Den estetiske dimensjon i L-97 Estetikk - pedagogikk Den estetiske dimensjon i L-97
Bakgrunn Estetikk er høykonjunktur Kunsten er opptatt av estetisk teori Estetisering av livsverden
Begrepsavklaring Fra det skjønne til det som behager eller mishager eller provoserer…. En måte Menneskeskapt fiksjon Fokus på estetisk opplevelse Betydning av estetisk erfaring, praksis og opplevelser understrekes i forhold til oppdragelse/oppvekst
L-97 og den estetiske dimensjon
Estetisk erfaring
Estetisk praksis
Estetisk kritikk
Estetisk profil Erfaring + praksis + kritikk
Kunstpedagogisk tradisjon Malcolm Ross Inntrykk – uttrykk Tilby fortolkningsmuligheter Koble til offentlig debatt smaksdommen
Pedagogisk konsekvens Didaktisk/metodisk konsekvens Nye læreprosesser Oppdra Lærerollen og lærerens kjennskap til estetikk og estetisk pedagogikk høskoledidaktikken
Ubekymret tilbudsestetikk
Lærerrollen Lærerens uttrykksreportoar Lærerens kunstpedagogiske kompetanse Lærerens estetiske profil
Prosjekter Den estetiske dimensjon i praksis Lærerollen Estetisk pedagogikk Didaktisk utv. arb Høgskoledidaktisk arbeid Formidling Uttrykks- Reportoar Drama- Pedagogikk Historisk materiale Dramaped. metoder Nye læreprosesser Seminar Kartlegging teater workshop artikkel Praksis skolene Mesterfjellet Kvelde Kulturelle skolesekk Videregående Ungdomsskolen