VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Praksisopplæringen – hvordan heve kvaliteten på praksis?
Advertisements

Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Læring på arbeidsplassen
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Veiledning av nyutdannede
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
MaHa DELT RÅDGJEVING Rådgjevarsamling I Magnus Barfot.
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Utvikling av samarbeidsformer mellom lærerutdanningen og skole- og barnehageeier 6 mill til prosjektet 27 søknader –Variasjon ift innfallsvinkel, omfang,
Helsefremmende arbeidsmiljø i hjemmetjenesten
Samarbeidsprosjekt Svømmeaksjonen..  GjensidigeStiftelsen er en uavhengig stiftelse, som har som formål å tildele midler som gagner Trygghet og Helse.
Forebyggende innsatser i skolen
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Borre ungdomsskole
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
Organisering og arbeidet i kommunene
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Veiledning av studenter og nyutdanna lærere – to sider av samme sak
Mappe 1 Gruppe 2. ”Barn kan tidlig vise at de bryr seg om hverandre, løser konflikter og tar andres perspektiv. ”(R06, s.28) Å ta barns perspektiv vil.
Et 13-årig skoleløp Inderøy kommunestyre 2. februar 2009
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
UTDANNINGSVALG i det 13.årige skoleløpet. Hele skolens ansvar! Elev Foresatt Lærer Karriereveileder Rektor Skoleeier Lokalt næringsliv.
Litt om FAU, hva vi har gjort, og planene fremover. Rugtvedt Skole - Bamble 2007/2008.
Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Praksiseksempel fra Lørenskog
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Kompetanse for kvalitet Videreutdanning mill kr 37 nye tilbud høsten 2010, samlet 91 videreutdanningstilbud med omfang 30 studiepoeng Fire nye.
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Regional skulering for ATB Hordaland Oktober/november 2011 Aktuelle saker.
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
Innhold og mulig praktisering til beste for både skolen og ansatte
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Lover, forskrifter, stortingsmeldinger, handlingsplaner, strategier Barnehageloven – rett til barnehageplass fra Rammeplan for barnehagen.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
Kontekst: Kompetanseprogram i Familiestøtte Utviklet ved KoRus-Øst. Igangsatt Målgruppe: Tjenesteutøvere og ledere innen rus og psykisk helse i kommuner.
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Skjemaer og veiledning GSI-samling 21. september 2016 Ingrid Damlien Haraldsen Stian Gunstensen Roald Fremstad.
Kompetanse for mangfold
Halvard Berg fylkesprosjektleder 3. mars 2017
NOKO 2017 Arbeid mot mobbing i Norge
Visste du at: Karrieresenteret i Nord-Trøndelags historie strekker seg 8 år tilbake i tid? Etableringen av senteret var del av et bredt forankret arbeid.
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD Liv Torunn Eik, leder for Ny som lærer i Vestfold, Høgskolen i Vestfold

OVERGANG UTDANNING - YRKE Fra StudData, Senter for profesjonsstudier, Høgskolen i Oslo

Stortingsmelding nr 11 om veiledning av nyutdannede lærere De første årene i lærerkarrieren er viktige. Det er særlig i denne perioden læreren utvikler sin profesjonelle identitet og legger grunnlag for videre faglig utvikling. Gode erfaringer med oppfølging og veiledning av nyutdannede lærere, jf. SINTEFs evaluering av programmet Veiledning av nyutdannende lærere i barnehage, grunnskole og videregående opplæring i 2006. Departementet vil derfor at alle nyutdannede lærere skal tilbys veiledning gjennom dette programmet fra 2010-2011.

Satsing på veiledning av nyutdannede I 2009-2010 dobles tildelingen til veiledning av nyutdannede til totalt 33 mill. kroner nasjonalt. Dette åpner for at langt flere nye lærere kan tilbys veiledning. Også mulig å utdanne veiledere som kan utdanne nyutdannede senere. Ønskelig å se dette i sammenheng med videreutdanning i veiledning for praksislærere. Departementet har inngått en samarbeidsavtale med KS for å kunne tilby alle nyutdannede lærere i grunnskolen og videregående opplæring veiledning fra skoleåret 2010-2011

Nasjonalt program for nyutdannede lærere Fra 2003 nasjonal satsing på frivillig basis Utdanningsinstitusjonene skal bistå skole- og barnehageeiere i å utvikle gode veilednings- og oppfølgingsordninger for nyutdannede og de skal utdanne veiledere Samarbeid med Utdanningsforbundet, KS og Fylkesmannen Tilbudet gjelder lærere i barnehage, grunnskole og videregående opplæring i vikariater eller faste stillinger med mindre enn to års praksis etter avsluttet grunnutdanning/PPU

Ny som lærer i Vestfold Høgskolen i Vestfold tilbyr veiledning og tilrettelegging av mentorskapsordninger for nyutdannede lærere gjennom Ny som lærer. Flere nyutdannede fra barnehagen enn fra skolen har deltatt til nå I år er 7 nyutdannede lærere fra 3 kommuner er med i programmet. 35 nyutdannede førskolelærere deltar. Kun 2 av grunnskolelærerne har en lokal veileder på skolen sin En gruppe på 5 lærere får direkte veiledning fra høgskolen Temaer de fokuserer på i veiledningen på er bl. a. : Samarbeid skole-hjem, klasseledelse, utfordrende elever, elevvurdering og tilpasset opplæring.

Fra utdanning til yrke De nyutdannede får jevnlig veiledning enkeltvis og i gruppe. Veileder er en erfaren kollega fra egen arbeidsplass eller kommune. Veilederne får veilederutdanning i regi av HVE. Programmet tilpasses den enkelte arbeidsplass og til arbeidsplassens og kommunens øvrige kompetanseutviklingsplaner.

SKOLEEIERS ANSVAR Det er skole- eller barnehageeiers ansvar at nyutdannede lærere får veiledning og oppfølging. I Stortingsmelding nr. 11 står det: Det forventes at skoleeier tar inn veiledning av nyutdannede som en naturlig del av arbeidsgiveransvaret, og forankrer dette på ledelsesnivå (Stortingsmelding nr.11,side 36).

HØGSKOLENS ANSVAR Det forventes at lærerutdanningsinstitusjonene samarbeider med skoleeier om tilrettelegging/opplæring av lokale veiledere/mentorer og veiledning av nyutdannede lærere (Stortingsmelding nr.11,side 36). Høgskolen i Vestfolds oppgave blir å utdanne veiledere og å samarbeide med skoleeierne om å organisere og gjennomføre gode veilednings-programmer for nyutdannede lærere tilpasset forholdene i ulike kommuner og skoler.

Mulige modeller: Veiledning av nyutdannede i Norge har til nå har vært preget av ulike modeller bl.a. ut fra lokale tilpasninger. Disse kan inndeles i to hovedmodeller: Kommunemodellen: En modell hvor det etableres et lokalt korps av veiledere som har ansvar for veiledningen av alle nyutdannede i kommunen. Bl.a. Skien kommune har etablert denne modellen. De har et kommunalt veilederkorps med lærere som har inntil 30 % av sin stilling knyttet til veiledning av nyutdannede. Veilederne får en reduksjon på ½ undervisnings-time i uka pr. nyutdannet de veileder. I Skien kommune (og noen andre kommuner) er det etablert som et prinsipp at veileder skal komme fra en annen skole enn den nyutdannede. Veiledning en til en og i grupper med nyutdannede på tvers av skoler.

Arbeidsplassmodellen En modell der veileder er en erfaren lærer ansatt på samme skole i den/de nyutdannede som får veiledning. Den vanligste modellen i veiledning av nyutdannede lærere i Vestfold til nå. Fordelen ved modellen har vært at de nyutdannede har hatt mulighet til både planlagt og mer spontan veiledning. Samtidig har denne modellen ført til lite ”gjenbruk” av utdannede veiledere hvis skolen de neste årene ikke har hatt nyutdannede lærere.

Mål for arbeidet i Ny som lærer i skole og barnehage i Vestfold 2009-2010 Å utdanne 60 nye mentorer i Vestfold neste år. For første gang kan vi utdanne veiledere som ikke har nyutdannede å veilede i år. Dette for å være forberedt til 2010-2011 når alle skal få et tilbud. Å være med å gi tilbud til 65 nyutdannede (42 i år): 35 fra grunnskole, 10 fra videregående og 20 fra barnehage Viktig mål å få med flere nyutdannede fra grunn- og videregående skole.

Ny som lærer i skole og barnehage i Vestfold 2009-2010 Høgskolen har sammen med KS sendt brev til alle grunn- og videregående skoler og barnehager i Vestfold og bedt om tilbakemeldinger på deres behov, tanker og ønsker for samarbeid om dette Sender ut brev om påmelding til veiledningskurs med påmeldingsfrist før sommerferien Arbeider med en felles studieplan for veileder-opplæringen for praksislærere og veiledere som skal utdanne nyutdannede på 15 studiepoeng

Aktuelle nettadresser SINTEFS evaluering av programmet http://www.utdanningsdirektoratet.no/templates/udir/TM_Artikkel.aspx?id=1830%20 Nyutdannedes opplevelse av ”praksissjokk” http://www.hio.no/Enheter/Senter-for-profesjonsstudier-SPS/Publikasjoner/Nyhetsbrev/SPS-Nyhetsbrev-nr.-1-2008/Studenter-faar-praksissjokk Stortingsmelding nr. 11 http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/regpubl/stmeld/2008-2009/stmeld-nr-11-2008-2009-.html?id=544920