Markedsovervåkning og informasjonsinnsamling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

Selger du akademiske lisenser fra Microsoft? Er du sertifisert AER? Har du den nødvendige kompetansen for å.
ELEKTRONISKE KOMMUNIKASJONSSYSTEMER
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Markedsføring i det 21. århundre:
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Skrivetrening Profesjonsstudiet (1.-3. semester)
Hva skal vi gjøre med våre stille avvik? Stille avvik-serien # 3
HEKK 4 ans Hege B.G.Osebakken Elisabeth Krogstad Kari Lønvik Kicki Palmquist Work shop HiAk HEKK , Work shop HiAk 08.
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Dialog med leverandører Innhenting av markedsinformasjon Næringslivets Forum for Offenlige Anskaffelser Partner Harald Alfsen Inventura.
Selge et produkt eller en tjeneste
Hvorfor utvikle økonomifunksjonen?
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Corporate Finance Planlegging og kontroll. Investeringsprosessen Vi har hittil bare behandlet en snever del av investeringsprosessen, kun regneteknikker.
Kort om oppgavestiller Sintef Energiforskning AS, avdeling for kraftproduksjon og marked. Driver med oppdragsforskning i det nasjonale og internasjonale.
Markedsføring i det 21. århundre:
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Markedsføring i det 21. århundre:
Anvendelse av verktøyene
Segmentering Kapittel 8.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Gruppe 3 – Presentasjon 2 Henning Kristiansen, Mats Lindh, André Hauge og Vegard Simensen.
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Sari Ormstad, Forskningsbibliotekar Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten Systematiske litteratursøk for metodevurderinger.
ForfatterProsjektittel Avdelingsbetegnelse for driftsenhet som kan ha to linjer 1 LOS-programmet LOS-programmet innfører FIF – Felles integrert.
Konfigurasjonsstyring Configuration Management
Ekstern skolevurdering. Kjennetegn på en god rapport Glansbildet – tydelig, gjenspeiler valgt tema, observerbart/målbart Dokumentasjon – prosessen, viser.
Forelesning i mikroøkonomi.
Aktivitets-Biblioteket for Verdikjedeprosjekter i
Fremtidens Web Pensum: Olsen, kap se også: Berre A & Olsen, K.A. (2004) Brytningsteknologier og pirater, kronikk i Bergens Tidende,
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
Gruppeundervisning /
Gruppeøving 1.februar Agenda Presentasjon av markedsundersøkelser –2 min. pr. student –Tilbakemeldinger på presentasjonen –Diskusjon Hva er en FRUST og.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Øving 2 – Markedsplanen I
MARKEDSANALYSE Målsetninger Segmentering av kunder Konkurrentanalyse
Segmentering og målgruppetenkning
Caseløsning Markedsplan
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Gruppeøving 21.januar Agenda Hva er en FRUST og hva skal vi med den? Hjemmeoppgaver –Finn en FRUST, finn en løsning –Utfør en markedsundersøkelse.
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
M&L2 Kap. 4 - ver.1 Markeds- undersøkelser Oslo, sept 2010.
Forsideslide med bilde Dette bildet kan ikke endres. Ønsker du et annet bilde, bruk forsideslide. Sidsel Skappel ERFARINGSDATABASEN 1.
Innovasjon Norge – Utfordringer og muligheter når kultur blir næring Verdiskapingskonferansen 20. januar 2009 Trine Gansmoe.
NY VRI Nina og Ingvild.
Markedsføring.
Kvalitative og kvantitative metoder
Et verktøy for helhetlig styring Har kommunene behov for et verktøy for helhetlig styring? Markedsundersøkelse og utvikling av styringsverktøy.
Årlig publisering av de enkelte fylkers prognoser for demografiske variable innenfor områdene befolkning, bolig og arbeidsliv.
Identifisere behov – og etablere krav
Kari Ludvigsen og Hilde Danielsen
Undervisning og danning INTRODUKSJON - KURSPLAN
Kapittel 3 Metode.
Masteroppgaver ved NHH
Masteroppgaver ved NHH
(Selskapsnavn) SWOT-analyse
Rolle og ansvar som SPA Prosess
Kjøpsatferd - bedriftsmarkedet
INF 9650 Informasjonsledelse
Panorama Vg3 Kapittel 9 Før eksamen © James Oliver/Getty Images.
Segmentering og målgruppetenkning
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Selge et produkt eller en tjeneste
Analyser – eksterne for valgt kategori
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Sensorveiledninger på MN
Introduksjon til kurset. Hva er strategi?
Utskrift av presentasjonen:

Markedsovervåkning og informasjonsinnsamling Kapittel 3 og 4

Dagens tekst: Markedsinformasjonssystemer Markedsovervåking Kort om markedsanalyser

Markedsføringskonseptet For å oppnå organisasjonens mål tar man utgangspunkt i markedets behov og utvikling, og tilpasser seg dette. For å kunne ta utgangspunkt i markedets behov å utvikling må vi ha informasjon om hva som rører seg. Til dette brukes et markedsinformasjonssystem (MIS), som kan variere i kompleksitet og informasjonsrikhet. Et markedsinformasjonssystem består av personer, utstyr og prosedyrer designet for samle inn, sortere, analysere, evaluere og distribuere ønsket, oppdatert og presis informasjon til beslutningstakerne i bedriften. I praksis har vi og et markedsovervåkingssystem Et markedsovervåkingssystem er et sett av prosedyrer og kilder som markedsførere bruker for å anskaffe daglig informasjon om utviklingen i markedet.

Markedsinformasjonssystemet Interne informasjonskilder Salgsstøttesystemet Databaser, Datavarehus Regnskaps- og økonomisystemer Markedsetteretning Salgspersonale Distributører, detaljister Eksterne nettverk Kundepanel Offentlige kilder Kjøp av markedsinformasjon fra eksterne kilder, eks. analyserbyråer Nettbaserte systemer for å få tilbakemeldinger fra kundene

Analyse av makroforhold Behovsendringer og trender Identifisering av drivkreftene i markedet/segmentet Analyse av demografiske forhold Populasjonsendringer Alderssammensetningen i populasjonen Etniske forhold Utdanningsmønstre Husholdningsforhold Geografiske skift i populasjonen Osv Sosiokulturelle forhold Politiske forhold

Markedsanalysens faser En markedsanalyse, eller markedsundersøkelse, er et systematisk arbeide med å designe, samle inn, analysere og rapportere data og funn som er relevant for en spesiell markedssituasjon som bedriften står overfor

Til neste gang: Vær forberedt på å presentere case 3. Neste forelesning er den siste i kurset, og da repeterer vi pensum og gjør forberedelser til eksamen.