Opplæring av døve og tunghørte

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

– tidlig kommunikasjon
Nordnorsk Fagnettverk Hørsel Bodø 6. oktober 2011
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Presentasjonsteknikk Av Øystein L. Pedersen. Forberedelser  Hvor lang tid har du til rådighet?  Definer hensikten med presentasjonen  Overbevise eller.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Fra prøving og feiling til
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Veiledning av elever / lærlinger
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Trinn 2 Barnets første leveår.
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
Utviklingspsykologi - oversikt 6.februar 01
System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Introduksjonssenteret
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Pedagogisk utviklingsarbeid
Mangfold og fellesskap
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Anne-Berit Imerslund rådgiver Regionsenteret for døvblinde
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Trinn 4 Barnets andre leveår.
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Dysleksi og spesifikke språkvansker – samme vanske eller forskjellige vansker Utdrag og notater fra Bishop og Snowling 2004(Psychological Bulletin, 130,
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Hvilket språk skal vi snakke til barnet vårt?
SMÅ BARN MED HØRSELSTAP Nordnorsk fagnettverk hørsel,
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Regelstyring: Noen innledende betraktninger
HJELPER TILTAK? Unni Espenakk Unni Espenakk 2005.
Åpne læringsmiljøer- kunnskapskonstruksjon mellom verktøy, elever og lærere. Resultater fra LAVA Læring Ingvill Rasmussen, InterMedia, UiO.
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
EXFAC03-MVIT Tegn-tenkning om kommunikasjon. Kommunikasjonen snakker oss Ingen trafikk uten trafikkregler.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Hafjellseminaret våren 2012
BARNAS BARNEVERN 2020.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
En stor utfordring i en skole for alle! Svein H. Torkildsen, NSMO
Personlighetspsykologi - PSY 2600
An-Magritt Hauge (2007): Den felleskulturelle skolen
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
BEDRE Å KUNNE LITT ENN INGENTING
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Barn & smerter Å møte barn- forberedelser og samspill Psykologspesialist Ingrid Hyldmo St. Olavs Hospital 3. mai 2010.
OM Å LEVE MED DEFEKT HØRSEL
Asperger syndrom og ADHD
Skolebasert kompetanseutvikling
Fra kunnskap til handling
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
”Vi så det allerede i 1. klasse” Tidlig innsats i leseopplæringen
Skolebasert kompetanseutvikling
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Opplæring av døve og tunghørte Spesialpedagogikk Høgskolen i Vestfold 2&5/4.02

Disposisjon Innledning Dagens situasjon Who are they? Et utviklingsperspektiv Språk og kommunikasjon Audiologi og hørsel Opplæring

Innledning Presentasjon av meg selv, ståsted Mål for timene, tilnærming Vi har mye implisitt kulturell kunnskap Aktuell litteratur

Dagens situasjon- et sosiohistorisk perspektiv Endringer i opplæringskonteksten Ny forståelse av funksjonshemming Ny teknologi Ny forståelse av døvhet

Who are they? Definisjonsproblematikk Språkets konstituerende rolle

Et utviklingsperspektiv (NB: ’døv’ = sterkt tunghørt og døv) Utvikling av sosiale relasjoner mellom det døve barnet og andre Sosialisering og identitetsutvikling (utvikling av selvbilde) Kognitiv utvikling

Den sosiale utviklingen Innenfor familien valg av språk og kommunikasjon opplæringsmessige spørsmål - skoleplassering Mellom den døve eleven og hans jevnaldrende, er viktig i forhold til opplæringsmessig framgang i forhold til overgang til arbeid og videreutdanning

Sosialisering og identitetsutvikling En døv personlighet ? Døve (og tunghørte) mer umodne eller mangelfulle på en eller annen måte ? Vestbergs 44 punkter Har døve en egen identitet eller kultur? medlemmer av døvesamfunnet bruker tegnspråk identifiserer seg med andre døve

Sosial utvikling og interaksjon i familien Flere forhold her har implikasjoner for undervisningen konsekvenser for familien å få et døvt barn familiens valg av språkform

Konsekvenser for døvhet i familien Foreldres behov ved diagnosetidspunktet (Erting) Følelsesmessig støtte Informasjon Møte døve voksne Veiledning om opplæringsprogrammer Etablering av kommunikasjon med barnet Familien går gjennom ulike faser av stress tidspunkt for diagnose når barnet begynner på skolen ungdomstiden overgangen til voksenlivet

Språkvalg i familien Døve vs. Hørende foreldre Mer vanlig i dag å råde foreldre til å starte med tegnspråk Må vurdere forhold i storfamilien søsken, besteforeldre, slektninger ulik kompetanse

Roller i familien Mor får ofte en nøkkelrolle som kommunikator som kilde til informasjon Misforhold mellom det naturlige og det som ofte forventes, (foreldre som lærere”) For å ”stimulere” barnet blir implisitt og tatt for gitt atferd ofte gjort til eksplisitte handlinger som Forstyrrer den naturlige familieinteraksjonen

Døv i en ”hørende” familie En potensiell trussel, alle familier endres når barn fødes Samtale på tomannshånd versus gruppesamtaler mors språk, barnets språk (Eva K) planlegge alt på forhånd (Gro) informasjon om familien (Eli m/ci)

Sosialisering og identitetsutvikling Identitet som svar på spørsmålet, hvem er jeg? hvem er jeg lik som Gro oppdaget at hun var døv som 12-åring situasjonen til Gøran utvikling gjennom flere faser

Språk og kommunikasjon To forhold som aldri kan undervurderes: Rollen til tidlig interaksjon Behovet for kontinuerlig evaluering av det eller de språk som brukes men en kan ikke uten videre bruke erfaringer fra hørende barns utvikling på døve barn En vellykket tidlig interaksjon er en forutsetning for språkutviklingen

Tidlig kommunikasjon og dens språklige kontekst Situasjonen til det døve småbarnet barnet eksponeres for det språket som brukes i settingen barnet tilegner seg førstespråket gjennom kommunikative interaksjoner interaksjonen omfatter både strukturelle og semantiske så vel som atferdsmessige forhold Betingelsene for det døve barnet er ikke optimale, men mennesker har sterk behov for kommunikasjon det er gode muligheter for tilpassing av miljø

Etablering av tidlig interaksjon, 0-18 mnd Turtaking, hørselstapets betydning Interaksjon ved visuell kommunikasjon er forskjellig fra auditiv kommunikasjon ”tenke visuelt” Felles oppmerksomhet Strategier for å få oppmerksomhet, døve mødre er mer kompetente til å tenke visuelt

(fortsettes) Språket som er rettet mot barna, barnesentrert tale er enklere, kortere setninger mindre komplisert grammatisk struktur flere gjentakelser forutsetter morsmålskompetanse for å tilpasse språkbruk optimalt Implikasjoner

Utvikling av tale og tegnspråk Førspråklig kommunikasjon døve barn babler med lyd til 6 mnd. alle barn som eksponeres for tegnspråk babler på tegn alle barn vil utvikle gester til to-gester kombinasjoner, (DER DOKKE) men kun barn som eksponeres for tegnspråk vil utvikle kombinasjoner av referensielle gester (DOKKE STOR) De første ord og tegn en trodde at tegnspråk ble utviklet tidligere enn tale, Sammendrag stort behov for mer forskning

Oralisme - policy & praksis Målet er å lære barnet å snakke slik at det kan kommunisere med hørende Knyttet til en antakelse om at barnet vil bruke talespråket som språk for tanken og som basis for lese og skriving Oralismens dilemma

Total kommunikasjon, policy & praksis Som filosofi: TC includes the full spectrum of language modes, child-devised gestures, the language of signs, speech reading, finger spelling, reading and writing Som metode: The concept simply means that, in so far as possible, those persons within the child’s immediate environment should talk and sign simultaneously

Vurdering av TC Positive faktorer Negative faktorer bedre ekspressive og impressive kommunikative ferdigheter bedre sosio-emosjonell tilpasning i skolen Negative faktorer TC = ”kryptooralisme” den auditive prioriteres på bekostning av det visuelle Kritikken ble møtt på to måter forbedring av TC ved å optimalisere de visuelle faktorene (lære av hvordan h.h. praktiserte TC) Forlate TC til fordel for tospråklighet

Tospråklighet, policy & praksis Tegnet tospråklighet er en tilnærming til døve barn som bruker både NTS og norsk Bakrunn i ulike forskningsresultater: Underyting i orale programmer Gode resultater for døve barn av døve foreldre Anerkjenning av tegnspråk som språk Dårlig erfaring med bruk av kombinerte metoder

Filosofi En språklig og kulturell forståelse av døvhet som minoritetsgruppe og relasjonell forståelse av funksjonshemming

Policy & praksis Språk og kommunikasjon Fagplaner og evaluering Personale Kontakt med samfunnet

Språk og kommunikasjon

Fagplaner og evaluering

Personale

Kontakt om omgivelsene