Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Skjønnlitteratur FANTASI og VIRKELIGHET Kpt 7, Kontekst Basisbok
Skjønnlitterær fortelling
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Rett på sak.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Retorikk og tekstanalyse
Bokanmeldelser..
VIRKEMIDLER.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Presentasjonsteknikk
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Å skrive en sakpreget tekst
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
EPISK DIKTNING inkl novelle
Sjangrer Panorama Vg1 Del 5: Skjønnlitteratur, sakprosa Kapittel 4
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
En artikkel er en saktekst.
Roman- og novelleanalyse
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Skriveseminar på Norsk 103
Om å skrive om litterære tekster
Om å skrive om litterære tekster
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
Strategier og kompetanse
Kapittel 2: Episk diktning
Essay er en skriftlig sjanger.
Resonnerende tekst.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Litterære virkemidler
Å skrive akademisk Formelle krav.
Argumenterende tekster
Fortelling Novelle Roman
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
Norsk Mål for timen: Arbeidsoppgaver:
Strukturell analyse -a short introduction
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Fortelling Skrivetips til stil Fortellingens tre hoveddeler
Tekst- og sjangerteori Astrid Granly
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Argumenterende tekster
Fortelling. Grunntrekk Kjernen i en fortelling er handlingen. Handlingen strekker seg over et tidsrom, og underveis er det noe som forandrer seg. Fortellingene.
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
Elevtekster – sakprosa og litt om fortellingen også… LUT
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Kapittel 7 Analyse Å analysere lyrikk SG- design/Fotolia.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
Retorikk og skriving. Omgrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Panorama Vg1 Kapittel 4 Sjangrer Del 2: Skjønnlitteratur, episk diktning Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre rede for mangfoldet.
Leseprosjekt VG1.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
Artikkel.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Å skrive noveller.
Retorikk og skriving.
TA ORDET! Muntlige sjangrer.
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Hvordan vi skriver – sjanger Fokus på kapittel 3.2
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse. Se også på www.ressurssidene.no

To hovedsjangre Sakprosa Skjønnlitteratur

Sakprosa Innenfor hovedgruppen sakprosa finner vi sjangrer som: Kåseri Essay Biografi og selvbiografi Reiseskildring Annonse Leserinnlegg Utgreiing / argumenterende tekst / resonnerende stil / artikkel Foredrag Tale Møteinnkalling Referat Rapport Søknad Brev Intervju Anmeldelse Reportasje PS! Du finner kort informasjon om disse sjangrene på sidene 240-242 i ”Fra Saga til CD, 10B”.

Skjønnlitteratur Vi har tre hovedtyper innenfor den skjønnlitterære sjangeren: Episk diktning Eventyr Sagn Fabel Novelle Roman Lyrikk Dikt Folkeviser Stev Dramatisk litteratur Drama Hørespill Komedie Tragedie Tegneserie

Sakprosa Argumenterende tekst / resonneremde stil / artikkel En argumenterende tekst skal prøve å overbevise leseren om at bestemte meninger og synspunkter er riktige. Disposisjon: Skriv ned alle tanker om emnet som du kommer på. Senere ordner du momentene dine i riktig/passende rekkefølge.

Sakprosa Argumenterende tekst / resonneremde stil / artikkel Innledning: Presenter emnet som skal diskuteres. Definer/forklar viktige ord og begreper. Orienter kort om hvordan du vil organisere stoffet i teksten. NB! Ikke start med drøftingen allerede i innledningen. Vent med dette til hoveddelen.

Sakprosa Argumenterende tekst / resonneremde stil / artikkel Hoveddel: Drøfting av påstander og begrunnelse for disse. Få gjerne fram synspunkt fra flere sider av saken, og ikke bare dine egne. Dette skaper troverdighet hos leseren. Et avsnitt for hver påstand som drøftes. Begrunn synspunktet ditt. Dette skaper også troverdighet. Det er viktig at du tar deg tid til å utdype hvert eneste argument. Vær forsiktig med å trekke generelle slutninger.

Sakprosa Argumenterende tekst / resonneremde stil / artikkel Avslutning: Oppsummering og konklusjon. Bør ikke være mer enn et avsnitt.

Skjønnlitteratur Fortelling Fortelling er den sjangeren de fleste elever er mest vant til å skrive. Fortellingen er mer fri i formen i forhold til novellen og eventyret. Her står forfatteren mer eller mindre fritt til å fortelle. Man har flere ulike måter å fortelle sitt budskap på ( replikker, skildringer, tankereferater og handlingsreferater ). Se s. 134 i A-boka

Skjønnlitteratur Fortelling Fortellingens inndeling: Velg fortellertype Jeg-person Nærhet. Trenger ikke å være forfatteren. Fortelleren er med. Se s. 128. Tredje person Han, hun, navn. Se s. 127 i A-boka. Fortelleren er ”utenfor”. Velg synsvinkel Indre synsvinkel Vi går mer inn i personen. Handlingen ses gjennom øynene til en eller flere personer i fortellingen. Tanker og følelser. Eks. ”Sult” og ”Jævla postkasse”. Ytre synsvinkel Handlingen ses utenfra. Vi får ikke vite noe om tanker og følelser.

Skjønnlitteratur Fortelling Begynnelse/innledning Tittelen er det første leseren møter. Den vekker interesse og sier noe om handlingen. Viktig å fange leserens interesse. Hvem? Når? Hvor? Ulike typer innledning: Pangstart. Tekst 6 og 7. Vanlig fortellende innledning. Tekst 3. Personskildring. Tekst 9. Miljøskildring. Tekst 1 og 10. Begynn med slutten (=retrospektiv teknikk). Tekst 4 og 5. Spørsmål til leseren. Tekst 11.

Skjønnlitteratur Fortelling Hoveddel: Hva skjer så? Leseren må få lyst til å lese videre. En spenning må lages. Noe kan for eksempel holdes skjult for leseren til helt mot slutten. Ulike typer spenning: Ytre spenning ( F.eks.: Hvem er den skyldige ). Indre spenning ( F.eks. Indre problemer ). Vendepunkt. Handlingen tilspisser seg. Spenningen er til å ”ta og føle på”. Man kan gjerne se for seg en løsning…

Skjønnlitteratur Fortelling Avslutning Etter det siste vendepunktet, så utløses endelig spenningen ved at vi får en løsning på problemet/konflikten i historien. Handlingen roes ned. ”Happy ending” eller …