Velkommen til Internasjonal Sveiser !.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kombinatorikk for lærerstudenter
Advertisements

Dette er en PowerPoint-presentasjon
Velkommen til en sjekk av alkoholvanene dine!
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Teknologi i klasserommet
Undervisnings ressurs i «Form og volum gjennom bretteteknikker i papir
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
TOPPIDRETT PÅ IDRETTSLINJA
ELEKTRISK ENERGI FRA FORNYBARE OG IKKE-FORNYBARE ENERGIKILDER UNGDOMstrinnet vurderingskriterier til underveisvurdering Navn:____________________________________________________________________.
FUNKSJONSVURDERINGER SOM VERKTØY FOR GODE RAPPORTER
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Verdikjedeanalyse Verdikjeden
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Prototyping & Use Case Software Engineering Gruppe
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Arkivere e-post i mapper E-post som dreier seg om det samme, kan samles ett sted. Det kan være praktisk. Du kan gjøre det ved å lage mapper. Så kan du.
Om å skrive om litterære tekster
Hvordan lykkes med et prosjekt?
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Utbytte av læringsmål Innlegg på workshop med fagansvarlige basiskurs Handelshøyskolen BI Oslo ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet.
Oppgaver 1)Vi anser hvert av de seks utfallene på en terning for å være like sannsynlig og at to ulike terningkast er uavhengige. a)Hva er sannsynligheten.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Hvordan lager du en konto?
Læreplanendringene i 1T/1P/2P/påbygging og de nye bøkene
Velkommen til Aschehougs matematikkurs
Sivilombudsmannen Den sakkyndige vurderingen-innholdet:
Stein Dankert Kolstø, IPP Integrering av teori og praksis: Hvilke muligheter kan IKT-verktøy by på? Stein Dankert 30. November 2001.
”DEN LILLE GANGETABELLEN” Multiplikasjon
i:SEE Conceptual Learning DA
I dag snakker vi om psykiske problem:
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
VI LAGER EN PLATEBUTIKK
Kvalitative og kvantitative metoder
Oppgaver til kodegenerering etc. INF-5110, 2013 Oppgave 1: Vi skal se på koden generert av TA-instruksjonene til høyre i figur 9.10 i det utdelte notatet,
100 lure ord å lære.
2005 Målkart 2005 En veiledning. Klikk på mellomromstasten, piltast eller klikk på musen for å komme videre.
POÉTE Leonardo da Vinci Lifelong Learning program Tanker etter seminar i Frankrike, Norge og Finland Ingvild Espelien og Bente Ryen.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Konfirmasjon i Helleland menighet
Valgforums valgkonferanse 2014 Har du tenkt på hva som kan gå galt?
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Lab 3 - Diodekarakteristikker
KUNST & HÅNDVERKSBLOGG
Lesing og lesestrategier
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Enkelte momenter i forbindelse med å søke jobb - Bedriftskontakt.
BEVISST Analysekurs HR – Introduksjon og repetisjon – Jobbe med caser individuelt – husk lagre – Refleksjon.
INSTRUKSJON Du lærer: Hvordan du bruker fagkunnskap fra ditt eget utdanningsprogram i norskfaget Hvordan du kan forberede og gjennomføre en god instruksjon.
Kompetanse for mangfold
Kvalitative og kvantitative metoder
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Velkommen til skyteskole - Kveld 4 -
Hendelselseshåndtering
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Valgfag innsats for andre
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Tokerud skole Tokerud skoles plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen til Internasjonal Sveiser !

Dette er et læremiddel og ressurs for opplæring i sveising som bygger på retningslinjer fra den internasjonale standarden International Welder (IW)

Dette læremiddelet er bygget opp rundt det en kaller Welding Procedure Specification, eller WPS. På norsk vil det si en sveise- prosedyrespesifikasjon. Til høyre ser du hvordan en WPS kan se ut:

En WPS er en instruksjon til sveiseren som beskriver hvordan sveisearbeidet skal skal gjennomføres, f.eks.: Sveisemetoder Skisse over arbeidet Sveiseteknikk Sveisestilling Standard som skal følges Parameter og verdier som skal brukes (varme, strøm, spenning, sveisehastighet osv.)

Til høgre ser du den WPS’en som du vil møte i dette lære- middelet og som du også vil kjenne igjen som en praktisk øving. I tillegg til å beskrive sveise- arbeidet, så inneholder dette skjemaet noe mer.

Skjemaet kan brukes som en ressurs når en i arbeids- prosessen møter på begreper og problem en ikke forstår. Skjemaet er laget slik at du kan trykke på begrepene og komme videre til en utredning av det spesielle begrepet. Det får en hjelpende funksjon.

Dersom du for eksempel lurer på begrepet Sveisestillinger går du inn i skjemaet og trykker på begrepet i skjemaet

Du vil da få vite hva en sveise- stilling er. I dette tilfelle får du Sveisestillinger (Fra NS-EN 287-1: 1992+A1) Figur 1 – Sveisestillinger for plate Figure 1 – Welding positions for plates Du vil da få vite hva en sveise- stilling er. I dette tilfelle får du et utklipp fra standarden, som beskriver sveisestillinger på plate.

Hvis du for eksempel hadde trykket på begrepet Strøm vil du kunne fått fram dette:

Ellers så er læremiddelet delt inn i fire deler: 1. Introduksjon Beskriver hvordan læremiddelet fungerer og er bygget opp 2. Teori Gjennomgår teori og krav som hører til International Welder 3. Praktiske øvelser og tester Inneholder tre sveisestillinger MMA, TIG, MIG/MAG med praktiske øvinger og tester (WPS’er). 4. Ressurser Inneholder ressurser for lærer og elev. Disse er simulerings- program, cases og egne WPS-skjema som kan fylles ut.

Huskeliste for å finne frem i Internasjonal Sveiser: For å finne frem til oversikt over den teorien som Internasjonal Sveiser omhandler Se Teori For å finne ut hvordan læremiddelet er bygget opp Se ”Om læremiddelet Se Hjelp – Organisasjonskart For å finne praktiske øvelser/tester – WPS Se MMA-sveis – Praktiske øvelser og tester For assistanse Se Hjelp Spør lærer

LYKKE TIL ! Vel, det var en kort introduksjon til læremiddelet. For mer informasjon se introduksjonssidene eller bruk hjelpsidene. LYKKE TIL ! Videre >>