Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva er forsvarlighet i LAR?
Advertisements

Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Fagdager i geriatri Når akutt sykdom oppstår hos skrøpelige eldre
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Møteplass for etisk refleksjon
Kritiske røster Ensidig fokus på forskningsbasert kunnskap
Etiske modeller - hva er det?
Oss & Dem ???.
Demens og ernæring – etiske utfordringer
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Normativ etikk Fokuserer på konsekvensene av en handling.
Etikk.
ETIKK Hva er det? Hvor kommer det fra? Hva brukes det til?
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Etikk og brukermedvirkning
Utdanningsforbundet Halden
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform
Noen etiske perspektiver Pensumboka: Lingås, 1999
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
Etikk og moral i lederskap
Svein-Eirik Jensen Tel: , Mob: SEJ Rotarys etiske grunnlag.
Etikk for finansielle rådgivere
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Etikk i pedagogisk arbeid
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Etikk i arbeidslivet Noen filosofiske morgentanker
Etikk i Haugesund Kommune
Kjennetegn på situasjoner som egner seg til etisk refleksjon:
Vedlegg 1 kompetanseveileder
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Verdier og etiske dilemma i praksis
Etikk og helseprofesjonene
Introduksjon til etikk for farmasøyter
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
Innføring i yrkesetikk for lærere
HSH Torbjørn Veiteberg, Benny Huser. 1 Informasjon om 6. semester HSH Kull 2005 Vår 2008.
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
Informert samtykke Pasientrettighetsloven (lovbestemt regel)
Benny Huser HSH 1 Sjukepleierstudenter sin taushetsplikt Norske lover Yrkesetiske retningslinjer Kull 2005 høst 2005.
YrkesetikkYrkesetikk Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab høst 2008.
Etiske prinsipp i helsevesenet
Etisk vanskelig situasjoner
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
informasjon fra Haugesund kommune1 SJEKKLISTE FOR ETISK REFLEKSJON Hva er situasjonen / problemet? (inkludert faglig aspekt)
Å JOBBE I ANDRES HJEM, GJEST ELLER HELSEPERSONELL? Heidi Kristiansen Fagutviklingssykepleier diabetes.
NAV og vår yrkesetikk. YRKESETISK GRUNNLAGSDOKUMENT Vedtatt på kongressen i 2002 Yrkesetiske prinsipper.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Viktige begreper i kapittel 3. Menneskesyn Hvilke tanker vi har om mennesket, og hvilken verdi vi setter på det.
Etikkens betydning for å lykkes som leder Henrik Syse, forsker og filosof Delphi Consulting
Hva er etikk Etikk er læren om moral og kan forståes som vår evne til å gi gode begrunnelser for valgene vi gjør. Dette blir spesielt viktig når vi skal.
Av Helle Johannessen A1A. Mine mappeoppgaver: 1. Den gode lærer  Hva forventer jeg av meg selv som lærer? 2. Individuell oppgave om veiledning og didaktikk.
Stoisismen og kristendommen
1) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Etiske utfordringer i livets sluttfase
Etikk Læren om rett og galt.
Å STREKKE SEG MOT TINDER
Moralske holdninger - Dydsetikk
Kapittel 1 SAMSPILL.
Etikk, omsorg og straff – noen filosofiske refleksjoner
Etikk i skole og arbeidsliv
Utskrift av presentasjonen:

Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005

Benny Huser HSH2 Hvorfor lære etikk? Krav i norsk og internasjonal sjukepleie Krav i Rammeplanen Fagplanen HSH: Målet er at studenten Har kunnskap om de yrkesetiske retningslinjene for sjukepleiere Har kunnskap om helsepersonells taushetsplikt Har kunnskap om etiske dilemma og evne til etisk refleksjon

Benny Huser HSH3 Noen ordbokforklaringer MORAL: Sett av normer, verdier og holdninger som hevdes og praktiseres av et individ eller gruppe Oppfatning av rett og galt ETIKK: Morallære Normativ etikk gir normer for riktig og god livsførsel NORM: Anerkjent regel, rettesnor, mønster, målestokk Det normale.

Benny Huser HSH4 Grunnverdier og normer Plikt, ansvar, respekt og omsorg = –grunnleggende i norsk allmennmoral; også helsevesenet Autonomi, ikke-skade, velgjørenhet og rettferdighet = –4 viktigste etiske prinsippene i helsetjenesten nasjonalt/internasjonalt Norske lover, internasjonale konvensjoner f.eks. FNs menneskerettighetserklæring

Benny Huser HSH5 ”Etikk vil si teori om moral” Etikken er teori som har den praktiske funksjonen å forberede personen til handling i en bestemt retning. Om den etiske fordringen vil bli fulgt i det konkrete tilfellet, eller ikke, er en sak for seg. Etikken gir impulser til realisering av krav om handling. (Brinchmann, 2001, s.274).

Benny Huser HSH6 ”-i en bestemt retning” Respekt Verdighet Omsorg Forsvarlighet

Benny Huser HSH7 ”- impulser til realisering” Verdier og holdninger –Det som er verdifullt for oss, som vi virkelig tror på Åndelige, materielle, sosiale etc. Bevisste Ubevisste –Verdier uttrykkes gjennom vår oppførsel

Benny Huser HSH8 ”- teori om moral” ”Å befinne seg i en situasjon med et annet menneske vil si å befinne seg i en moralsk situasjon” (Henriksen og Vetlesen 2000) To personer er involvert i sykepleiesituasjoner – pasient og sykepleier Sykepleierelasjonen er en slik moralsk situasjon og som krever valg av handling

Benny Huser HSH9 ”- krav om handling” –Handlinger: det vi velger å gjøre i bestemt situasjon overfor bestemt person –Følelser: det som berører oss i situasjonen –Kunnskaper/ide: det vi vet og dermed mener vil være rett i denne situasjonen

Benny Huser HSH10 Felles kjerne for hjelpesituasjoner Det å være sårbar, avhengig og dødelig, som er Ikke-valgte grunnvilkår ved menneskets tilværelse, som er Forståelse av hva det er å være menneske i verden (Henriksen og Vetlesen 2000)

Benny Huser HSH11 Til pasientens beste…? ”En etisk vanskelig situasjon er en situasjon der det er problematisk å vite hvilke(n) verdi(er) som skal eller kan realiseres, og dermed hva som er det riktige å gjøre for å oppnå det beste for pasienten” Def. Utviklet fra sykepleiepraksis (Slettebø, 2004)

Benny Huser HSH12 Definisjon etisk dilemma Et etisk dilemma vil si et problem som virker uløselig; uansett hvilket prinsipp som velges, vil noen lide skade, eller andre problemer vil bli påtrengende; hva gjør en? (Ulla Fasting, Klinisk Sygepleje 1999:1) Jf. Brinchmann Kap 2.

Benny Huser HSH13 Etisk dilemma SYKEPLEIEREN MÅ: 1.Involvert, engasjert i situasjonen 2.Dårlige valgalternativer å velge mellom 3.Oppmerksom på ulike alternativene 4.Nødt til å ta beslutning 5.Usikkerhet i situasjonen; vanskelig valg; usikre, uønskede, uunngåelige konsekvenser; vet ikke hva som er best. (Brinchmann, 2001). Jf. Brinchmann 2005 Kap 2.

Benny Huser HSH14 ”Samtidig må jeg jo få si at jeg ikke er utlært. Jeg har ikke sett alt, og det kan godt tenkes at om noen år så reagerer jeg ikke i det hele tatt. Nå ser jeg det som en person som kommer utenfra og ser ting for første gang. Det er sikkert mange ting jeg ikke kan forstå av situasjoner, som jeg får større innblikk i og ser hvorfor kan være sånn. Men hvis det er sånn vi blir, så vet jeg ikke om jeg vil. Det er ikke lett å bevare denne varheten. Men jeg prøver selvsagt. Du blir jo smidd til, på en måte, i det miljøet du er i. Det er fryktelig vanskelig. Men der er jo mange fine mennesker. Så det kan vel ikke være noen fare å gå inn i sykepleien?” (Gjengedal og Jacobsen, Sykepleie bind 1, side 292) Student 2. året