improvisasjon vet vi alltid mer om det fiktive univers, figurene, fabelen vi har gestaltert/iscenasatt.

Muligheter innenfor komposisjon Veksler mellom dramatisk og teatral fiksjon Blir en forhandling om innhold i form Variere avstand mellom stoff og deltager ved hjelp av metoder, startpunkt og komp.

Ulike progresjonsmodeller Jonothan Neelands Augusto Boal Bolton/Heathcote Vise Jonothan Neelands modell