Brukermedvirkning i samhandlingsarbeidet 2012 Nina Adolfsen, rådgiver Kreftforeningen Nestleder i brukerutvalget Oslo universitetssykehus
Disposisjon Kreftforeningens struktur og organisering av brukermedvirkning Hvorfor brukermedvirkning i samhandlingen? Arenaer for samhandling Hvordan kan organisasjonene rigge seg for å møte etterspørselen for brukerrepresentanter? Hvordan jobber Kreftforeningen for å tilrettelegge for brukerrepresentantene? Brukermedvirkning i samhandlingen
Kreftforeningens struktur Brukermedvirkning i samhandlingen
Samhandling også for organisasjonene Brukermedvirkning handler om å gjøre tjenestene bedre for befolkningen Det er viktig at vi som organisasjoner står sammen slik at vi kan møte den økende etterspørselen og bidra til bedre helsetjenester i fremtiden. Brukermedvirkning i samhandlingen
Organisering av brukermedvirkning i samarbeid med pasient- og likemannsorganisasjonene Brukermedvirkning i samhandlingen
Hvorfor samhandlingsreformen? Syk? Fastlege Spesialistsykehus Behandling NAV Pol.kl Lokal- sykehus Rehabilitering Kommunehelsetjenesten Hjem Syk Behandling vENNER LEVEKÅR JOBB? FAMILIE Brukermedvirkning i samhandlingen
Organisering av brukermedvirkning i Oslo universitetssykehus Behandlingslinjer - oppdragsdokumentet Klinikkvise brukerråd Brukerutvalget 12 stk 4 Brukermedvirkning i samhandlingen
Hvor skal brukerrepresentantene bidra? Samhandlingsdirektørens møter med Kommunene – Brukerutvalget sentralt Samhandlingsforum 1 – Brukerråd Samhandlingsforum 2 – Diagnosebasert brukermedvirkning Behandlingslinjene – tjenestenivå - Diagnosebasert brukermedvirkning (Oppdragsdokumentet 2011, fra hjem til hjem) Brukermedvirkning i samhandlingen
Hvordan kan organisasjonene rigge seg for å møte den store etterspørselen? Bevisstgjøre Motivere Rekruttere Opplæring Kvalitetssikring Rapportering Kan brukermedvirkning gi medlemsøkning? Brukermedvirkning i samhandlingen
Kreftforeningens satsning: Rekruttere og lære opp – Modul kurs SAFO/FFO Danne lokale nettverk for brukerrepresentantene Legge til rette for innhenting av kunnskap på regionale samlinger – 2 ganger i året Erfarings seminar for brukerrepresentantene en gang i året. Brukermedvirkning i samhandlingen