Kjønnsperspektiv på ledelse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kirsten Sandberg Avdeling for kvinnerett Institutt for offentlig rett
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Kari Pape Den gode assistenten
Kjønn og likestilling- menn i barnehagen
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
De dårige følelsene. Veiene ut..
MOT til å LEVE MOT til å si NEI MOT til å BRY SEG
Hønefoss politistasjon
Fra kvinnekultur til hva
Hvordan arbeide med likestilling og likeverd i barnehagen?
Regjeringens barne – og ungdomspolitikk Kjell Erik Øie Statssekretær.
Kjønn og sånn… Er den gode barnhagen den likestilte barnehagen
Hva er aktivitet og deltakelse?
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
Språk og sosialisering
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Prinsesse eller pirat – et fritt valg!
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Samarbeid med foreldrene Daglig samarbeid Gjensidig åpenhet og tillit (kunnskapsdepartementet)
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaverSamfunnsfag i F-utdanninga.
Barns læring, voksnes ansvar!
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Mangfold og likeverd Barns identitet
M ANGFOLD OG LIKEVERD B ARNS IDENTITET Elin Øydna, Tine Håvak, Elisabet Larsen & Lina Wik Amundrød.
"God bagasje på livets reise."
Kjell Erik Øie Statssekretær
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Etikk i pedagogisk arbeid
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Rammeplanen s. 23 Barnehagen skal fremme positive holdninger som motvirker avvisning, mobbing og vold.
Kristine Angell, Kristine Gjelstad, Martine Haug og Renate Heyn.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Forhold til ledelse/styrer Hvor fornøyd/misfornøyd er du med: Styrer som personalleder? Styrer som administrativ leder? Styrer som leder for den pedagogiske.
Lek og Læring i barnehagen
Definisjoner.
Barnehagens samfunnsmandat
Betydningsfulle andre / signifikante andre
Kjønn og sånn… Hvorfor og hvordan jobbe med likestilling i barnehagen.
Kjønn og sånn… Hvorfor og hvordan jobbe med likestilling i barnehagen
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Dokumentasjon som verktøy for læringsprosesser i barnehagen
Likestilling og likeverd i barnehagen
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Hvorfor og hvordan jobbe med likestilling i barnehagen. Samf vår 2009 F1A,B og D. Ved Rønnaug Sørensen. (Litt; Se siste lysbilde)
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
En metode for litt av hvert Rønnaug Sørensen. Sosiolog.
Har vi et kjønnsperspektiv i barnehagen? Tønsberg 2007 Innspill til den nye rammeplanen ved Rønnaug Sørensen. Sosiolog og høgskolelektor ved Høyskolen.
Hvorfor og hvordan jobbe med likestilling i barnehagen. Samf 2010 Ved Rønnaug Sørensen. (Litt; Se siste lysbilde)
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Likestilling i barnehagen Rammeplanen - mars 2006 Likestilling mellom kjønnene skal gjenspeiles i barnehagens pedagogikk.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
God kommunikasjon. God sosial kompetanse gir et grunnlag for god kommunikasjon Hva kjennetegner god kommunikasjon? –Vise interesse –Bruke passiv og aktiv.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Fest & følelser Velkommen
Venner & valg Velkommen.
Oppstart i barnehagen.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

Kjønnsperspektiv på ledelse Org.led - 09 Rønnaug Sørensen Litt liste ; se siste bilde

Barnehageloven § 2 Omsorg, oppdragelse og læring i barnehagen skal fremme menneskelig likeverd, likestilling, åndsfrihet, toleranse, helse og forståelse for bærekraftig utvikling.

Handlingsplanen 2008 - 11 Barnehagen skal bidra til et likestilt samfunn der alle får utnyttet sine evner og interesser uavhengig av kjønn, og at likeverd og likestilling skal ligge til grunn for all læring og pedagogisk virksomhet. Læringsmiljøet skal fremme likestilling Kjønnsbalanse i utdanningen Kjønnsbalanse blant ansatte

”Vi behandler hvert barn individuelt ,vi tenker ikke så mye på kjønn”.

”Det er først nå når det står i rammeplanen at også kvinnene i barnehagen blir opptatt av kjønn. Vi gutta er det i grunn hele tiden…vi er jo som regel i mindretall.”

”Alle teller mer?” Eller er det bare gutta som gjør det?.. Det kan synes som om barnehagene bidrar til å støtte opp under et tradisjonelt kjønnsrollemønster. Østrem mfl - 09(s 193- 4) Øvelse; Ja , nei eller kanskje

Ja, nei eller kanskje 1 Rødt er penere enn blått Jenter er mer opptatt av utseende enn gutter Gutter er mer fysisk aktive enn jenter Jenter snakker tidligere bedre enn gutter Gutter er mer opptatt av matte enn jenter Gutter som er sammen med jenter kan være homofile Kvinner er bedre ledere enn menn Kvinner passer bedre som styrer i barnehagen Menn er bare viktig for guttene i barnehagen Menn får alltid bedre lønn fordi de fortjener det Menn slutter i barnehagen fordi de blir lei av kvinneprat Menn slutter i barnehagen fordi det er så dårlig betalt Like mye menn og kvinner i barnehagen er det beste arbeidsmiljøet

Barns rettigheter Å respektere barns rettigheter forandrer måten voksne tenker om seg selv på i møte med barn. Barnekonvensjonen forandrer ikke bare barns status men også voksnes status. Motstanden mot å arbeide med likestilling kan derfor også ses på som motstand mot å gi barns synspunkter økt status.

Kjønnsperspektiv på ledelse Har barnehagen en egen kjønnet ledelses kultur? Har barnehagen en egen kjønnskultur?

Likestillingsloven 30 år

Har barnehagen en egen kjønnet ledelses kultur? Kulturelle bilder av kjønn og ledelse. Kjønn og hierarkisk posisjon har en sammenheng. Ledelse har maskuline konnotasjoner Kvinner har skapt lederrollen i barnehagen får det noen konsekvenser?

Møte med to ulike rasjonaliteter Omsorgsrasjonalitet – hva er kvalitet? Relasjoner som vennskap, omsorg og læring ? Teknisk rasjonalitet – rutiner, prosedyrer, åpningstider. Administrative ledelses verktøy. Møte mellom disse skaper noen konsekvenser som får betydning for barnhagens arbeidsbetingelser - ressurser

I mellom Velferdsstatens ledere kjennetegnes av ; - Færre resurser enn mannlige ledere - juridiske instrukser som skal følges - Lojaliteten er hos brukene og nedover i organisasjonen.

Omsorg = tilgjengelighet? Kvinnelighet = personlig ? En egen omsorgshabitus; erfaringer som er nedfelt i vår tenkemåte og i kropp. sosiale begrensninger blir forstått som personlige valg. Ofte en akseptasjon av ulikhet som naturlig. Objektstaus - svare på andres krav. (positiv) Subjektstatus - ivaretakelse av egne behov (negativ) Øvelse; Ja , nei eller kanskje

Ja, nei, eller kanskje 2 Tv er viktigere enn telefon Ferie er å slappe av Det er viktig å ha respekt for seg selv Det er viktig å tåle at andre ikke synes det samme som meg Man skal ikke la seg presse til noe man ikke vil Å si nei er lett Det er lettere å si ja en å si nei Den som blir med på alt får mange venner Den som klarer å sette grenser for seg selv får mange venner Å være godt likt er bedre enn å si hva man mener Det er viktige at alle er enige før man tar en beslutning Alt som står i rammeplanen trenger man ikke gjøre Det er alt for mange krav til barnehagen Barnehagen må bevare sin egenart Førskolelærere er den profesjonen som vet mest om hva som er bra for barn Barns rettigheter er viktigere enn foreldrenes meninger Ledelses kurs er bortkasta tid

Kommunikasjon og samarbeid Anerkjennende holdning; lytte, gi positive mini responser, og modifisere negative utsagn = åpenhet for den andre – omsorg og ivaretakelse. Likhetsideal – solidaritet og samhold - ”alminnelig” og ”være seg selv” enighet, likhet, inkludering og nærhet. Relasjonsarbeid versus spill om makt.

Kontroll og makt? Uformell konkurranse om status og posisjon Distanse = kritikk Uenighet er farlig Skjult maktutøvelse og skinn demokrati? Stor grad av informasjon og sterke relasjoner skaper større mulighet for indirekte maktutøvelse. Ledelse over ”sine egne” Mannlige ledere blir foretrukket

Ikke for en hver pris.. En egen omsorgsdiskurs? Maskulin omsorg er det likt eller noe helt annet? To ulike posisjoner Vi har ikke menn i barnehagen vi.. Menn for en hver pris? Avdeling med kun menn kan det gå an da? Lag guttegrupper

Flere menn i barnehagen Menn er marginalisert noe som fører til vurdering på bakgrunn av kjønn og ikke kvalifikasjon. Mer kjønnsstereotypt med menn enn uten menn? Turkamerat og klatrestativ Mindretallsmannen og glassheisen Hvilke kvinner og hvilke menn? - vi ser etter de samme egenskapene hos begge kjønn; humor, snill, hjelpsom og god kommunikasjon. Mangfold av kvinner og menn - fremhev ulikheter - men likhet i oppgaver.

Nye måter å lede på ? Ledelse i barnehagen er en balansegang i mellom nærhet og distanse. Husk å sett pris på dere selv.

Å sette pris på seg selv; Ta tida tilbake! Øv på å si nei – demokratiet har en grense Kritikk og ros kommer inn samme dør. Dyrk din egenart Skaff deg en mentor Lag et ledernettverk som ikke bare er faglig Hold deg oppdatert – ta deg tid til egenstudier. Sett det på timeplanen.

Litteratur: Dencik,Lars(1999):Fremtidens Børn. I: Børn og foreldre i det postmoderne samfunn Reizler forlag. Bourdieu,Pierre(2000): Den maskuline dominans. Pax Forlag Bredesen,Ole(2004):Nye gutter og jenter. En ny pedagogikk? Cappelen akademiske Friis,Pia(2006): Temahefte om menn i barnehagen. Kunnskapsdepartementet. Gullestad,Marianne(2002):Det norske sett med nye øyne. Universitetsforlaget Henriksen, Astrid, Rønnaug Sørensen og Heidi Thommessen(2009); Jentesnakk. Borgestad kompetansesenter. Larsen og Slåtten (2006): En bok om oppvekst. Fagbokforlaget Lorentzen,Jørgen(2004):Maskulinitet.*spartacus. Lorentzen og Mülheisen(2006): Kjønnsforskning. Universitetsforlaget Marklund,Liza og Snickare,Lotta(2005):Det finnes et eget sted i helvete for kvinner som ikke hjelper hverandre.pirat Midtsand, Monstad og Søbstad(2004): Tiltak mot mobbing starter i barnehagen. Dronning Mauds minne. Rossholt, Nina (2006): Temahefte om likestilling.Kunnskapsdepartemenetet Satøen, Svein Ole(2004): Guteliv. Gyldendal Vaagan Slåtten , Mette; Kvinnelige ledere i barnehagen. Kap 2 I:Skogen, Eva (red)(2008); Å være leder i barnehagen. Fagbokforlaget Handlingsplanen for likestilling i barnehagen(2007 -2010) Barnehageloven(2006) Rammeplanen(2006)