NORSK UTDANNING 1960-2008 Berit Bratholm: 17.9.08.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
«[Revenge is] like a poison, it can take you over
Fra ord til liv Mars 2011.
UTDANNING FOR BÆREKRAFTIG UTVIKLING
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Bokanmeldelser..
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
Omstilling uten nedbemanning
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
Hvem er Jesus?.
Brasil bilde 1 Presentasjon:
KNUT HAMSUN Gruppe 4: Austen, Erik, Eva og Rese.
Jane Sunde, verdi 2 - "at alle som går her har som mål å leve slik at livet ærer Kristus og tjener forsamlingen.” Marit Thingbø, verdi 11 - "å ta et særskilt.
Teknologi og forskningslære
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Læreplanen i eldre historie
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Kunsten å lese skjønnlitteratur
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Tekstanalyse Mål: Vi skal sammenligne bøker fra to forfattere ved å se på frekvens av tegn.
1 Skolens og barnehagens formål – Noen aktuelle utfordringer E Birkedal – 2006.
Velkommen til Barnas gudstjeneste!
Bokpresentasjon Oslo.
Berit Bratholm : BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Smeden og bageren Dette er en liten by der det skjer mye rart. Det får du se nå.
Avdeling for sosionomutdanning
SKRIV OM SLIK AT SETNINGENE BETYR OMTRENT DET SAMME Kapittel 10 oppgave j.
O PPGAVE 30 Side 154 Hvilke pronomen passer her?.
1 Å tjene skaperen eller skapelsen  Givertjeneste handler om penger ”Gi, så skal det bli gitt dere! Et godt mål, stappet, ristet og overfylt, skal bli.
Rammefaktorer Klassetrinn: 10. klasse
Jes 40,13 Hvem har målt Herrens Ånd, og hvor er mannen som kunne gi Ham råd og tilføre Ham kunnskap? Rom 11,34 For hvem har kjent Herrens sinn? Eller hvem.
Til tjeneste Lions Norge Gode venner som hjelper andre.
Etikk i pedagogisk arbeid
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Johannes 3, påsken i Det Gamle Testamentet
BARNAS BARNEVERN 2020.
Fagartikkel – et eget prosjekt Noen påminnelser. Det jeg lurer på … … fører meg til problemstillingen Er det ingen ting jeg lurer på, undrer meg over,
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
Moderne samtidsromaner 1 – tendenser på og 1980-tallet
FoU i Praksis 2004 Trondheim Berit Bratholm og Kristin R. Tholin.
Utdanningshistorie  Berit Bratholm:
Forrådt Av Amalie Skram.
Dramafaglig prosjektarbeid
Utdanningsreformene Berit Bratholm. Hva sier studieplanen? Målområde: ”Studentene skal gjennom studiet utvikle innsikt i forhold som angår barns, unge.
Utdanningsreformer i et historisk perspektiv
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
ICC selger mye bra litteratur på norsk! Min bok om Profeten Mohammad (fvmh) er en populær fargebok som er basert på historien om Profeten Muhammad (fvmh)
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Kapittel 10 Sakprosa frå 1850 til i dag. Mål Gjere greie for hovudtrekk i utviklinga av sakprosatekstar frå 1850 til i dag, og kva for rolle slike tekstar.
ALU 1, mandag Erfaringsdeling etter praksis.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Foreldremøte Vg1 7. februar 2017
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
§ 1-1. Formålet med opplæringa
Kapittel 10 Sakprosa frå 1850 til i dag
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Utskrift av presentasjonen:

NORSK UTDANNING Berit Bratholm:

Mappeoppgave Oppgave 2 Tema: Utdanning Drøft ulike synspunkter om utdanning og læring i det norske samfunnet. Hent referanser fra litteraturen og forelesninger fra Dysthe, Saljø og Christie Gruppefremlegg:

Grupper Gruppe 1: Margret Sara Susanne Mari A Gruppe 2: Anniken Espen Mari G Stigan Gruppe 3: Sylvia Ina Beate Pernille Gruppe 4: Nina Nina Bente Cecilie

Historisk riss Skolens funksjon Skolens mål Skolens innhold, fag, læringssyn Skolens planer Skolelover

Intensjon/ Virkelighet Sentrale begrep i studier av politikk er formulering og realisering Formuleringsarena: intensjonene Realiseringsarena: det som skjer i den praktiske gjennomføringen Kan vi dømme skolen i dag dersom vi er uvitende om hvordan den er blitt som den er?

Læreplaner for grunnskolen og vg skole L-39 -folkeskolen M-74- grunnskolen L -78-vg.skole M-87-grunnskolen L-97- vg.sk og grsk L vg. sk og grsk

NYTT SAMFUNN, NY KUNNSKAP? Hvilke kunnskaper er det fremtidens mennesker trenger? Kommunikasjon verdens største vekstindustri ”Den nye ungdommen” hvordan ser deres drømmeskole ut?

Hvis skolen ikke fantes September 1971: Professor Nils Christie publiserer boken. Boken gir en analyse av den norske skolen og fremlegg til grunnleggende skolereformer. Nils Christie skriver: Forordet: ”Skolen er som et radarapparat. Her kan vi avlese hva slags samfunn vi lever i. …Det er viktig å forstå skolen. Den er ni års liv for alle, tolv- femten for mange.” (Christie:7) ”Det er dessuten noe viktig jeg vil ha sagt. Og jeg vil ha sagt det nå.” (Christie: 8) ”Drømmen om en skole blir drømmen om et samfunn som gir det samme som den gode skole. Det kan nettopp ikke bli noe annet enn nettopp det gode samfunn.” (Christie:140)

Sagt om boken i 2008: Den er viktig fordi den stiller spørsmål ved det vante, det selvfølgelige, det ingen stiller spørsmål ved. (Kristin Clemet) Kriterie for vurdering: som gjennom sin utbredelse, virkningshistorie eller litterære og intellektuelle kvaliteter har satt sitt preg på vår etterkrigshistorie.

Dagbladets sakprosakåring sommeren 2008: Kriterier for vurdering av bøker Utfordringen til juryen var å velge ut de verkene som gjennom sin utbredelse, virkningshistorie eller litterære og intellektuelle kvaliteter har satt sitt preg på vår etterkrigshistorie. Dagbladet ba først et utvalg akademikere og sakprosaforfattere om å nominere fem til ti bøker hver. På basis av denne lista tok juryen sine valg. Bøkene må ha hatt sin førsteutgivelse på norsk, og de må være forlagsutgitt med sikte på et bredt publikum.

Dagbladets saksprosakåring 1. Georg Johannesen, Om den norske tenkemåten (1975) 2. Jens Arup Seip, Fra embedsmannsstat... (1963) 3. Hans Skjervheim, Deltakar og tilskodar... (1976) 4. Ottar Brox, Hva skjer i Nord-Norge? (1966) 5. Arne Næss, Filosofiens historie (1953) 6. Åse Gruda Skard, Ungene våre (1948) 7. Kjartan Fløgstad, Loven vest for Pecos (1981) 8. Jens Bjørneboe, Vi som elsket Amerika (1968) 9. Berit Ås, Kvinner i alle land... (1981) 10. Thor Heyerdahl, Kon-Tiki (1948) 11. A. Skouen, Rettferd for de handicappede (1966) 12. M. Gullestad, Det norske sett med... (2002) 13. Hanna Kvanmo, Dommen (1990) 14. Ingrid Espelid, Ber til bords (1967) 15. Erik Dammann, Fremtiden i våre hender (1972) 16. Åsne Seierstad, Bokhandleren i Kabul (2002) 17. Karin Sveen, Klassereise (2000) 18. Tove Stang Dahl (red.), Kvinnerett I-II (1998) 19. Gunnar Skirbekk, Nihilisme? (1958) 20. Rune Slagstad, De nasjonale strateger (1998) 21. Nils Christie, Hvis skolen ikke fantes (1971) 22. Carl Fredrik Wisløff, Jeg vet på hvem... (1946) 23. Knut Hamsun, På gjengrodde stier (1949) 24. Haakon Lie, Slik jeg ser det (1975) 25. Dagfinn Grønoset, Anna i ødemarka (1972)Om den norske tenkemåtenFra embedsmannsstat...Deltakar og tilskodar...Hva skjer i Nord-Norge?Filosofiens historieUngene våreLoven vest for PecosVi som elsket AmerikaKvinner i alle land...Kon-TikiRettferd for de handicappedeDet norske sett med...Dommen Ber til bordsFremtiden i våre henderBokhandleren i KabulKlassereiseKvinnerett I-IINihilisme?De nasjonale strategerHvis skolen ikke fantesJeg vet på hvem...På gjengrodde stierSlik jeg ser detAnna i ødemarka

Pedagogiske utfordringer Hva skal skolens innhold være? Hva om skolen ikke fantes? Hva ønsker vi at utdanningen skal være for våre barn? Hvilke kvalifikasjoner er og blir viktig? Potensiale for endring, forbedring?