Den felleskulturelle skolen Knut-Rune Olsen. Rasisme Magne Raundalen: Med ”modernisert rasisme” mener vi strømninger av negative holdninger i befolkningen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Foreldremøte 3b – våren 2013 Oppmøte:
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Salhus Skole Et trygt sted for læring hvor alle opplever mestring og utvikling i et inkluderende fellesskap.
Minoritetsspråklige og tilpasset språkopplæring i APS
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Foreldrene betyr all verden! Mona Røsseland Ann-Christin Arnås
Inkludering (av jenter) i idretten – et antropologisk perspektiv
SKOLEHVERDAGEN I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV
Lesing, skriving og lese- skrivevansker i et minoritets-språklig perspektiv Liv Bøyesen rådgiver: Senter for flerkulturell opplæring Høgskolen i Oslo.
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Veiledet matematikk.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Presentasjon av spokus i HiØ-perspektiv
Flerkulturelle arbeidsplasser - hvordan hanskes med kulturforskjeller?
DEN FLERKULTURELLE SKOLEN
6 Kulturmøter.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Lise Iversen Kulbrandstad, Høgskolen i Hedmark, foredrag Midtveiskonferanse Felles læreplan i norsk og aksjonsforskning Lise Iversen Kulbrandstad.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Høgskolen i Oslo Den flerkulturelle skolen: Internettsøk – oppøve bevissthet rundt ulike søkeord Introduksjon til nettsøk og kildekritikk for KRL-studentene.
Tverrfaglig prosjekt - Samfunnsfag og Pedagogikk.
Høgskolen i Bergen’s arbeid for læring og deltakelse av språklige minoriteter i barnehager og skoler Innlegg ved førstelektor Ida M. Knudsen på Fylkesmannens.
Minoritetsspråkliges møte med norsk utdanning den vanskelige prosessen. Bergen Vest Rotary klubb 21 november 2005 Ida M. Knudsen og Rosa Herdlevær.
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Hvilket språk skal vi snakke til barnet vårt?
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Testing og testbruk Espen Egeberg.
Antall elever med særskilt norskopplæring på barnetrinnet
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
PED Teori og praksis - Didaktikk og organisasjonslæring Kursemne 5: Flerkulturelt perspektiv i utdanning Kristin Vasbø.
Kjell Erik Øie Statssekretær
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
Inkludering og tilpasset opplæring
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Norsk som andrespråk Fellesforelesning,
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
KLASSELEDELSE.
Jon-Håkon Schultz; An-Magritt Hauge, Harald Støre: (2002): Ingen ut av rekka går, Tilpasset opplæring for Shaza og Kristian, Universitetsforlaget SAMTAK,
BARNEHAGEN I ET FLERKULTURELT SAMFUNN
Jan Magnar Antonsen, Træleborg skole
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Det flerkulturelle samfunnet Norge er et flerkulturelt samfunn. Svært forenklet betyr det at det bor folk fra mange kulturer her. I denne sammenhengen.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
| Fleirspråklegheit. Fleirspråklegheit dei fleste land i verda er fleirspråklege omtrent halvparten av befolkninga på jorda bruker meir enn eitt språk.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
| Norsk og andre språk Det norske språket har mange likheter med andre språk, spesielt med andre nordiske språk. Vi skal se både på likheter og forskjeller.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Tilpasset opplæring Forelesning Solveig Roth Høgskolelektor, Høgskolen i Vestfold Kilder: ”Ingen ut av rekka går” Tilpasset opplæring for Shaza og Kristian.
Videregående matematikkopplæring Matematikk og minoritetselever Tverrfaglig prosjekt Lisbet karlsen.
Om Tema morsmål v/ Rukhsana Arshad.  Rukhsana Arshad  Førskolelærer med videreutdannings i PAPS  Migrasjonspedagogikk og Pedagogiskveiledning  Jobbet.
Å LÆRE NORSK SOM ANDRESPRÅK Kurs del 2 i kursrekken: Flerspråklige elever i klassen eller i SNO –
Organisering og tilrettelegging i et mangfoldig læringsmiljø Sigrun Aamodt.
Kompetanse for mangfold
Arbeid med skriving i innføringstilbud
FAGSAMLING for LÆRERE SOM UNDERVISER NYANKOMNE MINORITETSSPRÅKLIGE ELEVER PÅ 1. og 2. TRINN 26. september 2017.
Fagsamling for 1. og 2. trinn nyankomne minoritetsspråklige elever
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Et dypdykk i arbeidsgiverperspektivet
Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.
Lokalsamfunnets tilrettelegging for et flerkulturelt samfunn
| Fleirspråklegheit.
Et nettsted for morsmål og tospråklig fagopplæring
Tospråklige lærere i Asker Kommune
Utskrift av presentasjonen:

Den felleskulturelle skolen Knut-Rune Olsen

Rasisme Magne Raundalen: Med ”modernisert rasisme” mener vi strømninger av negative holdninger i befolkningen til andre etniske grupper, spesielt til fargede utlendinger og muslimer - holdninger som fører til negative handlinger av ulik alvorlighetsgrad. Den moderniserte rasismen bruker et tilsynelatende logisk-politisk resonnement. Følelsesmessig er den forankret i generell fremmedfrykt.”

Hverdagsrasismen Hverdagsrasismen er ofte vanskelig å gripe tak i, men den skaper både aggresjon og fortvilelse. Skolen må ha en klar antirasistisk holdning. Dette gjelder alle ansatte fra lærere til SFO og kontor- og rengjøringspersonalet. Den antirasistiske holdningen bør avspeiles i skolens ordensreglement.

Tospråklig opplæring Morsmålopplæring Tospråklig fagopplæring Særskilt norskopplæring

Språk og læring Se Schultz, Hauge, Støre s. 50) Hvorfor er morsmålsunderv. viktig? Tospråklig fagopplæring Optimalt mht. læring: morsmål og majoritetsspråk likestilles og brukes om hverandre i undervisningen (eks. samisk/norsk) Dårligst resultat: Fokus på strukturelle trekk ved morsmålet- lite på kontekst og innhold. Viktig at undervisningen i morsmål og maj.språk tematisk sett er samordnet. Enkelte snakker tilsynelatende perfekt norsk- men ordforrådet og begrepsforståelsen er sterkt begrenset.

Begrepene vi bruker … Mange skoler er flerkulturelle- men er de også felleskulturelle? Gjenspeiler skolen og klasserommene at vi står overfor en flerkulturell skole? Inkluderes minoritetselevenes språk og kultur på en naturlig måte i undervisningen? Undervises det både på første og andrespråket? Gir tospråklighet status?