TOPPIDRETTENS PRIS Loland (1998), Klausen (1998), Tännsjö (1998)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Inge Andersen Idrettens organisering og viktigste oppgaver.
Advertisements

Fotball mot homofobi Et skjevt blikk fra sidelinja.
5 Kultur.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Norsk idrett – et speilbilde av samfunnet
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Frist oss ikke inn i ledelse...
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Samfunnskunnskap - Makt
Religioner og livssyn i dag
Gunnar Breivik Norges idrettshøgskole
Religion, ritualer og idrett
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
Samfunnet og meg – eller meg og samfunnet?
8 Det politiske systemet i Norge
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
Forelesning 11: Moderne Politisk Teori
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Sosiologi i barnehagen
Næringsmakt og statsmakt Fredrik Engelstad - Institutt for samfunnsforskning.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Introduksjonssenteret
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Religioner og livssyn i dag
Tjenestedirektivet og velferdsstaten
Etiske utfordringer i prostitusjonsfeltet Bymisjonssenteret, Tøyenkirken torsdag 26. februar 2009 Sturla J. Stålsett.
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
Ungdomsbevegelsen til Kirkens Nødhjelp
Forelesning 9: Den Klassiske Liberalismen I
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
"God bagasje på livets reise."
Sammen mot fattigdommen
Etikk i pedagogisk arbeid
Klodens Kamp: Privat fundamentalisme kontra offentlig (globale) institusjoner Jennifer L. Bailey Førsteamanuensis Institutt for sosiologi og statsvitenskap.
Erik Oddvar Eriksen ARENA Senter for europaforskning, UiO Er post-nasjonalt demokrati mulig?
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Høgskolen i Oslo Folkebibliotekpolitikk Forelesning BoS januar 2002.
Justis- og beredskapsdepartementet Norsk mal: Startside Etikk og politikk Dilemma i et politisk/administrativt system Ekspedisjonssjef Øystein Blymke UiO.
Case 1 Makt og demokrati i Norge
David Garland: The culture of control Kjersti Ericsson.
An-Magritt Hauge (2007): Den felleskulturelle skolen
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Hva er demokrati Litteratur: Engelstad (2005)Hva er makt. Larsen og Slåtten (2006)En bok om oppvekst Forelesning 8 mars - 07.
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag) lokus.no/open/samfunnsfag.
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
Sosial ulikhet og goder Goder og byrder fordeles av noen Og noen har mer makt til å bestemme fordelingen enn andre I alle samfunn er godene ulikt fordelt.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
I de fleste samfunn blir godene i dag fordelt på to måter: Fordeling gjennom offentlige budsjetter, der politikeres prioriteringer og vedtak står sentralt.
Diktatur I diktaturer er det viljen til én person eller en liten gruppe som bestemmer politikken. Et slikt fåmannsstyre kaller vi ofte for oligarki. Når.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Hvor mange her er kommet alene. Hvor mange har avtalt å sitte med noen
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag)
Samfunnsfag.
Formålet med opplæringen er å vise hvorfor terrorhandlinger er en trussel mot demokratiske verdier. I opplæringen skal det også informeres om radikalisering.
Religion i samfunnet.
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag)
Den internasjonale arenaen
Marit Haldar Professor i sosiologi
Etikk og politikk Filosofiske og praktiske tanker om
Utskrift av presentasjonen:

TOPPIDRETTENS PRIS Loland (1998), Klausen (1998), Tännsjö (1998)

Toppidrettens makt og innflytelse Klausen (1998) Toppidretten som 5. statsmakt: Kostnadssprekk Lillehammer OL. Egen rettergang ”stat staten” Mediadekning, tapt arbeidseffektivitet; enorm pengebruk av det offentlige, også mht. utdanningssystemet Hvorfor så mye makt til en sektor, og hvorfor så lite kritisk diskusjon? Og den kritikken som finnes går kun mot ”symptomer” (fusk; utøvere som handelsvare, kommersialisering). Det trengs en kritisk diskurs og forskning som går bak symptomene. (Vanskelig! -> sivilisasjonskritikk)

3 sterke maktkilder i idretten Klausen (1998) Lek og spenning: Dekker allmennmenneskelige behov; moralsk påvirkningsfaktor; folkebevegelse men sjelden revolusjonær. ”Brød og sirkus” – gaver fra makten til folket. Dekker allmennmenneskelige behov; moralsk påvirkningsfaktor; folkebevegelse men sjelden revolusjonær. ”Brød og sirkus” – gaver fra makten til folket. Idretten som karrierestige: Idretten som 5. og relativ åpne karrierebane for sosial mobilitet (ved siden av næringsliv; vitenskap; kunst; politikk); organisasjonsdemokrati versus gutteklubben. Idretten versus OL. Idretten som 5. og relativ åpne karrierebane for sosial mobilitet (ved siden av næringsliv; vitenskap; kunst; politikk); organisasjonsdemokrati versus gutteklubben. Idretten versus OL. Kapitalismens alliansepartner Idretten matcher modernismens utviklingstro og framtidsoptimisme. Uttrykk for det evig foranderlige og grensesprengende. Sponsorsamarbeid, kobling til industri, teknologi og næringsliv; Kapitalistisk ideologi; Idretten matcher modernismens utviklingstro og framtidsoptimisme. Uttrykk for det evig foranderlige og grensesprengende. Sponsorsamarbeid, kobling til industri, teknologi og næringsliv; Kapitalistisk ideologi;

Underholdning og utstyr Klausen (1998) Medieindustrien og utstyrsindustrien har stor betydning for idrettens maktgrunnlag Utstyrsindustri er en sterk vekstnæring Medieindustrien forener ulike aktørers interesse i en globalisert verden –IOC er på noen områder like viktig som FN

Idrett, ideologi og ritualer Klausen (1998) Ideologisk vil idretten være apolitisk, faktisk er den en viktig politisk maktfaktor Idretten sleit gjennom tidene med å utøve den politiske makten Store idrettsarrangementer som ”verdslige ritualer” knytte til grunnleggende samfunnsverdier men også spenninger og konflikter kan komme til uttrykk Uttrykk av og for mangfold som (post-)modernistisk ideal (demonstrasjon av samer (etniske minoriteter); miljøvernere) Norge som forsvarer for demokratiske dyder (i IOC) – blir idealistisk retorikk (NIF og NOK er slått sammen)

Ambivalens Klausen (1998) Begeistring og kritikk Internasjonale maktsentre overtar kontroll over både eliten (toppidretten) og masseidretten Statlig støtte til prestasjonsutviklende forskning Dyrking av individet på bekostning av kollektivt medansvar Men det finnes positive tendenser: bringer mennesker samme, kan være fredsfremmende

Eliteidretten bygger på usunne holdninger! Tännsjö (1998) Verdier bak mediehysteriet og begeistring Det er skumle holdninger som ikke hører hjem i et demokratisk samfunn Vi beundrer ikke prestasjonen men prestasjonsevnen (prektige overmennesker; vinnere i det genetiske lotteriet). Med den samme begrunnelse foraktes de som ikke leverer. Alts om ikke er overmenneskelig har vi i beste tilfelle respekt for, men ingen begeistring. -> Altså: et fascistisk utgangspunkt Lagspill: Individer ofrer seg ikke for andre individers beste men for abstrakte størrelser (laget; nasjonen; flagget). Det er ikke demokratisk.

Eliteidretten bygger på usunne holdninger! INNVENDINGER Tännsjö (1998) Verdier til utøvere er ikke dårlig: TT: det gjelder ikke utøvere men tilskuerne Kritikken gjelder ikke bar efor idretten men for mange områder (kunst, vitenskap) TT: Gjør det saken noe bedre? Forskjellen til kunsten: Her beundres det et kunstverk, ikke nødvendigvis kunstneren; i idretten gjelder det først og fremst idrettsutøveren. For TT gjør dette en stor forskjell. Idrettsnasjonalisme alene skaper ikke krig eller elendighet, men forsterker en latent, farlig nasjonalisme

Eliteidretten bygger på usunne holdninger! Sluttord Tännsjö (1998) At vi svermer for eliteidretten har usunne årsaker som ikke tåler dagens lys Fascinasjon over styrke og seieren er et problem (når fellesskapet hyller vinneren) Vegen å gå: å granske nøye og kritisk egne holdninger, det krever mot Endringer vil aldri bli radikale, det gjelder dypt forankrete tanke- og følelsesmønster Vi bør de det latterlige i vår iver

Toppidrett som underholdning - om lek, alvor og moral (Loland, 1998) Toppidretten har en magisk drag på massene og fortjener samtidig å bli holdt i ørene Både kritikken av toppidretten og forsvar mot den har noe for seg. –Degenerert; pengestyre; rettferdige og moralsk verdifulle konkurranser har blitt til en krig mellom systemer og individer; doping; fusk; korrupsjon; vold; Toppidretten bygger på sjåvinisme og dyrking av de sterkeste. Ideale verdier i idretten er falske. –Moralistisk; kritikken er en ”overkill”; toppidretten er grensesprengende; masseunderholdning; profesjonalisering og kommersialisering er naturlige utviklinger og representerer ingen problem; det er lov å tjene penger;

Det enkle og det komplekse (Loland, 1998) TI fascinerer fordi den gir mange, varierte og sterke opplevelser TI er samtidig enkelt (grunn) og mangetydig. SPENNING Er unik i TI, den leverer ”the real thing” Utfallet er ikke klar, den kan være uventet eller mot forventning

Kroppsopplevelsen (Loland, 1998) Kroppsligheten gir mening på tvers av kulturelle grenser Øvelsene er variasjoner av klassiske ”bevegelsestemaer” TI som underholdningsprodukt er frispilt fra gode intensjoner (styrket folkehelse) og delvis løsrevet fra tradisjonelle politiske og ideologiske interesser (således taper SUMO- bryting ikke nødvendigvis noe av sin (opplevelses-)kvalitet når tradisjonelle rammebetingelser fjernes Utfallet er ikke klar, den kan være uventet eller mot forventning Toppidretten stiller grunnleggende spørsmål som gir mening for de fleste.

Toppidrett, lek og alvor (Loland, 1998) Idrettens underholdningsverdi er forankret i leken. Idrettens logikk er lekens logikk Øvelsene er variasjoner av klassiske ”bevegelsestemaer” Idrettens logikk bryter med markedsøkonomiens logikk (idrettene er i bunn og grunn meningsløse) Nytteverdi-Egenverdi: Regler skaper aktivitet med egenverdi Kommersiell underholdningsverdi: idrettene er under kontinuerlig kommersiell press. Øke marketsverdien som underholdningsprodukt. For mye skepsis mot fornying kan bidra til ”statisk konservatisme” (for eksempel endringe i skiidretten)

Konkurransens tvetydighet (Loland, 1998) Penger styrer og den kan styre for mye. Men: penger forsterker først og fremst skyggesidene, men forårsake dem ikke Årsaken til toppidrettens verdiproblemer ligger i konkurransens tvetydige logikk (få gevinster og mange spillere; færre vinnere enn tapere) Kampen om knappe goder kan også foredle. Doping som dehumaniseringsprosess (utøveren blir en brikk i et større spill) Toppidretten som det ikke-alvorlige alvor.