Sosialisering & Populærkultur. Seminar PED2300 – høsten 2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Advertisements

LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Halvårspresentasjo n i ungdomskunnskap
Trusler mot samlivet, og hva gode samliv krever av oss.
- roller og forventinger
Teori: Heggen, Kåre: Risiko og forhandlinger, 2004
Hva har trafikk med maskulinitet å gjøre? Trafikk og kjønn Seminar Kristiansand, 16. mars 2011 Jørgen Lorentzen
Antonovsky`s salutogenesemodell
Språk og sosialisering
Oversiktsforelesning-2003
Utvikling av basiskompetanse på grunnlag av samfunnsfag
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
1 Identitet – muslimske elever Se: S Østberg 2000.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Etikk i pedagogisk arbeid
Post-avtradisjonalisering. Ungdom og kulturell frisetting
. Praktisk kunnskap versus teoretisk kunnskap Identitet i dagens skole av Mattias Øhra
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Kritisk teori: Habermas og Skjervheim

T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Kriminalitet i mediene - Fakta og fiksjon
HABITUS Habitus – våre sosiale og kulturelle disposisjoner.
Prieur og Identitet Mattias Øhra 2008.
Identitet og subkultur SAM 1
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Makt og medier Mattias Øhra* 2008
Klasseledelse.
Berit Bratholm: Utdrag fra Mattias Øhras forelesning:
Hvorfor IKT som grunnleggende ferdighet i skolen? Mattias Øhra.
Elevforutsetninger for religionsundervisning
IDENTITET: BECK, BAUMAN & ZIEHE
Identitet og subkultur SAM 1
Med utgangspunkt i Frederik Engelstad(2006)og Dag Østerberg (2000)
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
PED2300 – høsten Rønnaug Sørensen
I D E N T I T E T Mattias Øhra.
Estetisk kompetanse og skapende virksomhet
IDENTITET Mattias Øhra.
Peter L. Berger & Thomas Luckman Den samfunnsskapte virkelighet
Bourdieus kapitalbegrep
Verdens beste land å vokse opp i? forpliktelse.html?id= Engelstad(2005)
Anthony Giddens Modernitet og Selvidentitet
Det får da være grenser! Voksenrollen i 2009? Mattias Øhra 2009
Estetiske læreprosesser i barnehagen
”Du skal få en dag i mårå...” Faglig forum for kommunalt flyktningearbeid sin landskonferanse 2007 Kjell Erik Øie Statssekretær
Samfunnsutviklingens konsekvenser for yrkesutøvelsen i oppvekstsektoren.
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
Kjærestevold blant norske tenåringer Resultater fra prosjektet ”Safeguarding Teenage Intimate Relationships” (STIR) Per Hellevik Doktorgradsstipendiat.
Barnehagens betydning for barns identitetsskaping F1A
Hvordan lykkes med å bli seg selv i 2010?. Det tradisjonelle samfunnet Som medlem i det tradisjonelle samfunnet ble hver enkelt tildelt en fast og stabil.
Oppvekst og identitetskonstruksjon Hvordan lykkes med å bli seg selv i 2009? Mattias Øhra.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Teknologi og identitet Mattias Øhra. Konvergens Flere medier blir til et nytt medium. Uten internetts samlende karakter får vi ingen total sammensmeltning.
Det tradisjonelle samfunnet Som medlem i det tradisjonelle samfunnet ble hver enkelt tildelt en fast og stabil identitet. Du behøvde ikke å være den samme.
Lekens egenverdi.
Er prosessen som fører til at individer eller grupper
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Individualisme versus læringsfellesskap
Hvordan lykkes med å bli seg selv i 2010?
Ungdom identitet og skole.
Hvordan lykkes med å bli seg selv i 2010?
Oppvekst og identitetskonstruksjon Hvordan lykkes med å bli seg selv i 2010? Mattias Øhra.
Hvordan lykkes som foreldre i 2010?
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Etikk og politikk Filosofiske og praktiske tanker om
IDENTITET Mattias Øhra.
Utskrift av presentasjonen:

Sosialisering & Populærkultur. Seminar 10.11.08 PED2300 – høsten 2008. Mattias Øhra & Rønnaug Sørensen 2008

Populærkultur - 3 aspekter: demokratisk aspekt Film versus malerkunst Pulp versus høykultur. Tarantino versus Bergman Kunst, design, mote og populærkultur smelter sammen estetisk aspekt Identitet, mening og livsstil maktaspekt. Nye maktsrukturer Nye distinksjoner definert av nye eliter Reproduksjon av sosiale, kulturelle og økonomiske klasser Nye symbolske maktkamper utspiller seg mellom forskjellige klasser og klassefraksjoner Konvergens: teknologisk, distribusjon, eierskap

Sosialisering & Populærkultur Primærsosialiseringen har endret seg – familien er funksjonstappet. Barnehagen, skolen, helse- og sosialvesen har tatt over en rekke funksjoner. Dette medfører usikkerhet, umyndiggjøring og orienteringsløshet. Foreldregenerasjonen kan ikke lenger bruke sine egne erfaringer til å veilede sine barn. Raske samfunnsendringer har ført til at også Pedagoger må i større grad forholde seg kritisk og reflekterende til egen innsats og de strategier de legger til grunn for deres arbeid.

Sosialisering & Populærkultur Teknokratiseringen fører til at arbeidet ikke lenger gir deg samme identitet som før, skifte av jobb for eksempel. Arbeidslivet gir ikke nok selvverd/selvbekreftelse – dette må hentes andre steder. Individet har derfor et følelsesmessig kompensasjonsbehov som må bearbeides. Dette kan løses på ulike måter.

Sosialisering & Populærkultur Venner og populærkultur får økt betydning som leverandør av identitets bekreftelse. Samfunnsendringer gjør at foreldre bruker barna for å se seg selv. Suksess hos barna gir mening i tilværelsen. Men denne omklamringen fører til en overbeskyttelse av barnet som fører til følelsesmessig avhengighet (Arntzen 08)

Sosialisering & Populærkultur T. Ziehe Subjektivering Sterk lengsel etter nærhet, relasjoner, intimitet, autentisistet. Drivkraften er å finne sek selv gjennom følelser og andres aksept, bekreftelse og gjenkjennelser Ontologisering Ønske om fast grunn og alternativ til det etablerte ”tomme” overfladiske liv. Drivkraften er en søken etter dypere mening gjennom livsprosjekter der individet settes inn i større sammenhenger og helheter, som for eksempel new age Estetisering Søker intense opplevelser, spenning. Kjedsomhet må for all del unngås. Man søker å skape seg selv gjennom det rette selvutrykket, eller intense opplevelser (Goth, vampyrisme, Bersærk.)

Sosialisering & Populærkultur Subjektivering Følelser intimitet og nærhet: Moderne vennskap (Fra fam. Ashton til Friends og Sex og singelliv) Vi prioriteter mer og mer nære og fortrolig vennskap. Urban Tribes: Vennefamilien Ny teknologi muliggjør effektiv komm. Uavhengig av avstand. Mobil, mySpace, Facebook osv. Intimitetstyranni. Privatisering av det offentlige rom Iscenesatt privatliv; journalistikk og politikk? Narsisisme og sentimentalisering av barndommen

Sosialisering & Populærkultur Ontologisering eks: RealityTV: Farmen, Robinson, bondebryllup, 71 gr.nord, Den store reisen. Six Feet under: Fokus på døden; personlig, religiøst og filosofisk. Magisk realisme New age: Ånder og det overnaturlige, parallell univers; Harry Potter Spåtjenester og healing gjennom internett og media for øvrig.

Sosialisering & Populærkultur Estetisering: Big Brother, Skal vi danse, Nip Tuck, Deiligst.no Livsstil, design, mote, selvrepresentasjon, retorikk, narrativ Selvidentitet versus Giddens og det refleksive selv Bourdieu, distinksjoner og symbolsk vold og makt

Senmoderniteten Berger & Luckman, Reifisering Hoem: Identitetspolitikk? Nå blir solidaritet i økende grad oppfattet som behandling ut fra forskjeller. Alle skal ha lik anledning til å skille seg ut fra likhetsnormen, drive sin greie, leve i pakt med sin kultur. Velferdsstatens universalisme blir tøyet, for det er likhetstanken som begrunner retten til å være forskjellig. Men når likhet blir forskjell er det vanskeligere å argumentere for utjevning. Identitetspolitikk gir større kraft til enkeltgrupper. Evnen til å uttrykke allmenninteresser - mer allment hvordan samfunnet bør innrettes - blir heller dårligere. Vi får mer makt som gruppemedlemmer, mindre som samfunnsborgere (Engelstad 2002) Ziehe: ambivalens Nye muligheter for individet, men også nye omkostninger og trusler.

Hva skal vi gjøre etter orgien? Det senmoderne menneske har frigjort seg fra tradisjonens lenker Men har det lagt seg under en ny makt og således iført seg nye lenker?

Litteratur: Aakvaag Gunnar.C: 2008. Moderne Sosiologisk Teori. Abstrakt Forlag Arntzen.T. 2008. Sosialiseringsteorier. Internettside lest høst 08: Berger, Peter 1993. Religion, samfund og virklighed, Oslo: Vidarforlaget Berger, Peter, Luckmann, Thomas 2006, Den Samfunnsskapte Virkelighet, Fagbokforlaget. Bourdieu, P. 1995: Distinksjonen. En sosiologisk kritikk av dømmekraften, Pax, Oslo. Engelstad, F. 2002: Hva har skjedd med makten i Norge? Internett UIO. Lest høst 2008: http://www.sv.uio.no/mutr/kronikk/engelstad241201.htm Giddens, Anthony 1991: Modernity and Self-Identity. Self and Society in Late Modern Age.Cambridge: Polity Press Giddens, Anthony. 1996: Modernitet og selvidentitet. København: Hans Reitzels Forlag. København Giddens, Anthony. 2003: Intimitetens forandring. Hans Reitzels Forlag. København Prieur, Annick (2002): Frihet til å forme seg selv? En diskusjon av konstruktivistiske perspektiver på identitet, etnisitet og kjønn. Kontur: 5–12. Slagvold,Marit og Lange,Birgitte 2003;Venner for harde livet.Aschehoug. Tveit. B. 2008: Ny ungdom i sykepleieryrket – muligheter og utfordringer for et modernisert helsevesen I: Søkelys på Arbeidslivet nummer 2. http://www.sv.ntnu.no/ped/hans.petter.ulleberg/tine.htm