Matematikk LUB Elise Klaveness

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kombinatorikk for lærerstudenter
Advertisements

Vi ser hverandre og erfarer at i Guds rike hører vi sammen
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Hvorfor skal du stemme? Skrevet av Hallvar Furø, Digital Medieproduksjon i Halden
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Tabeller av objekter Klassen ArrayList
Hva må til for å få et godt tallbegrep?
Tom Rune Kongelf Tallbegrepet
”BRØK-, DESIMAL- OG PROSENTPLATER”
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Venner som hjelper andre
Nettevett – utvidet versjon
”BRØK-, PROSENT- OG DESIMALPLATER”
Litterære virkemidler
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Stilistikk 4 En setning En ytring.
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Navn, Tittel, LEDELSE Workshop. Hva hvis ledelse ikke fantes? Må vi ledes? Hvorfor må vi ledes? Hva er forskjellen med og uten ledelse?
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
”MULTIPLIKASJONSBÅNDET” Telling, antall og symboler for antall 1i:SEE Conceptual Learning DA i:SEE
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
Hvordan vi jobber på Bestum skole.
Den autentiske læringsdialogen
Læring og utvikling Hvordan ønsker Steindal skole å legge til rette for elevaktivitet i matematikkundervisningen?
Komplekse tall Naturlige tall
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Flash og ActionScript - eksempler og oppgaver
i:SEE ”MATTEBOKSEN” Plastkoffert med cuisenairestaver som vi bruker
i:SEE Conceptual Learning DA
I dag snakker vi om psykiske problem:
HAMAR NATURSKOLE EN KOMMUNAL NATURSKOLE OG EN DEL AV GRUNNSKOLEN I HAMAR NATUR – MILJØ – FRILUFTSLIV 6500 ELEVER PR ÅR = 300 SKOLEKLASSER/- GRUPPER 1.
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Kvalitative og kvantitative metoder
Programmering sif8005. Praktisk informasjon  Innleveringsfrist øvinger: mandag kl  Alle øvinger er obligatoriske  Studass tilgjengelig 6 timer.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Litterære virkemidler
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Ordklasser Inndelingen
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Felles Blåbukk Da er den første måneden i 2015 ferdig alt. Vi har opplevd mye moro med barna deres, kong vinter kom på besøk, hvilket gjorde at vi fikk.
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
FORELDRESKOLEN DEL 2 MATEMATIKK
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Sannsynlighet og kombinatorikk
Kombinatorikk og sannsynlighet
Mer om barns utvikling av tallbegreper
1 Utforskningsverksted i snøen LUB, Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold.
Kombinatorikk og sannsynlighet
Sannsynlighet og kombinatorikk
A2A / A2B M1 årskurs 4. november 2009
Matematikk/literacy LUB tirsdag Elise Klaveness
Matematikk/literacy LUB Elise Klaveness
Tall og tallbegreper -hvordan utvikler barn tallbegreper i førskolealderen og hva betyr det for arbeidet med GLSM?
Hvordan lærer barn matematikk
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
Matematikk LUB Elise Klaveness
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Sammensatte tekster. Hva er en sammensatt tekst?  Når flere utrykk opptrer sammen kaller vi det en sammensatt tekst.  Eksempler på slike uttrykk er:
Tall og tallforståelse
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Utskrift av presentasjonen:

Matematikk LUB 06.01.2009 Elise Klaveness Tall Matematikk LUB 06.01.2009 Elise Klaveness

Hva er tall? Oppgave: Kan dere putte eksemplene Skal det gi mening å regne med et nummer for at det er et tall? Har vi forskjellige typer tall? Eksempler? Snakk to og to. (2 min) Eksempler på ulike former for tall: Kardinaltall - Hvor mange? Ordinaltall - Hvilken rekkefølge? Mengde - Hvor mye? Valør - Hvilken verdi? Identifikasjon - Tall vi identifiserer oss med. Ordaspektet - Tall som ord. F.eks.”Tusen takk!” Skrive forslagene på tavla. Hvor mange fingre? Første, andre, osv Oppgave: Kan dere putte eksemplene dere kom fram til inn i de ulike kategoriene?

Kardinaltall – Hvor mange? Teller. Kobler sammen en og en. Hvis det like mange elementer i to mengder har de samme kardinaltall. Hvor mange fingre? Første, andre, osv Ulvebein funnet i Tsjekkia 1937. ca 30 000 år gammelt. Bilde: London illustrated news, 2. Oktober, 1937.

Hvilke hjelpemidler kan vi bruke? Fingre, ben, regnesteiner (calculus betyr liten stein), kulerammer, datamaskiner, osv... Når vi teller bruker vi vanligvis tallene 1,2,3,4,... Disse kalles de naturlige tall. Hvor mange fingre? Første, andre, osv

Når kan et barn telle? Kan si telleramsen riktig Kan tilordne et tallord til hvert objekt som telles (f. eks. peke) Hvor mange fingre? Første, andre, osv

Den ene personen legger frem et visst antall ting Oppgave (To og to): Ta et materiell. Den ene personen legger frem et visst antall ting på bordet uten at den andre ser. Når den ene er ferdig skal den andre personen åpne øynene og – UTEN Å TELLE – gjette hvor mange ting det ligger på bordet. Forsøk å finne ut ca hvilket antall ting man kan klare å gjette riktig. Hvor mange fingre? Første, andre, osv

Gruppering Vanskelig å telle med streker hvis man ikke grupperer Hvor mange: |||| |||||||| ||||||||||| |||||||||||||||||||||||| ||| | ||| ||| || ||| ||| ||| || ||| ||| ||| ||| ||| ||| ||| ||| |||| ||||| ||| ||||| ||||| | ||||| ||||| ||||| ||||| |||| Konglevideo 4 8 11 24

Å skrive tall Mange måter å skrive tall på. Symbolene man bruker når man skriver tall, kalles for siffer. Gå til tallet 1 på talllinja.

Noen måter å skrive tall på Babylonian Egyptian Greek Roman Ancient Chinese Maya Hindu Arabic / European 15th Century Modern Arabic / European Gå til tallet 1 på talllinja. Oppgaveark. 10-15 min. Rett for hverandre. Snakke litt om retting. Hvilke tall tror dere ”våre tall” kommer fra? Hvilke tall tror dere er lettest å bruke? Oppgave: Lag dine egne tall. Strø de hulter til bulter på et ark. Bytt ark med sidemannen. Kan du gjette hvilke tall som står hvor? Hvordan ble det tenkt? Diskuter.

Oppgave Gå til tallet 1 på talllinja. Oppgaveark. 10-15 min. Rett for hverandre. Snakke litt om retting. Hvilke tall tror dere ”våre tall” kommer fra? Hvilke tall tror dere er lettest å bruke? Oppgave: Lag dine egne tall. Strø de hulter til bulter på et ark. Bytt ark med sidemannen. Kan du gjette hvilke tall som står hvor? Hvordan ble det tenkt? Diskuter.

Hva? Hvorfor? Hvordan? Hva?: Hva er tall? Hvordan skriver vi tall? Tenke over forskjellige sider ved tall Tenke over hvordan barn lærer tall Morsomt å vite hvordan andre har skrevet tallene og hvordan tallene våre ble til. Vite hvorfor vi skriver tallene som vi gjør. Hvordan?: ”Forelesning”, film, oppgaver, diskusjon. Talllinja 2: 4,5 76.4 på tavla.