Fra kontekstavhengig til kontekstuavhengig språkbruk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Advertisements

Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Begynnende Skrive og Leseopplæring med bruk av Ikt
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Odd Haugstad ABC-en Pedagogisk Forlag 2002
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Månedsevaluering november 2011
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Tekstutvikling.
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Sammensatte tekster: Photo Story
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Forskjeller på tale og skrift
Skriving som kommunikasjon
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Tekstkompetanse og skriveutvikling
Noen utvalgte kompetansemål fra "Kunnskapsløftet” ”Eleven som forsker”
Sammensatte tekster.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Ny rammeplan for barnehagen
Jarl Formo: IKT i førskolealder UiA IKT I FØRSKOLEALDER: Fokus på barn med spesielle behov OVERSIKT  Hvilke barn snakker vi om?  Behov for.
Skriftspråksutvikling Anne Høigårds kapittel 8 Fra toårsalderen med høytlesing Skriftspråksutviklinga følger Søderberghs firepunkts oppsett (4 prinsipper):
Norsk - lytte, tale, lese, skrive - eventyr og fortellinger om dyr
"God bagasje på livets reise."
Kritisk analyse av dataspill 8. klassingers syn på bruk av sex og vold i dataspill Ungdomsskoler i Fetsund og Brescia.
Valgfag på Kastellet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Litterære virkemidler
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Du er en viktig del av ditt barns språkmiljø
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Tilbakeblikk fra desember på Rød. Natur, miljø og teknikk Barna har fått erfare hvordan teknikk kan brukes i leken.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Muntlige ferdigheter i klasserommet
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Grunnleggende lese- og skriveopplæring LUB
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Norsk-seksjonen vil.
Skriving i begynneropplæringa
LUT 23. september Marit Skarbø Solem
Mikkel, Knut, Kari Mette, Anne Lise & Guro
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
PROGRESJONSPLANER FOR DE ULIKE FAGOMRÅDENE TIØRINGEN BARNEHAGE SAMMEN OM EN GOD BARNDOM!
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
FORELDREMØTE Fugleredet Sept. ‘13 i. Fugleprosjekt vår/sommer.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
PowerPoint……eller ikke ?. En presentasjon er en bildefortelling Nina Johansen.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
NY VRI Nina og Ingvild.
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Språkløyper i Mylingen barnehage
Helsesøsterkongressen 2017
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
Samarbeid Forslag til spørsmål -Hva er samarbeid, og hva er vitsen?
Kommunikasjon Gode samtaler. Kommunikasjon Gode samtaler.
Oppgave: Leke med rimkortene
Kapittel 4 Sjangrer Del 3: Skjønnlitteratur, lyrisk diktning
Venner & valg Velkommen.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Utskrift av presentasjonen:

Fra kontekstavhengig til kontekstuavhengig språkbruk

”Utviklingen fra et kommenterende og situasjonsuavhengig språk mot et berettende språk med økende situasjonsuavhengighet er et sentralt trekk ved språkutviklingen i tre-til-sjuårsalderen” Hagtvedt 2002:217

Tre nivåer i barns språkbruk: Kommenterende språk Berettende språk Framstillende språk Anward (1983)

I tillegg kommer det poetiske språket Barn leker med ord, rim og regler og dette er et iktig ledd i barnas språklige bevissthet (rim, stavelser, lyder)

I et berettende språk må bakgrunnen for kommunikasjon etableres i teksten. Vi kaller dette tekstskapingsfasen i barnets språklige utvikling. Kommunikasjonsdeltakerne kan ha en felles forforståelse, eller premissene for å forstå må etableres i teksten.

L97 få hjelp til å skrive ned noko dei seier eller fortel, og oppleve at det er samanheng mellom tale og skrift (tekstskaping), samtale om tekstane dei har skapt, og om kva dei likar i tekstane til andre

For å skape rom for fortellingen, er det ofte ikke nok å ta opp et tema i klasserommet. Elevene trenger førstehåndserfaringer med det de ønsker å fortelle om. En god stimuleringsarena er naturen. Her kan elevene utfolde seg fysisks samtidig som fantasien kan få fritt spillerom.

TROLL Ut å finne spor etter trollet…

Eventyrfortelling i klasserommet http://www.skoletorget.no/abb/nor/Eventyr/am_risen_kort.htm

Musikk og fantasier

Tilbake i klasserommet Å skape en fellestekst med læreren som sekretær Å tenke nytt: Hyperteksten og hyperfortellingen

Fordeler med hypertekster Å ta utgangspunkt i det kjente Hva kan elevene når de begynner på skolen? Spill på nettet De fleste spill på nettet har et sterkt narrativt preg Mulighet til differensiering (også gutter /jenter) Tekstskaping Samarbeid Sjangereksperimentering

Hypertekster kan planlegges på papiret De kan bestå av tekst og bilder (tegninger eller selvvalgte foto)

Eksempel på hypertekstfortelling: Hvor er professor wang? http://www2.skolenettet.no/fag/norsk/wang/index022.html