Å LEDE EN BARNEHAGEN I FORANDRING

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
-ikke bare for zippylæreren…
Advertisements

-ikke bare for zippylæreren…
Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
Fra prøving og feiling til
Gruppe 6: Aina, Antonios, Christer, Elisabeth og Kenneth F1B
Forum for EVU og digitale medier i læring
Helhetlig kompetanseutvikling Forståelse og muligheter
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Kompetente barn og unge
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Generelle tiltak og forebygging
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Framtidens kompetanser - og hvordan vi utvikler dem
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
-ikke bare for zippylæreren…
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
"God bagasje på livets reise."
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
HelART i Ulåsen barnehage
Etikk i pedagogisk arbeid
Kristine Angell, Kristine Gjelstad, Martine Haug og Renate Heyn.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Lek og Læring i barnehagen
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
Drop-In metoden i skolen
Barnehagens samfunnsmandat
Berit Bratholm: LÆRER SOM VEILEDER
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
FoU i Praksis 2004 Trondheim Berit Bratholm og Kristin R. Tholin.
SÄLJÖ: LÆRING I ET SOSIOKULTURELT PERSPEKTIV
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Dokumentasjon som verktøy for læringsprosesser i barnehagen
læring Tønsbergstudiet, videreutdanning,
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
Nov.2008 HDH Eksamensforberedelser F2A og F2B. nov.2008 HDH Mål 2. semester Utvikle en etisk reflektert holdning til og faglig forståelse av mangfold.
Bourdieu og sosiale utdanningsforskjeller
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
ETTERUTDANNING TØNSBERGBARNEHAGENE
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Observasjon og kartlegging av barns språk i overgangen fra barnehage til skole.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
BARNS MEDVIRKNING- VOKSNES ANSVAR Om barns lovfestet rett til medvirkning og hvilke konsekvenser det får for personalets arbeid og væremåter Kristin R.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Observasjon og kartlegging av barns språk
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Fra kunnskap til handling
Velkommen til foreldremøte
Pedagogisk dokumentasjon
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Å LEDE EN BARNEHAGEN I FORANDRING Tønsbergstudiet Styrersamling 06. des.-06 Kristin R. Tholin, 06.12.06

FOKUSOMRÅDER OG INNHOLD I STUDIEPLANEN: 1 Samfunnsmandatet 2 Barns medvirkning 3 Den lærende barnehagen Barnehagen har en viktig rolle som oppvekst- og læringsarena for barn under opplæringspliktig alder (Rammeplanen, s.15)). Studiet vil legge vekt på barnehagen som en lærende organisasjon der barn og voksne kan lære av hverandre gjennom det daglige samspillet omkring et meningsskapende innhold. Førskolelærerne har ansvar for barnehagens læringsmiljø og å lede læringsprosesser som involverer alle i barnehagen. Kristin R. Tholin, 06.12.06

Forandring fryder ? Du har et valg ENTEN forgjeves lengte etter ro i sjelen slite deg ut på å motarbeide forandringer fortsette som du alltid har gjort ELLER ta styringen i livet ditt komme endringer i forkjøpet se på morgendagens forandringer som din mulighet Av Ragnhild N. Grødal Kristin R. Tholin, 06.12.06

DISPOSISJON: RAMMEPLANENS FØRINGER LÆRENDE ORGANISASJON LÆRINGSLEDELSE Lærende organisasjoner Læringsarena Ledelse LÆRENDE ORGANISASJON LÆRINGSLEDELSE INTUITIV ORGANISASJON? Kristin R. Tholin, 06.12.06

Rammeplan for barnehagens innhold og organisering, 2006: 1.7 Barnehagen som pedagogisk virksomhet (s.16) Som pedagogisk samfunnsinstitusjon må barnehagen være i endring og utvikling. Barnehagen skal være en lærende organisasjon slik at den er rustet til å møte nye krav og utfordringer. Kvalitetsutvikling i barnehagen innebærer en stadig utvikling av personalets kompetanse. Kristin R. Tholin, 06.12.06

4. Planlegging, dokumentasjon og vurdering 4.3 Vurdering av barnehagens arbeid (s.50) Systematisk vurderingsarbeid legger grunnlaget for barnehagen som lærende organisasjon. Kristin R. Tholin, 06.12.06

BARNEHAGEN – EN LÆRENDE ORGANISASJON? ”Forestilling om at organisasjoner har evne til å lære, støtter også en forestilling om at organisasjoner er i kontinuerlig utvikling. Det sentrale spørsmålet blir da om en organisasjon er god eller dårlig til å lære” (Levin og Klev 2002 s.28). Kristin R. Tholin, 06.12.06

SOSIOKULTURELLE LÆRINGSTEORIER: LEGGER VEKT PÅ: Forskyvning i fokus fra individ til det sosiale og konteksten Situasjonen er viktig Kognitive prosesser er ikke isolert i hodet, men forankret i sosiale situasjoner Språk og kommunikasjon er svært sentralt Kristin R. Tholin, 06.12.06

Sosiokulturelt læringssyn: Læring er situert Læring er grunnleggende sosial Læring er distribuert Læring er mediert Språket er sentralt i læringsprosesser Læring er deltakelse i praksisfellesskap (Dysthe 2001) Kristin R. Tholin, 06.12.06

LÆRENDE ORGANISASJONER: Senge, 1990: Systemtenkning Personlig mestring Mentale modeller Bygging av en delt visjon Læring i team (Levin og Klev 2002:40). Kristin R. Tholin, 06.12.06

LÆRING I TEAM LÆRINGSKULTUR Cato Wadel (1997, 2002) Relasjonelt og prosessuelt syn på ledelse Fasitkultur (reproduktiv) og undringskultur (produktiv). Kristin R. Tholin, 06.12.06

Toddlerne rapporterer til oss gjennom det de gjør og lar det være opp til oss å fortolke og sette ord på handlingene deres” (Løkken 2005:8). Kristin R. Tholin, 06.12.06

LEDELSE I RAMMEPLANEN ”Barnehagen skal ha en pedagogisk ledelse. Styrer og pedagogisk leder har et særlig ansvar for planlegging, gjennomføring, vurdering og utvikling av barnehagens oppgaver og innhold. ” (S.16) ”Barnehagens styrer har et særlig ansvar for å iverksette og lede barnehagens arbeid med planlegging, dokumentasjon og vurdering” (S. 47). Kristin R. Tholin, 06.12.06

Pedagogisk ledelse (Wadel 1997): Pedagogisk ledelse er å få til læring i organisasjoner og spiller en vesentlig rolle for utvikling og endringen av en organisasjonskultur. Kristin R. Tholin, 06.12.06

LEDELSE AV LÆRING Geir O. Halland: Læreren som leder (2005) Iverksette forpliktende målsettingsprosesser Motivere Utvikle hensiktsmessig kultur Sikre nødvendig kompetanseutvikling Organisere og planlegge Veilede og følge opp Kristin R. Tholin, 06.12.06

Menneskets læreprosess Novise Viderekommen nybegynner Kompetent utøver Dyktige utøver Ekspertise ”Intuitiv, holistisk og synkron handling er nu i centrum” (Flyvbjerg 1991:31). (Dreyfus og Dreyfus, 1999): Kristin R. Tholin, 06.12.06

INTUITIVE BARNEHAGER = LÆRENDE BARNEHAGER? …..barnehager som mestrer ballansegangen mellom utfordringer og løsninger………. ”Å ballansere er å vaie fra side til side mens man beveger seg fremover på en tynn line” (Lars Klemsdal, 2006 s.12) Kristin R. Tholin, 06.12.06

Sjekkliste for forandringsledelse Her er 8 tips for å snakke om utvikling i stedet for forandring. Utgangspunktet er relevante krav til forandring. Motivet må være troverdig og forståelig for alle. Sett av tid til å overbevise om det positive i forandringen. Lytt til kritikken, be kritikerne nevne alle muligheter til at den foreslåtte forandringen ikke kommer å lykkes. Ta ansvar for prosessen, all forandring må organiseres og ledes. Samordne innsatsen. Helhetssyn, samordning og kraftsamling er nødvendig. Ikke lat som om det blir forandring. Det er ikke det som sies, men det som gjøres som merkes og telles. Overbevis med handling. Forandringsarbeid er en evig prosess. Tryggheten finnes bare i forandring. Støtt alle drivkrefter for utvikling. Undervurder ikke verdien i å gjøre medarbeiderne delaktige. http://www.ukeavisenledelse.no/cgi-bin/ukeavisen/imaker/imaker?id=2666 Kristin R. Tholin, 06.12.06

Litteraturoversikt: Dreyfus, Hubert og Stuart Dreyfus (1999): Mesterlære og ekspertens læring. I: Nielsen og Kvale (red) (1999): Mesterlære. Læring som soial praksis. Oslo: Ad Notam Gyldendal .Flyvbjerg, Bent (1991): Rationalitet og makt. København: Akademisk Forlag. Fuglestad, og S.Lillejordet (red): Pedagogisk ledelse. Bergen: Fagbokforlaget Geir O. Halland (2005): Læreren som leder . Bergen: FagbokforlagetHennestad & Revang (2006): Endringsledelse og ledelsesendringer. Oslo: Universitetsforlaget Levin & Klev (2002): Forandring som praksis. Læring og utvikling i organisasjoner. Bergen: Fagbokforlaget Klemsdal,<Lars (2006): Den intuitive organsisajonen. Oslo: Gyldendal Wadel, Cato (2002): Læring i lærende organisasjoner. Flekkefjord: SEEK Kristin R. Tholin, 06.12.06