Munnleg og skriftleg.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fonologi.
Advertisements

BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
Opprinnerlser, språk debatt, forskjeller og likheter.
Eksamensoppmelding for elever og privatister
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Elevtekster og ortografi
Lars Anders Kulbrandstad Høgskolen i Hedmark
1 S PESIALPEDAGOGISK HJELP OG SPESIALUNDERVISNING – KVA INNEBER RETTEN ? Tysvær
Sentrale begrep i fonologien
Norsk talemål i dag Talemålsvariasjon.
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
Fonologisk utvikling Barn begynner vanligvis å vokalisere rundt 1-månedsalderen Ingen språkforskjeller i begynnelsen, men etter et halvt års tid begynner.
Språksystem og språkbruk
Fonologi.
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Å lære språksystemet Tidligere mente man at barn lærte språket gjennom imitasjon og forsterking (herming, prøving, feiling, forsterking gjennom positiv.
Forskjeller på tale og skrift
Skriving som kommunikasjon
Tekstkompetanse og skriveutvikling
Noen utvalgte kompetansemål fra "Kunnskapsløftet” ”Eleven som forsker”
Skriftspråksutvikling Anne Høigårds kapittel 8 Fra toårsalderen med høytlesing Skriftspråksutviklinga følger Søderberghs firepunkts oppsett (4 prinsipper):
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
KURS FOR HTV Råd og rettleiing i arbeidet med tilsetjingssaker Torill Marie Kufaas Karlsen Anne Siri Bentsen.
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
An approach to multimodal and ergonomic nomadic services Marco Riva og Massimo Legnani.
Introduksjon I tillegg til autentisering, bør/skal også ein sikker kanal tilby garanti for meldings- integritet og konfidensialitet.
Lom, juni 2006 Personalseminar Sambandet mellom det individuelle og det institusjonelle i forsking og vitskap Har det nokon relevans for AØS? Øyvind Glosvik.
Nynorsk fagskriving Orden i teksta.
Vanlege nynorskfeil.
VELKOMMEN TIL LONE SKULE. SKULESTART INFORMASJON OM SKULEN GODE RÅD TIL FORELDRE FØR SKULESTART.
Tema Vg1, kap 4.
Oppfriskningskurs i norsk, : Nynorsk
Kapittel 4 Skriving av klasser. 4.1 Anatomien til ein klasse Så langt har vi brukt ferdige klasser frå klassebiblioteket i Java Vi lagar objekt og brukar.
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Førskule - rammeplan Volda1 Ny rammeplan for barnehagen Følgjer for norskfaget i eksisterande utdanning.
Kapittel 5 Vilkårssetningar og løkker. 5.1 Boolske uttrykk George Boole ( ), britisk matematikar Utvikla teori om logikk ved bruk av symbol i.
Språket i kommunane Innleiing ved Nils Ulvund og Jan Magne Dahle.
Fonetikk og fonologi i et andrespråksperspektiv
Muntlig språkutvikling
Loen 23. og 24. mars Anne K F Midtbø Barnehagen som læringsarena Utfordringar i ny rammeplan for barnehagen sett frå kommune- administrasjon Anne.
Teorier om lesing LUB
Kap 4 og 5 i Eva Maagerø: Språket som mening
Mitt oppdrag Kva for utfordringar, i ny rammeplan for barnehagen, vil praksisfeltet trekkja fram som særs viktige for førskuleutdanninga Perspektiv ein.
INTRO GRAMMATIKK A1A/B
Gjere for å lære Kvernsteinsparken i Hyllestad
Kurs for valfunksjonærar Kyrkjevalet Innhald Velkomen til kurs! Nytt ved kyrkjevalet i 2015 Kursmateriell: Valhandbok Røysting på valtinget  Utstyr.
Nynorskkurs - Substantiv.
Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk
| Munnleg kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vere open for argumentasjonen til andre og bruke relevante og saklege argument i diskusjonar bruke.
Fag og bøker Norsk Matematikk Lekser. Å lese saman med barnet Kvifor…
Vi flaskar til! -med brøk  Rik oppgåve!. MÅL Rekne med brøk, utføre divisjon av brøkar og forenkle brøkuttrykk. (Repetisjon/ aktivere forkunnskapar)
NORDISKE SPRÅK Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk.
| Norsk og andre språk Det norske språket har mange likskapar med andre språk, spesielt med andre nordiske språk. Vi skal sjå på både likskapar og skilnader.
Å skrive meininga si Fempunktsmetoden. Skriv fem setningar: Fortel kva emne du vil skrive om. Skriv tre setningar om dette emnet. Skriv ei setning som.
Panorama Vg1 Kapittel 12 Grammatiske særtrekk ved norsk språk Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -forklare grammatiske særtrekk.
VELKOMMEN Foreldremøte for 4. trinn Oppstart Trinnet har hatt ein roleg og fin oppstart. Hildi og Patrik er nye lærarar i 4a og 4c Det er kome.
Kvifor har vi rettskriving?
Opplæringsplan i basiskunnskap lesing og skriving
Velkommen til foreldremøte i 2d
Lesing i matematikkfaget
Velkommen til foreldremøte i 2a
3. trinn, Øyra Vurdering for læring.
Heile tal, side Du skal lære kva siffer, tal og talsystem er
Forkurs System.
Velkommen Foreldremøte 4. klasse.
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
Talemål.
Talemål.
Kapittel 5: Språket før og no Grammatiske særtrekk ved norsk språk
Utskrift av presentasjonen:

Munnleg og skriftleg

Munnleg språk (talespråk) Primært for mennesket Eldre enn skriftspråk Meir utbreidd enn skriftspråk Endrar seg før og raskare: språkhistoriske endringar skjer fyrst i talespråket, og sidan evt. i skriftspråket Ein lærer oftast munnleg språk utan formell opplæring Kjenneteikn ved munnleg språk: Spontant: nøling, avbrot, samandraging Situasjonsavhengig: ikkje-verbale markørar og pro-ord, ”ufullstendige setningar”, konkret stil Relasjonelt: lyttemarkørar, samtaleregulerande, modifiserande og kontaktregulerande markørar

Skriftleg språk (skriftspråk) Vert rekna som sekundært for mennesket Krev ofte spesialisert opplæring Kjenneteikn ved skriftleg språk: Mindre spontant (høve til å planleggja) Mindre avhengig av situasjonskonteksten for å vera forståeleg

Munnleg -- skriftleg Munnleg Skriftleg ----------------------------------------------------------- Venesamtale fagartikkel msn-chat sms ppt-føredrag bloggpost preike lærebok fagartikkel eller Venesamtale telefonsamtale personleg brev formelt brev avisartikkel Kva trekk ved munnleg og skriftleg språk legg vi vekt på når vi klassifiserer tekstar og sjangrar?

Superkort om fonologi Lydlære Lydlæra er delt i to: 1) Fonetikk: Læra om korleis menneska dannar språklydar i taleorgana. 2) Fonologi: Læra om korleis det enkelte språket utnyttar fonetikken. Altså: Kva språklydar finst i norsk språk? Dessutan: Prosodi: rytme og tonelag

Superkort om fonologi Språkleg byggjestein: Fonem (=ein lyd) Eksempel: /s/, /m/, /i/, /l/ Fonem = den minste tydingsskiljande eininga i språket Eksempel: (minimalt par): sunn/munn, sov/siv Syner at s og m er fonem (tydingsskiljande einingar) i norsk, og at o og i er det

Superkort om fonologi Fonem er lydar, ikkje bokstavar. Fleire minimale par: /tan/ og /ta (tann og tang) Syner at både n og ng er fonem i norsk Tent og tenth Syner at både t og th er fonem i engelsk Alle og allé

Superkort om fonologi I fonologien vil ein skildra foneminventaret i ulike talemål Foneminventaret varierer, ulike språk og dialektar kan ha ulikt foneminventar (sjå s. 252-253, Grammatikken i bruk).

Variasjon i munnleg språkbruk Geografisk variasjon: dialekt Sosial variasjon: sosiolekt

Variasjon i munnleg språkbruk Dialektar Geografisk avgrensa talemål Kvar dialekt er eit eige system og har sin eigen grammatikk

Frå talespråk til skriftspråk Vår skrift: bokstavskrift eller alfabetskrift Inneber: Grafem (bokstavar) representerer fonem (lydar) Det ortofone prinsippet: Alle lydane i eit ord vert representerte med kvart sitt teikn. Norsk (særleg bokmål) rettskriving byggjer på det ortofone prinsippet, men det finst mange unntak

Å læra å lesa er.. Å gjera lydar om til bokstavar For å læra å lesa må ein oppfatta sambandet mellom fonem og grafem, lyd og bokstav. Dei lettaste å lydane å ”lytta ut” er kontinuantar (t.d. s, m, l) og vokalar Å trekkja lydane saman til ord Stavinga eit nyttig mellomstadium

Lærer ein å lesa eller å skriva fyrst?

Å tileigna seg skrivereglar 1.DEVARGANG EN PRINSESSE. SÅM BODI 2.EIT HØKT. ÅGOHADE. EIN FAR 3.SÅMARSÅSINT. ÅG KVER. TIRSTAG SÅ 4.KÅMDETBUD. IF.RÅ. TRÅLEÅG. BUDE VA 5.ENDRAKESÅM.KÅNGEN.MÅTEGI 6.9VELTØDESVIN. MEN ENDAG 7SÅDLEDETOMTIHUSETON ”Anna”, 7 år (s. 72, Iversen m.fl. 2007) Jeg syntes det hvar gøy og få respons og gji respons. Det hvar gøy og sitte i grupper med andre. Jeg syntes det Hvar litt vanskili å lese høyt for gruppa. Det er gøy å lagge Hveg avis. ”Per”, 4. klasse (s. 73, Iversen m. fl. 2007)

Avvik frå det ortofone prinsippet Når vi ikkje uttalar bokstaven (huset, hvem) Når lyden ikkje har sin eigen bokstav (mange, borte) Dobbel konsonant (Anna skriv slåt for slott) Når lyden vert skriven med ulike bokstavar (giro, skjørt, hjerne/gjerne) Når lydar vert trekte saman (trekk frå munnleg språk) Når tydinga til ordet avgjer (Anna skriv høkt for høgt, men høgt kjem av høg + bøyingsmorfem t, difor skal det vera høgt) Når ordet er sett saman av fleire ord (problem: særskriving av samansette ord: Per skriv hveg avis)