25. juni 2015. Den flerkulturelle dimensjonen Arbeidet med forslag til grunnleggende norsk for språklige minoriteter og morsmål for språklige minoriteter.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Advertisements

Søknad om spesialundervisning • Hvem kan søke om spesialundervisning? • De ulike søkergruppene/skjema • AOLOV-koden • Elever med store vedvarende.
Hvem søker 1. februar? Søkere med behov for spesialundervisning
Rådgiversamling på Stiklestad
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
FORSØK MED EN ELLER TO KARAKTER
Minoritetsspråklige søkere
Overgangsvinduer, kurs og opplæring, lov og reglementer, ekstranett Presentasjon på NTFs medlemsmøte 2. juni 2007 Grand Hotell, Oslo.
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
VALGETS KVALER ER: Elevens valg!
Opplæring av minoritetsspråklige elever
Forslag til ny vurderingsforskrift
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
SKOLEHVERDAGEN I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV
Lesing, skriving og lese- skrivevansker i et minoritets-språklig perspektiv Liv Bøyesen rådgiver: Senter for flerkulturell opplæring Høgskolen i Oslo.
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Regional samling med veiledning Forvaltningskompetanse
Regionale samlinger – veiledning knyttet til nasjonalt tilsyn Elevenes utbytte av opplæringen: skolens arbeid med opplæring i fag individuell.
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Hvem søker 1. februar? Søkere med behov for spesialundervisning
Minoritetsspråklige søkere
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
1. 2 Programfag til valg på grunnskolen Høring og oppsummering av høringen Bodø Mandag 19. mai 2008 Frode Midtgård.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
OPPLÆRING I SAMISK – ALTA KOMMUNE:
IKVO Bodø Guri Bøe og Anne-Grethe Skjærseth
Overgangsprosjektet – NY GIV
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Antall elever med særskilt norskopplæring på barnetrinnet
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Gávnos og samisk innhold i Kunnskapsløftet
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
1 SAMMENLIKNING: Plan for KRL-faget 2002 og Plan for KRL-faget 2005 Utarbeidet av Foreldreutvalget for grunnskolen.
Informasjonsmøte om opplæring i samisk, Bodø, Læreplaner i samisk etter LK06 - S Innhold Nivåbasering Vurdering.
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
Dagens og morgendagens norskundervisning – for alle? SPRÅKDAGEN 2008: NORSK FOR ALLE? Else Ryen Institutt for nordiske og lingvistiske studier, UiO / Nasjonalt.
Utdanningshistorie  Berit Bratholm:
Norsk som andrespråk Fellesforelesning,
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Røros 22.juni 2015 Temamøte/miniseminar Kommunereformen og det samiske.
Fagdag i Nord-Trøndelag Stjørdal Dag Fjæstad Seniorrådgiver / nestleder.
Mulig revisjon av forskrift til opplæringslova kapittel 3 VII om «Særskilde føresegner for fag-/sveineprøva og kompetanseprøva»
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Minoritetsspråklige elevers rettigheter Rådgiversamling 2015 Kari Tormodsvik Temre.
Side 1 Ditt valg! STUDIEFORBEREDENDE: Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering, studiespesialisering med formgivningsfag, studiespesialisering.
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Foreldremøte 10. trinn Ås ungdomsskole 14. Oktober 2016.
FAU møte Informasjon fra rektor og sosiallærere.
Retningslinjer for samfunnsansvar RBU 26. august 2013 Utforming av retningslinjer.
Hvordan bruke flerspråklige digitale nettressurser i skolen?
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Innføringstilbudet for flerkulturelle elever med kort botid i Norge
Fagsamling for 1. og 2. trinn nyankomne minoritetsspråklige elever
Regional plan for habilitering
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Et nettsted for morsmål og tospråklig fagopplæring
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Fagfornyelsen Høring av læreplanene 22.mai 2019
Utskrift av presentasjonen:

25. juni 2015

Den flerkulturelle dimensjonen Arbeidet med forslag til grunnleggende norsk for språklige minoriteter og morsmål for språklige minoriteter

25. juni 2015 Oppdrag fra Kunnskaps- departementet (1) For å bedre minoritetsspråklige elevers norskferdigheter og derved øke deres læringsutbytte, gis direktoratet i oppdrag å utarbeide nye språkplaner for minoritetsspråklige elever. Læreplanene skal være nivåbaserte og skal kunne benyttes uavhengig av elevenes alder og det årstrinn de følger opplæring i øvrige fag.

25. juni 2015 Oppdraget (2) Når elevene har oppnådd tilstrekkeligferdighetsnivå i norsk til å følge den vanlige opplæringen, skal de følge opplæring etter ordinær læreplan for norsk. Den nye norskplanen kalles grunnleggende norsk for språklige minoriteter. Navnet på læreplanen morsmål for språklige minoriteter beholdes. Frist for oversendelse av læreplanforslag er 1. november 2006.

25. juni 2015 Oppdraget (3) Direktoratet gis også i oppdrag å sørge for at det utarbeides tjenlig kartleggingsverktøy for å vurdere elevenes språkferdigheter i norsk i samsvar med de nye læreplanene.

25. juni 2015 DATOAKTIVITET ONS 24.05Kontakt med medl av lp-gruppene – oversendelse av oppdraget FRE 26.05Framdriftsplan utarbeidet – justert og MAN 12.06Startseminar for begge læreplangruppene Kl 1000 – 1530 i direktoratet ONS 21.06Endelig supplering av læreplangruppa i grunnleggende norsk. Endelig avklaring av ledere for hver gruppe. TORS 22.06Utsendelse av kontrakter, info om honorar etc – Start på læreplanarbeidet  oppgave- og ansvarsfordeling i gruppene MAN – ONS ARBEIDSMØTE med læreplangruppene på Thon hotell Opera i Oslo  Utkast til læreplaner leveres udir

25. juni 2015 DATOAKTIVITET TORS 17.08Arbeid med respons på lp-utkastene FRE 18.08Respons på utkastet fra udir til lp-gruppene MAN 21.08Respons på utkastet fra udir til lp-gruppene ONS 23.08Høringsspørsmål sendes til stab for kommunikasjon MAN 28.08Endelig forslag til læreplaner sendes fra lp-gruppene til udir MAN TIRS Bearbeiding av læreplanforslag til høring – ev interne møter MAN 04.09Høringsbrev sendes til stab for kommunikasjon ONS 06.09Oversende høringsutkast for høring på nettet (FRIST etterm.) FRE 08.09Planene legges ut på høring FRE – FRE HØRINGSPERIODE

25. juni 2015 FRE – FRE HØRINGSPERIODE TORS 12.10Høringsseminar Oslo TORS 19.10Høringsseminar Tromsø MAN 23.10Høringsfrist – høringsverktøyet stenger MAN – ONS Oppsummering av høringsuttalelser og foreløpige rapporter TORS – MAN Bearbeiding av planene ut fra høringen/oppsummeringene FRE 27.10Bearbeiding av planene ut fra høringen/oppsummeringene MAN 30.10Interavdelingsmøte MAN 30.10Fagmøte TIRS 31.10Ferdigstillingsmøte ONS 01.11Oversending av læreplanforslag til KD

25. juni 2015 PROBLEMSTILLINGER UNDERVEIS/ HØRINGEN Betegnelse på planene Timetallet – ikke fastsatt Grunnleggende ferdigheter Nivåbaserte planer – det europeiske rammeverket Nivåbasering i morsmålsplanen Forholdet mellom de to planene Vurderingsordninger - uten karakter

25. juni 2015 Opplæringsloven § 2-8: Elevar i grunnskolen med anna morsmål enn norsk og samisk har rett til særskild norskopplæring til dei har tilstrekkeleg dugleik i norsk til å følgje den vanlege opplæringa i skolen. Om nødvendig har slike elevar også rett til morsmålsopplæring, tospråkleg fagopplæring eller begge delar. Morsmålsopplæringa kan leggjast til annan skole enn den eleven til vanleg går ved. Når morsmålsopplæring og tospråkleg fagopplæring ikkje kan givast av eigna undervisningspersonale, skal kommunen så langt mogleg leggje til rette for anna opplæring tilpassa føresetnadene til elevane.