Toddlergeometri Hva er det ?.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Matematikk i uterommet.
Advertisements

Undervisnings ressurs i «Form og volum gjennom bretteteknikker i papir
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Matematikk for de minste 2009
Matematikklek i Solsletta barnehage
Foreldremøte for 2A, 7.mars Kl
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Venn kommer av norrønt: Vinr
MA-209 Formelhefte Per Henrik Hogstad Universitetet i Agder.
MA-159 Formelhefte Tilvalgsdel Per Henrik Hogstad
Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.
DIDAKTISK OPPLEGG I GEOMETRI FOR 2.KLASSE
”Interiøret”.
I FOKUS En bok om observasjonsarbeid i skolen
Oppmåling, målestokk og geometri,
Ny rammeplan for barnehagen
Hva er en robot? Roboter er mer enn maskiner som ligner mennesker.
Målene for regning og bruk av regnestrategier
Bygg en ”Påskeby” Av Kristin & Silje.
”Bygg en by i 2.klasse” Dette er et prosjekt som skal gå over 1 uke.
Bygg en by. Tverrfaglig 4 ukers oppgave i matematikk og kunst og håndverk beregnet for 8. Klasse.
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale Kursmøte.
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot Kursmøte 5 setninger der stedet er det sentrale.
INF5270 7/2-05 Metadata Sten I. Solli og Hans S. Tømmerholt.
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
Kvalitative og kvantitative metoder
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Michael F. AtiyahIsadore M. Singer Om Atiyah-Singer Indeks-teoremet Professor John Rognes Universitetet i Oslo.
Lek og Læring i barnehagen
Kultur- og konstruksjonssti Om fag og praksis i barnehagelærarutdanning og barnehage BLU, 1. år, STM 2015.
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Vektorer og geometri i rommet
”Å se på leken med teaterbriller” Anne Lise Nordbø
Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Måling, areal og volum.
Matematikk/literacy LUB uke 36 Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold
M4 onsdag 22. okt.
Transaksjonsmodellen
Grimstad 9.mars 09 Mer enn telling? …..hva kan Antall, rom og form i barnehagen bli ? -med spesiell vekt på de yngste barna -hvordan lar vi arbeidet.
Tall og tallbegreper -hvordan utvikler barn tallbegreper i førskolealderen og hva betyr det for arbeidet med GLSM?
Matematikk i samisk kultur
Lekens betydning for læring av matematikk
Rom og form -hva er geometri for de minste barna? F1A+B 5.sept 2008
Ad hoc mobile networking Presentasjon av artikkel Re-Place-ing Space: The Roles of Place and Space in Collaborative Systems Steve Harrison, Xerox Palo.
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Foreldremøte trinn. MATEMATIKK På skolenLeksebok.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Toddlergeometri Hva er det ?. Og hva er egentlig geometri ? En del av matematikken En del av matematikken som vi fra fødselen av bruker for å kunne tolke.
Former – mer enn bare navn Todimensjonale former i barnehagen Line I. Rønning Føsker F2C 21.januar 2009.
Det er mange måter å gjøre det på
Geometri 3.
MATEMATIKK 1. trinn.
Matematikk i skole og hjem
MARS I Mars starter vi opp med forberedelser til påske. Vi skal ha forming hver mandag og skal da lage påskepynt. Vi skal også snakke litt om hvorfor.
MA-209 Formelhefte Per Henrik Hogstad Universitetet i Agder.
GEOMETRI Måling og utregning.
Velkommen til Newton-rommet
Velkommen til Newtonrommet
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Toddlergeometri Hva er det ?

Og hva er egentlig geometri ? En del av matematikken En del av matematikken som vi fra fødselen av bruker for å kunne tolke våre omgivelser og orientere oss i dem Vi registrerer avstand og nærhet, høyde og lengde, om noe er skjevt i forhold til underlaget, om fjellet er spisst eller rundt, at månen både er rund og halv, at klosser som har flate sider er best å bygge med, at vi får en sommerfugl om vi bretter malingsarket…..

Hva har vi snakket om før ? Vi brettet esker; -så på former i planet(2D) og i rommet(3D) -areal og volum -litt tesselering -litt om symmetri -litt om det gylne snitt

Klassifisering sentralt for tallbegrepsutviklinga; å lage grupper etter ulike kriterier. Form er et viktig kriterie! Måling = sammenligning -indirekte og direkte måling -måleenhet, målestokk -sko og meter-prosjektet fra Reggio

Barnets geometriske erkjennelsesprosesser: Kognitive prosesser Målings-forståelse Inntrykk Næring til begrepsinnhold Form-gjenkjenning Uttrykk Begrepsuttrykk Romforståelse

Målingsforståelse Toddleren måler fordi det er morsomt og fordi de andre gjør det! Eksempel: Sivert og målestokken Toddleren måler fordi de har bruk for det! Eksempler: -ettåring som skal gå fra bord til sofa -toåring som lager bleie-borg Toddleren viser målingsforståelse i to sentrale delprosesser; evnen til å sammenligne og evnen til å finne en hensiktsmessig enhet.

Formgjenkjenning Mennesket ønsker å lage struktur og sammenheng i verden rundt seg, trenger å klassifisere En aktiv prosess som starter ved fødselen Barnet klassifiserer objekter ut fra formen, eks. alle kuler kalles ball, alle sirkler er måne…. eks. når to dimensjoner blir til tre; kuben har firkanter….

Romforståelse Def. Forståelse av rommet og en selv i forhold til rommet Utvikles i takt med at kroppens bevegelsesmuligheter utvides og sanseapparatet utvikles. Lekpregede aktiviteter som ”borte-titttitt” stimulerer romforståelsen Aktiv bruk av rombegreper som avstand, retninger, plassering, lukkethet, bevegelse (i hverdagssituasjonene, i eventyr osv.) Den voksne støtter barnet ved å legge til rette for fysiske utfordringer tilpasset barnet.

Geometrisk aktivitet; hvordan ? Olga Herbjørnsen, Rom, form og tall s. 77: ”Når det gjelder oppfatning av romlige forhold, tror jeg vi må se mer på handling enn på språk.”

Hvorfor store objekter i det fysiske miljøet? Lek med/rundt/i store objekter i rommet (inne/ute) gir økt samspill mellom toddlere (G.Løkken) Bevegelsene som leken fører til gir gode muligheter for stimulering og utvikling av målforståelse, formgjenkjenning og romoppfattelse ! Det økte samspillet provoserer i tillegg frem en aktivt kommuniserende toddler !

PAUSE!

Oppgave: Bøttene til Åberg

Symmetri Speilsymmetri Def. Speiling om en akse/plan, der speilet punkt ligger like langt fra aksen/planet som selve punktet. -Barn erfarer tidlig speilsymmetri i foreldrenes ansikter, og tegner speilsymmetrisk i 3-4 års alderen (hodefotinger) -når barnet ser seg i speilet gjør det sin første erfaring med en matematisk modell. All geometri (i matematisk forstand) er en modell av virkeligheten.

Rotasjonssymmetri Def. Hvis figuren kan roteres om sitt senter et visst antall grader slik at figuren er uforandret har figuren en rotasjonssymmetri.

PAUSE!

Ulike typer rom og geometri? Euklidsk rom og geometri; Man ser på de målbare egenskaper ved rommet Topologisk rom og geometri; Man se på de globale egenskapene ved rommet som er uavhengig av størrelse og form (lukkethet, rekkefølge, samenhengende flate, hull…) Projektiv rom og geometri Man prøver å uttrykke tredimensjonale former på papiret, eksempelvis møtes parallelle linjer i et punkt. Barn utvikler rombegreper innenfor alle tre parallelt.