OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten Læreplanens funksjoner Læreplanens innhold og form Noen sentrale norske læreplaner
Læreplanen – EN definisjon En læreplan er et forsøk på å kommunisere de viktigste prinsipper og egenskaper ved et pedagogisk opplegg på en slik måte at den er åpen for kritisk gransking og mulig å overføre til praksis på en effektiv måte (Stenhouse, 1975)
Noen sentrale begreper Læreplanreform Direktiver for skolen Sentralt gitte læreplaner Lokale læreplaner Individuelle læreplaner Lærerens frirom Informasjon til omverdenen realiserbarhet
Læreplanens tre sider (Goodlad m.fl. Læreplanens substansielle side Hva som skal skje i skolen, både faglig innhold og arbeidsmåter Læreplanens sosiopolitiske side Aktører som er med på å påvirke en læreplan Læreplanens teknisk-profesjonelle side Gjennomføringen av læreplanen
Læreplaner og virkeligheten – Læreplanens ”fem ansikter” Den ideologiske læreplan Den formelle læreplan Den oppfattede læreplan Den gjennomførte læreplanen Den erfare læreplanen
Læreplanens funksjoner Statlig styringsredskap Minstekrav Rammeplaner Innhold, arbeidsmåter Mål , vurdering Veiledning overfor lærere Informasjon til foresatte Veiledning til elever og studenter
Læreplanens innhold og form Mål Lærestoff Metoder Organisering Arbeidsmåter Evaluering
Ideologisk profilering av en læreplaner Pedagogisk tenkning med vekt på formidling av kunnskap Pedagogisk ideologi med utgangspunkt i barnet Pedagogisk ideologi med vekt på samspillet mellom barnet og omgivelsene Pedagogisk ideologi som tar de undertryktes standpunkt
Noen sentrale norske læreplaner Normalplanen 1939 – minstekrav og progressive ideer Mønsterplanen 1974 Mønsterplanen 1987 Læreplanen 1997 Læreplanen 2006
L 2006 Generell del = Generell del i L97 ”De sju mennesker” Meningssøkende Skapende Arbeidende Allmenndannede Samarbeidende Miljøbevisste integrerte
Prinsipper for opplæringen Læringsplakaten Sosial og kulturell kompetanse Motivasjon for læring og læringsstrategier Elevmedvirkning Tilpasset opplæring og likeverdige muligheter Lærerens kompetanse og rolle Samarbeid med hjemmet Samarbeid med lokalsamfunnet
Læreplaner for fag Formål Hovedområder Grunnleggende ferdigheter Kompetansemål Vurdering i faget