HSH 07.01.08. Torbjørn Veiteberg, Benny Huser. 1 Informasjon om 6. semester HSH Kull 2005 Vår 2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Møteplass for etisk refleksjon
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Skrivetrening Profesjonsstudiet (1.-3. semester)
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Kritiske røster Ensidig fokus på forskningsbasert kunnskap
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
Overordnede mål for medisinerutdanningen ved UiO
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Hovedtyper av ledelsesteorier:
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Pedagogisk utviklingsarbeid
ETIKK Hva er det? Hvor kommer det fra? Hva brukes det til?
Veiledning av studenter
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Etikk og brukermedvirkning
Lærerprofesjonens etiske plattform
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
Bokpresentasjon Oslo.
Avdeling for sosionomutdanning
Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon FFO består av 68 medlemsorganisasjoner, som til sammen har ca medlemmer. FFO er Norges største paraplyorganisasjon.
Studieplanarbeid.
Kvalitative og kvantitative metoder
Resonnerende tekst.
Etikk i pedagogisk arbeid
Utdanningsvalg 10.klasse
”Studenttinget oppfordrer Rektor til å nedsette et utvalg som går igjennom ex.phil.- emnets form og innhold” Hva har skjedd?
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Akuttenheten – på nett Et hovedprosjekt 2-årig høgskoleutdanning innen IT - i Trondheim! 4 vt ~ 2 dager pr uke, fra 28.1 – 30.5 En student... Oppgaven:
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Jour4110 Journalistikkforskning: teori og metode Studiepoeng: 20 Obligatorisk for alle masterstudenter i journalistikk.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Hovedoppgaveforberedende seminar
Pensum Bordens: Research design and methods A process approach 5. eller 6. utgave Kap Fordeling: Bjørnebekk har spesielt ansvar for delen ”Qualitative.
Veiledningspedagogikk
Virginia Hendersons svar Kull semester
Benny Huser HSH 1 Sjukepleierstudenter sin taushetsplikt Norske lover Yrkesetiske retningslinjer Kull 2005 høst 2005.
Informasjon om Bacheloroppgave
ICC selger mye bra litteratur på norsk! Min bok om Profeten Mohammad (fvmh) er en populær fargebok som er basert på historien om Profeten Muhammad (fvmh)
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Å redusere unyttig helseforskning i Norge ved å bruke systematiske oversikter – kommentar sett fra erfaring med forskningsetiske vurdering i REKVEST Berit.
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Innføring i Kunnskapsbasert praksis og litt om studieoppgave 2 Klasse C og D 13.november 2013 Anett Kolstad og Kari Dahl.
Forskningsmetode og statistikk: Bruk av forskningsmetode betyr å gjennomføre systematiske undersøkelser for å belyse problemstillinger. Sentrale elementer.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Vi vet godt hva som virker, og ikke virker…
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Program for dagen Velkommen v/Dekan Thrina Loennechen
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Fra idé til publikasjon
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Hovedtyper av ledelsesteorier:
Hvorfor Mastergrad i operasjonssykepleie?
Gjennomgang før eksamen
Utskrift av presentasjonen:

HSH Torbjørn Veiteberg, Benny Huser. 1 Informasjon om 6. semester HSH Kull 2005 Vår 2008

HSH Torbjørn Veiteberg, Benny Huser. 2 VELKOMMEN! Godt nytt år! Program – Interne og eksterne forelesere Noe obligatorisk deltakelse Studiekrav i gruppe Bacheloroppgave Avsluttende eksamen sjukepleie Pensum – se nettsider

HSH Torbjørn Veiteberg, Benny Huser. 3 Fagemner Forskning og kunnskapsbasert praksis: Kunnskapsbasert sjukepleie og søk etter fag-/forskningsartikler v/Irene Waage Kvalitative metoder v/Erling Hoff Kvantitative metoder v/Frode Skorpen Vitenskapsteori v/Erling Hoff Oppgaveprosess og -skriving Forskningsetikk v/Benny Huser

HSH Torbjørn Veiteberg, Benny Huser. 4 Flere fagemner Sjukepleiens historie og tradisjon: Sjukepleiens historie etter 1970 med særlig vekt på utviklingen av forholdet mellom teoretiske og kliniske kunnskaper Kvalitetsreformen, Nokut, m.m. v/ Herdis Alvsvåg 1.amanuensis/fagbokforfatter Sjukepleiens tradisjon og idegrunnlag v/ Kari Thorkildsen

HSH Torbjørn Veiteberg, Benny Huser. 5 Flere fagemner Etikk i sjukepleien: Livskvalitet v/Frode Skorpen Håp, mening og livsmot v/ Magne Osland sjukehusprest Verdier, holdninger og handlinger v/ Berit Støre Brinchmann 1.amanuensis/forsker og fagbokforfatter Forskningsetikk

HSH Torbjørn Veiteberg, Benny Huser. 6 Flere fagemner Sjukepleieteori og - dokumentasjon: Kari Martinsens omsorgsteori v/ professor Kari Martinsen Katie Erikssons omsorgsteori v/ Maj-Britt Raaholm Sykepleiedokumentasjon i klinisk praksis, IT som hjelpemiddel v/ Linda Rykkje sjukepleier/cand.san.

HSH Torbjørn Veiteberg, Benny Huser. 7 Andre emner Internasjonalisering: presentasjon av studenterfaringer fra utenlandsopphold Klassens forum NSF; om fagutvikling og jobbsøking Planlegging av avslutningsfesten!

HSH Torbjørn Veiteberg, Benny Huser. 8 Bacheloroppgave Studentportal /studiehandbok/emner.htm?db= Studiebok07&code=SYKS- 027_1&lang=BOKMÅL&termin= HØST /studiehandbok/emner.htm?db= Studiebok07&code=SYKS- 027_1&lang=BOKMÅL&termin= HØST Retningslinjer for Bacheloroppgåva i Fronter

HSH Torbjørn Veiteberg, Benny Huser. 9 Avsluttende eksamen sjukepleie Studentportal studiehandbok/emner.htm?db=St udiebok07&code=SYKS- 026_1&lang=BOKMÅL&termin=H ØST studiehandbok/emner.htm?db=St udiebok07&code=SYKS- 026_1&lang=BOKMÅL&termin=H ØST Tidligere oppgaver se Fronter Spørsmålsbank kommer i Fronter

HSH Torbjørn Veiteberg, Benny Huser. 10 Studiekrav Analyse av forskningsartikkel: Vitenskapelig Empirisk studie Relevans for tema i Bacheloroppgave Presentere analysen i plenum for studenter og veileder Stille min. 2 spørsmål til drøfting i plenum Publisere disposisjon for presentasjon på forhånd i CF Lage grupper på 3

HSH Torbjørn Veiteberg, Benny Huser. 11 Hvorfor lære om dette? Beskriver og forklarer – Sjukepleiefagets egenart, sjølforståelse og oppfatning av virkeligheten Yrkets mål: å skjønne hva som er best, viktigst og riktigst for personer/grupper som søker hjelp Kjernen i sjukepleiearbeidet: møtet mellom menneskermøtet mellom mennesker (som meiner, tenker, vil og søker å forstå) Kjenne skiller og grenseoppganger mellom sjukepleiefaget og andre helsefag

HSH Torbjørn Veiteberg, Benny Huser. 12 Hva er god sjukepleie? Sjukepleiefagets ideologi er vesentlig for utøvelsen av sjukepleie; påstand: Måten sjukepleier tenker om faget sitt har betydning for hvordan arbeidsoppgaver m.m. prioriteres, og - for hvilke verdier og idealer som virkeliggjøres Sjukepleieteori som ramme for å gi svar på spørsmålet om god sjukepleie Motvekt til medisinsk teknisk tenkemåte

HSH Torbjørn Veiteberg, Benny Huser. 13 Sjukepleie ved senga ”Klinisk” Kommer av det ”som vedgår senga” Klinisk arbeid gjelder det sjukepleier kan se, undersøke og gjøre ved sjukesenga Poeng: Fra observasjon til handling = komplekse og uklare oppgaver, som krever vurdering: Hva er best å gjøre? Hva er best for den enkelte pasienten? Først ved samhandling med pasienten omsettes teori til gode sjukepleiehandlinger

HSH Torbjørn Veiteberg, Benny Huser. 14 Hva kan sjukepleieteori bidra med? Teoretisk perspektiv på sjukepleierens funksjon Omsorg: Sjukepleie har også (eller alltid) en omsorgsdimensjon Andre perspektiv: Mellommenneskelige aspekt/ samhandling; Grunnleggende behov m.m. 2 felles komponenter i sjukepleieteorier: Teoriens grunnlag: verdier og antakelser om: − Mennesket, Helse, Sjukepleie og Omgivelser Teoriens beskrivelse av sjukepleierens funksjon/ fenomener i sjukepleie situasjonen: − Sjukepleiens mål, hensikt og metoder; Sjukepleierens rolle

HSH Torbjørn Veiteberg, Benny Huser. 15 Hva kan forskning bidra til? 2 stikkord: Faglig forsvarlig praksis Omsorgsfull sjukepleieutøvelse Krav til faglig forsvarlig praksis: Er basert på (fag) kunnskap Teoretisk Praktisk/teknisk Erfaringskunnskap/personlig Er effektiv (virker) Er omsorgsfull hjelp

HSH Torbjørn Veiteberg, Benny Huser. 16 Hvordan bidra til faglig forsvarlighet? Kvalitetssikring Ansvar hos ledelsen Ansvar hos hver enkelt sjukepleier/student Individualisert ansvar betyr at sjukepleier som arbeidstaker har ansvar både for at praksis er, og for å utøve sjøl, faglig forsvarlig praksis og omsorgsfull hjelp. NYE Yrkesetiske retningslinjer for sjukepleiere i 2007: e.php/ Norsk%20Sykepleierforbunds%20NSFs% 20Yrkesetiske%20retningslinjer.pdf e.php/ Norsk%20Sykepleierforbunds%20NSFs% 20Yrkesetiske%20retningslinjer.pdf

HSH Torbjørn Veiteberg, Benny Huser. 17 De nye retningslinjene 2007 Vesentlige endringer Ansvarliggjort hver enkelt sjukepleier Oppdatert i tråd med lover Mål for redigering Gjøre tydeligere Være anvendelige Tilpasses virkeligheten som har nye etiske dilemma ved samfunn i endring