Undervisning i psykologi - 6 t

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Advertisements

Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Det sosiale spedbarnet Samspill og tilknytning i første leveår
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Samspill og Samhandling
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Hønefoss politistasjon
”Jeg kan, jeg vil, hjelp meg å få det til..”
God kommunikasjon med små barn
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Mestring og forebygging av depresjon
Kristin Danielsen Wolf, HiOA
Utviklingspsykologi - oversikt 6.februar 01
LÆRING Grunnleggende prosesser
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
Introduksjonssenteret
Undervisning om Joyce Travelbee
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
(Barne-og ungdomspsykologi)
Barns læring, voksnes ansvar!
Utviklingspsykologi Status og framtid
Utfordringer i familien
Mestring og forebygging av depresjon
Et godt barnehagetilbud for de yngste barna – hva skal til ?
Harald Høie Kultur og natur. Sosialisering
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
"God bagasje på livets reise."
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Sosial kompetanse Sosial kompetanse er kanskje det viktigste vi kan gi barna våre når de er små. Sosial kompetanse handler om å mestre samspill med andre.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005
Tidlig psykologisk antropologi:
Et kognitivt perspektiv på personlighet
Rammeplan for barnehagen. Nytt på nytt eller noko heilt anna? Loen mars 2006.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Daniel Stern`s Teori.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
De yngste barna i barnehagen
Emosjonsregulering v/ psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Barnehagens betydning for barns identitetsskaping F1A
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
Barnehagepolitisk offensiv MÅL Fra sentralstyrets vedtak: «Utvikle og gjennomføre en barnehagepolitisk offensiv for å sikre og videreutvikle kvaliteten.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Verdensdagen for Psykisk Helse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Foreldremøte Laksevåg barnehage « Gode voksne for barn»
Å bygge selvfølelse hos ungdom ved å lytte til dem
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Undervisning i psykologi - 6 t Utviklings- og personlighetspsykologi Hva er utvikling? Tilknytningsteori Utvikling av et selv Personlighet og -utvikling Kognitiv utvikling Utvikling i eldre år Holdninger 17.04.2017 Utviklings- og personlighetspsykologi, Åse Renolen 2007

Utviklings- og personlighetspsykologi, Åse Renolen 2007 Litteratur: PENSUM: Bunkholdt, V (2002): Psykologi – en innføring for helse og sosialarbeidere, 2.utg. Kap 2, 4, 5, 7 og 12 ANNEN LITTERATUR: Evans, T.D. (2001) ”Psykologisk utvikling i eldre år” I: Raaheim, K og Fossan, G (red) Eldreårenes psykologi. Bergen: Fagbokforlaget Hundeide, K (2003) Barns livsverden – sosiokulturelle rammer for barns utvikling. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag Romsland, G. I (2003) Sykepleieren og samtidsbarnet. Sykepleien nr. 3 Seim, S (2004) Intelligens og personlighet over livsløpet. Aldring og livsløp nr 3 Sommer, D (1996) Barndomspsykologi. København: Hans Reizels forlag A/S Stern, D (2003) Spebarnets interpersonlige verden. Oslo: Gyldendal Akademisk 17.04.2017 Utviklings- og personlighetspsykologi, Åse Renolen 2007

Utviklings- og personlighetspsykologi, Åse Renolen 2007 Vitenskap om atferd (objektivt, synlig) og mentale prosesser (subjektivt, usynlig) (Atkinson 1993) 17.04.2017 Utviklings- og personlighetspsykologi, Åse Renolen 2007

Utviklings- og personlighetspsykologi, Åse Renolen 2007 Utviklingspsykologi Hvordan utvikler mennesket seg? Hvorfor utvikler mennesket seg? Tema: Arv eller miljø? Modning eller læring? Stadier i utvikling? Kritiske perioder? HVORDAN? Beskrivelse av fysiske og psykiske endringer HVORFOR? Forklaring Hva er årsaker til utvikling/feilutvikling Hva skyldes modning/læring Biologisk betinget Miljøbetinget 17.04.2017 Utviklings- og personlighetspsykologi, Åse Renolen 2007

Forskning innen utviklingspsykologi Tverrfaglig forskningsfelt Innen psykologi-skepsis til å stole på barns framstilling av opplevelser og syn på eget liv (Greene and Hogan 2005) Objektive forskningsmetoder foretrukket eller sekundært kildegrunnlag (naturvitenskaplig ideal) 17.04.2017 Utviklings- og personlighetspsykologi, Åse Renolen 2007

Vitenskapens rolle i syn på barnet Bildene vi skaper av barn er preget av rådende barne- og utviklingspsykologiske perspektiver (Nordin-Hultman 2004) 17.04.2017 Utviklings- og personlighetspsykologi, Åse Renolen 2007

1960-tallet: Paradigmeskifte innen utviklingspsykologi (Sommer 1996) Før 1960 Etter 1960 Syn på barnet ”Det sårbare barnet” ”Kompetansebarnet” Barnets omsorgspersoner Mors rolle viktigst for utviklingen Barnets utvidede sosiale miljø Familien Familien er primær sosialiseringsarena Familien og daginstitusjoner er sosialiseringsarena 17.04.2017 Utviklings- og personlighetspsykologi, Åse Renolen 2007

Utviklings- og personlighetspsykologi, Åse Renolen 2007 ”Kompetansebarnet” Barnet kan, vil og må lære! Barnets selvforståelse bygges opp gjennom samspillserfaringer (kommunikasjon, relasjoner) Barnets kompetanse utvikles i et samspill mellom personlige, sosiale og kulturelle forhold Hva er ”viktig”/”riktig” i den kulturen/miljøet barnet vokser opp i? 17.04.2017 Utviklings- og personlighetspsykologi, Åse Renolen 2007

Utviklings- og personlighetspsykologi, Åse Renolen 2007 Barn i Norge I dag: Barnets status og stilling er høyere enn før FN’s barnekonvensjon Barn skal høres og ha medbestemmelse Forhandlingsfamilien (Sommer 1997) Phillipe Aries- barndom forholdsvis ny ”oppfinnelse” Industrielle revolusjon -> strukturelle endringer i samfunnet 17.04.2017 Utviklings- og personlighetspsykologi, Åse Renolen 2007

Nåtidens forståelse av utvikling… Utvikling foregår i en kontekst Samfunnet/kulturen Nærmiljøet Nære relasjoner Må kjenne barnets kontekst for å forstå barnets utvikling 17.04.2017 Utviklings- og personlighetspsykologi, Åse Renolen 2007

Utviklings- og personlighetspsykologi, Åse Renolen 2007 Det nyfødte barnet Før: spebarnet er usosialt og refleksstyrt Nå: spebarnet er sosialt og kompetent Sansene er ulikt utviklet Medfødte temperamentstrekk Klar for læring Motorikken er reflekspreget SANSENE Syn: Lite utviklet ved fødsel Lav synsskarphet (nærsynt) 7-8 mndr: godt syn Visuelle preferanser: menneskeansikter runde, sammensatte former -> øker sjansen for tilknytning til mennesker Hørsel: Godt utviklet Foretrekker menneskestemmer Skiller mors stemme fra fremmede – 3 d. Gammel Lukt/smak: Preferanser: søt lukt, søt/mild smak (morsmelk) Liker ikke sur smak 17.04.2017 Utviklings- og personlighetspsykologi, Åse Renolen 2007

Medfødte temperamentstrekk (Thomas & Chess, 1986) Aktivitetsnivå Rytmiske/urytmiske organiserte prosesser Tilnærming/tilbaketrekking i nye situasjoner Tilpasning til endringer Responsnivå Reaksjonsnivå Kvaliteten på humøret Distraherbarhet Oppmerksomhet og utholdenhet 17.04.2017 Utviklings- og personlighetspsykologi, Åse Renolen 2007

Utvikling av relasjoner Tilknytning er en prosess som beskriver menneskets evne til å danne følelsesmessige bånd og sosiale relasjoner til andre 17.04.2017 Utviklings- og personlighetspsykologi, Åse Renolen 2007

Utviklings- og personlighetspsykologi, Åse Renolen 2007 Tilknytning Barn Morsperson Samspillet preget av: De(n) voksne sensitiv(e) for barnets signaler Er tilgjengelig(e) for barnet Stabil(e) i sin omsorg Stort forskningsområde 0-ca. 1 ½ - 2 år: sensitiv periode TILKNYTNINGSATFERD Gråt Smil Nærhetssøking Klynging -> særlig ved usikkerhet, atskillese, redsel, tretthet, sykdom 17.04.2017 Utviklings- og personlighetspsykologi, Åse Renolen 2007

Tilknytningens utvikling (Bowlby 1969) 0-2 mndr.: nærhetsfremmende atferd 2-7 mndr.: begynnende tilknytning 7 mndr.-> entydig tilknytning Fremmedangst Separasjonsangst Sensitiv periode 1 ½ - 2 år Nyere forskning har vist at barnet kan utvikle multiple tilknytninger. 0-2 mndr: øyekontakt, smil gråt, pludring – mulig preferanse for mor (lukt, stemme måte å holde på) 2-7 mndr.: Barnet foretrekker mor 7 mndr. Fremmedangst: redd fremmede (OK fra foreldrenes fang) fremmed inn i rommet – lete etter foreldrene Separasjonsangst: gråt/klynging når foreldre skal gå 17.04.2017 Utviklings- og personlighetspsykologi, Åse Renolen 2007

Utviklings- og personlighetspsykologi, Åse Renolen 2007 Tilknytning forts Indre arbeidsmodeller - indre bilder av tilknytningspersoner Betydning hele livet (jf Bowlby) 17.04.2017 Utviklings- og personlighetspsykologi, Åse Renolen 2007

Tilknytningens kvalitet (Ainsworth, 1978) Trygg tilknytning (ca 66 %) Barnet viser separasjonsangst, søker nærhet og kontakt med mor særlig i nye situasjoner Mødrene nærværende, oppmerksomme, sensitive, kjærlige overfor barnet 17.04.2017 Utviklings- og personlighetspsykologi, Åse Renolen 2007

Tilknytningens kvalitet (Ainsworth, 1978) Engstelig, unnvikende tilknytning Ingen reaksjoner når mor forlater eller kommer tilbake til barnet Mødrene var avvisende overfor barnet når det søkte kontakt Engstelig, ambivalent tilknytning Barnet holdt seg nær mor, reagerte når mor forlot rommet, ambivalent atferd når mor kom tilbake Mødrene ikke konsekvent i sin kontakt med barnet 17.04.2017 Utviklings- og personlighetspsykologi, Åse Renolen 2007

”Far leker, mor steller” I dagens samfunn – begge foreldre leker og steller! Skillet mellom omsorg/lek kunstig Mulig forskjell: Mor/barn-relasjon basert på barnets sårbarhet og avhengighet Far/barn-relasjon basert på basert på mestring og lek Lek er viktig! Mestring av følelser Intellektuell utvikling 17.04.2017 Utviklings- og personlighetspsykologi, Åse Renolen 2007

Tilknytningshierarki Faktorer av betydning: Tiden tilknytningspersonen bruker på å gi barnet omsorg Kvaliteten på omsorgen Omsorgspersonenes gjentatte tilstedeværelse over tid (Smith 2002) Mange barn knytter seg også til objekter Ca halvparten av 2-3 åringer er sterkt knyttet til kosedyr/-teppe. Slike objekter kan virke beroligende på barnet i utrygge eller ukjente situasjoner. 17.04.2017 Utviklings- og personlighetspsykologi, Åse Renolen 2007

Tilknytning – et tverrkulturelt fenomen? En form for tilknytningsatferd er studert på tvers av kulturer - trygg-base fenomenet- barnet søker nærhet samtidig som det har en sterk trang til å utforske omgivelsene. Dette fenomenet fantes hos barn i 7 ulike kulturer, Colombia, Israel, Japan, Kina, Norge, Tyskland og USA (Posada, 1995) Det er derfor mye som tyder på at dette er et tverrkulturelt fenomen. 17.04.2017 Utviklings- og personlighetspsykologi, Åse Renolen 2007

Tidlig tilknytning – betydning senere i livet? Undersøkelse blant 10-åringer: Trygg tilknytning: Generell selvtillit Tillit til andre Utviklet strategier for å få hjelp/støtte Bedre tilpasning til skole (Grossman og Grossman, 1991) En undersøkelse viste at 56 % av voksne har trygg tilknytning (Hazan & Shaver, 1987) 17.04.2017 Utviklings- og personlighetspsykologi, Åse Renolen 2007

Utviklings- og personlighetspsykologi, Åse Renolen 2007 Forebygging UNIVERSELL Foreldreopplæringsprogram Skrevet materiell bedre enn videoinformasjon (Lambermag & vanIzendoom, 1989) SELEKTIV Bedre foreldrenes samspill med barnet (eks. Marte Meo) Rollespill Video-opptak, selvevaluering NB! Informasjon virket mot sin hensikt (Crittenden, 1991) 17.04.2017 Utviklings- og personlighetspsykologi, Åse Renolen 2007

Utviklings- og personlighetspsykologi, Åse Renolen 2007 Hva er et SELV? SELV Selvfølelse Selvbilde Kroppsbilde Selvtillit 17.04.2017 Utviklings- og personlighetspsykologi, Åse Renolen 2007

Utviklings- og personlighetspsykologi, Åse Renolen 2007 Selvet Summen av våre oppfatninger og våre tanker om oss selv som individ, vår særegenhet og våre evner Selvbildet Evaluering av oss selv (pos./neg.) Positivt selvbilde: Lettere å komme i kontakt med andre mennesker Føler at en mestrer 17.04.2017 Utviklings- og personlighetspsykologi, Åse Renolen 2007

Utviklings- og personlighetspsykologi, Åse Renolen 2007 Selvfølelse Selvfølelse- grunnleggende følelse av hvem jeg er Høy selvfølelse: fornøyd med seg selv, trygg på seg selv Lav selvfølelse: usikker på seg selv, selvkritisk, skyldfølelse 17.04.2017 Utviklings- og personlighetspsykologi, Åse Renolen 2007

Utviklings- og personlighetspsykologi, Åse Renolen 2007 Utvikling av selvet Daniel Stern (1934-) Barnet har en opplevelse av et selv allerede fra fødselen Utvikling av selvfølelsen skjer i samspill med andre 17.04.2017 Utviklings- og personlighetspsykologi, Åse Renolen 2007

Sterns teori om utvikling av selvfornemmelse Fornemmelse av et gryende selv (0-2 mndr) Barn opplever verden gjennom vitalitetsfølelser Amodal persepsjon Fornemmelse av et kjerneselv (ca 2-6 mndr) Spebarnet markert mer sosialt Fire ulike selvopplevelser: selv-handling Selv-sammenheng Selv-affektivitet Selv-historie 17.04.2017 Utviklings- og personlighetspsykologi, Åse Renolen 2007

Utviklings- og personlighetspsykologi, Åse Renolen 2007 Stern (forts) Fornemmelse av et subjektivt selv (ca7-12 mndr) Barnet opplever intersubjektivitet Sosiale samspillet preget av affektinntoning Fornemmelse av et verbalt selv (ca 12/18-ca 3 år) Verbalt språk utvikles- tveegget sverd Fornemmelse av et narrativt selv (ca 3 år-) Barnet i stand til å fortelle om sine opplevelser og erfaringer 17.04.2017 Utviklings- og personlighetspsykologi, Åse Renolen 2007

Utviklings- og personlighetspsykologi, Åse Renolen 2007 Kritikk av Stern Stern kritisert for å ikke ta høyde for tverrkulturell og kontekstualistisk forskning Sterns teori bidratt til et mer optimistisk og positivt syn på spebarns kompetanse 17.04.2017 Utviklings- og personlighetspsykologi, Åse Renolen 2007

Kulturelle forskjeller i omsorgspraksis (Hundeide 2003) Tradisjonell kollektivistisk (Senegal) Mindre verbal kommunikasjon, mer kroppskontakt (barnet bæres rundt) Foreldre eller andre mye sammen med barnet (ca 90 % av tiden). Sover sjelden alene Voksne leker ikke med barnet, fordi det bryter respekt-kontrakten Familien og slekten større ansvar for barnets oppdragelse Moderne individualistisk (Frankrike) Barnet oppfattes som kommunikasjonspartner fra fødselen, voksne må tilpasse seg barnet Foreldre lite sammen med barnet (ca. 30 % av tiden). Sover ofte atskilt. Voksen deltar i leken med barnet Foreldre eneste omsorgsgivere 17.04.2017 Utviklings- og personlighetspsykologi, Åse Renolen 2007