21 st Century Skills og sosial samhandling i undervisningen EdTech Universitetet i Oslo, 21. mai 2015 Susanne Koch.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Europas 7 problemer Frivillig barnløshet. Fundamental endring i befolkningsstruktur. Sammenbruddets tall er 1,3 Den demografiske motsatsen til en frontkollisjon.
Når kunnskap blir handling
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Samarbeidsforum for estetiske fag
Forskning og utvikling
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Noen utfordringer for skolene
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Lek og spill: Kunnskaps og identitetsutvikling med digitale medier. Hans Christian Arnseth Pedagogisk Forskningsinstitutt, UiO.
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Karriereveiledning Gro Dyrhaug Karriereveileder.
Ludvigsenutvalget Fremtidens skole
REKRUTTERING AV NY MEDARBEIDERE I FYLKESKOMMUNEN
Ergoterapeutstudenter har et fagforbund OG en INTERESSEORGANISASJON  Presentasjon laget av: Ann-Heidi Adriansen, kull 07. Ergoterapeututdanningen ved.
Fagreferenten som brobygger i sine funksjoner som forsker, lærer, formidler og informasjonsbehandler José María Izquierdo (UiO-UBO-Humsam)
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Fagopplæring i en akademisk verden 18. oktober 2012 Jørgen Leegaard direktør kompetansepolitikk, utdanning og rekruttering Byggenæringens Landsforening.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Norgesuniversitetet:
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
Bruk av IKT i studier ved UV - en strategi for innovasjon i høyere utdanning? Andreas Lund Studiedekan, UV.
Info om pilotprosjekt Arbeidslivsrelevans i studiene (PILAR)
UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Læringssenter – form eller innhold? Fagreferentseminar i Stavanger 25.april 2002 Innledning ved Anne Sissel Vedvik Tonning.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Hva er HOT og hva er ikke innen høyere utdanning/undervisning sett ut i fra internasjonal forskning. Er det bare MOOC som er innovativt?
Bjørnholtmessa ’09 Bjørnholtmessa ’09 En elev- og ungdomsbedriftmesse Bjørnholt skole onsdag den 11. februar. En inspirerende møteplass for ungdom og næringsliv.
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Fra ildsjeler til organisasjonsendring
Får jeg jobb da? Karrieresenteret. 2 MÅL: styrke deg i overgangen fra studier til jobb.
Høgskolen i Oslo Entreprenørskap/ studentbedrift Ellen Sethov Avdeling for estetiske fag Høgskolen i Oslo.
NAV, Side 1 Nasjonal strategi for arbeid og psykisk helse  2007 – 2012  Bygger på erfaringer fra Vilje Viser Vei satsingen i NAV og opptrappingsplanen.
EVU i samarbeid mellom arbeidsliv og høyere utdanning Seniorrådgiver Helge Halvorsen NHO Avdeling arbeidsliv Miniseminar NRØA.
Den entusiastiske lærer
Verden der ute – slik DML ser den Erfaringer fra Educause & refleksjoner rundt NMC Horizon-rapporten.
Innlegg på fagdag for øvingslærere
Matematikk på mellomtrinnet
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Kunnskap for en bedre verden Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland EiT-leder.
Hvorfor velge Yrkesfag? Muligheter og begrensninger? Foto: HFK.
1 ”NTNU - en trendleder?”. 2 The Horizon report 2010 En av trendene nå: åpne digitale læringsressurser NTNU har både fokus på og lang erfaring med bruk.
1 Berit Kjeldstad Prorektor utdanning og læringskvalitet ”From Brick to Click University” Hvor står utdanning ? Utfordringer Muligheter.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Fremtidens spesialsykepleiere
V E L K O M M E N! Lundehaugen ungdomsskole 30. august 2017
Effektiv undervisning
Framtid - Samspill - Skaperglede
SÅ FINT DU IKKE ER SIKKER PÅ HVA DU VIL BLI….
Studieveien.
UiT Norges arktiske universitet
Kvalifikasjonsrammeverket
Senter for læring og utdanning
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
Dr. Avis Glaze Utdannelse for demokrati;
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Høstkonferansen 2018, Tromsø, september 2018
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Miljø for Masteroppgaven?
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Utskrift av presentasjonen:

21 st Century Skills og sosial samhandling i undervisningen EdTech Universitetet i Oslo, 21. mai 2015 Susanne Koch

Start: utdanningspolitisk fugleperspektiv Foto: Al_HikesAZ (Cc-lisens på Flickr)Al_HikesAZ

Ikke akkurat sprudlede? Located in Tromsø EUs minister for utdanning og forskning, Xavier Prats Monné Foto: Universitat Pompeu Fabra (CC-lisens på Flickr)

Kunnskap er ikke lenger like disiplinær Universiteter må være mer strukturelt fleksible: – åpne på tvers av avdelinger – åpne mot andre kunnskapsanstalter – åpne mot arbeidslivet Åpenhet nødvendig Foto: Tawheed Manzoor (CC-lisens på Flickr)

Endringer Blended learning vil snart være normen for høyere utdanningsinstitusjoner i Europa. Hvis universitetene tror at dette er mer av det samme, tar de feil. Det krever gjennomgående endringer i infrastruktur, strategi, pedagogikk, rekruttering etc. Foto: Kelly DeLay (CC-lisens på Flickr)

Studentenes behov Ungdom vet stadig oftere ikke hva de vil bli. Vårt utdanningssystem tvinger dem inn på ganske smale spor. Arbeidsmarkedet endrer seg raskere enn før og det er vanligere å skifte karriere. Anja Oskamp Rektor, Open Universiteit Nederlands President, EADTU Foto: Open University Netherlands

Vi utdanner unge til jobber vi ikke kjenner og som ofte ikke finnes ennå. Når de er ferdige på universitetet har de 50 år i arbeidsmarkedet foran seg – en fremtid vi umulig kan forutse. Arbeidslivets behov Foto: Guy Mayer (CC-lisens på Flickr) Hvordan forbereder vi dem for dette?

Universiteter har alltid drevet med dannelse i tillegg til formidling av pensum. Vi har alltid gitt – Informasjons, media- og teknologiferdigheter – Lærings- og innovasjonsferdigheter – Livs- og karriereferdigheter Det handler om dannelse Foto: Maria J Aleman (CC-lisens på Flickr)Maria J Aleman

Kreativitet og innovasjon Kritisk tenking og problemløsing Kommunikasjon og samarbeid Lærings- og innovasjonsferdigheter Foto: Barry Joseph (CC-lisens på Flickr)Barry Joseph

Informasjonskompetanse Mediekompetanse Digital kompetanse Informasjons- medie- og teknologiferdigheter Foto: Vancouver Film School (CC-lisens på Flickr)Vancouver Film School

Fleksibilitet og tilpassingsevne Initiativ og ferdigheter til å lede seg selv Produktivitet og etterrettelighet Lederskap og ansvar Livs- og karriereferdigheter Foto: Maria J Aleman (CC-lisens på Flickr)Maria J Aleman

Det betyr sosial læring Foto: hackNY.org (CC-lisens på Flickr)hackNY.org

Omvendt undervisning Aktive studenter Studenter som produsenter – Av sammensatte tekster – Av læringsressurser Færre forelesninger Foto: peterned (CC-lisens på Flickr)peterned

Oppgaver som krever – tverrfaglig arbeid – multimedialt arbeid – selvstrukturert arbeid – forsking som læringsmetode Mer utforsking Foto: U.S. Army RDECOM (CC-lisens på Flickr)U.S. Army RDECOM

Oppgaver som løses i fellesskap Oppgaver basert på problemløsing Studentene vurderer hverandre Teknologistøttet samarbeid Mer samarbied Foto: CAFNR (CC-lisens på Flickr)CAFNR

Søk midler fra oss! Frist: 15. oktober Mer info: bit.ly/1QZMR3q Foto: Nietnagel (CC-lisens på Flickr)Nietnagel