Markedsovervåkning og informasjonsinnsamling Kapittel 3 og 4
Dagens tekst: Markedsinformasjonssystemer Markedsovervåking Kort om markedsanalyser
Markedsføringskonseptet For å oppnå organisasjonens mål tar man utgangspunkt i markedets behov og utvikling, og tilpasser seg dette. For å kunne ta utgangspunkt i markedets behov å utvikling må vi ha informasjon om hva som rører seg. Til dette brukes et markedsinformasjonssystem (MIS), som kan variere i kompleksitet og informasjonsrikhet. Et markedsinformasjonssystem består av personer, utstyr og prosedyrer designet for samle inn, sortere, analysere, evaluere og distribuere ønsket, oppdatert og presis informasjon til beslutningstakerne i bedriften. I praksis har vi og et markedsovervåkingssystem Et markedsovervåkingssystem er et sett av prosedyrer og kilder som markedsførere bruker for å anskaffe daglig informasjon om utviklingen i markedet.
Markedsinformasjonssystemet Interne informasjonskilder Salgsstøttesystemet Databaser, Datavarehus Regnskaps- og økonomisystemer Markedsetteretning Salgspersonale Distributører, detaljister Eksterne nettverk Kundepanel Offentlige kilder Kjøp av markedsinformasjon fra eksterne kilder, eks. analyserbyråer Nettbaserte systemer for å få tilbakemeldinger fra kundene
Analyse av makroforhold Behovsendringer og trender Identifisering av drivkreftene i markedet/segmentet Analyse av demografiske forhold Populasjonsendringer Alderssammensetningen i populasjonen Etniske forhold Utdanningsmønstre Husholdningsforhold Geografiske skift i populasjonen Osv Sosiokulturelle forhold Politiske forhold
Markedsanalysens faser En markedsanalyse, eller markedsundersøkelse, er et systematisk arbeide med å designe, samle inn, analysere og rapportere data og funn som er relevant for en spesiell markedssituasjon som bedriften står overfor
Til neste gang: Vær forberedt på å presentere case 3. Neste forelesning er den siste i kurset, og da repeterer vi pensum og gjør forberedelser til eksamen.