Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

”Godt begynt er halvt fullendt”

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "”Godt begynt er halvt fullendt”"— Utskrift av presentasjonen:

1 ”Godt begynt er halvt fullendt”
Sparebankforeningens fagdag 23.oktober 2009

2 Hovedpunkter Kort om ordningen (AFR) Status og resultater
Yrkesstolthet Finansbedriftenes ansvar

3 Autorisasjonsordning for finansielle rådgivere
”Målet er en autorisasjonsordning med høy legitimitet og troverdighet hos myndigheter, publikum og i finansbedriftene. Ordningen skal være nøytral i den forstand at den ikke forvaltes av den enkelte finansbedrift eller av den enkelte utdanningsinstitusjon.” FNH, Sparebankforeningen, Verdipapirfondenes forening og Finansforbundet er ”eiere” av autorisasjonsordningen. 22. sep. 2018

4 Kvalitet og troverdighet
Autorisasjonsordningen er kun svar på spørsmål som har med medarbeidernes kompetanse å gjøre. Finansbedriftenes fokus må også rettes mot: Incentivsystemer Holdninger og verdigrunnlag Nærmeste leders rolle Alle tiltak må dra i samme retning for å bygge omdømme 22. sep. 2018

5 Svekket omdømme 72 prosent av bankkundene mener banknæringens omdømme har blitt svekket det siste året, og det er en økning på 39 prosentpoeng fra i fjor. Kilde: Sparebankeforeningens nettbankundersøkelse 2009

6 Hvem skal autoriseres? Med finansiell rådgivning forstås personlig veiledning og anbefalinger knyttet til plassering av kundens finansielle formue. Finansielle rådgivere og deres nærmeste leder skal autoriseres ”snarest mulig og senest to år etter at ordningen er etablert ” – det vil si innen

7 Hvordan autoriseres? For å kunne fremstille seg til autorisasjonsprøvene må man kunne dokumentere ett års relevant yrkeserfaring. For å bli autorisert må man bestå autorisasjonsprøven som er todelt: En kunnskapsprøve En praktisk prøve

8 1:Kunnskapsprøve - fagkunnskap
Evalueringsmetode: Elektronisk flervalgstest Gjennomføringsansvarlig: Autorisasjonsordningen Prøven kan avlegges internt i bedriften eller testsenter (avtale med Folkeuniversitetet) Emneområde Antall spørsmål 1. Personlig økonomi 25 2. Makroøkonomi 10 3. Finansmarkeder 4- Produktgrupper 20 5. Etikk og rådgivning 15 6. Regelverk Totalt 110 22. sep. 2018

9 2: Praktisk prøve – rådgivning og etikk
Evalueringsmetode: Observasjon av rådgivningssamtale som er to-delt 1) Behovsavdekking 2) Løsningspresentasjon og i tillegg samtale med analyse av et etisk dilemma Gjennomføringsansvarlig: Finansbedriften 22. sep. 2018

10 Sensoropplæring og sensornettverk
Hva er en god kunde-opplevelse? 5 sensor-2 kurs med 134 deltakere i regi av AFR Fast sensorgruppe: Line M. Berner fra Fokus Bank Torgeir Flatjord fra Terra-Gruppen Inger Frostrud fra Nordea Bente Kristin Haugan fra SpareBank1 – alliansen Arnfinn Lian fra DnBNOR. Sensornettverk etablert 21. oktober med målsetting: å sikre felles forståelse og felles gjennomføring av praktisk prøve, dvs.: Bidra til lik etterlevelse av rammeverket for praktisk prøve Sikre lik praktisering av kravene for bestått/ikke bestått i bransjen på tvers av den enkelte finansbedrift Foreslå forbedringer i innhold og gjennomføring av praktisk prøve

11 Åpenhet og innsyn Det opprettes en webside 1. april 2011 med oversikt over autoriserte rådgivere. Det er viktig å ha full åpenhet rundt ordningen og å sikre innsyn for kundene, rådgiverne selv, myndigheter, medier og andre. Autorisasjonsbevis for finansielle rådgivere 11 

12 Konsekvenser ved ikke bestått
”Styringsgruppen anbefaler at medarbeidere som ikke består autorisasjonsprøven, fratas muligheten til å arbeide som finansielle rådgivere. For dem som ikke består, må det stilles tydelige krav om faglig forberedelse og om hvor lang tid som må gå før neste forsøk. Endelig må det beskrives hvilke kunderettede oppgaver man kan ivareta uten autorisasjon.” Utarbeidet regelverk gir tre forsøk for hver av prøvene, med minimum 1 måneds karantene. Finansbedriftene ivaretar forberedelser, tilrettelegging og personalpolitiske spørsmål. 22. sep. 2018

13 Status - Godt begynt……. Autorisasjonsordningen ble etablert 1. januar 2009 Kunnskapsprøven og en tilsvarende kartleggingsprøve var tilgjengelig fra 17. april 2009 Status: 131 tilsluttede finansbedrifter innmeldte kandidater 134 utdannede sensorer 137 autoriserte finansielle rådgivere

14 Resultater kunnskapsprøven
Fra Til (pr ) 642 kandidater tok kunnskapsprøven før sommeren Første ”måling” pr. 26.mai ga 42% bestått! 1063 gjennomførte kunnskapsprøver og 56,5 % er bestått Antall som har bestått ved første forsøk har økt til 54 %, og er økende Det er 166 kandidater som har avlagt prøven for andre gang og blant disse har 69 % bestått.

15 Evaluering av kunnskapsprøven
Årsaker til høy strykprosent Årsaker til bedrede resultater Stor variasjon i beståttprosent mellom finansbedrifter tyder på ulik grad av forberedelse og tilrettelegging Bedre kjennskap til kravene, grundigere forberedelser og opplæringsplaner gir resultater Enkelte områder synes spesielt utfordrende (makroøkonomi - økte kompetansekrav og produktområder – ulike tilbud på opplæringssiden) Bedre forankring av kompetansekrav, kvalitetssikring av spørsmålsbasen, bedre forberedelser og tilgang på litteratur Oppstartfase Utfordring for kandidater, bedrifter og AFR Analyse, evaluering og arbeid med forankring i bedriftene

16 Evaluering, hovedkonklusjoner
De tekniske løsningene fungerer tilfredsstillende. Kritikk til det faglige innholdet, relevans og nivå. Uro redusert: Kandidatene har bedre kjennskap til kravene og gjør bedre forberedelser. Kvaliteten på spørsmål og svaralternativer forbedret. Hovedutfordringer for AFR: forankre ordningens kompetansekrav bedre i bedriftene systematisk og løpende kvalitetssikring av testdatabasen utvikling av mer rasjonelle rutiner rundt passord og påmelding 22. sep. 2018

17 Hvem har definisjonsmakten?
Hva vil det si at rådgiveren kan sitt fag meget godt og hvilke krav stiller det til rådgivers kompetanse? Akademiske miljøer Finansbedrift Kunde Fagekspert Myndighetene Rådgiver

18 Autorisert finansiell rådgiver
Å vite at man er dyktig, kompetent og representerer kvalitet gir visshet for at man er med på å: sikre kunders økonomiske fundament skape et godt omdømme for egen bransje øke arbeidsgivers tillit og derav rådgiverens handlingsrom i rådgivningsarbeidet Å være autorisert finansiell rådgiver betyr at man har dokumentert at man er skikket til å fylle sin funksjon. Man kan med rette føle yrkesstolthet.

19 Yrkesstolthet og omdømme
AFR mener at alle aktører må arbeide bevisst for å bygge yrkesstolthet omkring autorisasjonsordningen. En arbeidsgruppe bestående av Turid Aspenes, SpareBank 1-Alliansen, Inger Frostrud, Nordea og Vibeke Ulvin, Finansforbundet, har på oppdrag fra AFR beskrevet ulike tiltak som kan skape yrkesstolthet og hva den enkelte aktør kan gjøre. Denne lille folderen oppsummerer forslagene.

20 Materiell Brosjyrer i A4 eller A5 til opptrykk med plass til egen logo
til bruk overfor toppledelse, nærmeste faglige ledere, av tillitsvalgte og i informasjon til kunder.

21 Finansbedriftenes ansvar
Finansbedriftene har ansvar for: Kompetanseutvikling Tilrettelegging av prosesser der medarbeiderens holdninger og praktiske ferdighet utvikles. Bevisstgjøring/utvikling av nærmeste leder slik at denne kan ivareta sitt utviklings- og oppfølgingsansvar på en god måte. Praktiske funksjoner knyttet til testing og praktisk prøve i autorisasjonen. Finansbedrifter som er tilsluttet ordningen må sørge for: at ingen gir finansielle råd uten å være autorisert å ha streng praksis rundt interne gjennomføringer av prøver etterlevelse av god rådgivningsskikk

22 Konsekvenser ved brudd på retningslinjene
Bedriften må innarbeide autorisasjon i sin internkontroll. Brudd på regelverket på individnivå håndteres av den enkelte finansbedrift som personalsaker. Grove brudd innrapporteres til autorisasjonsnemnda. Nemnda må på grunnlag av et regelverk og faste behandlingsprosedyrer sikre at slike saker blir behandlet likt. Etterlevelse av retningslinjene på bedriftsnivå sikres ved at nemnda beskriver tydelig hvilke oppgaver og hvilket ansvar bedriften har. 22 

23 ….. er halvt fullendt Alle aktører er ansvarlig for at hensikten med en felles autorisasjonsordning oppnås: • Overfor publikum: å gi en god kundeopplevelse i tråd med næringens selvpålagte standard • Overfor myndighetene: å sikre legitimitet og troverdighet • Overfor medarbeiderne: å fastsette tydelige kompetansekrav til finansielle rådgivere • Overfor finansnæringen: å gi stordriftsfordeler gjennom en felles ordning Kunden er den endelige sensor 22. sep. 2018

24 Takk for meg Siv Seglem Autorisasjonsordningen for finansielle rådgivere Daglig leder Tlf.: /   


Laste ned ppt "”Godt begynt er halvt fullendt”"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google