Innhold og mulig praktisering til beste for både skolen og ansatte

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kurs for tillitsvalgte i VO Telemark
Advertisements

NORSK FYSIOTERAPEUTFORBUND - et forbund i bevegelse Hvem forhandler NFF for? n Ansatte i Staten n Ansatte i kommuner og fylkeskommuner - KS n Ansatte i.
Økt kvalitet som siktemål Forslag på veiledning til de 5 nye punktene på arbeidstid – i PBL – A området –
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Tariff 2014 Økonomi, lønnssystem, HTA og SFS 2213
Arbeidstid skole Regionale kurs høsten 2012.
Hovedavtalen HSH.
Lokale arbeidstidsavtaler
TEMADAG: LOKALE ARBEIDSTIDSAVTALER HØST KS Forhandling HANDLINGSROMMET I DET SENTRALE AVTALEVERKET.
Likelønn - Systematisk likestillingsarbeid. Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? • Nødvendig for å hindre diskriminering • Nødvendig for å sikre at.
NETTVERK TV BHG MARS 2011 Inkluderende arbeidsliv – IA avtale
Hovedavtalen.
Velkommen til felles opplæring, 2008
- muligheter og utfordringer
Lokal arbeidstidsavtale
Forsøksordning i barnehage Hmmm Hvordan gå fram for å inngå lokale forsøksordninger?
Storkurs Utdanningsforbundet Halden 10. Nov 2011 Reidun Hansen.
Arbeidstid på nettverksmøtet jan/feb 2011 Utdanningsforbundet Bergen.
Utdanningsforbundet Bergen
Utdanningsforbundet Bergen
Først gjennomgå hovedelementene i den nye avtalen
Arbeidstidsavtalen for undervisningspersonalet
Lokal arbeidstidsavtale, SFS implementering i Østfold, skoleåret 2012/13 Ad-hoc, arbeidsgruppe.
SFS 2213 SFS 2213 er ”hoved-særavtalen” for skoleverket.
Intensjoner og mål for opplæringen
Endringer i ny arbeidstidsavtale
Undervisningspersonalet i kommunal og fylkeskommunal grunnopplæring
Arbeidstidsavtalen SFS 2213
Arbeidstid og arbeidsavtale
Arbeidstid for undervisningspersonalet i skolen KURS ATV-VGO , Rica Grand, Tromsø Kurs ATV-VGO 30-aug 2011, Tromsø.
Bø hotell 4. desember 2012 Solveig Hals
Økonomi Informasjon som grunnlag for uravstemning juni 2014 Kap 4b
Overgangsprosjektet NY GIV
Likelønn - Systematisk likestillingsarbeid. 2 Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? Nødvendig for å sikre at like kvalifikasjoner virkelig betyr i.
Lønnssystem ► Hvorfor lønnssystem?  Begge tariffavtalene er minstelønnsavtaler, og basert på at de lokale parter skal fremforhandle lokal lønn basert.
SFS Nytt pkt. 3.2 og videre prosess
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Hvordan forbedre seksjonsarbeidet? Rammene Erfaringene Forslag til neste skoleår Seksjonsarbeid Realfag/Idrett1.
Viktigst seier for Udf Beholde fleksibilitet IKKE ble økt tilstedeværelse ”Ikke ett minutt mer”…. 
Tariff 2014 – Resultat etter streiken
Lokal arbeidstidsavtale
Tidsressurspott (Byrdefull ressurs).
Utdanningsforbundet Bergen Samling tillitsvalgte
Arbeidstid – Bakgrunn-status-fremtid AT-samling Utdanningsforbundet Bergen juni 2013.
Arbeidstidsavtalen.
Arbeidstid SFS 2213 Modul 4 VGO
SFS 2213 Arbeidstidsavtalen for undervisningspersonalet i kommunal og fylkeskommunal grunnopplæring Revidert september 2014.
Medbestemmelse, rettigheter og plikter m.m.
Arbeidstidsavtale SFS 2213
Alle lærerorganisasjonene har skrevet under avtalen.
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid modul 2 PBL
Drøftinger/Forhandlinger og Styringsrett/Uenighet Bergenskurset – ATG – September 2011 Asle Flatøy Utdanningsforbundet Bergen.
1: SGS SGS 1010 Særavtale som gjelder turer og lignende og bemanna leirskole. Turer: max 9 timer per dag, 37,5 t uka. Overtid utover dette. Tid.
Arbeidstidsavtalen fra høsten 2014 Avtaleperiode – Innhold og mulig praktisering til beste for skolen og den ansatte Skolelderkonferansen.
Arbeidstidsordninger Fagforbundets politikk 24.februar 2015 Jorunn Iversen Bente Stokker Knutsen.
Utdanningsforbundet Nord-Trøndelag 1S PARTSSAMARBEIDET Kurs for styrere og tillitsvalgte i Steinkjer kommun April 2016.
Fra streik til tillitsbygging. Forhandlinger og brudd Arbeidstidsavtalen er en særavtale (SFS 2213). Varighet var fram til Forhandlingene med.
Nesodden kommune Presentasjon av BRA – Behovsrelatert arbeidstidsordning v/Anita Nilsen og Grethe Reinhardtsen Fleksible arbeidstidsordninger –muligheter.
ATV-KURS – alle kommunale Arbeidsmiljøloven: Endringer + lokale dokumenter §§ 14.9 og 14.4a.
FAQ – sfs 2213 Problemstillingar vi har hatt inne det siste året, og korleis vi har løyst dei.
Ressursbestemmelser i skolen
Lover og avtaler i arbeidslivet 1. Arbeidsmiljøloven 2.
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
Særskilte tariffbestemmelser i KS for undervisningspersonalet i voksenopplæringen Voksenopplæring.
Undersøking – SFS Kven svarar? Om kontinuitet.
Lærernes arbeidstid Evaluering av avtale om arbeidstid for undervisningspersonalet i skoleverket Utført av: Heidi Nicolaisen, Torgeir Nyen og.
Hovedavtalen Hva, hvorfor og hvordan?.
Lærernes arbeidstid Evaluering av avtale om arbeidstid for undervisningspersonalet i skoleverket Utført av: Heidi Nicolaisen, Torgeir Nyen og.
Tariff Oslo 2016 Resultat Oslo kommune
Utskrift av presentasjonen:

Innhold og mulig praktisering til beste for både skolen og ansatte Arbeidstidsavtalen Innhold og mulig praktisering til beste for både skolen og ansatte Skolelderkonferansen 2014 Tjostolv Berget Her er det ingen som får lønn som fortjent, og det kan de være glade for!

skal virke positivt på kvaliteten på tjenesten som skal utføres En god arbeidstidsavtale: skal virke positivt på kvaliteten på tjenesten som skal utføres skal oppleves positiv for arbeidstakeren skal føre til effektivitet og god utnyttelse av ressursene Har rett til, dvs. de kan kreve. Dette utelukker ikke at skolene kan ha egne avtaler, så sant det er enighet om det. Erfaring: Det er klokt å ha avtaler som ligger opp til avtalene i offentlige skoler.

Privatskoleloven, hva sier den? Tariffavtale? Erfaringer. Disposisjon: Privatskoleloven, hva sier den? Tariffavtale? Erfaringer. Arbeidstidsavtalen i offentlig skole, KS Mulige praktiseringer til beste for skolen og ansatte Samtale og erfaringsutvekslinger

Privatskoleloven § 4-4: Undervisningspersonalet har rett til lønns- og arbeidsvilkår som i tilsvarende offentlige stillinger Har rett til, dvs. de kan kreve. Dette utelukker ikke at skolene kan ha egne avtaler, så sant det er enighet om det. Erfaring: Det er klokt å ha avtaler som ligger opp til avtalene i offentlige skoler.

Avtale om prosesser for å inngå avtaler Tariffavtale? Avtale om prosesser for å inngå avtaler Avtaler som regulerer arbeidsforholdet Avtalene, samlet og tilgjengelige Fremme engasjement og medbestemmelse Med hvem? Utdanningsforbundet? Hvordan kan skolens formål og egenart ivaretas? Henvendelse i 2008, muntlig deretter skriftlig til styret. Det ble vedtatt å starte forhandlinger for å se om en kunne komme til enighet. Formål med en avtale. Hvilke problemer måtte avklares, ivaretas. Ville Utdanningsforbundet være en konstruktiv forhandlingsmotpart? Ville de anerkjenne retten til fritt å drive en kristen skole? Hva om det oppstår konflikt? Streik?

Avtale ble inngått på KG i 2010 med dette formålet: Hovedavtalen skal være et godt virkemiddel for å sikre og legge til rette for gode prosesser mellom partene og for en positiv utvikling av kvalitativt gode tjenester i virksomheten, slik tjenestene er beskrevet i skolens formål.

Undervisningspersonalet lønnes etter lønnstabellen i Oslo kommune Forts. tariffavtalen på KG: Undervisningspersonalet lønnes etter lønnstabellen i Oslo kommune Undervisningspersonalet gis lønnsplassering som i Oslo kommune Det føres lokale forhandlinger ved skolen med samme kostnadsramme som i Oslo kommune Der lokale avtaler ved skolen avviker fra lokale avtaler i Oslo kommune gjelder de inngåtte avtalene ved skolen.

Avtale om arbeidstid (Fornyes årlig) 6 andre avtaler Forts. tariffavtalen på KG: Oslo kommunes overenskomster med arbeidstakerorganisasjonen vedrørende lønns- og arbeidsvilkår er nedfelt i Dokument 25. De lokale avtaler mellom undervisningspersonalet og skolen er følgende: Avtale om arbeidstid (Fornyes årlig) 6 andre avtaler Tariffavtalen ved KG kan en få tilsendt ved å henvende seg til Tjostolv Berget: tberget@kg.vgs.no Erfaringene med tariffavtalene er gode. Begge parter erkjenner det.

Arbeidstidsavtalen i offentlig skole KS - SFS 2213 for perioden 1. 8 3. Innledning (formål) Arbeidstidsavtalen skal bidra til størst mulig profesjonalitet i lærernes yrkesutøvelse slik at opplæringstilbudet til elevene blir best mulig. Lærerne har ansvar for å bidra til en positiv samhandlingskultur og samarbeide slik at målsetting i lov, fag- og læreplaner samt lokale mål kan bli realisert. Resultatet høsten 2014 ble en rammeavtale, med muligheter for lokale avtaler innenfor rammen. KS ønsket mindre grad av lokal tilpassing. Det dreide seg om arbeidsårets lengde og hvor mye tid som læreren skal tilbringe på skolen. Dette var i hovedsak grunnen til streiken i høst. Skoleledere opplever arbeidet med lokale avtaler for tidkrevende, men resultatet og erfaringene fra de som har gjort dette, rapporteres som positive. F. eks. binding av mer tid på skolen. Det er viktig å ha arbeidstidsavtalens formål for øye før en går inn i detaljene, og når detaljer skal avklares. Tre hoved punkter. Stikkord er samhandling, samspill, samarbeide, systematikk, - på alle nivåer for at skolens mål skal nås. «Skolens interne forskjeller er et grunnleggende problem i norsk skole.» Prof. Johan From. Kristne skoler og de kristne skolens egne målsettinger.

3. Innledning (formål), forts.: Arbeidstidsavtalen i offentlig skole KS - SFS 2213 for perioden 1.8.2015 – 31.12. 2017: 3. Innledning (formål), forts.: Anerkjennende og forpliktende samspill mellom skoleeiere, andre ledere, tillitsvalgte, kollegiet og støttetjenester er nødvendig for at man sammen kan bidra til god utdanningsledelse.

3. Innledning (formål), forts.: Arbeidstidsavtalen i offentlig skole KS - SFS 2213 for perioden 1.8.2015 – 31.12. 2017: 3. Innledning (formål), forts.: God samhandling på alle nivåer og systematisk samarbeid mellom lærere er viktig for å kunne utvikle skolen.

Årsverket: 1687,5 timer / 1650 timer Arbeidstidsavtalen i offentlig skole KS - SFS 2213 for perioden 1.8.2015 – 31.12. 2017: 4. Arbeidsåret: Årsverket: 1687,5 timer / 1650 timer Lengden fastsettes etter lokale forhandlinger, utgangspunktet er: 38 uker + 6 dager I tillegg kan det avsettes inntil 4 dager til lærernes for- og etterarbeid, planlegging, evaluering og faglig ajourføring som med fordel kan skje i et samarbeid med kolleger Den ekstra ferieuka for lærere over 60 år. Gjennomsnittlig arbeidstid på 43,5 timer per uke ( 38 + 1 uke) Fleksibilitet på arbeidsårets lengde. Tredje strekpunkt: Hvordan skol det tolkes? Mitt forslag/tolkning: Tid fra den «frie» delen, kan avsettes til fellestid.

5.1 Arbeidstid, organisering: Arbeidstidsavtalen i offentlig skole KS - SFS 2213 for perioden 1.8.2015 – 31.12. 2017: 5.1 Arbeidstid, organisering: Arbeidstiden på skolen (arbeidsplanfestet tid) fastsettes ved partsenighet på den enkelte skole. Maks. 9 timer per dag, inntil 37,5 timer per uke Benyttes til: - undervisning og annet elevrettet arbeid - for- og etterarbeid - faglig ajourføring både individuelt og i samarbeide med kolleger i team, avdelinger, grupper e.l. - kontakt med foresatte og samarbeidsinstanser Utgangspunktet er skolens og lærernes behov slik at god kvalitet i undervisningen sikres.

5.1 Arbeidstid, organisering (forts.): Arbeidstidsavtalen i offentlig skole KS - SFS 2213 for perioden 1.8.2015 – 31.12. 2017: 5.1 Arbeidstid, organisering (forts.): Dersom partene ikke kommer fram til noe annet, kan forhandlingene ta utgangspunkt i følgende tabell: Gjennomsnittlig arbeidstid på skolen pr. uke i elevenes skoleår Arbeidsplanfestet tid: Arbeidstid på skolen gitt arbeidsår på 38 uker + 6 dager Arbeidstid på skolen som avsettes til undervisning, for- og etterarbeid og faglig ajourføring Arbeidstid utenom skolen gitt arbeidsår på 38 uker + 6 dager Gjennomsnitt 37,5 t 1470 1200 217,5 Gjennomsnitt 35 t 1375 1150 312,5 Gjennomsnitt 33 t på barnetrinnet 1300   387,5 Gjennomsnitt 31t på ungdomstrinnet 1225 462,5 Gjennomsnitt 29 t i videregående opplæring 537,5 Blå farge: Forrige avtale. Rød farge: Foreslått sentral avtale, men forkastet som slik. Arbeidstid på skolen som bare skal være til undervisning og for/etterarbeid: 1200 eller 1150. Tid til fellestiltak, møter ol. på skolen: (1470-1200)= 270 timer eller (1375-1150)=225 timer.

5.2 Læreren skal ha en oversikt/individuell plan: Arbeidstidsavtalen i offentlig skole KS - SFS 2213 for perioden 1.8.2015 – 31.12. 2017: (inneholder 9 punkter og ett vedlegg) 5.2 Læreren skal ha en oversikt/individuell plan: Skal vise arbeidstiden på skolen den enkelte dag Skal vise undervisningstid og regelmessige møter Oversikten settes opp av rektor etter samtale med læreren Bør gjelde for et halvår av gangen Arbeidstiden kan endres med minst to ukers varsel Årsrammer for undervisning. Kan endres ved partsenighet Spisepause og nødvendig hviletid innenfor arbeidstiden Individuell plan: Arbeidskrevende, fremmer timetellingen formålet? Hva med dugnadsinnsatsen? Avtalens lengde: forskjell fra forrige avtale: Bør gjelde fro et halvår av gangen (ikke mindre).

Første yrkesår: Rett til reduksjon i undervisning med inntil 6% Arbeidstidsavtalen i offentlig skole KS - SFS 2213 for perioden 1.8.2015 – 31.12. 2017: (inneholder 9 punkter og ett vedlegg) 6. Livsfasetiltak: Første yrkesår: Rett til reduksjon i undervisning med inntil 6% 57 år: Rett til reduksjon i undervisningen med inntil 6% 60 år: Rett til reduksjon i undervisningen med inntil 12,5% Nyutdannede lærere og lærere over 60 år disponerer den frigjorte tiden til for- og etterarbeid og faglig ajourføring på skolen dersom en ikke blir enige om noe annet. Overgangsordninger mellom ny og gammel avtale finnes.

Mulig praktisering - til beste for skolen og ansatte Individuelle arbeidsplaner gir og lokal tilpassing av avtalen: Klar avtale med hver enkelt lærer Avgrensninger Rettferdighet Tidkrevende å lage og å følge opp Individuelle arbeidsplaner, noen spørsmål Fremmes frivillighet og engasjement? Blir det rett fokus?

Mulig praktisering - til beste for skolen og ansatte Finnes det alternativ? Eksempel på en rammeavtale som fornyes årlig: Planleggingsdager og felleskurs avtales Avtale om hvilke samarbeidsfora en skal ha og når møter kan holdes Halvårlig møteplan Møteplikt Andre møter - regler for innkalling Ikke individuelle planer/regnestykker ut over dette.