Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk» 20.09.2011. Camilla Wiig
Hva vet du om læring? 17.04.2017 Camilla Wiig, HIVE
Målsetning: Studentene har kunnskap om læring og læreprosesser og utfordringer i læringsarbeidet for ulike grupper av elever kan legge til rette for læring og vurdering for læring i elevfellesskapet Emneplan i Pel, høsten 2011 17.04.2017 Camilla Wiig, HIVE
Mål for ulike perspektiv på læring: Analysere klasseledelse og læringsaktivitet i lys av teoretiske perspektiv på læring Reflektere over lærer- og elevrollen med bakgrunn i teoretiske begrep Begrunne praktiske valg i undervisningen med teoretiske innfallsvinkler Line Wittek og Camilla Wiig 2011
Plan for ulike perspektiv for læring Tidspunkt og rom tema ansvarlig Tirsdag 20. sept. Fellesforelesning A1-36 Oppstart. Hverdagspedagogikk Camilla Onsdag 21. sept 08.30 – 11.30 D2-11 No 12.15 – 15.15 C3-96 Ma Behavioristiske, kognitive og sosiokulturelle perspektiver på læring Gruppeoppgaver Mattias og Camilla Torsdag 22. sept 08.30 – 11.30 D2-11 og D272 Læring i et sosiokulturelt perspektiv Studentfremlegg Fredag 23. sept Uavklart Line Wittek og Camilla Wiig 2011
Plan for tirsdag 20. sept Fellesforelesning om «Hverdagspedagogikk» Gruppeoppgave Fordeling av studentfremlegg Mattias orienterer 17.04.2017 Camilla Wiig, HIVE
”Hverdagspedagogikk”(Bruner 1997) En intuitiv forståelse av hva tenkning er, hvordan tenkning skapes og hvordan vi lærer og utvikler oss ” Pedagogiske valg formidler uvergelig en oppfatning av læringsprosessen og eleven. Pedagogikken er aldri uskyldig. Den er et medium som bærer med seg sitt eget budskap” anne.line.wittek@hive.no
Fire sett av antakelser om læring og kunnskap Basert på Bruner 1997 Læring som - - imitasjon - overføring - individuell konstruksjon - kollektiv konstruksjon Kunnskap Utvikling Under- visning Doku-mentere hva? Ferdigheter Økt presisjon i utførelse Demonstrasjon Ferdigheter, evne til å utføre i tråd med profesjonens/ disiplinens standarder Objektive fakta og etablerte handlemåter Kvalitativ økning av faktakunnskap og ”regler” Overføring av fakta og handlingsprinsipper Kunne gjengi Faktakunnskaper og handlings-prinsipper Individuelt konstruerte modeller Utvidet og mer nyansert forståelse på individuelt nivå Gjøre egne erfaringer, utforske forholdet mellom teori og praksis. Refleksjon. Gjentakelse Egen forståelse og evne til å se sammenhenger. Refleksjon Sosialt konstruerte modeller Utvidet og mer nyansert forståelse innen gitte kontekster Gjøre erfaringer, utforske forholdet mellom ulike praksisformer. Kollektiv utforskning og forhandling. Forståelse og evne til å se sammenhenger. Evne til å bidra i interaksjon og anvende redskaper / delta i aktivitet anne.line.wittek@hive.no
Økt presisjon i utførelse Demonstrasjon Imitasjon Ferdigheter Økt presisjon i utførelse Demonstrasjon Dokumentere ferdigheter og evne til å utføre anne.line.wittek@hive.no
Overføring Objektive fakta og etablerte handlemåter Kvalitativ økning av faktakunnskap og «regler» Overføring av fakta og handlingsprinsipper Kunne gjengi faktakunnskaper og handlingsprinsipper anne.line.wittek@hive.no
Individuell konstruksjon Konstruerte modeller av virkeligheten Utvidet om mer nyansert forståelse Erfare, reflektere, erfare på nytt Dokumentere forståelse og evne til å se sammenhenger anne.line.wittek@hive.no
Kollektiv konstruksjon Sosialt konstruerte modeller / kultur Utvidet og mer nyansert forståelse Kontekst Kollektiv utforskning og samhandling Kunne bruke kulturelle redskaper og inngå i relasjon anne.line.wittek@hive.no
Fire sett av antakelser om læring og kunnskap Basert på Bruner 1997 Læring som - - imitasjon - overføring - individuell konstruksjon - kollektiv konstruksjon Kunnskap Utvikling Under- visning Doku-mentere hva? Ferdigheter Økt presisjon i utførelse Demonstrasjon Ferdigheter, evne til å utføre i tråd med profesjonens/ disiplinens standarder Objektive fakta og etablerte handlemåter Kvalitativ økning av faktakunnskap og ”regler” Overføring av fakta og handlingsprinsipper Kunne gjengi Faktakunnskaper og handlings-prinsipper Individuelt konstruerte modeller Utvidet og mer nyansert forståelse på individuelt nivå Gjøre egne erfaringer, utforske forholdet mellom teori og praksis. Refleksjon. Gjentakelse Egen forståelse og evne til å se sammenhenger. Refleksjon Sosialt konstruerte modeller Utvidet og mer nyansert forståelse innen gitte kontekster Gjøre erfaringer, utforske forholdet mellom ulike praksisformer. Kollektiv utforskning og forhandling. Forståelse og evne til å se sammenhenger. Evne til å bidra i interaksjon og anvende redskaper / delta i aktivitet anne.line.wittek@hive.no
Plan for tirsdag 20. sept Fellesforelesning om «Hverdagspedagogikk» Gruppeoppgave Fordeling av studentfremlegg Mattias orienterer 17.04.2017 Camilla Wiig, HIVE
Episode da jeg lærte noe viktig Hva førte til læring? Fellestrekk Prøv å forstå fortellingene i lys av de fire formene for hverdagspedagogikk Velg en av historiene og presenter i plenum Line Wittek og Camilla Wiig 2011
17.04.2017 Camilla Wiig, HIVE
Plan for tirsdag 20. sept Fellesforelesning om «Hverdagspedagogikk» Gruppeoppgave Fordeling av studentfremlegg Mattias orienterer 17.04.2017 Camilla Wiig, HIVE
Kontekstuell betydning for læring Wittek: kap. 4 Säljö: flere Gruppe Tema Litteratur Gruppe 1 (onsdag) Menneske og kultur Wittek: kap. 3 Säljö: kap. 2 Gruppe 2 (onsdag) Kontekstuell betydning for læring Wittek: kap. 4 Säljö: flere Gruppe 3 (onsdag) Mediering og artefakter Wittek: kap 3 Säljö: kap. 2 og 4 Gruppe 4 (torsdag) Hverdagsbegreper og faglige begreper Wittek: kap 4 Gruppe 5 (torsdag) Læringsfellesskap – praksisfellesskap Wittek: kap 7 Line Wittek og Camilla Wiig 2011
Kilder: Wittek L. 2006: Om undervisning og læring. (Kap 2) I: Strømsø. Lycke og Lauvås (red.): NÅR LÆRING ER DET VIKTIGSTE, Undervisning i høyere utdanning. Cappelen Akademisk forlag, Oslo Wittek L. 2004: Læring i og mellom mennesker, Cappelen Akademisk forlag, Oslo anne.line.wittek@hive.no