Skiftetøy merket med navn
Skolefritidsordningen er et frivillig aktivitets- og fritidstilbud for barn på 1. – 4. trinn og for elever med særskilte behov på 5. – 7. trinn.
Kvalitet og utviklingsplan for Mathopen SFO 2015-2016 Egen vurdering Aktivitetsområdene Kvalitetsutvikling
Alle barn ved Mathopen SFO skal oppleve: Omsorg, trivsel og trygghet som støtter og fremmer deres utvikling av sosial kompetanse. mestring og skaperglede gjennom ulike kulturaktiviteter. glede i lek og læring gjennom fri og organisert lek. glede og mestring gjennom ulike fritidsaktiviteter. møte ulike metoder som fremmer forståelse av innhold i tekster og leseferdigheter. LESELOS FYSISK AKTIVITET KULTUR LEK
LEK - viktig for barns læring Regler og normer Vært kreativ Tatt initiativ Blitt utfordret Tatt ansvar Vært et barn Samarbeidet Øvet på å kommunisere Øvet på turtaking Når ditt barna svarer… Har ikke gjort noe! Sorg og motgang Bygget selvfølelse Opplevd empati Latter og glede Vært nysgjerrig Øvet konsentrasjon Lyttet Øvet på konflikt løsning og forhandling Øvet på tålmodigheten Opplev fellesskap Utfoldet seg Øvet motorikken Brukt fantasien
SFO – læringsarena nummer to uten at det føles som enda flere «skoletimer»? I SFO-tiden skal ingen barn tvinges til å arbeide med tall og bokstaver. Vår form er å invitere, lokke og å skape nysgjerrighet i barns fritid. Vi vet at barn lærer best når de trives, føler seg komfortable med situasjonen og opplever mestring. Med enkle midler kan vi bidra til leselyst og nysgjerrighet blant barn. Den viktigste formen for lesestimulering i SFO er uten tvil voksne som leser høyt for barn. Dyrke SFO litt som læringsarena II – der barn som sliter med å skrive bokstaver og tall får vist seg selv og andre at de er gode til å hoppe tau eller ta en krevende finte med fotballen. Og der barn blir spurt; - hva kan du a’? uten fokus på formelle kunnskaper
Hvem møter ditt barn til høsten? Glenn Robert Bente Veslemøy
lekfylte SFO i overgangen til skole. De første dagene… Grunnlaget for en god start på skolelivet legges ofte i inspirerende og lekfylte SFO i overgangen til skole. Oppstart 3. august Valg av tid og dager Primærkontakt Synlighet Klasserommene blir hovedbase Tema er «Bli kjent og trygg» «Omvisninger» Egne aktiviteter med faddere Nærmiljøet Matpakke
Tid Hva Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Klokken 1300-1400 Ballplass Trivselsmøter første mandag i hver måned. Frilek Tirsdag har rullerende aktivitet mellom trinnene MIL hall Forming Frukt og grønt 3-4 trinn 1 trinn 2 trinn Datarom/Bibliotek 2 trinn (annen hver uke) 3-4 trinn(annen hver uke) 1 trinn (annen hver uke) Brettspill 1400-1445 Varmmat Egen matpak ke Egen matpakke 3-4 trinn Varmmat 1-2 trinn Egen matpakke 2 trinn Varmmat 1-3-4 trinn Egen matpakke 1 trinn Varmmat 2-3-4 trinn Egen matpakke 1430 ½ plass morgen- ettermiddag går 1500-1530 Fri aktivitet og trinnmøter Trinnmøte 1 trinn Trinnmøte 3-4 trinn Trinnmøte 2 trinn 1530 ½ plass ettermiddag går 1530 - 1630 Fri aktivitet inne/ute(atriet) 1630 SFO stenger Klokken 1400 Sjakk kurs: Bindende påmelding i uke 42 – 52 og uke 2 til uke 10. ALLE Lek med blåseinstrumenter i regi av Kulturskolen, uke 42 – 44.
Årshjul LESELOS Sangleker Jul Fri lek Disko Et trivselsmål per. måned Omsorg og tilsyn Vinter Kultur Vår Lek Sommer Fysisk aktivitet Høst Omsorg og tilsyn Sangleker Fri lek Jul Disko Et trivselsmål per. måned LESELOS Bli kjent Ballspill Dans