Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Språk, tanke og kommunikasjon
Lederutvikling og skreddersøm
Kan læringsutbytte dokumenteres?
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Barn og læring Oppgave i pedagogikk skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
Kompetente barn og unge
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Læringsteorier En første oversikt.
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
Lærerutdanning som fjernundervisning
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
MÅL FOR UNDERVISNINGEN. Overordnet mål. Utdanne maskiningeniører med en bred teknologisk kompetanse med høy faglig kvalitet av internasjonal standard.
Etikk i pedagogisk arbeid
Undervisningssektoren 2015
Veiledningspedagogikk
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
SÄLJÖ: LÆRING I ET SOSIOKULTURELT PERSPEKTIV
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Pedagogikk og profesjon
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
YrkesetikkYrkesetikk Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab høst 2008.
Vårt pedagogiske grunnsyn.
Eksamen i Pel. GLU Mattias Øhra og Camilla Wiig.
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Førstelektor Knut-Rune Olsen Forelesning for A1ab 2008
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Deltakende læring.
Vurdering for læring Camilla Wiig, 3.nov.2011.HIVE.
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Fagintegreringsdag GLU Camilla Wiig. Agenda – 11.30Informasjon og status Refleksjoner fra praksis Praksisbesøk Eksamen i pel –
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
Basert på Brandsford et. Al   Hva vet vi på grunnlag av nyere forskning samlet sett?  Tre nøkkelaspekter ved læring og undervisning:  Elevsentrering.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Sosiokulturelle perspektiv på læring Camilla Wiig, onsdag 26. januar 2011.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Sosiokulturellt perspektiv på læring Camilla Wiig, uke
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Bruk av kriterier i vurdering LUT VÅREN 2011 Line Wittek
Sosiokulturelle perspektiv på læring Camilla Wiig, torsdag 27. januar 2011.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
IKT for læring Mattias Øhra.
Line Wittek og Camilla Wiig, uke 13 og
Ulike perspektiv på læring
Studentforberedte innlegg uke 5
Ulike perspektiv på læring
LÆRING LUT - HIVE Januar 2011.
Læring på ungdomstrinnet
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Autoritet i klasserommet
”Hverdagspedagogikk” (Bruner 1997)
Utskrift av presentasjonen:

Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk» 20.09.2011. Camilla Wiig

Hva vet du om læring? 17.04.2017 Camilla Wiig, HIVE

Målsetning: Studentene har kunnskap om læring og læreprosesser og utfordringer i læringsarbeidet for ulike grupper av elever kan legge til rette for læring og vurdering for læring i elevfellesskapet Emneplan i Pel, høsten 2011 17.04.2017 Camilla Wiig, HIVE

Mål for ulike perspektiv på læring: Analysere klasseledelse og læringsaktivitet i lys av teoretiske perspektiv på læring Reflektere over lærer- og elevrollen med bakgrunn i teoretiske begrep Begrunne praktiske valg i undervisningen med teoretiske innfallsvinkler Line Wittek og Camilla Wiig 2011

Plan for ulike perspektiv for læring Tidspunkt og rom tema ansvarlig Tirsdag 20. sept. Fellesforelesning A1-36 Oppstart. Hverdagspedagogikk Camilla Onsdag 21. sept 08.30 – 11.30 D2-11 No 12.15 – 15.15 C3-96 Ma Behavioristiske, kognitive og sosiokulturelle perspektiver på læring Gruppeoppgaver Mattias og Camilla Torsdag 22. sept 08.30 – 11.30 D2-11 og D272 Læring i et sosiokulturelt perspektiv Studentfremlegg Fredag 23. sept Uavklart Line Wittek og Camilla Wiig 2011

Plan for tirsdag 20. sept Fellesforelesning om «Hverdagspedagogikk» Gruppeoppgave Fordeling av studentfremlegg Mattias orienterer 17.04.2017 Camilla Wiig, HIVE

”Hverdagspedagogikk”(Bruner 1997) En intuitiv forståelse av hva tenkning er, hvordan tenkning skapes og hvordan vi lærer og utvikler oss ” Pedagogiske valg formidler uvergelig en oppfatning av læringsprosessen og eleven. Pedagogikken er aldri uskyldig. Den er et medium som bærer med seg sitt eget budskap” anne.line.wittek@hive.no

Fire sett av antakelser om læring og kunnskap Basert på Bruner 1997 Læring som - - imitasjon - overføring - individuell konstruksjon - kollektiv konstruksjon Kunnskap Utvikling Under- visning Doku-mentere hva? Ferdigheter Økt presisjon i utførelse Demonstrasjon Ferdigheter, evne til å utføre i tråd med profesjonens/ disiplinens standarder Objektive fakta og etablerte handlemåter Kvalitativ økning av faktakunnskap og ”regler” Overføring av fakta og handlingsprinsipper Kunne gjengi Faktakunnskaper og handlings-prinsipper Individuelt konstruerte modeller Utvidet og mer nyansert forståelse på individuelt nivå Gjøre egne erfaringer, utforske forholdet mellom teori og praksis. Refleksjon. Gjentakelse Egen forståelse og evne til å se sammenhenger. Refleksjon Sosialt konstruerte modeller Utvidet og mer nyansert forståelse innen gitte kontekster Gjøre erfaringer, utforske forholdet mellom ulike praksisformer. Kollektiv utforskning og forhandling. Forståelse og evne til å se sammenhenger. Evne til å bidra i interaksjon og anvende redskaper / delta i aktivitet anne.line.wittek@hive.no

Økt presisjon i utførelse Demonstrasjon Imitasjon Ferdigheter Økt presisjon i utførelse Demonstrasjon Dokumentere ferdigheter og evne til å utføre anne.line.wittek@hive.no

Overføring Objektive fakta og etablerte handlemåter Kvalitativ økning av faktakunnskap og «regler» Overføring av fakta og handlingsprinsipper Kunne gjengi faktakunnskaper og handlingsprinsipper anne.line.wittek@hive.no

Individuell konstruksjon Konstruerte modeller av virkeligheten Utvidet om mer nyansert forståelse Erfare, reflektere, erfare på nytt Dokumentere forståelse og evne til å se sammenhenger anne.line.wittek@hive.no

Kollektiv konstruksjon Sosialt konstruerte modeller / kultur Utvidet og mer nyansert forståelse Kontekst Kollektiv utforskning og samhandling Kunne bruke kulturelle redskaper og inngå i relasjon anne.line.wittek@hive.no

Fire sett av antakelser om læring og kunnskap Basert på Bruner 1997 Læring som - - imitasjon - overføring - individuell konstruksjon - kollektiv konstruksjon Kunnskap Utvikling Under- visning Doku-mentere hva? Ferdigheter Økt presisjon i utførelse Demonstrasjon Ferdigheter, evne til å utføre i tråd med profesjonens/ disiplinens standarder Objektive fakta og etablerte handlemåter Kvalitativ økning av faktakunnskap og ”regler” Overføring av fakta og handlingsprinsipper Kunne gjengi Faktakunnskaper og handlings-prinsipper Individuelt konstruerte modeller Utvidet og mer nyansert forståelse på individuelt nivå Gjøre egne erfaringer, utforske forholdet mellom teori og praksis. Refleksjon. Gjentakelse Egen forståelse og evne til å se sammenhenger. Refleksjon Sosialt konstruerte modeller Utvidet og mer nyansert forståelse innen gitte kontekster Gjøre erfaringer, utforske forholdet mellom ulike praksisformer. Kollektiv utforskning og forhandling. Forståelse og evne til å se sammenhenger. Evne til å bidra i interaksjon og anvende redskaper / delta i aktivitet anne.line.wittek@hive.no

Plan for tirsdag 20. sept Fellesforelesning om «Hverdagspedagogikk» Gruppeoppgave Fordeling av studentfremlegg Mattias orienterer 17.04.2017 Camilla Wiig, HIVE

Episode da jeg lærte noe viktig Hva førte til læring? Fellestrekk Prøv å forstå fortellingene i lys av de fire formene for hverdagspedagogikk Velg en av historiene og presenter i plenum Line Wittek og Camilla Wiig 2011

17.04.2017 Camilla Wiig, HIVE

Plan for tirsdag 20. sept Fellesforelesning om «Hverdagspedagogikk» Gruppeoppgave Fordeling av studentfremlegg Mattias orienterer 17.04.2017 Camilla Wiig, HIVE

Kontekstuell betydning for læring Wittek: kap. 4 Säljö: flere Gruppe Tema Litteratur Gruppe 1 (onsdag) Menneske og kultur Wittek: kap. 3 Säljö: kap. 2 Gruppe 2 (onsdag) Kontekstuell betydning for læring Wittek: kap. 4 Säljö: flere Gruppe 3 (onsdag) Mediering og artefakter Wittek: kap 3 Säljö: kap. 2 og 4 Gruppe 4 (torsdag) Hverdagsbegreper og faglige begreper Wittek: kap 4 Gruppe 5 (torsdag) Læringsfellesskap – praksisfellesskap Wittek: kap 7 Line Wittek og Camilla Wiig 2011

Kilder: Wittek L. 2006: Om undervisning og læring. (Kap 2) I: Strømsø. Lycke og Lauvås (red.): NÅR LÆRING ER DET VIKTIGSTE, Undervisning i høyere utdanning. Cappelen Akademisk forlag, Oslo Wittek L. 2004: Læring i og mellom mennesker, Cappelen Akademisk forlag, Oslo anne.line.wittek@hive.no