FinAuts misjon I kommende strategiperiode blir regelverksutviklingen en hoveddriver for FinAuts arbeid. Målet er å dekke de kravene som settes til kompetanse.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Revisjonsplikten; næringslivets perspektiver
Advertisements

NORSK LUFTFART I OMSTILLING - flysikkerhet og økonomi
Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Forslag til visjon og mandat for HMS-rådet til Olje og Gass April 2009.
Tilgjengelighet for alle til informasjons- og kommunikasjonsteknologi IT Funk Strategi for forskning og innovasjon.
Prosesstyring som styringsverktøy
Om autorisasjonsordningen
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Defo – Distriktenes energiforening1 Erik Winther Innspill fra Defo for drøftinger i samarbeid med NVE, Konkurransetilsynet, Forbrukerombudet.
2. mars Hva er problemet?  Kommunale-/interkommunale avfallsselskaper får ikke løpende hentet/kvittet seg med EE-avfall –Skaper store problemer.
Strategiarbeid i praksis
Eierskap og styring i høyere utdanning
Om autorisasjonsordningen 1. Autorisasjonsordningen for finansielle rådgivere (AFR) AFR ble etablert 1. januar AFR er en nasjonal autorisasjonsordning.
MÅL FOR UNDERVISNINGEN. Overordnet mål. Utdanne maskiningeniører med en bred teknologisk kompetanse med høy faglig kvalitet av internasjonal standard.
Geir Arnulf 17. februar 2010 Forskningsmeldingen.
Samordning av IKT-utviklingen i kommunesektoren
Strategi og handlingsplan
Hva betyr rekruttering og kompetanse for oppdrettsbedriftene?
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Mini gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 9 Uke Ansvarlig redaktør: Erling Mathisen Redaktør: Hans Olav Kirknes Et produkt fra redaksjonsutvalget.
Brukerforum Vigdis Heimly, SSP, strategi Av Vigdis Heimly.
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
Strategidokument for de regionale helseforetakene Forskning som strategisk satsingsområde i spesialisthelsetjenesten.
Ansvarlig søkers rolle
Boligkonferansen 2004 Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet 24. mars 2004.
Eivind Bagås Compliance Officer Storebrand Finansiell Rådgivning AS
Gir avsløringer økt tillit eller omdømmesvikt? Finansnæringens autorisasjonsordninger 12. juni 2014 Anders Solheim | daglig leder
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
ASSS-RÅDMANNSMØTE Drammen, 7. september 06. ADMK 2006 Mange store pågående saker Forvaltningsreformen NAV-reformen Konsultasjonsordningen m.m. Oppfølging.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Hvordan helseforetakene kan bidra til å følge opp regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Helse- og omsorgsdepartementet.
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Jeg – en merkevare ? Refleksjoner og bevisstgjøring om sluttpakker og jobbsøking/CV ECONA Petter A. Knudsen.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
NSR, Direktørmøte 7.oktober 2015 Idar Kreutzer, adm. dir. Finans Norge EN FINANSNÆRING I ENDRING.
Presentasjon for Styreakademiet Oslo, 10. februar 2005 God eierstyring og selskapsledelse – på norsk maner Ludvik Sandnes Adm.direktør.
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
Valgkomitèens nøtt; riktig styreprofil. Anne Kathrine Slungård Markedsdirektør Entra Eiendom Leder Bedriftsforsamling og valgkomitè Statoil.
Oslo, 2016.
Kvalitets- og miljøpolitikk, Elcom Signatur daglig leder:
Leif Krane, Datakvalitet AS, Tromsø
Visjon, virksomhetside og verdier
Verktøy for å kartlegge holdninger
Leif Krane, Datakvalitet AS, Tromsø
Miljørettet helsevern
Top 10 IT Issues Årsplan USIT IT-direktør Lars Oftedal
INITIATIV FOR ETISK HANDEL
Leif Krane, Datakvalitet AS, Tromsø
Seniorer i finansnæringen
Kapittel 1 SAMSPILL.
FinAut setter standarden for rådgivningskompetanse i finansnæringen
Kompetansebehovet i finansnæringen
”Godt begynt er halvt fullendt”
Veien videre – oppfølging fra sentrale myndigheter

Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Utdanningskvalitet – Nord universitet
I 2016 leverte vi sluttrapporten fra Foranalyse dokumentasjonsforvaltning og arkiv. Med vi, mener jeg en gruppe bestående av representanter fra en rekke.
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Mer kunnskap – Bedre barnevern
Utskrift av presentasjonen:

FinAuts misjon I kommende strategiperiode blir regelverksutviklingen en hoveddriver for FinAuts arbeid. Målet er å dekke de kravene som settes til kompetanse. Kundene skal være trygge på at autorisert/godkjent medarbeider innehar kompetanse som minst samsvarer med myndighetskrav. FinAut vil fremdeles sette standard for minimumskompetanse. Bedriftene må som tidligere ta ansvar for ytterligere kompetanse i henhold til egne strategier og produktspekter. FinAut setter standarden for rådgivningskompetanse i finansnæringen

1.Regelverksutviklingen - Den pågående regelverksutviklingen berører i økende grad finansnæringens rådgivningskompetanse og dokumentasjon av kompetanse. 2.Kunders behov og omgivelsenes forventninger - Mer kunnskapsrike kunder må møtes med riktig kompetanse. Samtidig prioriterer kunder enkelhet og tilgjengelighet. 3.De tilsluttede bedriftenes ønsker og behov - Involvering og samarbeid mellom tilsluttede bedrifter har vært og vil fortsatt være grunnleggende i FinAuts arbeidsmåte. 4.Teknologisk utvikling - Kundene kan i større grad finne frem informasjon på egenhånd, samt gjennomføre kjøpsprosesser digitalt. Bade myndigheter og øvrige interessenter stiller krav til kvalitet i rådgivningen uavhengig av distribusjonskanal. 5.Internasjonalisering - FinAut må være internasjonalt orientert; flere av bedriftene er nordiske og det settes internasjonale standarder for kompetanse og forbrukerbeskyttelse. 6.Eiernes strategi - For at næringen skal nå sine mål med autorisasjonsordningene oppfordres eierorganisasjonene gjennom sine medlemsbedrifter til å sørge for at alle tiltak drar i samme retning, enten det er incentivsystemer eller arbeid medholdninger og verdigrunnlag. Drivere for den videre utviklingen:

Regelverksutvikling i Norge/EU Utvikling fremover (mot ) MiFID II, IMD II, Boliglånsdirektivet… -> felles er: – Forbrukerbeskyttelse (rådgivning overfor privatpersoner) – Krav til relevant kompetanse knyttet til rollen og de produktene rådgiveren har i sin portefølje (spare-og plasseringsprodukter, lån, liv- og skadeforsikringer) – Fagkompetanse og høy kompetanse om de aktuelle produktene – Videreutdanning / oppdatering av kompetanse – Kompetansen skal dokumenteres – Krav til regeletterlevelse (lovverk, retningslinjer og god rådgivningsskikk), brudd må få konsekvenser – God rådgivningsskikk er bærebjelken

FinAut har to strategiske hovedområder A.FinAuts rolle og misjon må bli tydeligere B.Oppfølging av nye drivere og nye perspektiver Regelverksprosesser Teknologiske utviklingen Internasjonalisering C.Ta ut flere gevinster ved samordning A.Større oppmerksomhet om og oppfølging av brudd på god rådgivningsskikk B.Legitimitet og troverdighet Internkontroll i bedriftene Internkontroll i FinAut C.Interesse- og målkonflikter Alle tiltak må dra i samme retning med eiernes hjelp: Arbeid med incentivsystemer Arbeid med holdninger og verdigrunnlag Krav til nærmeste leder 1. Utvikle og forvalte kompetansestandarder og autorisasjonsordninger 2. Føre tilsyn med at tilsluttede bedrifter oppfyller de forpliktelser som følger av FinAuts regelverk