Fagbrev på jobb Åfjord Ressurssenter Åfjord vgs

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Advertisements

ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Læring på arbeidsplassen
Nytt utdanningsprogram
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Fagarbeider i bibliotek
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
2 Konferanse for fag- og yrkesopplæring 30. november 2010 Forbundssekretær Halvor Langseth fra debatten i Faglig råd for Bygg- og Anleggsteknikk :  mange.
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Et samarbeidsprosjekt i Grimstad kommune mellom renholdstjenesten, Kvalifiseringstjenesten og NAV-Grimstad.
Velg tømreryrket - bruk hodet og kroppen!
Hva betyr rekruttering og kompetanse for oppdrettsbedriftene?
Kort om Hapro Bakgrunn for prosjektet Samarbeidsavtalen  Samarbeid på systemnivå  Samarbeid på individnivå Metode/læringsmapper.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Sist gang snakket vi om……
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Jane Haave Kompetanse på lavere nivå Tirsdag 16. september 2008.
Vurdering Vg2 Design og trearbeid
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
FORDI MENNESKET LÆRER Fylkeskommunens rolle i ny lov om voksenopplæring Fredrikstad 21. januar 2010.
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Kommunen som arbeidsgiver
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Et prosjekt støttet av Helsedirektoratet
Utdanningsvalg 10.klasse
Hva er Fagbrev på jobb? Spredningssamling Prosjektleder Annikken Kjær Haraldsen.
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
UTDANNINGSVALG 10.KLASSE
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Dobbel kompetanse 4 årig løp
Program for samlingen Kl. Aktivitet Info. Dag 1, tirsdag 14. oktober. Møteleder Ove Austmo Lunsj   Velkommen Ove Austmo, funksjonsleder.
Service og samferdsel IKT-servicefag Reiseliv Salg, service og sikkerhet Transport og logistikk IKT-servicefaget Reiselivsfaget Resepsjonsfaget Kontor-
Tor-Åge Brekkvassmo Mobil: Epost:
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Utdanningsvalg for skoleåret 2015 –
BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERFAGET. Barne- og ungdomsarbeiderfaget er en fagutdanning innenfor videregående opplæring. Fagløpet er to år på videregående skole.
SERVICE- OG SAMFERDSEL Utdanningsveier Fag- og timefordeling Læreplass Studiekompetanse mm.
Polarsirkelen videregående skole. Utdanningsprogram Studieforberedende Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medier og kommunikasjon Kunst,
Kompetanseplaner - hva har det med oss å gjøre? - hva er det?
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden September/oktober 2015.
Ulike veier til Fag – og svennebrev Skolenes økte ansvar for Det 4 årige løpet Karrieresenteret i Vestfold 6. april 2016 Liv Marit Meyer Petersen og Liv.
Skolefylket Telemark Fagpolitisk utvalg, Østlandssamarbeidet 1. feb 2016.
1 Livslang læring. Samhandling hele livet Etter LO-kongressen 2013: ”Lik rett til livslang læring er et grunnprinsipp i LOs utdannings- og kompetansepolitikk,
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
SERVICE OG SAMFERDSEL UTDANNINGSVALG 10. KLASSE. På Lier videregående skole gis det opplæring i ordinært løp: ›1 gruppe Vg1 Service og samferdsel ›1 gruppe.
4 ÅRIG DOBBELKOMPETANSE SERVICE OG SAMFERDSEL UTDANNINGSVALG 10. KLASSE.
ELEKTRO Praksisdager HØST 2017.
Opplæringskontorenes rolle
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Utdanningsvalg 10.klasse
Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø
4 årig dobbelkompetanse SERVICE Og SAMFERDSEL
Lier videregående skole utdanningstilbud
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
Utskrift av presentasjonen:

Fagbrev på jobb Åfjord Ressurssenter Åfjord vgs. 19.03.15

Prosjekt Fagbrev på jobb Sør-Trøndelag Agronom Skogsoperatør Yrkessjåfør Fagoperatør i akvakultur Salgsmedarbeider Kontor- og administrasjons-medarbeider

Samarbeidspartnere Ressurssentrene i Fosen (Rissa, Bjugn og Åfjord) og Hemne, STFK og VOX i tillegg til næringsliv, bransjer, kommuner, organisasjoner, opplæringskontor, fagpersoner, videregående skoler,veiledere, kandidater

Bakgrunn Juni 2014: Utlysning Stimuleringsmidler til videregående opplæring for ufaglærte voksne http://www.vox.no/Tilskudd/stimuleringsmidler-til-videregaende-opplaring-for-ufaglarte/ September 2014: Søknad om stimuleringsmidler til videregående opplæring for voksne    VOX www.vox.no Oktober 2014: Tilsagnsbrev fra VOX Mars 2015: Informasjonsmøter i kystregionen Krav fra VOX: «Stimulere til vgo for voksne innen service-, transport og primærnæringene» Signaler fra bedrifter/næringsliv, samt kandidater som har registrert interesse for fagbrev/ sluttkompetanse bidro til å bestemme de ulike fagområdene. Tilbudet konkurrerer IKKE med ordinære tilbud i vgs

Veien til fagbrev Ordinært opplæringsløp, 4 år Praksiskandidater, voksne Vg 1 1 år 5 år relevant praksis 1 år Vg 2 Helsefagarbeiderfaget 2 år P 2 år Lærling i bedrift 3 år 3 år Lærling i bedrift 4 år 4 år 5 år Praksiskravet, 25% lengre praksis i opplæring i faget, dvs. 60 mnd, 5 år. Dokumentert praksis 5 timers skriftlig eksamen FAGPRØVE – FAGBREV

Mål: En tredje vei mot fagbrev Det nasjonale oppdraget: Finne fram til opplæringsmodeller som fungerer for voksne som er i arbeid, opplæringa skal i størst mulig grad foregå på arbeidsplassen Stimuleringsmidler, dvs. vi skal prøve ut en tredje vei til fagbrev innen disse yrkesretningene Stimulere til at voksne tar fagbrev Prøve ut en tredje opplæringsmodell, som kan videreføres etter at prosjektperioden er over Opplæring mest mulig integrert i arbeidstiden Ny modell, samme kvalitet Bedre kvalitet – flere kandidater – kortere tid

Kriterier Minimum 25 år (eg. krav) Minimum 1 års praksis i faget, min 50% stilling (en utfordring?) Registrere søknad og opplysninger om tidligere skole og praksis i www.vigo.no Deltakere skal få en personlig opplæringsplan Fokus på programfagene Samarbeid med bedrifter – arbeidsgivere/ organisasjoner Faglige veiledere (får opplæring) Veiledet praksis på arbeidsplassen Teoriopplæring ved behov Vekt på digitale ferdigheter Digitale verktøy i opplæringen Opplegget baseres på erfaringer fra «Fagbrev på jobb»-modell i Nord-Trøndelag 50% ansettelsesforhold i løpet av perioden ikke ved oppstart

Tidligere pilotprosjekt i Nord-Trøndelag i to andre yrkesområder, helsefagarbeider og barne- og ungdomsarbeider. Forrige prosjekt var fullfinansiert

Video fra praksiskandidat PLUSS https://www.youtube.com/watch?v=3aubQ3X5o3Y&list=UU-g_gMz-Cz84QiNaUh7Nbyg

Erfaringer fra prosjektet Fagbrev på jobb – Nord-Trøndelag Resultat fra «Fagbrev på jobb» – statistikk pr. 07.05.14 Kommunene prioriterte 66 deltakere, av disse er 59 deltakere igjen, 7 har sluttet (flytting, høgere utdanning, byttet jobb, private forhold). 40 deltakere tok eksamen i 2013, 5 deltakere skal ta sentralgitt eksamen i juni 2014, 1/3 av deltakerne hadde eksamen fra tidligere. 26 deltakere har bestått fagprøven (10 av disse Meget godt), det vil si at vi har en måloppnåelse på 43% pr i dag. 5 deltakere har ikke bestått første gangs fagprøve, de er meldt opp til andre gangs fagprøve. I tillegg er 1 deltaker pr i dag oppmeldt til fagprøve. Spredning på hva som gjenstår av praksis (allsidighet/tid), individuelle løp etter personlig opplæringsplan. Det er realistisk å oppnå 55 fagbrev i løpet av prosjektperioden.  

Hva har Nord-Trøndelag lyktes med? Deltakerne i prosjektet har prioritert utdanning for å komme i mål med fagbrevet, det gir stolthet, personlig vekst og trygghet i yrkesutøvelsen. «Fagbrev på jobb»: Noen ble motivert til å søke mer utdanning (for eksempel fagskole) Egen motivasjon har vært viktigste drivkraft så langt i prosjektet. Arbeidstakerne har fått bedre PC-kompetanse, det har gitt flere IKT-brukere på arbeidsplassene. Deltakerne opplever at de har fått god støtte fra sine kolleger, det er en viktig drivkraft for å komme i mål med fagbrevet. Der det har vært flere deltakere fra samme arbeidsplass har de samarbeidet og støttet hverandre. Prosjektet har gitt økt fokus på veiledning på arbeidsplassen. Det gir et bedre grunnlag for veiledning på arbeidsplassen framover, både for ordinære lærlinger og praksiskandidater Kompetanseheving har gjennom «Fagbrev på jobb» blitt løftet som tema, både hos medarbeidere, tillitsvalgte og ledere. Kvaliteten på opplæringen, kobling mellom teori og praksis og arbeidsoppdrag, med fokus på kompetansemålene i læreplanen, gir bedre grunnlag for fagprøven.

Hvorfor denne modellen? Modellen bygger på det beste fra voksenopplæring og det beste fra fagopplæring Kan jobbe samtidig med teori og praksis Opplæringa er tilrettelagt utfra tidligere erfaring og realkompetanse-vurdering Egenmotivasjon er den viktigste drivkraften Høyere lønn som fagarbeider

BKA: Basiskompetanse i arbeidslivet Det legges vekt på grunnleggende ferdigheter som du trenger i opplæringa. Lesing, skriving, regning, muntlige og digitale ferdigheter. Avhengig av yrke. Eksempler: Salgsfaget: Lesing, skriving, regning og muntlige ferdigheter. Kontorfaget: Lesing, skriving, regning og digitale ferdigheter.

Digitale verktøy www.ndla.no Bruke data til å dokumentere og lære Digital opplæringsbok Et eget dokumentasjonsverktøy vil bli benyttet Bruk av digitalt læringsmateriell, NDLA www.ndla.no Eks fra Transport og logistikk: http://ndla.no/nb/node/102782

Framdrift Våren 2015: Etter hvert – over 1-2,5 år: Rekruttering deltakere Registrering/opptak i www.vigo.no Rettsvurdering/ Voksenrett Avdekke opplæringsbehov Rekruttering og nødvendig opplæring veiledere Høsten 2015 Skolere veiledere Gjennomføre veiledersamlinger Oppstart veiledet og dokumentert opplæring i bedrift Oppstart dokumentert teoriopplæring i skole Etter hvert – over 1-2,5 år: Realkomp.vurdering i vg1 og vg2 Legge individuelle løp fram mot skriftlig eksamen vg3. (Søknad om fritak eksamen vg3 behandles i Udir.) og praktisk prøve til slutt Dokumentasjon og vurderinger underveis Fellessamlinger og tilpassede kurs etter behov.

www.vigo.no

Finansiering Evt. egenandel (voksenrett fritas uansett) Utgifter til bøker og eksamensavgifter må påregnes Deltakere med voksenrett finansieres av STFK Faglige veiledere lønnes

AGRONOM Disse muligheter kan du studere på: www.vilbli.no

Agronom (yrkeskompetanse) Aktuelle arbeidssteder Daglig arbeid som agronom er drift av og/eller arbeid på landbrukseiendommer. Agronomens arbeidsplass er hovedsakelig knyttet til gårdsbruk, men også til større landbrukseiendommer og -bedrifter. Sentrale arbeidsoppgaver Som agronom vil sentrale arbeidsoppgaver være: husdyrproduksjon og planteproduksjon forvaltning av innmark og utmark bruk og vedlikehold av maskiner og tekniske hjelpemidler foredling av råvarer, markedsføring og omsetning driftsledelse, bedriftsutvikling og produktutvikling tjenesteyting med grunnlag i landbrukseiendommens ressurser, kundebehandling Agronomen arbeider i nær kontakt med naturen, og må derfor kjenne godt til prosesser i naturen og ta hensyn til dem i all planlegging og i det daglige arbeidet Personlige egenskaper Du bør være fortrolig med dyr og være praktisk anlagt. Du bør kunne jobbe svært selvstendig.

«Skogsoperatør» Interesserte bes registrere seg på www.vigo.no/ Velg Voksenopplæring Vær tydelig på hvilket område det ønskes fagbrev/slutt- kompetanse innen.

SKOGSOPERATØR Disse muligheter kan du studere på: www.vilbli.no

Skogsoperatør (fagbrev) Aktuelle arbeidssteder Som skogsoperatør kan du få jobb hos norske skogsbedrifter eller skogeiere, i kommunalt eller statlig skogvesen. Sentrale arbeidsoppgaver Skogfaget omfatter foryngelse (markberedning, planting og såing), ungskogpleie, tynning, hogst og kjøring av tømmer. Arbeidet kan utføres både manuelt og maskinelt. Sentrale arbeidsområder er: Bruk av hogstmaskin og lastbærer Bruk av traktor med utstyr til transport og vegvedlikehold Manuell hogst Utnytting og behandling av tømmer Etablering og pleie av skog – skogskjøtsel Natur- og miljøkunnskap Personlige egenskaper Du bør like å arbeide utendørs og i nær kontakt med naturen. Selv om de tyngste arbeidsoperasjonene er overtatt av maskiner, vil det manuelle yrket fremdeles kreve at du har sterk fysikk. Du må også like å arbeide selvstendig.

AKVAKULTUR I SJØ og PÅ LAND

AKVAKULTUR Disse muligheter kan du studere på: www.vilbli.no

Fagoperatør i akvakultur (fagbrev) Aktuelle arbeidssteder Arbeidsplassene innen denne næringen finnes hovedsakelig i oppdrettsanlegg og mat- og settefiskanlegg langs kysten. Akvakulturanleggene omfatter både små og mellomstore bedrifter. Sentrale arbeidsoppgaver Fagarbeiderens arbeid består av stell, tilsyn med og kontroll av akvatiske organismer (f.eks. alger, skalldyr og fisk) i oppdrett. Sentrale arbeidsområder i akvakulturfaget er: daglige observasjoner i forhold til oppdrettsorganismenes optimale vekst, velferd og trivsel riktig fôring praktisering av god hygiene og sykdomsforebyggende tiltak driftsregistreringer daglige kontroller av utstyr som forebygger rømming og driftsproblemer drift og vedlikehold av anlegg og utstyr Personlige egenskaper I dette arbeidet er det viktig at du liker deg utendørs under skiftende værforhold. Det stilles også store krav til samarbeidsvilje, nøyaktighet og ansvarsbevissthet, samt at du har stor interesse for biologi.

YRKESSJÅFØR BUSS? GODS- TRANSPORT?

YRKESSJÅFØR Disse muligheter kan du studere på: www.vilbli.no

Yrkessjåfør (fagbrev) Aktuelle arbeidssteder Arbeidsplasser for en yrkessjåfør finnes i transportbransjen og omfatter alt fra forskjellige typer godstransport til persontransport. Sentrale arbeidsoppgaver Sentrale arbeidsområder er: transport av personer og varer håndtering og sikring av last og personer lasting og lossing service og kundebehandling ruteplanlegging planlegging og gjennomføring av oppdrag håndtering av transportdokumenter og dokumenter for grensepassering vedlikehold og klargjøring av utstyr

Yrkessjåfør forts. Personlige egenskaper Yrkessjåføren må i sitt arbeid vise ansvarsbevissthet, samarbeidsevne, nøyaktighet, serviceinnstilling og evne til å planlegge sin egen arbeidsdag. Yrkessjåføren må ha en evne til å kommunisere med de forskjellige aktørene. Formelle krav Yrkessjåførfaget krever i tillegg til førerkort i alle kategorier en rekke spesialopplæringer som ADR- og truckførerbevis. For elever/lærlinger som velger godstransport inngår førerkortopplæring kl. C og CE eller for persontransport kl. D og DE i henhold til førerkortforskriftene for aktuelle førerkortklasser.

SALGSMEDARBEIDER Disse muligheter kan du studere på: www.vilbli.no

Salgsmedarbeider (fagbrev) Aktuelle arbeidssteder Arbeidsplassen til en salgsmedarbeider vil kunne være i en rekke private og noen offentlige virksomheter. Sentrale arbeidsoppgaver Sentrale arbeidsområder er markedsstrategi, markedsføring og salgsarbeid ulike salgsmetoder (telefonsalg, nettsalg, direktesalg, mersalg, gjenkjøp) kommunikasjon og sosial samhandling bruk av teknologiske hjelpemidler inngående kunnskaper om bedriftens produkter Personlige egenskaper En salgsmedarbeider må være kunde- og serviceorientert, blid og høflig, kunne ta initiativ, arbeide kreativt, planmessig og selvstendig, men også i samarbeid med andre. God kommunikasjonsevne og sosiale ferdigheter er avgjørende kvalitetsfaktorer. Du bør ha økonomisk sans, gode språkkunnskaper og være ryddig.

KONTOR- og ADMINISTRASJONSFAGET Disse muligheter kan du studere på: www.vilbli.no

Kontor- og administrasjonsmedarbeider (fagbrev) Aktuelle arbeidssteder Kontor- og administrasjonsmedarbeidere jobber i offentlige virksomheter, biblioteker, service- og informasjonssentre og i private bedrifter. Sentrale arbeidsoppgaver Sentrale arbeidsområder er service, kundebehandling og veiledning skriftlig og muntlig informasjonsformidling kunnskapsorganisering og -flyt i dokument- og informasjonsbehandling innkjøp, budsjett-, regnskaps- og lønnsarbeid kontorstøtte-, administrasjons- og saksbehandlingssystemer bruk og vedlikehold av kontorteknologiske hjelpemidler Personlige egenskaper En kontor- og administrasjonsmedarbeider må kunne arbeide planmessig, systematisk, rasjonelt og effektivt. Det er viktig med god skriftlig og muntlig framstilling både i norsk og fremmedspråk, og du må kunne yte god service overfor kunder.

What’s in it for me? Egenmotivasjon er den viktigste drivkraften For den ansatte: Kjenne seg prioritert av arbeidsgiver Høyere kompetanse Økt yrkesstoltet/økt status Beholde lønn og ansettelsesforhold under opplæring Høyere lønn som fagarbeider For bedriften: Mer kompetente medarbeidere Riktig kompetanse skaper bedre kvalitet, bedre faglig utvikling, bedre trivsel, effektiviserer ressursbruken, bedre økonomi Bedre motivasjon Økt ansvarsfølelse

Kontaktinfo. Ketil Tokstad Senterleder/Adjunkt   Ketil Tokstad  Senterleder/Adjunkt Rissa videregående skole Vurderingsenhet Kysten 7100 Rissa Lync adresse: ketil.tokstad@stfk.no 73 85 85 05 / 414 90 760 73 85 85 00 (sentralbord) www.rissa.vgs.no   Torunn Butli Rømma  leder ressurssenteret Åfjord videregående skole Åveien 8, 7170 Åfjord Lync adresse: torunn.romma@stfk.no 72 53 07 53 / 926 02 920 72 53 07 40 (sentralbord) www.afjord.vgs.no                                           Roar Skånøy  Ressurssenterleder Fosen videregående skole Alf Nebbs gate 14, 7160 Bjugn Lync adresse: roar.skanoy@stfk.no 73 19 52 90 / 930 40 664 73 19 52 00 (sentralbord) www.fosen.vgs.no