Den estetiske dimensjon i L-97

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Advertisements

BILDE SOM TEKST Nytt undervisningsprogram på Rogaland Kunstmuseum.
Aud Berggraf Sæbø, foredrag HiO
Endring av formidlingspraksis i samarbeid med skolen Tvangsgifte eller ekte kjærlighet? Museer som ressurs i Den kulturelle skolesekken Alta,
Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
Forelesning 20: Modernitet og Modernisme
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
NORDPLUS BARNS KULTUR OG BARNEKULTURELLE UTTRYKK I NORDEN.
Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 ( ) KD ah.
Cabri II Lukas Radziej - Hans Martin Faane Tom K. Markeng.
Lek og begynneropplæring
Pedagogisk utviklingsarbeid
UFD Den kulturelle skolesekken Helge Ole Bergesen, Konferansen “Museenes plass i de kommunale planene”
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Læringsmiljø Bunntekst.
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Tiller videregående skole
OPERAPROSJEKTET.
OPERAPROSJEKTET -en presentasjon. OPPRINNELSEN Begynnelsen av 80 – tallet, New York Utviklet seg videre til The Royal Opera House i London Kurs for lærere.
OPERAPROSJEKTET. Den pedagogiske lederrollen Hvordan operaprosjektet kan påvirke den Må ta ansvar og kunne deligere ansvar Gruppeprosesser og samarbeid.
E-læring: Erfaringer med kompleksitet og grenseoverganger Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning Helge Høivik, Pedagogisk utviklingssenter Høgskolen.
Framtidens kompetanser - og hvordan vi utvikler dem
Estetisk læreprosesser
Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om:
Marianne Larsen ABM-utvikling Sekretariatet for Den kulturelle skolesekken St.meld nr. 8 Kulturell skulesekk for framtida.
Studieplanarbeid.
Den kulturelle skolesekken: Begeistring og byråkrati
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
”Kompetanseheving og utdanningsmuligheter for tospråklige lærere” Eidene 21. september 2010 Gro Svolsbru.
Engler i Det gamle testamentet
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
”Å se på leken med teaterbriller” Anne Lise Nordbø
Musikkfa get Korleis blir innhaldet, organiseringa og undervisninga no, då?
Biljana C. Fredriksen, Høgskolen i Vestfold
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Hva er teater i samfunnet? For meg, for deg for hvem da?
Berit Bratholm: Forelesning
Utdanningshistorie  Berit Bratholm:
Tilpasset opplæring i et historisk perspektiv
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
FILOSOFI - IDRETTSFILOSOFI
Estetisk kompetanse og skapende virksomhet
Kulturstien Om fag og praksis i førskulelærarutdanning og barnehage.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Dramapedagogikk Fra estetisk pedagogikk til handling Modell
Estetiske læreprosesser i barnehagen
VELKOMMEN TIL STRØMMEN VIDEREGÅENDE SKOLE BILAVDELINGEN Vi er et bilteam som består av 9 lærere som deler områder innen: 2 2 på bilskade - Bjørn og Arild.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Praksisforum F1d 6 september 2006 Presentasjon av Natur og friluftslinjen 2006/2007.
Kommentar til Rapport nr. 2 fra Følgegruppa for barnehagelærerutdanning «Meir samanheng, betre heilskap, klarare profesjonsretting NRLU oktober.
Rektors rolle i Den kulturelle skolesekken Mosjøen 4. juni 2008.
Oppstartsseminar 14. juni 2006 Saksliste: 1.Velkommen og presentasjonsrunde 2.Status for prosjektet 3.Lunsj 4.Faggrupper og oppgavefordeling 5.Eventuelt.
1. Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om: 2 Samspillet mellom opplevelse og læring Samspillet mellom kunst og pedagogikk Samspillet mellom.
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
ALU 1, mandag Erfaringsdeling etter praksis.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Kompetanse for mangfold
Trondheim Montessori Ungdomsskole
Den kulturelle barnehagesekken i Asker Komité oppvekst 2. mai 2017
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Handlingsprogrammet 2017: Det skal fremmes sak om DKS i barnehagene
Kulturminneforskning i et miljøforvaltningsperspektv
VELKOMMEN TIL STRØMMEN VIDEREGÅENDE SKOLE
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Line Wittek og Camilla Wiig, uke 13 og
LÆRERES YRKESKULTUR OG YRKESKUNNSKAP
Utskrift av presentasjonen:

Den estetiske dimensjon i L-97 Estetikk - pedagogikk Den estetiske dimensjon i L-97

Bakgrunn Estetikk er høykonjunktur Kunsten er opptatt av estetisk teori Estetisering av livsverden

Begrepsavklaring Fra det skjønne til det som behager eller mishager eller provoserer…. En måte Menneskeskapt fiksjon Fokus på estetisk opplevelse Betydning av estetisk erfaring, praksis og opplevelser understrekes i forhold til oppdragelse/oppvekst

L-97 og den estetiske dimensjon

Estetisk erfaring

Estetisk praksis

Estetisk kritikk

Estetisk profil Erfaring + praksis + kritikk

Kunstpedagogisk tradisjon Malcolm Ross Inntrykk – uttrykk Tilby fortolkningsmuligheter Koble til offentlig debatt smaksdommen

Pedagogisk konsekvens Didaktisk/metodisk konsekvens Nye læreprosesser Oppdra Lærerollen og lærerens kjennskap til estetikk og estetisk pedagogikk høskoledidaktikken

Ubekymret tilbudsestetikk

Lærerrollen Lærerens uttrykksreportoar Lærerens kunstpedagogiske kompetanse Lærerens estetiske profil

Prosjekter Den estetiske dimensjon i praksis Lærerollen Estetisk pedagogikk Didaktisk utv. arb Høgskoledidaktisk arbeid Formidling Uttrykks- Reportoar Drama- Pedagogikk Historisk materiale Dramaped. metoder Nye læreprosesser Seminar Kartlegging teater workshop artikkel Praksis skolene Mesterfjellet Kvelde Kulturelle skolesekk Videregående Ungdomsskolen