OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Advertisements

LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Grete Haaland Sund HiAk,
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Tidligere læreplaner.
Hva er en læreplan? En læreplan har synspunkter på alle kategoriene i relasjonsmodellen
Om skolens lov, nasjonale læreplaner og Kunnskapsløftet (LK06)
Tilpasset opplæring AU 1
Praksislærermøte GLSM-praksis
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Orerønningen ungdomsskole.. Hva sier så L97s generelle de, om DET MENINGSSØKENDE MENNESKE, i forhold til fagplanen i Kunst og Håndverk?
Læringsmiljø Bunntekst.
LÆREPLANVERKET FORMÅL OG STRUKTUR Ved Ola Ivar Eikebø
INNFALLSVINKLER Styringsmekanismer Skolens funksjoner
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Lise Iversen Kulbrandstad, Høgskolen i Hedmark, foredrag Midtveiskonferanse Felles læreplan i norsk og aksjonsforskning Lise Iversen Kulbrandstad.
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Fellesmøte – mandag Oppdatering – OTH-prosjektet –Begrepsinnlæring (Solveig) –Digitale mapper – arbeidsmappe – sluttmappe (Åshild) –Skriverammer.
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
LMS - digital - et bredbånd rett til skogs. Premisser: Bygge videre på ideen om uteskole Basert på den aktive, utforskende elev Rettes mer direkte mot.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Utvikling av barnehage og SFO i Norge
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Etikk i pedagogisk arbeid
Kan ikke alle bare være venner da?
Lokal arbeidstidsavtale
Horten vidergående skole
”Et prosjekt som skal gjøre hverdagen din enklere”
Konferanse om kunnskapsløftet 23. og 24. mars 2006 Grunnlaget for verksemda i skulen ligg i læreplanen. Følgeleg vert det viktig å ha kompetanse på dette.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Utdanningshistorie  Berit Bratholm:
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Læreplan K 06 Utdanningsdirektoratets læreplan s er matematikk
Didaktiske utfordringer
Om læreplaner Arbeid med læreplaner.
Utdanningsreformer i et historisk perspektiv
Seniorrådgiver Jorunn Jensen HiO,
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
OM LÆREPLANTEORI OG LÆREPLANER I SIN ALMINNELIGHET
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Etter- og videreutdanning i IKT  LiNK – hva er det?
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
IKT for læring Mattias Øhra.
Utdanningssystemet sitt årshjul

Nå er de revidert!.
Utskrift av presentasjonen:

OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten Læreplanens funksjoner Læreplanens innhold og form Noen sentrale norske læreplaner

Læreplanen – EN definisjon En læreplan er et forsøk på å kommunisere de viktigste prinsipper og egenskaper ved et pedagogisk opplegg på en slik måte at den er åpen for kritisk gransking og mulig å overføre til praksis på en effektiv måte (Stenhouse, 1975)

Noen sentrale begreper Læreplanreform Direktiver for skolen Sentralt gitte læreplaner Lokale læreplaner Individuelle læreplaner Lærerens frirom Informasjon til omverdenen realiserbarhet

Læreplanens tre sider (Goodlad m.fl. Læreplanens substansielle side Hva som skal skje i skolen, både faglig innhold og arbeidsmåter Læreplanens sosiopolitiske side Aktører som er med på å påvirke en læreplan Læreplanens teknisk-profesjonelle side Gjennomføringen av læreplanen

Læreplaner og virkeligheten – Læreplanens ”fem ansikter” Den ideologiske læreplan Den formelle læreplan Den oppfattede læreplan Den gjennomførte læreplanen Den erfare læreplanen

Læreplanens funksjoner Statlig styringsredskap Minstekrav Rammeplaner Innhold, arbeidsmåter Mål , vurdering Veiledning overfor lærere Informasjon til foresatte Veiledning til elever og studenter

Læreplanens innhold og form Mål Lærestoff Metoder Organisering Arbeidsmåter Evaluering

Ideologisk profilering av en læreplaner Pedagogisk tenkning med vekt på formidling av kunnskap Pedagogisk ideologi med utgangspunkt i barnet Pedagogisk ideologi med vekt på samspillet mellom barnet og omgivelsene Pedagogisk ideologi som tar de undertryktes standpunkt

Noen sentrale norske læreplaner Normalplanen 1939 – minstekrav og progressive ideer Mønsterplanen 1974 Mønsterplanen 1987 Læreplanen 1997 Læreplanen 2006

L 2006 Generell del = Generell del i L97 ”De sju mennesker” Meningssøkende Skapende Arbeidende Allmenndannede Samarbeidende Miljøbevisste integrerte

Prinsipper for opplæringen Læringsplakaten Sosial og kulturell kompetanse Motivasjon for læring og læringsstrategier Elevmedvirkning Tilpasset opplæring og likeverdige muligheter Lærerens kompetanse og rolle Samarbeid med hjemmet Samarbeid med lokalsamfunnet

Læreplaner for fag Formål Hovedområder Grunnleggende ferdigheter Kompetansemål Vurdering i faget