Om tilpasset opplæring, inkludering og læreplanarbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Organisering og roller i Lp modellen PPT sine roller
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Normer, verdier og holdninger
Noen utfordringer for skolene
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Kvalitetsarbeid i bærumsskolen Suksessfaktorer, dilemmaer og utfordringer Storbynettverk 2012.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Rolighetsmoen barnehage
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Tilpasset opplæring AU 1
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Mangfold og fellesskap
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
VELKOMMEN LÆREPLANSEMINARFORLANDBRUK OG FOR GARTNERNÆRING
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
RUD SKOLE.
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Verdas beste skule,… på Toftøy ! Ingen utanfor - alle med ! Vi klarer alt ! Læring og trivsel for alle ! Visjon 1 Kva kan ein rektor ynskje seg Th Kittelsen.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Lek og Læring i barnehagen
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
En stor utfordring i en skole for alle! Svein H. Torkildsen, NSMO
Inkludering og tilpasset opplæring
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Utdanningshistorie  Berit Bratholm:
Tilpasset opplæring i et historisk perspektiv
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Om å skrive fordypningsoppgave i pedagogikk
Skolens oppgave og funksjon i samfunnet
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Kompetanse for mangfold
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Nå er de revidert!.
God læring og gode læringsresultat skal vere vårt varemerke
Utskrift av presentasjonen:

Om tilpasset opplæring, inkludering og læreplanarbeid Rom for aksjonslæring Om tilpasset opplæring, inkludering og læreplanarbeid Gyldendal akademiske 2005

Rom for aksjonslæring Tilpasset opplæring og inkludering Aksjonsforskning og aksjonslæring som strategier Gruppearbeid og oppsummering

Det kompliserte mangfold ”Det ligger et fjell i det indre av Newfoundland, det heter Halfway Mountain. Det rager opp i et nokså plant skogland og synes derfor kanskje høyere enn det er. Jeg har vært rundt det på jakttur, og da la jeg merke til hvordan et slikt fjell er blitt noe helt annet hver gang en har beveget seg bare et lite stykke.”

Det kompliserte mangfold ”Du kan få tusen beskrivelser av Halfway Mountain, og alle er like riktige. Jeg kjenner en sterk trang til å si deg dette nu, at fjellet er stort, og det er mangesidet, men den som lå i lenker på jorden så bare Halfway Mountain fra det stedet der han lå.”

Om å vurdere fjell, skoler og elever Mulighetene er mange når en vurderer Rondane fra Peer Gynt-hytta og Mysusæter! Øyet som ser! Når siktepunktet blir annerledes så… Blir det misvisende når en rasler med lenker og vurderer fjell, skoler og elever fra en side

Den inkluderende skolen Honnørord Idealer og realiteter. Muligheter og hindringer står i kø.

Tilpasset opplæring og inkludering En skole for alle? ”Likeverdig, inkluderende og tilpasset opplæring er overordnede prinsipper i skolen… Et likt tilbud til alle gir ikke et likeverdig tilbud.” (St meld nr 30 2003 – 2004, s. 85)

Læreplanens mange ansikter - læreplannivåer - Det samfunnsmessige nivå - Institusjonsnivå/skolenivå - Undervisningsnivå - Personlige nivå

Ideologisk læreplan Uformes i det offentlige rom og politiske drøftinger Uformes teoretisk gjennom forskning

Den formelle læreplan - Den utformede teksten i den nasjonale læreplan som er vedtatt i stortinget - Meningen ligger ikke i teksten, men i vår opplevelse av teksten

Den oppfattede læreplan Deltakerne i barnehage og skole tolker teksten på sin egen måte Avhengig av blant annet den læringskultur som er på arbeidsplassen

Operasjonalisert læreplan Hvilke handlinger tilrettelegges i barnehage og skole? Handlingene skal konkretiseres og blir gjerne annerledes enn intensjonene

Den erfarte læreplan Hva har deltakerne erfart eller lært? Det indre liv i for eksempel skole og barnehage kommer fram på dette nivå Hva måles egentlig på nasjonale prøver

Dimensjoner og dilemmaer - Ressursdimensjonen - Kulturdimensjonen - Den sosial dimensjonen - Ulikhetsdimensjonen - Dimensjonene er likeverdige og står i relasjon til hverandre for å skape sammenheng

Dimensjoner og dilemmaer Dilemmaer består gjerne av konkurrerende prinsipper eller verdier som ikke kan oppfylles samtidig. Dilemmaer er konfliktfylte og har ikke bestemte løsninger. Et dilemma åpner opp for valg mellom ulike muligheter.

Ressursdimensjonen De nasjonale målene for skolen kan få redusert verdi når kommunene har frihet til å beslutte de økonomiske rammer. Dilemmaet mellom nasjonale intensjoner og mål i forhold til kommunal økonomi. Ulike tilbud i forhold til å ivareta tilpasset opplæring og inkludering.

Ressursdimensjonen ”Indikatorene vil gi et mål på lærertettheten i skolen og vil være et mer nøyaktig mål for dette enn gjennomsnittelig klassestørrelse og lærerressursen per klasse som tidligere ble brukt.” (St meld 30 2003 – 2004, s. 18) 14, 5 elever per gruppe når alle lærertimene som gis var tatt med (2003) Økonomi til IKT, andre læremidler og lærebøker

Den sosiale dimensjonen Tilrettelegging av læring bør organiseres slik at elevene blir en del av et sosialt fellesskap. Skolen er et virkemiddel til utjamning av sosiale forskjeller. Skolen en møteplass for elever fra ulike sosiale lag og miljøer. Tydelige dilemmaer kommer fram gjennom det verdi- og interessefellesskap som finnes i skolen.

Den sosiale dimensjonen ”Utvalget legger vekt på at basisgruppene må gjenspeile det sosiale og kulturelle mangfoldet som finnes på skolen.” (NOU 2003: 16, s.99) Hva er galt med skolen? En mindre gruppe elever kan ha problemer med å gjøre bruk av et inkluderende skoletilbud. Dilemmaet mellom inkluderende og ekskluderende skole

Den sosiale dimensjonen Samtidig framheves at det store mangfold i elevgruppen er en ressurs. (St. meld nr 30 2003 – 2004) Det er langt mer krevende å forholde seg til ulikhet enn likhet. Det er nedtonet at noen ikke passer inn i skolen. Tilpasset opplæring og inkludering er for alle.

Den sosiale dimensjonen Desosialisering skjer der verdifelleskap mellom hjem og skole mangler. Resosialisering skjer ved ny verdietablering med skolens lærestoff og kultur. Dilemma eller konflikt mellom skolens verdier og hjemmets verdier. Sosialiseringen kan fungere både inkluderende og ekskluderende.

Den kulturelle dimensjonen Felles referanserammer og kulturarven Det er noe som skal være felles for oss alle! Helhetlig kompetanse betyr kunnskap, ferdigheter og holdninger. Fra basiskompetanse til ferdigheter! Uttrykke seg muntlig, å kunne lese, uttrykke seg skriftlig, kunne regne, bruke digitalt verktøy

Den kulturelle dimensjonen Generell del i L97 skal beholdes. Skoleplakaten erstatter broen. Tilpasset opplæring er ivaretatt som begrep i skoleplakaten. Inkludering er ikke nevnt i skoleplakaten! Begrepet er ikke nevnt i generell del. Dilemma mellom individualisme og fellesskap

Felleskap eller individualisme Verken begrepene enhetsskole eller inkludering er ivaretatt i det nye læreplanverket. Er fellesskapstenkningen i den nye læreplanen nedtonet? Er det individuelle perspektivet framhevet?

Den kulturelle dimensjonen Dilemmaet mellom lokalt og nasjonalt lærestoff. Dilemmaet mellom det lærestoff som er og det nye som trenger seg på. Dilemmaet mellom teoretisk og praktisk læring. Dilemmaet mellom lærerens styring og elevenes interesser

Ulikhetsdimensjonen ”Skolen må ha rom for alle, og lærerne må derfor ha blikk for den enkelte… Det pedagogiske opplegget må være bredt nok til at læreren med smidighet og godhet kan møte elevenes ulikheter i evner og utviklingsrytme.” (L97, s.29) Tilpasset opplæring og spesialundervisning.

Ulikhetsdimensjonen Balansen mellom spesialpedagogiske og pedagogiske tilnærmingsmåter bør bli bedre. Tilpasset opplæring for alle sees i sammenheng med å utvikle læringsmiljøet for elevene. Dilemmaet mellom nasjonalt fellesstoff og individuelle tilpasning. Dilemmaet mellom tilpasset opplæring og elevvurdering.

Ulikhetsdimensjonen Det har oppstått et nytt dillemma mellom tilpasset opplæring og de nasjonale prøver i norsk, matematikk og engelsk. Hvilket valgt lærestoff av lærerne er relevant for at elevene skal skåre best mulig på nasjonale prøver? Hensikten er at de nasjonale prøvene skal gi et bedre grunnlag for elevenes læring. De skal gi profiler som viser hvordan elevene mestrer ulike elementer i et fag.

Ulikhetsdimensjonen Læringens univers er mangfoldig. Læring er ingen lineær funksjon. Læring er en komplisert prosess som ofte tar uante retninger. Hvordan harmonerer dette med rangering av skoler på skoleporten.no

Ulikhetsdimensjonen Dilemmaet mellom omsorg og kunnskap Tilpasset opplæring er i denne sammenheng et overordnet prinsipp som ivaretar ulikhetsdimensjonen i en inkluderende skole.

Dilemmaer innenfor tilpasset opplæring i en inkluderende skole Idealer og realiteter Handlingsrom og handlingstvang Øyeblikkets kunst og fagplanens krav Øyeblikkets kunst og nasjonale prøver Læreplanens potensial og nasjonale prøver Læreplanpoesi og kontekst

Oppgaver Drøft hvordan dere vil i arbeide med tilpasset opplæring og inkludering.