Pål Fylling Helland Psykolog Blå Kors

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fokusgruppeintervju med pasienter DPS
Advertisements

Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
De dårige følelsene. Veiene ut..
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Music: Nightengale Serenade
Fra ord til liv Mars 2011.
Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Ei dramatisering Mathias– fritt etter Johan Herman Wessel
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Hønefoss politistasjon
FEILING gir erfaring Ikke la ting være uprøvd fordi du er redd for å feile. Du lærer mest av å gjøre, så gjør mest det.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Mestring og forebygging av depresjon
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Hvem er Jesus?.
- roller og forventinger
Aggression Replacement Training
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Å lykkes eller være lykkelig?
HVORDAN BRUKE MOTIVERENDE SAMTALETEKNIKKER I PRAKSIS?
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
H VERDAGSREHABILITE RING Opplæring for ressurspersoner Del 2 Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og Vegårshei.
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Om å skrive om litterære tekster
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Avdeling for sosionomutdanning
Kurslederkurs Bra mat for bedre helse Endringsfokusert rådgiving
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
Mestring og forebygging av depresjon
12 Reflekterende lesing.
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
I dag snakker vi om psykiske problem:
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Smittende Tro Del Vær deg selv.. Pausebilde.
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Visste du at de som fremstår som virkelige sterke , i virkeligheten er de mest svake og følsomme? Visste du at de som bruker sin tid på at beskytte andre,
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Tema: Kommunikasjon i team
BARNAS BARNEVERN 2020.
Shanti - Er det sider ved ditt religiøse liv du synes er for privat til å snakke om? -...[tenker lenge] jeg synes det med menstruasjonen. I India er det.
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Livsstilsending - uke 5 -
Problemløsning.
HVA ER MI? RELASJON og TEKNIKK ”Toward a Theory of Motivational Interviewing” (Miller og Rose, 2009) Antakelse om to aktive komponenter i MI –Relasjonskomponent:
Nye power points Alta 30/11 og 1/ BOKTIPS Arkowitz, Westra, Miller & Rollnick; Motivational Interviewing in the Treatment of Psycological Problems,
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
M&L2 Kap. 5 - ver.1 Spørre- skjemaer Oslo, okt 2010.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
PMU 2016 Magnus Østvang og Heidi Dobloug Rasen
Verktøy for å kartlegge holdninger
Selvbilde Start med å forklare begrepet selvbilde. Les gjerne opp fra teksten i kursmateriellet om hva den amerikanske psykologen Wigfield fant ut i studie.
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Samling 2 klasse 5, Tromsø 28. – 30. april 2015
Fest & følelser Velkommen
Venner & valg Velkommen.
Sinne Film:
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Pål Fylling Helland Psykolog Blå Kors 20.05.15 Motiverende samtale Pål Fylling Helland Psykolog Blå Kors 20.05.15 motiverende.no

Motiverende samtale En metode for å hjelpe folk med å gjøre endringer i livene sine En metode for å skape en nær og trygg relasjon mellom pasient og behandler En metode for å øke folks opplevelse av ansvar og kontroll over eget liv motiverende.no

Samtaler om endring Øvelse - ”Spis mer frukt og grønt” motiverende.no To intervjuoppskrifter. A og B. Husk å skrive ut. motiverende.no

Versjon A motiverende.no Nå vil jeg gjerne snakke med deg om dette med frukt og grønnsaker Hvor mange porsjoner frukt og grønnsaker spiser du per dag? Du burde spise minst 5, og helst 7, porsjoner frukt og grønnsaker hver dag for å ta vare på helsen. Det eneste du behøver å gjøre er å spise grønnsaker til alle måltider, og ta en frukt i blant som mellommat. Har du for eksempel prøvd å ta med deg et eple og en appelsin i vesken? Det er så greit å ha om man skulle bli sulten. Det er ikke vanskeligere enn som så! De fleste forklaringer på at man ikke spiser nok frukt og grønnsaker er egentlig bare ufornuftig vegring. Man kan hvis man vil! For at du skal ta vare på helsen er det nødvendig med en egeninnsats. motiverende.no

Versjon B motiverende.no Kan vi snakke litt om dette med å spise frukt og grønnsaker? Hvor mange porsjoner frukt og grønnsaker spiser du per dag? Kan jeg få spørre deg om hvorfor du spiser frukt og grønt? Det er en helsegevinst i å spise minst 5, og helst 7 porsjoner frukt og grønt hver dag. Hvordan høres dette ut for deg? I tilfelle du har bekymringer om at du ikke spiser nok frukt og grønnsaker, hva skulle det være? Hvilke forandringer kunne du kanskje tenke deg å gjøre på dette området? motiverende.no

Frukt og grønt - oppsummering Versjon A Lukkede spørsmål/frågor Passiv ”pasient”, terapeuten snakker mest Vekker motstand/irritasjon. Lite motiverende Versjon B Åpne spørsmål/frågor Inviterer til samarbeid Tilstreber likeverdighet Pasienten snakker mer og tenker mer Mer motiverende motiverende.no

Hvordan være til hjelp? Forsøk på å gi råd, forklare, overtale eller konfrontere har ofte liten effekt og vekker motstand. Folk vil bestemme selv (”trass”) Skam og skyld Ambivalens Atferden/endring har både gode og dårlige sider. Hvorfor går det galt i første eksempelet? motiverende.no

Verdier – ”MI spirit” motiverende.no Automoni - Mennesker bestemmer selv i sitt liv, og har ansvar for sine valg. Samarbeid - Samtalepartene er likeverdige, men har ulike roller Utforsking - Det som klienten kommer frem til selv har mye større effekt enn råd og meninger som kommer utenfra. Altruisme - Terapeuten må ha et genuint ønske om å være til hjelp. motiverende.no

Empatisk samtale Empati Kroppsspråk og holdning viktig motiverende.no Å se verden med den andres øyne Ikke det samme som å være enig med det klienten sier Det viktigste er ikke at man alltid forstår, men at man viser at man ønsker å forstå! Kroppsspråk og holdning viktig motiverende.no

Motiverende samtale - teknikker Åpne spørsmål/frågor Begynner med hva, hvem, hvordan, hvorfor. Kan ikke besvares med ja/nei. ”Hva er viktigst for deg?” ”Hva synes du om det?” ”Hva er de viktigste grunnene til å endre seg for deg?” motiverende.no

Lukkede spørsmål motiverende.no Lukkede spørsmål Åpne spørsmål Har du sovet godt? Har du tenkt på å begynne å trene? Hvor mye alkohol drikker du? Har du det bra? Har du prøvd antidepressiva? Hvordan sover du for tiden? Hva tenker du om å begynne å trene? Hvordan er det med alkoholforbruket for tiden? Hvordan har du det? Hva slags erfaringer har du med antidepressiva? motiverende.no

Video åpne og lukkede spm https://youtu.be/uKLFSD0LqZM motiverende.no

Teknikker forts. Lytte Behandler viser at man har hørt og forstått. Korte lytte-utsagn (refleksjoner) Lengre lytte utsagn (oppsummering/sammenfatning.) Viktig for å formidle empati motiverende.no

Teknikker forts. Lytte utsagn motiverende.no ”Ok, så du er ikke så glad for å komme hit” ”Så du er litt nervøs for de prøvesvarene” ”Du er ikke helt fornøyd med hvordan ting går akkurat nå” ”Du har nevnt flere grunner til at du kunne ønske å legge om kostholdet, det med vekten, å få mer energi og du ønsker å være et godt forbilde for barna”. motiverende.no

Lytteøvelse Alle lager en setning om seg selv, for eksempel: ”Jeg er en aktiv person” ”Jeg er tydelig” Grupper på 3-4 En leser opp setningen, og de andre kommer med påstander om hva det betyr. ”Du er glad i å trene”. Den som leser opp har bare lov til å svare ja/nei om påstanden stemmer.

Lytteøvelse Vanlige opplevelser: Man får lyst til å utdype og forklare mer Kan føle seg forstått Andre ser ting fra et litt annet perspektiv som kan gi en ny forståelse. Uvant å komme med påstander, får lyst til å ta forbehold eller stille spørsmål ”Er du glad i å trene?” ”Kan det kanskje være slik at du er glad i å trene?”

Video – ”Killen i baren” https://vimeo.com/11909775 Oppgave: skriv ned noen eksempler på hvert samtaleverktøy fra videoen: Åpne spørsmål/frågor: Lytteutsagn: Vise første 6 min av peter prescott video motiverende.no

Oppgave Gå sammen to og to, og sammenligne. motiverende.no

Killen i baren motiverende.no Åpne spørsmål Lytteutsagn ”Hva er det som har hendt…?” ”Hvordan blir det for deg?” ”Hva var det som gjorde at du tok beslutningen om å prøve det her?” ”Ok, så du er ikke er fordi du selv vil det..” ”Så din sjef har pratet med deg om at du skulle komme hit og prate med meg om alkohol, og det er noe som kjennes ubehagelig…” ”Ok så det livet som var ok når du var 20-30, er ikke like moro lengre…” motiverende.no

Øvelse Uforske endringsmotivasjon motiverende.no

Øvelse: Samtale om endring Forteller skal å snakke om en endring han/hun vurderer å gjøre. Intervjuer skal unngå å komme med råd/anbefalinger, og heller bruke spørsmål som: ”Hva er de viktigste grunnene til at du ønsker å gjøre denne endringen?” ”Hvis du skulle gjøre denne endringen, hvordan kan du gå frem?” ”Hvordan ville du føle deg hvis du gjorde denne endringen?” Prøv å få til i hvert fall et lytteutsagn: ”OK, så du…..” motiverende.no

Endringsprat motiverende.no ”Folk blir vanligvis mer overbevist av argumenter de selv har funnet, enn av dem andre har funnet” (Blaise Pascal, 1623 – 1662) Endringssnakk er utsagn som går i retning av endring: Ønsker, grunner, behov for endring Evne til endring Beslutningstaking I MI lytter man etter endringssnakk, og gir det tilbake til klienten i form av refleksjoner og oppsummeringer. Start time 5 motiverende.no

Motstand motiverende.no Motstand er ofte et tegn på at man presser på for hardt Unngå å havne i argumentasjonsfella Vis forståelse for pasientens perspektiv Behandler: ”Du har helt klart et spilleproblem og du må søke deg inn til behandling” Pasient: ”Tja… Det er vel ikke så ille akkurat, jeg syns du overdriver. Du er akkurat som pappa!” Behandler: ”OK, å legge seg inn til behandling virker litt drastisk akkurat nå. Hva kunne du tenke deg å gjøre?” motiverende.no

Øvelse motstand motiverende.no ”Så lenge jeg sover såpass dårlig er det uaktuelt å komme seg på jobb til kl 8.” ”Jeg kommer i hvert fall ikke til å ta trappene istedenfor heisen. Det har så liten betydning uansett” ”Det er bare de tre-fire pilsene etter jobb som klarer å roe meg ned, de trenger jeg” ”Så lenge jeg har så mye angst så klarer jeg meg uten piller” ”Jeg klarer sikkert å holde meg rusfri her inne på sykehuset, men når jeg kommer ut går det vel til h… som vanlig. ” motiverende.no

Tilpasning barn og unge Mer forsiktig, lavere intensitet. Helt åpne spm kan gi en del ”Vet ikke-svar” Kan være noe mer styrende og gi alternativer, heller enn helt åpne spørsmål. Ungdom – autonomi viktig. motiverende.no

"After all, when you seek advice from someone it’s certainly not because you want them to give it.  You just want them to be there while you talk to yourself."   Terry Pratchett  motiverende.no