OM BRUK AV DIGITALE MAPPER PÅ TO GRUNNSKOLER Hvordan kan digitale mapper skape produktive læringsprosesser for elever? Berit Bratholm: Høgskolen i Vestfold.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fag / tema Musikk, samfunnsfag og norsk Trinn 2.trinn
Advertisements

Forside/oversikt Fag / tema Samfunnsfag, Norsk, Engelsk Trinn 5. trinn
NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Det multimodale læringsrommet - arbeidsmåter og organisering i spenningsfeltet mellom det digitale læringsrom og det fysiske møtet Tjalve Gj. Madsen.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
SKRIVERAMMER SOM METODE I FREMMEDSPRÅK- UNDERVISNINGEN
Bruk av håndholdte spillkonsoller og kommersielle spill i skolen
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
”Rike bilder” En metode for bevisstgjøring og ansvarliggjøring av aktører i handlingsfellesskap Presentasjon NOKOBIT 2006 Molde, 21. november 2006 Jon.
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Berit Bratholm : BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
ITU, Oktober 2003 Modeller på reise – en alternativ reformforståelse Sten R. Ludvigsen PLUTO programstyret ITU.
Pedagogiske utfordringer og fremtidige utviklingstrekk
KIP – Aksjonsforsknings -konferanse 21. mai 2008
Fleksibel læring for straffedømte IKT som verktøy, læringsmiljø og sosialiseringsfaktor i utdanning av straffedømte Foreløpig evaluering Leikny Øgrim Høgskolen.
Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03.
Fagenhet for IKT, Avd. for LU, Høgskolen i Oslo Digitale mapper og mappevurdering – muligheter og begrensninger A05 allmennlærerutdanninga 28. oktober.
SKRIVERAMMER SOM METODE I FREMMEDSPRÅK- UNDERVISNINGEN
Berit Bratholm BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Læring med IKT i skole og bibliotek Multifunksjonelle læringsressurser og interaksjon, læring og læringsmåter En presentasjon.
Valgfag på Kastellet skole
Jump to first page Lava Læring En introduksjon. Til første foil Læring 8. september 1999 Oppstartmøte 1. Partnere - Innhold InnholdSkoler Aschehoug Del.
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
LAVA Læring Prosjektbasert læring med IKT støtte i skolen I PERSPEKTIV Bent Foyn, Prosjektleder Ass. forskningssjef Norsk Regnesentral.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Berit Bratholm: LÆRER SOM VEILEDER
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
FoU i Praksis 2004 Trondheim Berit Bratholm og Kristin R. Tholin.
Digital Portfolios – a tool for assessment and learning Asgjerd Vea Karlsen Eli Kari Høihilder.
Tilpasset opplæring i et historisk perspektiv
ERFARINGSSEMINAR 11.MAI 2004 DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Om å skrive fordypningsoppgave i pedagogikk
Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud
Vurdering for læring Camilla Wiig, 3.nov.2011.HIVE.
Er gullfuglen skutt? LMS i Norsk utdanning Mattias Øhra ProgramForum for Program for digital kompetanse
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
Skrive for å lære Berit Bratholm Pedagogikk årsstudium.
ITU Monitor ”På vei mot digital kompetanse i grunnopplæringen” Forskings- og kompetanse- nettverk for IT i utdanninga (ITU)(ITU)
Skolebasert vurdering og erfaring.  Erfaring handler om å kunne se.  Det er ut fra vår egen erfaring vi ser, forstår og – analyserer andre. ”De virksomheter.
LÆRERROLLEN L 97: Formidler, omsorgsperson, veileder, samtalepartner, og regissør.
e-learning Find documents about and the use of multimedia systems and
IKT for læring Mattias Øhra.
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Velkommen til Apalløkka
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
STUDENTDELTAKELSE i FOU-PROSJEKT Kari Spernes
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Miljø for Masteroppgaven?
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

OM BRUK AV DIGITALE MAPPER PÅ TO GRUNNSKOLER Hvordan kan digitale mapper skape produktive læringsprosesser for elever? Berit Bratholm: Høgskolen i Vestfold

PROBLEMSTILLINGER FOR FORSØKET Tema for denne artikkelen er et forsøks- og utviklingsarbeid med forsøk av digitale mapper i prosjektarbeid ved en skole på 10.-trinn og en skole i 5. og 6. klasse Hvordan kan digitale mapper skape produktive læringsprosesser for elever?

Forsøkets mål Forsøkets overordnede mål var å gjøre forsøk med å opprette nettbaserte digitale mapper i Classfronter (LMS) Hvordan kan digitale mapper skape produktive læringsprosesser for elever?

Produktive læringsprosesser: ”at elevene i samarbeid med andre elever, lærere og andre ressurspersoner konstruerer kunnskap som oppleves relevant, og som er nødvendig for kunne møte muligheter og utfordringer som finnes i informasjonssamfunnet” (Larsen & Ludvigsen 2000:139).

Engle og Conant 2002: 4 prinsipper for produktive læringsmiljøer “Problematizing: Students are encouraged to take on intellectual problems Authority: Students are given authority in addressing such problems Accountability: Students` intellectual work is made accountable to others and to disciplinary norms Resources: Students are provided with sufficient resources to do all of the above.”

Etnografisk metode (Kalleberg) Alle aktører i feltet så som skolenes elever, lærere og ledere bidro til en mangfoldig representasjon. Med et ”pedagogisk blikk” for elever, lærere og det pedagogiske øyeblikk, hadde jeg som intensjon å sikre en fleksibel metode for datainnsamlingen.

Tabell 1: Deltakere, organisering og resultater Skole ASkole B Elever8050 Alder; elever10-11 år16 år Elevgrupper3322 Lærere75 TemaTrafikk og sykkelDet skapende menneske- elevenes valg FagNaturfag,samfunnsfag, miljø og norsk Norsk, samfunnsfag, matematikk, natur- og miljøfag,kunst- og håndverksfag, kroppsøving og kristendom-,religions og livssynsorientering Varighet2 uker4 uker Digitale mapperAlleHalvparten av elevene Presentasjon av prosjekt 7.mai 2004Flere dager i april

Corpus av data Datasettet: deltakende observasjon av feltet, dokumentstudier, uformelle intervjuer, feltnotater og studier av elevarbeider. Forsøkets tre faser: planlegging, gjennomføring og oppsummering. Deltakende observasjon skole A og B: 10 dager (med feltnotater på 85 sider. Feltarbeidets elevarbeider. Ved skole A: alle 80 elever opprettet digitale mapper og ved skole B: fikk 25 av 50 elever opprettet mapper

Tablell 2. Analyse av to elevarbeider 4 prinsipper Skole ASkole B Analyse av elevarbeid Fredrik,Andre og Helge ”Trafikkregler og sykler” Power point 13 sider o/documents/andremfl_000.ppt Christian og Trond: ”Kampen om månen” Power point 26 bilder derav 6 lydfiler nedlastet. nts/kapplop.ppt Problem.Obligatorisk oppgave med definert innhold produsert i word dokument eller i power point. Romfartens historie, USA-Sovjet, Gagarin, Armstrong, Collins, Aldrin AutoritetUlike sykler 7 bilder, sykkelregler, sykkelskilt. Elevene definerte fokus og avgrensing for oppgaven. AnsvarElevene samarbeidet om tolking av oppgaven, utforming av oppgaven, skriving av tekst og nedlasting av bilder. Elevene tok ansvar innholdsmessig, teknologisk og prosessuelt for arbeidet RessurserGruppen fikk veiledning av lærer, prosjektleder og av medelever. Gruppen hadde stor tilgang på teknologiske ressurser, For gruppen appellerte mediet og arbeidsformen.

Konklusjon: Lærerkompetanse Lærere må beherske datamaskinen og anse den som et pedagogisk verktøy. For det andre må læreren i det pedagogiske arbeidet kjenne til hvorledes datamaskinen kan være en medierende artefakt for nye læreprosesser der elevene selv er aktivt deltakende i sin egen læreprosess. For det tredje må lærere forbedre sine kunnskaper om metoder for veiledning slik 1. veiledning av elever, 2. veiledning i prosjektarbeid og 3. veiledning i pedagogisk bruk av dataverktøy. (Bratholm 2004)

Kilder Bratholm,Berit (2004): Sluttrapport Høykom Brown, Ann (1992): Design Experiments: Theoretical and Metodological Challenges in Creating Complex Interventions in Classroom Settings. I: The Journal of the learning sciences 2 (2), Engle,Randi A. og Faith R. Conant (2002): Guiding Principles for Fostering Productive Disciplinary Engagement: Explaining an Emergent Argument in a Community of Learners Classroom. Artikkel i: Cognition and Instruction 20 (4) Kalleberg,Ragnar (1992): Om samfunnsvitenskaplig feltforskning s Artikkel i : Hammersley, M og P. Atkinson (1992): Feltmetodikk. Gyldendal. Larsen,A. & S. R. Ludvigsen (2000). Bruk av IKT i prosjektarbeid-et utgangspunkt for produktive læringsprosesser? s I: Ludvigsen,S. R. og S. Østerud (red.) (2000): Ny teknologi-nye praksisformer. Oslo: ITU- skriftserie, Universitetet i Oslo. Ludvigsen,Sten R. (2000). Læring av og med teknologi s Artikkel i: Ludvigsen,Sten R. og Svein Østerud (red.) (2000): Ny teknologi-nye praksisformer. ITU- skriftserie, Universitetet i Oslo. Ludvigsen,Sten R., Rasmussen,Ingvill og Ivar Solheim (2001): Multimedier og prosjektarbeid s Artikkel i: Hovdenak,Sylvi Stenersen (red.) (2001): Perspektiver på Reform 97. Gyldendal akademisk. Ludvigsen,Sten R. (2004): What counts as knowledge: Learning to use categories in computer environments.