Samarbeidsrutiner vedrørende elever man er bekymret for.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Legger dagens løsninger for e-meldinger til rette for god samhandling og dokumentasjonsprosess knyttet til fagområdene: Psykisk helsevern, barn, tverrfaglig.
Advertisements

Bjørkelangen videregående skole
v/Trine Aakermann faglig leder Dysleksi Norge
TØYENSTANDARDEN.
Fra bekymring til handling
Sakkyndig vurdering, enkeltvedtak og IOP
Henvisning til PP-tjenesten
Helhetlig system for utvikling og oppfølging av Stavangerskolen 3
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
HABILITERINGSLØPET Utskriving Oppfølging Rapporter
Årsmøte 2010 Autismeforeningen i Norge Akershus fylkeslag.
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
Felles innsats mot mobbing
SKOLEÅRET Vurdering For Læring
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Lærekandidatordningen
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Regionale rådgiversamlinger Desember Kirsti M.H. Mæland Bakgrunn for endringer særinntak Tilpasning til gjeldende lov og forskrift Fylker har fått.
Sivilombudsmannen Den sakkyndige vurderingen-innholdet:
Organisering og arbeidet i kommunene
Ved Gunhild S. Eik og Elin Osmundsen
SYKEHUSUNDERVISNINGEN ”…en ordentlig skole, men ingen vanlig skole…” Mål: Å skape et positivt læringsmiljø som gjennom trygghet, trivsel og mestring.
Særskilt inntak skoleåret 2011/2012 Målsettingen er å medvirke til en god prosess mellom grunnskole og videregående opplæring for elever med særskilte.
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Pedagogisk fagsenter. Drøftingsteam
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
SYKEHUSUNDERVISNINGEN ”…en ordentlig skole, men ingen vanlig skole…” Mål: SYKEHUSUNDERVISNINGEN ”…en ordentlig skole, men ingen.
KPPT K Kommunal P Pedagogisk P Psykologisk T Tjeneste
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
VIRKSOMHETSPLAN SYKEHUSUNDERVISNINGEN 2014 – 2015 ”…en ordentlig skole, men ingen vanlig skole…” Mål: Å skape et positivt læringsmiljø som gjennom.
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
Orienteringsmøter november 2010 Sakkyndige vurderingar – nokre viktige element ACR/nov
Karine Haven og Ragnhild Dale Ringen, Fysioterapeuter Mandal Kommune
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Beredskapsplanen angir prosedyrer m.v. for alvorlige hendelser.
Drop-In metoden i skolen
En skole uten funksjonshemmede er en funksjonshemmet skole.
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Drop-In metoden på sykehusskole / rehabiliteringsinstitusjon
Linda Heitmann, Else Kvamme Ramberg og Kristin Uglebakken
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
PP-Tjenesten. Pedagogisk psykologisk tjeneste. (1.linje)
Jon-Håkon Schultz; An-Magritt Hauge, Harald Støre: (2002): Ingen ut av rekka går, Tilpasset opplæring for Shaza og Kristian, Universitetsforlaget SAMTAK,
PP-Tjenesten. Pedagogisk psykologisk tjeneste. (1.linje)
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Stafettloggen Handlingsveileder. Generelt: Loggen følger barnet fra opprettelse og ut grunnskole. Loggen kan avsluttes. Det tas PDF utskrift hvert år,
Reguleringsvansker PPT; Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
Rett hjelp tidlig – Kvello Stavanger kommune har startet et treårig prosjekt ( )for å kvalitetssikre barnehagen og bedre samarbeidet mellom det.
Rusplan i videregående opplæring i Møre og Romsdal Et samarbeid mellom Kompetansesenter - Rus Midt-Norge og Møre og Romsdal fylkeskommune ved utdanningsavdelinga.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: OPPVEKST OG UTDANNING Tverrfaglig samarbeid for barn og unge TVERRFAGLIGE MØTER 22. SEPTEMBER 2016 HEGE DYRLAND.
Reguleringsvansker Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
VIRKSOMHETSPLAN SYKEHUSUNDERVISNINGEN 2015 – 2016 ”…en ordentlig skole, men ingen vanlig skole…” Mål: VIRKSOMHETSPLAN SYKEHUSUNDERVISNINGEN.
Sosialpedagogikk på Manglerud
Samarbeidsrutiner mellom videregåendeskoler, SMI-skolen, PP-tjenesten og Utdanningsavdelingen i forbindelse med innsøking til vgs. Rådgiversamling
Stafettloggen Handlingsveileder
Tidlig Intervensjon – Målrettet Samhandling
BTI-illustrasjoner Redigerbare.
ELEVMAPPE Hvordan skal den behandles?
BTI-handlingsveileder skole
BTI-handlingsveileder barnehage
Overgang for elever med spesielle behov
Tilpassa opplæring/Spesialundervisning
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Rutinar for tilpassa opplæring v/Borgund vgs STOLTE FAGFOLK FOR FRAMTIDA Borgund vgs - ein arena for personleg, fagleg og sosial vekst gjennom samhandling.
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Lage plan for observasjon Ta opp i avdelingsmøte
Utskrift av presentasjonen:

Samarbeidsrutiner vedrørende elever man er bekymret for. Nivå 1. Klasseteam/trinnteam Drøfting av eventuelle bekymringer for elever Hva skal gjøres: Beskrivelse av utfordringer Observasjon og kartlegging Foreldresamarbeid Hva er gjort Meldeskjema til ressursteam fylles ut

Samarbeidsrutiner vedrørende elever man er bekymret for. Nivå 2. Ressursteam / tverrfaglig team Drøfting av saker Hva skal gjøres: Lærer legger frem meldeskjema for ressursteam / tverrfaglig team Refleksjon over problemstilling og drøfting av gode løsningsforslag Fordeling av oppgaver og ansvar Videre kartlegging og observasjon Evaluering av allerede igangsatte tiltak Målsetting og nye tiltak Veiledning til kontaktlærer / team Elevsamtaler Foreldresamarbeid Eventuell henvisning til PPT

Samarbeidsrutiner vedrørende elever man er bekymret for. Ressursteamet: Representanter fra ledelsen Spes. ped. koordinator Sosiallærer Eventuelt andre med større ansvar for spesialundervisning PPT Tverrfaglig team: Ressursteamet helsesøster Representant fra barnevernet Representant fra politi Representant fra utekontakten

Henvisningsrutiner til PPT Fredrikstad Problemstillingen drøftes på skolen med PPT sin skolekontakt Ressursmøter eller tverrfaglige møter Veiledningsnotat fylles ut i forkant av møtet. (vedlegg)

Henvisningsrutiner til PPT Fredrikstad Henvisningsskjema fylles ut på bakgrunn av hva som er kommet frem i drøftingsmøte. (Vedlegg) Pedagogisk rapport legges ved henvisningen. (Vedlegg) Henvisningen behandles i PP-tjenestens distriktsteam Skolene mottar svarbrev fra distriktsteamet med informasjon om oppstartstidspunkt.

PPT`s videre arbeid PPT foretar en sakkyndig utredning av eleven med utgangspunkt i individ, aktør og kontekstperspektivet. Foreldresamtaler Observasjon Kartlegging (eks Dat.kon., Brief, ADDES, CBCL, ASAS m.m Evneprøver (eks WISC-III, Leiter-r) PPT utarbeider en sakkyndig utredningsrapport som konkluderer med eventuell viderehenvisning til andre innstanser, elevens rett til spesialundervisning, tilpasset opplæring m.m.

Henvisningsrutiner forts. Tilbakemeldingsmøte med foresatte og skolen etter endt utredning Foresatte skriver Melding om behov for spesialundervisning etter Opplæringslovens § 5.1. i samarbeid med skolen. Skolen utarbeider Individuell opplæringsplan (IOP) for eleven PPT utarbeider sakkyndig tilråding på bakgrunn av Melding om behov og IOP.